Kreślę, szkicuję, rysuję. Materiały rysunkowe i sposób ich wykorzystania.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R7Xn5nxlqRZZS
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
II.1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
II.5) podejmuje próby integracji sztuk tworząc zespołowo teatr plastyczny (animacja form plastycznych w przestrzeni plus światło i dźwięk ) oraz realizując inne rodzaje kreacji z pogranicza plastyki i pokrewnych dziedzin jak pantomima, taniec, film animowany.
Nauczysz się
rozróżniać i nazywać wybrane techniki rysunkowe: tusz, sangwina, węgiel, ołówek;
Narzędziem rysunkowym jest wszystko, co pozostawia ślad na płaszczyźnie. W plastyce do najbardziej znanych należą: ołówek, węgiel, kredka, pastel, piórko, tusz rozprowadzany patykiem, pędzlem, mazak, kreda. Można do rysunku używać nawet palców. Od używanych narzędzi nazwę biorą najczęściej techniki rysunkowe, np. ołówek, węgiel, rysunek pędzlem, rysunek patykiem itp. Każde ze stosowanych narzędzi pozostawia inny ślad na płaszczyźnie. Najbardziej powszechnym narzędziem rysunkowym jest ołówek. W zależności od stopnia twardości pozostawia on linie różnej grubości i porowatości.
RBZf69Y5sWU0j
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje ołówków. Grafika podzielona jest na dwie poziome części. U dołu znajdują się ołówki w różnych kształtach, natomiast u góry, nad każdym z nich ukazane są przykłady śladów jakie można nimi uzyskać oraz numeracja oznaczająca miękkość grafitu (4H, 3H, 2H, HB, H, B, 2B, 4B, 6B). Obie części oddziela linia prosta z grotami strzałek na obu końcach. Jej lewa połowa jest koloru niebieskiego, natomiast prawa czerwonego. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ołówki twarde – im wyższa numeracja, tym większy stopień twardości, delikatniejsza i jaśniejsza linia, 2. Ołówki miękkie – im wyższa numeracja, tym mniejszy stopień twardości, grubsza i ciemniejsza linia.
Ilustracja interaktywna przedstawia rodzaje ołówków. Grafika podzielona jest na dwie poziome części. U dołu znajdują się ołówki w różnych kształtach, natomiast u góry, nad każdym z nich ukazane są przykłady śladów jakie można nimi uzyskać oraz numeracja oznaczająca miękkość grafitu (4H, 3H, 2H, HB, H, B, 2B, 4B, 6B). Obie części oddziela linia prosta z grotami strzałek na obu końcach. Jej lewa połowa jest koloru niebieskiego, natomiast prawa czerwonego. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ołówki twarde – im wyższa numeracja, tym większy stopień twardości, delikatniejsza i jaśniejsza linia, 2. Ołówki miękkie – im wyższa numeracja, tym mniejszy stopień twardości, grubsza i ciemniejsza linia.
1
2
1. Ołówki twarde – im wyższa numeracja, tym większy stopień twardości, delikatniejsza i jaśniejsza linia
2. Ołówki miękkie – im wyższa numeracja, tym mniejszy stopień twardości, grubsza i ciemniejsza linia.
Ślady pozostawione przez ołówki o różnym stopniu twardości, draw‑with‑leia.blogspot.com, CC BY 3.0
Linia
Jednym z podstawowych środków wyrazu plastycznego jest linia będąca głównym tworzywem rysunku. W pracy plastycznej linie często przybierają kształt różnych kresek, których ślad związany jest przede wszystkim z narzędziem, które zostało użyte.
Przed wykonaniem poniższego ćwiczenia zapoznaj się z pojęciem sangwinaSangwinasangwina.
RoGw6TEY7AHKm
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij znaczenie pojęcia sangwina.
Wyjaśnij znaczenie pojęcia sangwina.
