Kreowanie zdrowego środowiska człowieka
Możemy wpływać na nasze otoczenie na bardzo wielu płaszczyznach, dzięki czemu w pewnym stopniu staje się ono bardziej dopasowane do naszych potrzeb.
Ten wpływ może być jednak zarówno pozytywny, jak i negatywny.
Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego materiału.
Środowisko naturalne: zmiany klimatu wpływają na życie ludzi na całym świecie. Życiu ludzkiemu towarzyszą również zmiany społeczne na tyle istotne we wzorcach kulturowych oraz strukturze danego społeczeństwa, że ich skutkiem jest modyfikacja zachowań. Zastanów się, co mógłbyś/–abyś zrobić, aby najbliższe otoczenie było dla ciebie bardziej komfortowe i sprzyjało utrzymaniu dobrego zdrowia. Uwzględnij zarówno zagadnienia ochrony środowiska, jak i inne czynniki, np. relacje z innymi osobami, zaangażowanie w działalność organizacji pozarządowym.
ustalać, co możesz sam/a zrobić, aby tworzyć warunki środowiskowe korzystne dla zdrowia;
ustalać, co możesz sam/a zrobić, aby tworzyć warunki społeczne korzystne dla zdrowia.
1. Kreowanie warunków środowiskowych korzystnych dla zdrowia
Tworzenie warunków korzystnych dla zdrowia, jeżeli chodzi o środowisko naturalne, odbywa się na kilku płaszczyznach. W szczególności:
ochrony istniejącego stanu przyrody;
przywracania warunków zbliżonych do pierwotnych na obszarach zniszczonych różnego rodzaju działalnością.

Historia ochrony środowiska w Polsce sięga co najmniej 1347 roku i zakazu nadmiernego wyrębu lasów wydanego przez Kazimierza Wielkiego w Statutach wiślickich. Ponadto istnieją przesłanki, że pewne ograniczone działania w tym zakresie, np. zakazy polowań, władcy Polski wprowadzali już u progu istnienia państwa, a więc ponad 1000 lat temu.Indeks górny 11 Indeks górny koniec11
Współczesne regulacje w tym zakresie są tworzone przez organy władzy na poziomie centralnym i samorządowym, ale również częściowo zależne od decyzji innych podmiotów, np. w ramach wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni, które mogą decydować o sposobie ukształtowania i wyglądu m.in. terenów rekreacyjnych w swoim obrębie. Zatem również każda osoba fizyczna może pośrednio wpływać na to, jak wygląda otoczenie, w którym żyje.
Możliwości osób prywatnych nie ograniczają się jednak tylko do decydowania za pośrednictwem swoich przedstawicieli w różnych organach. Ochrona środowiska charakteryzuje się również tym, że bardzo wiele kwestii, chociaż formalnie jest określonych prawnie, w praktyce zależy od codziennych nawyków obywateli. Im są one lepiej uświadomione i bardziej powszechne, tym większa szansa zachowania pierwotnych cech otoczenia.
Konkretne działania, jakie mogą podejmować pojedyncze osoby to na przykład:
selektywna zbiórka odpadówselektywna zbiórka odpadów oraz związany z nią recyclingrecycling, czyli ich ponowne przetwarzanie;
świadome postępowanie z substancjami toksycznymi dla środowiska, np. detergentami, przeterminowanymi lekami;
rozsądne zużywanie energii elektrycznej, żywności, wody;
czynne dbanie o otoczenie, np. o roślinność.
Z kolei przywracanie do stanu pierwotnego lub do niego zbliżonego przejawia się m.in. w rekultywacjirekultywacjiIndeks górny 22 Indeks górny koniec22 terenów zniszczonych przez człowieka. Powstały one w czasie intensywnej, czasami wielowiekowej działalności gospodarczej i przemysłowej w danym miejscu. Stopień i rodzaj szkód zależy od rodzaju takiej działalności. Może to być konieczność nasadzenia lasów, likwidacji skażeń gruntu, usunięcia skutków wydobycia, przetwórstwa czy produkcji.
Możliwości działań w zakresie kształtowania korzystnych dla zdrowia warunków środowiska naturalnego, zostały usystematyzowane w poniższej animacji.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1ccQuskkka08
Animacja dotyczy kreowania warunków korzystnych dla zdrowia w środowisku naturalnym.
Wskaż, jak nazywamy zmiany w środowisku naturalnym wywołane działalnością człowieka.
