Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kreatorzy sztuki współczesnej

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Wiedza o kulturze

Wymagania szczegółowe:

(I.1) zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę̨, architekturę̨, plastykę̨, muzykę̨, teatr, fotografię, film, sztukę̨ nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi;

Temat lekcji:

Kreatorzy sztuki współczesnej

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna dziedziny sztuki,

  • wymienia kierunki w sztuce XX wieku właściwe dla różnych dziedzin,

  • zna tendencje i zjawiska pojawiające się w sztuce XX wieku,

  • zna XX‑wieczne dzieła sztuki,

  • wie, na czym polega synkretyzm w sztuce.

umiejętności – uczeń:

  • podaje przykłady odejścia od realistycznego obrazowania świata,

  • potrafi wskazać powiązania artystów dwudziestowiecznych z kierunkami, do których przynależą,

  • dostrzega związki pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki współczesnej.

postawy:

  • kształtowanie krytycznego postrzegania zjawisk w sztuce współczesnej,

  • kreatywność w rozumieniu zjawisk i tendencji w sztuce,

  • podziw dla dorobku artystycznego i jego roli w kreowaniu świata.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego), burza mózgów

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów ma temat: kim jest kreator. Po dyskusji uczniowie wymieniają znane im z poprzednich etapów edukacyjnych postacie ze świata sztuki i podają właściwe dla nich dziedziny sztuki. Przy pomocy nauczyciela uzasadniają, w jaki sposób wymienieni artyści kreowali swoją wizję w danej dziedzinie sztuki.

  3. Uczniowie przypominają definicję sztuki Władysława Tatarkiewicza, znana z wcześniejszych lekcji.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel informuje, że współczesna sztuka swym zakresem obejmuje więcej dyscyplin, niż w epokach wcześniejszych.

  2. Nauczyciel wypisuje na tablicy dziedziny sztuki: literaturę̨, architekturę̨, plastykę̨ (malarstwo i rzeźbę), muzykę̨, teatr, fotografię, film, sztukę̨ nowych mediów.

  3. Podczas wyświetlania zestawu ilustracji uczniowie zapoznają się z działami przedstawiającymi XX wieczne wytwory różnych dziedzin sztuki.

  4. Podczas prezentacji dzieł uczniowie wypełniają tabelę według wzoru:

  1. Nauczyciel wyjaśnia, że wiele dziedzin sztuki wzajemnie się uzupełniało i posiadało cechy wspólne. Wprowadza pojęcie synkretyzmu i odnosi pojęcie do różnych dziedzin sztuki.

  2. Nauczyciel prezentuje fragment z premiery filmu z realizacji Siedmiu Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego ([http://www.youtube.com/watch?v=E1oWAtpGjtk](http://www.youtube.com/watch?v=E1oWAtpGjtk) ), zrealizowanego wraz z Tomaszem Bagiński do pokazu w Cannes. Wskazuje na związek muzyki klasycznej, tekstów biblijnych. opery, baletu i współczesnych środków wypowiedzi w postaci animacji komputerowej.

  3. Nauczyciel prezentuje interaktywny schemat z podziałem na dyscypliny sztuki i możliwością ich łączenia w taki sposób, aby wskazać zależności pomiędzy nimi. Uczniowie podczas prezentacji zasobu przyporządkowują danemu dziełu właściwą dziedzinę oraz wyjaśniają, dlaczego w każdym z wytworów mamy do czynienia z synkretyzmem. Przykładowe podpowiedzi:

    1. kadr z opery: połączenie muzyki i teatru,

    2. ilustracja z komiksu: połączenie plastyki z literaturą,

    3. obraz Narcyz Caravaggia: związek literatury i malarstwa,

    4. Centro de Creación w Cordobie: synkretyzm architektury i mediów

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie przypominają wiadomości z lekcji, wymieniają artystów, przyporządkowują im dziedziny sztuki i wyjaśniają synkretyzm pomiędzy nimi.

  2. Zadanie domowe: Obejrzyj film Tomasza Bagińskiego Katedra i wyjaśnij, w jaki sposób autor wykorzystał wiedzę o architekturze gotyckiej do stworzenia współczesnego dzieła.

R17nyAX4p35O9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 89.50 KB w języku polskim
R18uXWJapZEKV

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.80 KB w języku polskim