Poniżej przedstawiono rysunki artystów wykonane za pomocą różnych narzędzi. Przyjrzyj się ilustracjom, a następnie przyporządkuj techniki i narzędzia rysunkowe do poszczególnych dzieł.
Wykonaj trzy szkice przedmiotu – np. butelki, owocu. Każdy ze szkiców narysuj innym narzędziem. Porównaj prace, wybierz Twoim zdaniem najbardziej udany szkic. Wskaż różnice w kresce uzyskanej różnymi narzędziami. Podziel się przemyśleniami z nauczycielem.
Figura i tło
RyfCm5cDOCByQ
Ćwiczenie 2
Wymień znane narzędzia rysunkowe.
Wymień znane narzędzia rysunkowe.
Co można zobaczyć na rysunku znajdującym się poniżej?
Wazę na czarnym tle
Profile dwóch twarzy na białym tle
Wazę na czarnym tle oraz profile dwóch twarzy na białym tle
Wyobrażenie konturuKonturkonturu umożliwia „zabawę” z figurą i tłem. Przyjrzyj się uważnie kolejnym ilustracjom. Zaobserwuj, jak w miejscu połączenia czarnych i białych plam powstaje wyobrażenie konturu. Zwróć uwagę na to, że w zależności od tego jak kierujesz swój wzrok, kontur może znajdować się na krawędzi białej lub czarnej.
RW5hiGOEUb9Ja1
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę abstrakcyjną. Praca podzielona jest na dwie płaszczyzny: białą znajdującą się po lewej stronie oraz czarną po prawej. Biały kształt po lewej wbija się ostrym kątem w czarną przestrzeń płaszczyzny po prawej. Krawędź granicy oddzielającej oba kolory jest pofalowana.
Praca studencka z archiwum Zakładu Edukacji Artystycznej, UMK Toruń, online-skills, CC BY 3.0
R1APU8mNgQgMQ
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę. Praca podzielona jest na dwie płaszczyzny: białą znajdującą się po lewej stronie oraz czarną po prawej. Biały kształt po lewej wbija się ostrym kątem w ciemną przestrzeń płaszczyzny po prawej. Krawędź granicy oddzielającej oba kolory jest pofalowana. Na czarnym obszarze został naniesiony dodatkowy biały rysunek tworząc z niego głowę zwierzęcia o rozwartej paszczy. Zygzakowate linie tworzą zęby, kółko to oko, szpiczasty kształt w górnym lewym rogu to ucho a falowane linie po przeciwnej stronie płaszczyzny to nos i wąsy.
Praca studencka z archiwum Zakładu Edukacji Artystycznej, UMK Toruń, online-skills, CC BY 3.0
RypHXSlUyQH2f1
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę abstrakcyjną. Praca podzielona jest na dwie płaszczyzny: białą znajdującą się po lewej stronie oraz czarną po prawej. Biały kształt po lewej wbija się ostrym kątem w czarną przestrzeń płaszczyzny po prawej. Krawędź granicy oddzielającej oba kolory jest pofalowana.
Praca studencka z archiwum Zakładu Edukacji Artystycznej, UMK Toruń, online-skills, CC BY 3.0
RRPyjKNIVOMP4
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę. Praca podzielona jest na dwie płaszczyzny: białą znajdującą się po lewej stronie oraz czarną po prawej. Biały kształt po lewej wbija się ostrym kątem w ciemną przestrzeń płaszczyzny po prawej. Krawędź granicy oddzielającej oba kolory jest pofalowana. Na białym obszarze został naniesiony dodatkowy czarny rysunek tworząc z niego głowę myszy. Dwie okrągłe linie tworzą uszy, dwie nieregularne kropki to oczy, natomiast przedzielony pionową kreską szpic kształtu to nos.