Podaj trzy przykłady działań, które mógłbyś lub mogłabyś podjąć w swoim najbliższym otoczeniu, w celu poprawy stanu środowiska naturalnego. Zapisz odpowiedź poniżej.
Jak dawno temu w Polsce pojawiły się pierwsze regulacje dotyczące ochrony środowiska? Określ przybliżoną datę.
2. Kreowanie warunków społecznych korzystnych dla zdrowia
Drugim elementem, poza omówionym wcześniej środowiskowym, który ma istotny wpływ na nasze zdrowie, są uwarunkowania społeczne, w których żyjemy, a więc związane z innymi osobami, podmiotami, instytucjami. Zmieniają się one wraz naszym wiekiem, miejscem nauki, działaniami innych osób, ogólnym rozwojem społecznym.

Uwarunkowanie te, podobnie jak środowiskowe, jesteśmy w stanie kształtować i rozwijać w ciągu naszego życia. Doskonalenie kompetencji związanych z:
komunikowaniem się,
współdziałaniem w zespole,
podejmowaniem aktywności w różnych obszarach życia,
podejmowaniem decyzji i ponoszeniem za nie odpowiedzialności,
działaniem na rzecz społeczeństwa i środowiska,
wymaga ciągłego uczenia się, poznawania swoich możliwości i ograniczeń. Sprawniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie daje komfort psychiczny i emocjonalny. Stwarza poczucie bezpieczeństwa związane między innymi z potrzebą przynależności i akceptacji społecznej.
Zagadnienia te zostały przedstawione szczegółowo w poniższej prezentacji multimedialnej.
Wymień przynajmniej trzy kompetencje personalne, które należy rozwijać przez całe życie, aby kształtować prawidłowe relacje społeczne.
Podaj trzy przykłady działań, jakie możesz podjąć na rzecz kształtowania warunków społecznych korzystnych dla zdrowia.
Wyjaśnij, w jaki sposób kształtując kompetencje komunikacji interpersonalnej możesz wpływać na relacje społeczne.
3. Podsumowanie
Człowiek wpływa na środowisko naturalne, w którym żyje, na różne sposoby, między innymi poprzez jego ochronę, a także poprzez przywracanie do stanu pierwotnego, jeżeli zostało wcześniej zniszczone.
Ochrona środowiska w Polsce ma wielowiekową tradycję.
Skuteczność działań w zakresie ochrony środowiska zależy nie tylko od obowiązującego prawa, ale także od wiedzy, świadomości i chęci działania obywateli.
Możliwości kształtowania naszego otoczenia społecznego zmieniają się wraz z naszym wiekiem, otoczeniem, w którym przebywamy, działaniem innych osób, podmiotów, instytucji.
Kształtowanie korzystnego dla zdrowia otoczenia społecznego wymaga od nas różnych kompetencji, np. w zakresie komunikacji i podtrzymywania relacji z innymi, przedstawiania argumentów do naszych racji i poglądów, zdolności do pogłębiania wiedzy, utrzymywania społecznej aktywności.
4. Słownik
powtórne przetwarzanie i wykorzystywanie surowców; procesowi temu sprzyja ich uprzednie selekcjonowanie
przywracanie terenom zniszczonym działalnością człowieka ich pierwotnego charakteru
selekcjonowanie rzeczy niepotrzebnych w zależności od materiału produkcji i ich pochodzenia; na przykład: rzeczy metalowe, plastikowe, szklane, papierowe, organiczne (pozostałości mięsa, roślin)
5. Zadania
Rozważ, jakie potencjalnie korzystne zmiany jesteś w stanie wprowadzić samodzielnie w krótkim i dłuższym czasie. Weź pod uwagę swoje bezpośrednie otoczenie społeczne.
Znajdź i opisz krótko najważniejsze inicjatywy w zakresie ochrony środowiska podjęte w twoim najbliższym sąsiedztwie w ostatnim czasie.
6. Notatnik
7. Bibliografia
Słownik Języka Polskiego PWN, dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl [dostęp dn. 21.05.2022].
Strona Lasów Państwowych, dostępny w internecie: https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/aktualnosci/bobrowe [dostęp dn. 21.05.2022].
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp dn. 21.05.2022].
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19890200104/U/D19890104Lj.pdf [dostęp dn. 21.05.2022].











