Reat4wiLTC0nm
Zdjęcie przedstawia krajobraz. Na pierwszym planie widoczna jest zielona trawa przedzielona, na której stoją na wspornikach metalowe rurki (system zraszania ). W tle widoczna jest niska zabudowa - domy są głównie w kolorze białym i niebieskim, z jasnym, spadzistym dachem. Za nimi, w oddali, widoczne są zielone wzgórza. Niebo jest błękitne, częściowo przysłonięte przez białe chmury. Zdjęcie zostało wykonane w świetle dziennym.

Kreowanie zdrowego środowiska człowieka

Krajobraz
Źródło: Eureca, domena publiczna.

Możemy wpływać na nasze otoczenie na bardzo wielu płaszczyznach, dzięki czemu w pewnym stopniu staje się ono bardziej dopasowane do naszych potrzeb.
Ten wpływ może być jednak zarówno pozytywny, jak i negatywny.
Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego materiału.

Środowisko naturalne: zmiany klimatu wpływają na życie ludzi na całym świecie. Życiu ludzkiemu towarzyszą również zmiany społeczne na tyle istotne we wzorcach kulturowych oraz strukturze danego społeczeństwa, że ich skutkiem jest modyfikacja zachowań. Zastanów się, co mógłbyś/–abyś zrobić, aby najbliższe otoczenie było dla ciebie bardziej komfortowe i sprzyjało utrzymaniu dobrego zdrowia. Uwzględnij zarówno zagadnienia ochrony środowiska, jak i inne czynniki, np. relacje z innymi osobami, zaangażowanie w działalność organizacji pozarządowym.

Nauczysz się
  • ustalać, co możesz sam/a zrobić, aby tworzyć warunki środowiskowe korzystne dla zdrowia;

  • ustalać, co możesz sam/a zrobić, aby tworzyć warunki społeczne korzystne dla zdrowia.

1. Kreowanie warunków środowiskowych korzystnych dla zdrowia

Tworzenie warunków korzystnych dla zdrowia, jeżeli chodzi o środowisko naturalne, odbywa się na kilku płaszczyznach. W szczególności:

  • ochrony istniejącego stanu przyrody;

  • przywracania warunków zbliżonych do pierwotnych na obszarach zniszczonych różnego rodzaju działalnością.

RPIbXos90Sca1
Wszyscy możemy przyczyniać się do ochrony środowiska naturalnego
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Historia ochrony środowiska w Polsce sięga co najmniej 1347 roku i zakazu nadmiernego wyrębu lasów wydanego przez Kazimierza Wielkiego w Statutach wiślickich. Ponadto istnieją przesłanki, że pewne ograniczone działania w tym zakresie, np. zakazy polowań, władcy Polski wprowadzali już u progu istnienia państwa, a więc ponad 1000 lat temu.Indeks górny 1przypis 31 Indeks górny koniec

Współczesne regulacje w tym zakresie są tworzone przez organy władzy na poziomie centralnym i samorządowym, ale również częściowo zależne od decyzji innych podmiotów, np. w ramach wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni, które mogą decydować o sposobie ukształtowania i wyglądu m.in. terenów rekreacyjnych w swoim obrębie. Zatem również każda osoba fizyczna może pośrednio wpływać na to, jak wygląda otoczenie, w którym żyje.

Możliwości osób prywatnych nie ograniczają się jednak tylko do decydowania za pośrednictwem swoich przedstawicieli w różnych organach. Ochrona środowiska charakteryzuje się również tym, że bardzo wiele kwestii, chociaż formalnie jest określonych prawnie, w praktyce zależy od codziennych nawyków obywateli. Im są one lepiej uświadomione i bardziej powszechne, tym większa szansa zachowania pierwotnych cech otoczenia.

Konkretne działania, jakie mogą podejmować pojedyncze osoby to na przykład:

  • selektywna zbiórka odpadówDefinicja: selektywna zbiórka odpadówselektywna zbiórka odpadów oraz związany z nią recyclingDefinicja: recycling [czytaj: resajkling]recycling, czyli ich ponowne przetwarzanie;

  • świadome postępowanie z substancjami toksycznymi dla środowiska, np. detergentami, przeterminowanymi lekami;

  • rozsądne zużywanie energii elektrycznej, żywności, wody;

  • czynne dbanie o otoczenie, np. o roślinność.