Praca studencka z archiwum Zakładu Edukacji Artystycznej, UMK Toruń, online-skills, CC BY 3.0
RZzSmLfHhhOgJ1
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę. Praca podzielona jest na dwie płaszczyzny: białą znajdującą się po lewej stronie oraz czarną po prawej. Biały kształt po lewej wbija się ostrym kątem w ciemną przestrzeń płaszczyzny po prawej. Krawędź granicy oddzielającej oba kolory jest pofalowana. Na czarnym obszarze został naniesiony dodatkowy biały rysunek tworząc z niego głowę zwierzęcia o rozwartej paszczy. Zygzakowate linie tworzą zęby, kółko to oko, szpiczasty kształt w górnym lewym rogu to ucho a falowane linie po przeciwnej stronie płaszczyzny to nos i wąsy. Również na białym obszarze został naniesiony dodatkowy czarny rysunek, tworząc z niego głowę myszy w otwartej paszczy czarnego zwierzęcia. Dwie okrągłe linie tworzą uszy gryzonia, dwie nieregularne kropki to oczy, natomiast przedzielony pionową kreską szpic kształtu to nos.
Praca studencka z archiwum Zakładu Edukacji Artystycznej, UMK Toruń, online-skills, CC BY 3.0
Powyższa analiza pokazuje, jak w miejscu łączenia plam powstaje linia będąca tylko naszym wyobrażeniem.
Ćwiczenie 3
R1Ucm4J0x204I
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę. Praca podzielona jest na dwie płaszczyzny: białą znajdującą się po lewej stronie oraz czarną po prawej. Biały kształt po lewej wbija się ostrym kątem w ciemną przestrzeń płaszczyzny po prawej. Krawędź granicy oddzielającej oba kolory jest pofalowana. Na białym obszarze został naniesiony dodatkowy czarny rysunek tworząc z niego głowę myszy. Dwie okrągłe linie tworzą uszy, dwie nieregularne kropki to oczy, natomiast przedzielony pionową kreską szpic kształtu to nos.
Ilustracja nr 1, UMK, CC BY 3.0
R15vXrFd5sGCS
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę. Praca podzielona jest na dwie płaszczyzny: białą znajdującą się po lewej stronie oraz czarną po prawej. Biały kształt po lewej wbija się ostrym kątem w ciemną przestrzeń płaszczyzny po prawej. Krawędź granicy oddzielającej oba kolory jest pofalowana. Na czarnym obszarze został naniesiony dodatkowy biały rysunek tworząc z niego głowę zwierzęcia o rozwartej paszczy. Zygzakowate linie tworzą zęby, kółko to oko, szpiczasty kształt w górnym lewym rogu to ucho a falowane linie po przeciwnej stronie płaszczyzny to nos i wąsy.
Ilustracja nr 2, UMK, CC BY 3.0
R1P6wZktu4qJU
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Przeczytaj poniższe zdania i przyporządkuj je do właściwych miejsc.
Biała figura sprawia wrażenie, że jest z przodu, zaś czarne tło z tyłu., Wyobrażony kontur przynależy do płaszczyzny czarnej., Czarna figura posiada kształt, zaś biała staje się bezkształtnym tłem., Czarna figura sprawia wrażenie, że jest z przodu, zaś białe tło z tyłu., Wyobrażony kontur przynależy do płaszczyzny białej., Białe tło wygląda tak, jakby rozprzestrzeniało się poza czarną figurą., Czarne tło wygląda tak, jakby rozprzestrzeniało się poza białą figurą., Biała figura posiada kształt, zaś czarna staje się bezkształtnym tłem.
Ilustracja 1
Ilustracja 2
Inna wersja zadania
Jak rozumiesz pojęcie wyobrażenie?
Pozytyw i negatyw
Polecenie 2
Poniżej zamieszczono przykładowe ilustracje (pozytywPozytywpozytyw i negatywNegatywnegatyw), odwołujące się do zjawiska figury i tła. Są to przedstawienia abstrakcyjne. Za pomocą MiniPainta spraw, aby białe płaszczyzny nabrały znaczenia, dorysowując np. linie, kropki.
