| |
| |
| |
| |
| (I.1) zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę̨, architekturę̨, plastykę̨, muzykę̨, teatr, fotografię, film, sztukę̨ nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi; |
| |
| Kreatorzy sztuki współczesnej |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna dziedziny sztuki,
wymienia kierunki w sztuce XX wieku właściwe dla różnych dziedzin,
zna tendencje i zjawiska pojawiające się w sztuce XX wieku,
zna XX‑wieczne dzieła sztuki,
wie, na czym polega synkretyzm w sztuce.
|
| umiejętności – uczeń:
podaje przykłady odejścia od realistycznego obrazowania świata,
potrafi wskazać powiązania artystów dwudziestowiecznych z kierunkami, do których przynależą,
dostrzega związki pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki współczesnej.
|
| postawy:
kształtowanie krytycznego postrzegania zjawisk w sztuce współczesnej,
kreatywność w rozumieniu zjawisk i tendencji w sztuce,
podziw dla dorobku artystycznego i jego roli w kreowaniu świata.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego), burza mózgów |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | |
| |
| |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów ma temat: kim jest kreator. Po dyskusji uczniowie wymieniają znane im z poprzednich etapów edukacyjnych postacie ze świata sztuki i podają właściwe dla nich dziedziny sztuki. Przy pomocy nauczyciela uzasadniają, w jaki sposób wymienieni artyści kreowali swoją wizję w danej dziedzinie sztuki.
Uczniowie przypominają definicję sztuki Władysława Tatarkiewicza, znana z wcześniejszych lekcji.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel informuje, że współczesna sztuka swym zakresem obejmuje więcej dyscyplin, niż w epokach wcześniejszych.
Nauczyciel wypisuje na tablicy dziedziny sztuki: literaturę̨, architekturę̨, plastykę̨ (malarstwo i rzeźbę), muzykę̨, teatr, fotografię, film, sztukę̨ nowych mediów.
Podczas wyświetlania zestawu ilustracji uczniowie zapoznają się z działami przedstawiającymi XX wieczne wytwory różnych dziedzin sztuki.
Podczas prezentacji dzieł uczniowie wypełniają tabelę według wzoru:
Nauczyciel wyjaśnia, że wiele dziedzin sztuki wzajemnie się uzupełniało i posiadało cechy wspólne. Wprowadza pojęcie synkretyzmu i odnosi pojęcie do różnych dziedzin sztuki.
Nauczyciel prezentuje fragment z premiery filmu z realizacji Siedmiu Bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego ([http://www.youtube.com/watch?v=E1oWAtpGjtk](http://www.youtube.com/watch?v=E1oWAtpGjtk) ), zrealizowanego wraz z Tomaszem Bagiński do pokazu w Cannes. Wskazuje na związek muzyki klasycznej, tekstów biblijnych. opery, baletu i współczesnych środków wypowiedzi w postaci animacji komputerowej.
Nauczyciel prezentuje interaktywny schemat z podziałem na dyscypliny sztuki i możliwością ich łączenia w taki sposób, aby wskazać zależności pomiędzy nimi. Uczniowie podczas prezentacji zasobu przyporządkowują danemu dziełu właściwą dziedzinę oraz wyjaśniają, dlaczego w każdym z wytworów mamy do czynienia z synkretyzmem. Przykładowe podpowiedzi:
kadr z opery: połączenie muzyki i teatru,
ilustracja z komiksu: połączenie plastyki z literaturą,
obraz Narcyz Caravaggia: związek literatury i malarstwa,
Centro de Creación w Cordobie: synkretyzm architektury i mediów
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Uczniowie przypominają wiadomości z lekcji, wymieniają artystów, przyporządkowują im dziedziny sztuki i wyjaśniają synkretyzm pomiędzy nimi.
Zadanie domowe: Obejrzyj film Tomasza Bagińskiego Katedra i wyjaśnij, w jaki sposób autor wykorzystał wiedzę o architekturze gotyckiej do stworzenia współczesnego dzieła.
|