Z kolei przywracanie do stanu pierwotnego lub do niego zbliżonego przejawia się m.in. w rekultywacjiDefinicja: rekultywacjarekultywacjiIndeks górny 2przypis 22 Indeks górny koniec terenów zniszczonych przez człowieka. Powstały one w czasie intensywnej, czasami wielowiekowej działalności gospodarczej i przemysłowej w danym miejscu. Stopień i rodzaj szkód zależy od rodzaju takiej działalności. Może to być konieczność nasadzenia lasów, likwidacji skażeń gruntu, usunięcia skutków wydobycia, przetwórstwa czy produkcji.

Możliwości działań w zakresie kształtowania korzystnych dla zdrowia warunków środowiska naturalnego, zostały usystematyzowane w poniższej animacji.

R1ccQuskkka08
Animacja dotyczy kreowania warunków korzystnych dla zdrowia w środowisku naturalnym.
Polecenie 1

Wskaż, jak nazywamy zmiany w środowisku naturalnym wywołane działalnością człowieka.

R1R865qUj0Qv3
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 2

Podaj trzy przykłady działań, które mógłbyś lub mogłabyś podjąć w swoim najbliższym otoczeniu, w celu poprawy stanu środowiska naturalnego. Zapisz odpowiedź poniżej.

R1R865qUj0Qv3
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 3

Jak dawno temu w Polsce pojawiły się pierwsze regulacje dotyczące ochrony środowiska? Określ przybliżoną datę.

R1R865qUj0Qv3
Miejsce na notatki ucznia.

2. Kreowanie warunków społecznych korzystnych dla zdrowia

Drugim elementem, poza omówionym wcześniej środowiskowym, który ma istotny wpływ na nasze zdrowie, są uwarunkowania społeczne, w których żyjemy, a więc związane z innymi osobami, podmiotami, instytucjami. Zmieniają się one wraz naszym wiekiem, miejscem nauki, działaniami innych osób, ogólnym rozwojem społecznym.

Rwh2VcOqXrVx0
Rozwój społeczny młodych ludzi w dużej mierze odbywa się w szkole
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Uwarunkowanie te, podobnie jak środowiskowe, jesteśmy w stanie kształtować i rozwijać w ciągu naszego życia. Doskonalenie kompetencji związanych z:

  • komunikowaniem się,

  • współdziałaniem w zespole,

  • podejmowaniem aktywności w różnych obszarach życia,

  • podejmowaniem decyzji i ponoszeniem za nie odpowiedzialności,

  • działaniem na rzecz społeczeństwa i środowiska,

wymaga ciągłego uczenia się, poznawania swoich możliwości i ograniczeń. Sprawniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie daje komfort psychiczny i emocjonalny. Stwarza poczucie bezpieczeństwa związane między innymi z potrzebą przynależności i akceptacji społecznej.

Zagadnienia te zostały przedstawione szczegółowo w poniższej prezentacji multimedialnej.

R1cMrLcAo81TC
1
R61XEhDCUmeTv
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Człowiek i jego zdrowie a społeczne otoczenie

R6Tnhn6Z4m8IS
1
RKwUzrkk7PiGG
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Zdrowie człowieka, przede wszystkim w wymiarze emocjonalnym, ale również fizycznym, zależy nie tylko od warunków środowiska przyrodniczego, w jakich żyje. Ma na nie wpływ również szereg czynników związanych z tym, w jaki sposób dana osoba wchodzi w relacje z innymi ludźmi i jakimi metodami je podtrzymuje.

R1TMVxCQhQkvO
1
R13B9zGiH9Ghq
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Przyswajanie społecznych kompetencji zaczyna się już w wieku niemowlęcym. Początkowo odbywa się tylko w gronie rodziców i bliskiej rodziny, natomiast z wiekiem rozszerza się o kolejne osoby, np. z grup rówieśniczych – ze szkoły, klubu sportowego, dodatkowych zajęć pozaszkolnych.