W tym celu Pobierz ilustrację niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz załącznik”. Następnie skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
R14rrGcuxQ37l1
Ilustracje do pobrania.
Ilustracje do pobrania.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R5gqGgAyZcQ3g1
Ilustracja przedstawia dwie czarno-białe grafiki abstrakcyjne. Każda z grafik składa się z dwóch płaszczyzn czarnego i białego koloru. Oba obszary oddziela nieregularna linia granicy. W obu przypadkach linia ta ma ten sam kształt. Obrazy różnią się między sobą tym, że grafika po prawej stronie stanowi negatyw grafiki po lewej. Czarna plama w wersji lewej – w wersji prawej jest biała, natomiast biała w wersji lewej - w wersji prawej jest czarna.
Praca studencka z archiwum Zakładu Edukacji Artystycznej, UMK Toruń, online-skills, CC BY 3.0
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL, GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 3, 29 June 2007 Copyright (C) 2007 Free Software Foundation, Inc. <http://fsf.org/> Everyone is permitted to copy and distribute verbatim copies of this license document, but changing it is not allowed..
Szkic
Artyści często noszą przy sobie szkicowniki i narzędzia rysunkowe. Najczęściej są to różnej grubości i miękkości ołówki. W ten sposób mogą w krótkim czasie szkicowaćSzkicszkicować postacie, zjawiska, przedmioty lub sceny. Niekiedy przed powstaniem ostatecznego dzieła powstaje cały cykl szkiców, czyli notatek rysunkowych, które są szybkim zapisem poprzedzającym właściwą pracę i ułatwiają osiągnięcie zamierzonego efektu.
Poniżej przedstawiono dwa studiaStudiumstudia rysunkowe poprzedzone szkicami. Przyjrzyj się, jak wygląda szkic, a jak ukończone studium.
R7ISWFurswZQK1
Ilustracja interaktywna przedstawia szkic autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje portret mężczyzny z nagim torsem. Tło stanowią dwie ściany pokoju ze zwisającą z sufitu żarówką. Siedząca bokiem postać ma twarz zwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek ma charakter luźnego szkicu. Wykonany jest swobodną kreską. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem czarno-białe studium autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje portret mężczyzny z nagim torsem. Tło stanowi wnętrze pokoju z białą ścianą. Siedząca bokiem postać ma twarz odwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Ilustracja interaktywna przedstawia szkic autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje portret mężczyzny z nagim torsem. Tło stanowią dwie ściany pokoju ze zwisającą z sufitu żarówką. Siedząca bokiem postać ma twarz zwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek ma charakter luźnego szkicu. Wykonany jest swobodną kreską. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem czarno-białe studium autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje portret mężczyzny z nagim torsem. Tło stanowi wnętrze pokoju z białą ścianą. Siedząca bokiem postać ma twarz odwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Jędrzej Gołaś, „Szkic i studium postaci”, CC BY 3.0
RNYabOjQJ1ZKq1
Ilustracja interaktywna przedstawia „Szkic do studium postaci” autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje wykonany luźną kreską czarno-biały rysunek. Wertykalna kompozycja podzielona jest na dwie części czarnym, rozmytym u góry, swobodnie rysowanym pasem. Lewa strona została pokryta szarymi, nierówno rozłożonymi kreskami. Po prawej stronie, zza czarnego pionu dzielącego pracę wychyla się profil mężczyzny. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem studium postaci autorstwa Jędrzeja Gołasia. Na pierwszym planie rysunku, po lewej stronie znajduje się fragment muru z gzymsem. Do muru przylega pionowy pas lekko przezroczystej, czarnej płaszczyzny zza której wychyla się profil mężczyzny. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Ilustracja interaktywna przedstawia „Szkic do studium postaci” autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje wykonany luźną kreską czarno-biały rysunek. Wertykalna kompozycja podzielona jest na dwie części czarnym, rozmytym u góry, swobodnie rysowanym pasem. Lewa strona została pokryta szarymi, nierówno rozłożonymi kreskami. Po prawej stronie, zza czarnego pionu dzielącego pracę wychyla się profil mężczyzny. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem studium postaci autorstwa Jędrzeja Gołasia. Na pierwszym planie rysunku, po lewej stronie znajduje się fragment muru z gzymsem. Do muru przylega pionowy pas lekko przezroczystej, czarnej płaszczyzny zza której wychyla się profil mężczyzny. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Jędrzej Gołaś, „Szkic do studium postaci”, CC BY 3.0
R1Wihn7RPtn6O
Ćwiczenie 4
Wskaż, które określenia odnoszą się do szkicu, a które do studium. Szkic charakteryzuje: Możliwe odpowiedzi: 1. tempo pracy, 2. precyzja, 3. niedokładność, 4. dokładność, 5. delikatność, 6. dynamika Studium charakteryzuje: Możliwe odpowiedzi: 1. tempo pracy, 2. precyzja, 3. niedokładność, 4. dokładność, 5. delikatność, 6. dynamika
Wskaż, które określenia odnoszą się do szkicu, a które do studium. Szkic charakteryzuje: Możliwe odpowiedzi: 1. tempo pracy, 2. precyzja, 3. niedokładność, 4. dokładność, 5. delikatność, 6. dynamika Studium charakteryzuje: Możliwe odpowiedzi: 1. tempo pracy, 2. precyzja, 3. niedokładność, 4. dokładność, 5. delikatność, 6. dynamika
Wskaż, które określenia odnoszą się do szkicu, a które do studium.
dokładność, tempo pracy, niedokładność, precyzja, delikatność, dynamika
Szkic charakteryzuje:
Studium charakteryzuje:
Fotografia jako sposób notowania i obserwowania
Od czasu wynalezienia aparatu fotograficznego artyści odwołują się również do fotografii jako sposobu notowania i obserwowania rzeczywistości. Zobacz, jak zdjęcia stały się inspiracją dla twórczości artysty grafika Michała Rygielskiego.
R1W93kQ0i4b6d1
Ilustracja interaktywna przedstawia kolaż „Merapi” autorstwa Michała Rygielskiego. Praca została wykonana z połączenie dwóch zdjęć. Dolną część zajmują ułożone poziomo, zeschłe liście palm, spomiędzy których wyłaniają się gdzieniegdzie pędy młodych, zielonych roślinek. Górną część kolażu zajmuje fotografia ukazująca dachy domów oraz korony drzew z dużą palmą po środki. W oddali, na różowo-szaro-błękitnym tle rysuje się szczyt wysokiej góry. Stonowany, chłodny w swej kolorystyce pejzaż stanowi tło dla wysuwającej się na pierwszy plan, dolnej partii kompozycji z dynamicznymi, skontrastowanymi liniami liści. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem linoryt „Merapi” autorstwa Michała Rygielskiego. Praca została wykonana za pomocą drobnych, czarnych linii. Dolną partię kompozycji stanowi rysunek poziomo poukładanych liści palmy na pasie zielonego tła. W górnej partii znajduje się duży, brązowy trójkątny wulkan zarysowany cienkimi, pionowymi kreskami. Z krateru wydobywa się biała smuga wypełniona liniami o falistych kształtach. Dalszy plan stanowią skośnie kreskowane płaszczyzny, na których tle artysta ukazał ciemne motywy roślinne.