RnZ815B3YGwx3
1
6,6
R185WOuT9gkxh
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8tw8XtkGFsZP
Film przedstawia dwóch mężczyzn, którzy siedzą i rozmawiają. Jeden z nich ubrany jest w garnitur, drugi ma na sobie białą koszulę i spodnie od garnituru. Przed nimi, na stoliku, stoi biały, otwarty laptop. Następnie zdjęcie przedstawia kobietę w koszuli i granatowej marynarce, która trzyma w dłoniach dwa mikrofony: jeden z piankowej osłonce, drugi bez.
1

Nie wszystkie takie kompetencje są jednak nabywane w sposób naturalny. Nad wieloma z nich należy pracować świadomie. Do takich umiejętności należą m.in. zachowania asertywne, prowadzenie negocjacji, wystąpienia publiczne, utrzymywanie relacji z innymi. Jeżeli kompetencji społecznych i interpersonalnych nie umiemy rozwinąć sami, możemy skorzystać z dostępnych na ten temat podręczników, szkoleń, kursów.

RqZeIidegeLMl
1
R15QyeoUvsWcV
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Aktywnością istotną dla kształtowania korzystnych dla zdrowia warunków społecznych, jest także członkostwo w organizacjach pozarządowych, stowarzyszeniach i fundacjach. Dzięki temu mamy większy wpływ na kształtowanie konkretnej, interesującej nas w sposób szczególny dziedziny, na przykład działalności charytatywnej czy wspierania społecznego osób z różnymi problemami. Obecnie znaczną część takich działań możemy również wykonywać z domu, korzystając m.in. z różnych grup w internecie, np. na portalach społecznościowych. Dodatkową formą aktywności wybieraną zarówno przez indywidualne osoby, jak i organizacje pożytku publicznego, są organizowane w sieci zbiórki na dany cel. Określa się to mianem crowdfundingu [czyt. krałdfaundingu], co w tłumaczeniu na język polski oznacza powszechną, publiczną zbiórkę pieniędzy.

Raxjsl326GhZz
1
6,6
RPmMc9QFIz0dS
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RyvJsALkidD6J
Film przedstawia strażaków w pomarańczowo‑żółtych strojach. Na głowie mają kaski. W oddali widoczni są również policjanci, ubrani w ciemne stroje. Wokół nich znajdują się pojazdy straży pożarnej i policji. Na wszystkich pada łuna niebieskich świateł alarmowych.
1

Ważną rolę w kreowaniu warunków społecznych korzystnych dla życia i zdrowia człowieka pełnią organizacje o charakterze proobronnym i ratownicze.

RPltQ8KXGerWX
1
RXafZmFburUcC
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Niektóre elementy społecznego otoczenia, niekoniecznie formalne, ale korzystne dla naszego rozwoju i zdrowia, możemy także kształtować samodzielnie. Przykładem takiego działania jest próba skupienia wokół siebie osób o podobnych zainteresowaniach – dotyczących spędzania czasu wolnego, nauki, rodzaju aktywności fizycznej. W taki sposób, a więc poprzez skupienie pasjonatów danej dziedziny, powstawało wiele znanych dziś organizacji, np. znaczna część klubów sportowych.

R1aOtZoC6LKf7
1
RJ7a88NDzF6EU
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wiele organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, klubów czy fundacji nie działa samodzielnie. Ich współpraca pozwala na zwiększenie zasięgu pracy, a także powoduje efekt synergii działania, kiedy kilka podmiotów razem jest w stanie osiągnąć więcej, niż mogłyby uzyskać, działając oddzielnie. Współpraca taka dotyczy bardzo różnych zagadnień, np. obronnych, bezpieczeństwa, humanitarnych, pomocy społecznej.

R10ge553h4AHi
1
R16xX81UrUmQw
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Jedną z najważniejszych i sformalizowanych form wpływu na otoczenie społeczne jest udział w organach przedstawicielskich. W pewnym stopniu jest to możliwe już na etapie szkolnym – np. poprzez działanie w samorządach szkolnych. Po uzyskaniu pełnoletności, w zależności od wybieranego organu władzy, uzyskuje się czynne, a później stopniowo bierne prawo wyborcze. Wybór w tym zakresie jest duży. Swoje predyspozycje do tego rodzaju działalności można sprawdzić w najbliższym otoczeniu, np. w takich wybieralnych organach doradczych, jak rada dzielnicy.