Ilustracja interaktywna przedstawia kolaż „Merapi” autorstwa Michała Rygielskiego. Praca została wykonana z połączenie dwóch zdjęć. Dolną część zajmują ułożone poziomo, zeschłe liście palm, spomiędzy których wyłaniają się gdzieniegdzie pędy młodych, zielonych roślinek. Górną część kolażu zajmuje fotografia ukazująca dachy domów oraz korony drzew z dużą palmą po środki. W oddali, na różowo-szaro-błękitnym tle rysuje się szczyt wysokiej góry. Stonowany, chłodny w swej kolorystyce pejzaż stanowi tło dla wysuwającej się na pierwszy plan, dolnej partii kompozycji z dynamicznymi, skontrastowanymi liniami liści. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem linoryt „Merapi” autorstwa Michała Rygielskiego. Praca została wykonana za pomocą drobnych, czarnych linii. Dolną partię kompozycji stanowi rysunek poziomo poukładanych liści palmy na pasie zielonego tła. W górnej partii znajduje się duży, brązowy trójkątny wulkan zarysowany cienkimi, pionowymi kreskami. Z krateru wydobywa się biała smuga wypełniona liniami o falistych kształtach. Dalszy plan stanowią skośnie kreskowane płaszczyzny, na których tle artysta ukazał ciemne motywy roślinne.
Michał Rygielski, „Merapi, linoryt”, 2012, CC BY 3.0
RtJunYHuvrcGc1
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie „Padi Lombok IV” autorstwa Michała Rygielskiego. Zdjęcie ukazuje soczyście zielony łan trawy. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem linoryt „Padi Lombok IV” autorstwa Michała Rygielskiego. Kompozycja składa się z czterech, poziomych rzędów wypełnionych czarnymi, pionowymi liniami o różnej grubości. Na dolnym, najszerszym pasie oprócz kresek znajdują się nierównomiernie rozłożone pionowe płaszczyzny. Część z nich jest czarna a część pokryta drobnym, poziomym kreskowaniem. Dwa środkowe pasy kompozycji są sobie równe, jedynie różnią się tonacją – górny jest ciemniejszy. Nad nim znajduje się duża biała przestrzeń z nielicznymi, nieregularnymi kreskami u dołu. Artysta przy pomocy rytmów pionowych linii ułożonych w poziomych pasach stworzył kompozycję przywodzącą na myśl falującą łąkę pełną traw.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie „Padi Lombok IV” autorstwa Michała Rygielskiego. Zdjęcie ukazuje soczyście zielony łan trawy. Po wybraniu grafiki zostanie wyświetlona kolejna ilustracja przedstawiająca tym razem linoryt „Padi Lombok IV” autorstwa Michała Rygielskiego. Kompozycja składa się z czterech, poziomych rzędów wypełnionych czarnymi, pionowymi liniami o różnej grubości. Na dolnym, najszerszym pasie oprócz kresek znajdują się nierównomiernie rozłożone pionowe płaszczyzny. Część z nich jest czarna a część pokryta drobnym, poziomym kreskowaniem. Dwa środkowe pasy kompozycji są sobie równe, jedynie różnią się tonacją – górny jest ciemniejszy. Nad nim znajduje się duża biała przestrzeń z nielicznymi, nieregularnymi kreskami u dołu. Artysta przy pomocy rytmów pionowych linii ułożonych w poziomych pasach stworzył kompozycję przywodzącą na myśl falującą łąkę pełną traw.
Michał Rygielski, „Padi Lombok IV, linoryt”, 2012, CC BY 3.0
Aparat fotograficzny w telefonie komórkowym również może stać się narzędziem do zapisywania otaczającego świata, zastępując tradycyjny szkicownik. Poniżej zamieszczono przykłady studium drzewka cytrynowego wykonane aparatem z telefonu komórkowego.
RNUrfHbQDa9sU1
Ilustracja interaktywna przedstawia krzak cytryny ustawiony na tarasie. Na zdjęciu ukazany jest wysoki, zielony krzew z dwoma, żółtymi owocami posadzony w brązowej, glinianej donicy. Z lewego dolnego rogu kadru wychylają się długie, zielone liście rośliny lekko osłaniającej donicę. Cytryna stoi na brązowej posadzce o nieregularnych kształtach kafli. W tle znajdują się meble tarasowe oraz biała ściana budynku z oknem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono ilustracje przedstawiające zbliżenie na owoc cytryny z różnych stron i z różnej odległości.
Ilustracja interaktywna przedstawia krzak cytryny ustawiony na tarasie. Na zdjęciu ukazany jest wysoki, zielony krzew z dwoma, żółtymi owocami posadzony w brązowej, glinianej donicy. Z lewego dolnego rogu kadru wychylają się długie, zielone liście rośliny lekko osłaniającej donicę. Cytryna stoi na brązowej posadzce o nieregularnych kształtach kafli. W tle znajdują się meble tarasowe oraz biała ściana budynku z oknem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono ilustracje przedstawiające zbliżenie na owoc cytryny z różnych stron i z różnej odległości.
Studium drzewka cytrynowego, UMK, CC BY 3.0
Polecenie 3
Twórz tradycyjnie
Potrzebne materiały: aparat fotograficzny - cyfrowy lub z telefonu komórkowego.
Przyjrzyj się dokładnie dowolnemu obiektowi, który Cię zainteresuje, a potem sfotografuj go z najciekawszych Twoim zdaniem ujęć: z daleka, z bliska, z dołu, z góry, itp.
Rysunek techniczny
Inną rolę pełni linia w pracy architekta czy projektanta. Zanim powstanie gotowy obiekt, musi on sporządzić bardzo precyzyjny rysunek technicznyRysunek technicznyrysunek techniczny, w którym uwzględni jego wymiary i proporcje. W rysunku technicznym można wykorzystywać tradycyjne przyrządy kreślarskie (np. cyrkiel, kątomierz, ekierkę, linijkę), które coraz częściej zastępowane są specjalistycznym oprogramowaniem graficznym
Poniżej umieszczono przykład rysunku technicznego detalu architektonicznego pałacu. Przyjrzyj się rodzajom linii na rysunku i zwróć uwagę na ich zróżnicowanie oraz jak wiele zawierają informacji, których odczytanie jest proste dla osób znających język techniczny.
RAc5NdD4yazeJ1
Ilustracja przedstawia rysunek techniczny autorstwa Aleksandry Truchel‑Tredel. Grafika składa się z trzech rysunków oraz dwóch zdjęć. Po lewej stronie znajdują cię dwa rysunki. Pierwszy jest to przekrój tralki oraz ściany wraz z gzymsem i podstawą, w której tralka została zamontowana. Na rysunku zostało umieszczone wymiarowanie oraz podpis „PRZEKRÓJ A.A 1:5”. Następny rysunek ukazuje tralkę z gzymsem i podstawą z przodu – podpisany jest: „WIDOK Z PRZODU 1:5”. Po prawej stronie grafiki, u góry znajduje się opis: „DETALE- BUDYNEK GŁÓWNY”, „ELEWACJA PÓŁNOCNA”, „DETAL F”. Poniżej mieści się mała czarno‑biała grafika, przedstawiająca długą elewację zabytkowego budynku, pod którą widnieją dwa zdjęcia, ukazujące umiejscowienie tralek w elementach architektonicznych ścian.
Aleksandra Truchel, Tredel, rysunek, dokumentacja architektoniczna detalu, CC BY 3.0
Rysunek techniczny - rzuty
Rysunek techniczny stosowany jest również przy projektowaniu wnętrz i przedmiotów użytkowych. Najbardziej znane są rzuty pomieszczeń pokazujące rozstaw ścian, okien, ale także całą aranżację wnętrza, czyli rozmieszczenie mebli, sprzętów.
Polecenie 4
Twórz tradycyjnie
Potrzebne materiały: kolorowe gazety z wnętrzami, nożyczki, klej, papier, flamastry.
Za pomocą techniki kolażuKolażkolażu zaprojektuj swój wymarzony pokój. Z kolorowych czasopism wytnij elementy wystroju wnętrz. Rozłóż je na kartce papieru, pamiętając nie tylko o meblach, ale też dodatkach np. zasłonach, dywanie, obrazach itp. Pracę możesz wzbogacić innymi materiałami np. fragmentami tkaniny, tapetą, a także uzupełnić elementami rysowanymi i malowanymi. Przyklej wszystkie elementy, a końcową pracę zeskanuj lub sfotografuj.