R1X7fX0ZdGxFc
1
Rn8MGk2lLC6Fm
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Podsumowując, jeżeli chcemy, możemy zdobyć znaczny wpływ na swoje otoczenie społeczne, zarówno to bliższe, jak i dalsze. Wymaga to od nas aktywności, informacji, chęci do działania i pogłębiania wiedzy. Rezultat może być jednak bardzo korzystny, gdyż poprzez takie działanie możemy kreować warunki sprzyjające naszemu zdrowiu, a także rozwojowi.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 4

Wymień przynajmniej trzy kompetencje personalne, które należy rozwijać przez całe życie, aby kształtować prawidłowe relacje społeczne.

R1R865qUj0Qv3
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 5

Podaj trzy przykłady działań, jakie możesz podjąć na rzecz kształtowania warunków społecznych korzystnych dla zdrowia.

R1R865qUj0Qv3
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 6

Wyjaśnij, w jaki sposób kształtując kompetencje komunikacji interpersonalnej możesz wpływać na relacje społeczne.

R1R865qUj0Qv3
Miejsce na notatki ucznia.

3. Podsumowanie

  • Człowiek wpływa na środowisko naturalne, w którym żyje, na różne sposoby, między innymi poprzez jego ochronę, a także poprzez przywracanie do stanu pierwotnego, jeżeli zostało wcześniej zniszczone.

  • Ochrona środowiska w Polsce ma wielowiekową tradycję.

  • Skuteczność działań w zakresie ochrony środowiska zależy nie tylko od obowiązującego prawa, ale także od wiedzy, świadomości i chęci działania obywateli.

  • Możliwości kształtowania naszego otoczenia społecznego zmieniają się wraz z naszym wiekiem, otoczeniem, w którym przebywamy, działaniem innych osób, podmiotów, instytucji.

  • Kształtowanie korzystnego dla zdrowia otoczenia społecznego wymaga od nas różnych kompetencji, np. w zakresie komunikacji i podtrzymywania relacji z innymi, przedstawiania argumentów do naszych racji i poglądów, zdolności do pogłębiania wiedzy, utrzymywania społecznej aktywności.

przypis 3
przypis 2

4. Słownik

Definicja: recycling [czytaj: resajkling]
Definicja: recycling [czytaj: resajkling]

powtórne przetwarzanie i wykorzystywanie surowców; procesowi temu sprzyja ich uprzednie selekcjonowanie

Definicja: rekultywacja
Definicja: rekultywacja

przywracanie terenom zniszczonym działalnością człowieka ich pierwotnego charakteru

Definicja: selektywna zbiórka odpadów
Definicja: selektywna zbiórka odpadów

selekcjonowanie rzeczy niepotrzebnych w zależności od materiału produkcji i ich pochodzenia; na przykład: rzeczy metalowe, plastikowe, szklane, papierowe, organiczne (pozostałości mięsa, roślin)

5. Zadania

R8G5Kob5FEDen
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R69bEQ1bNa2aH
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFqKw50dxEqe4
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1BL3rjWMolO7
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1KtbXeEacWWz
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rkny2ZVASD2LQ
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Rozważ, jakie potencjalnie korzystne zmiany jesteś w stanie wprowadzić samodzielnie w krótkim i dłuższym czasie. Weź pod uwagę swoje bezpośrednie otoczenie społeczne.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Znajdź i opisz krótko najważniejsze inicjatywy w zakresie ochrony środowiska podjęte w twoim najbliższym sąsiedztwie w ostatnim czasie.

uzupełnij treść

6. Notatnik

R1R865qUj0Qv3
Miejsce na notatki ucznia.

7. Bibliografia

Słownik Języka Polskiego PWN, dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl [dostęp dn. 21.05.2022].

Strona Lasów Państwowych, dostępny w internecie: https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/aktualnosci/bobrowe [dostęp dn. 21.05.2022].

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20010620627/U/D20010627Lj.pdf [dostęp dn. 21.05.2022].

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19890200104/U/D19890104Lj.pdf [dostęp dn. 21.05.2022].