Aby oddać przedmiot w rysunku technicznym, w odpowiednich proporcjach należy go przenieść na arkusz papieru i nadać mu kształt płaski, czyli bryły zastąpić figurami. Takie przedstawienie nazwa się rzutowaniem. Należy zamieścić także wymiary rzeczywiste. Tak wykonany rysunek umożliwia odczytanie wszystkich informacji o rzeczywistym przedmiocie.
Rysunki takie sporządza się w układzie trzech płaszczyzn: w rzucie z przodu (I), w rzucie bocznym - z lewej strony (II) i w rzucie z góry (III).
RlrMLdguoBv4f1
Ilustracja przedstawiająca rzutowanie. Po lewej stronie grafiki ukazany jest przestrzenny obraz krzesła. Po prawej stronie znajduje się czarno-biały rysunek przedstawiający krzesło w trzech rzutach. Na trzech płaszczyzna umieszczone zostały kolejno: rzut z przodu, rzut z boku oraz rzut z góry.
Rzutowanie, UMK, CC BY 3.0
R1E17jwZB5qQi
Ćwiczenie 5
Czym różni się ołówek twardy od ołówka miękkiego?
Czym różni się ołówek twardy od ołówka miękkiego?
Rozpoznaj typ ołówka, którym narysowane są linie. Przyporządkuj stosowne określenia.
Ołówek twardy, Ołówek miękki
.................
.................
R1dyMwgzh0bQd
Ćwiczenie 6
Co to jest rzutowanie?
Co to jest rzutowanie?
Z pięciu propozycji rzutów wybierz trzy (rzut z przodu, rzut z góry, rzut boczny), będące rzutami przedstawionego stołu.
□
□
□
□
□
Ćwiczenie 7
R18rXrThVKvoa
Ilustracja przedstawia dwie czarno-białe grafiki. Pierwsza jest to luźny rysunek wykonany miękkim ołówkiem, ukazujący miasto z małym domkiem na pierwszym planie, bramą z półokrągłym sklepieniem wejścia oraz dominującą nad budynkami wierzą zabytkowego kościoła. W oddali znajduje się druga, sporej wielkości bryła świątyni. Kolejna grafika jest to plan budynku w rzucie z góry. Jest to obiekt o nieregularnym kształcie, podzielony wewnątrz na mniejsze pomieszczenia. Na rysunku umieszczone jest wymiarowanie.
RT7GgWLP0qPcc
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
Poniżej znajduje się inna wersja zadania.
linia dowolnie różnicowana, linia swobodna, linia spontaniczna, linia uporządkowana według zasad, linia skalowana, linia dokładnie wymierzona, linia wymiarowa, linia zindywidualizowana
Ilustracja nr 1
Ilustracja nr 2
Inna wersja zadania
Co oznacza pojęcie kontur?
Słownik pojęć
Kolaż
Kolaż
(z francuskiego collage – „przyklejanka”) technika mieszania materiałów na płaszczyźnie poprzez przyklejanie do przygotowanego wcześniej podłoża gotowych elementów wyciętych z prasy, reprodukcji, fotografii, a także innych materiałów, takich jak np.: sznurki, koraliki, czy uzupełnienie rysunkiem, malarstwem.
Kontur
Kontur
najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów; kontur nie występuje w przyrodzie; w pracach plastycznych jest wprowadzany do wyznaczenia kształtu na płaszczyźnie.
Negatyw
Negatyw
obraz odwrotny do pierwotnego, nazywanego pozytywem. Dotyczy odwrotności do obrazu zgodnego z rzeczywistością, czyli np.: to, co jest białe w pozytywie, będzie czarne w negatywie.
Pozytyw
Pozytyw
obraz zgodny z rzeczywistością.
Rysunek techniczny
Rysunek techniczny
rysunek znormalizowany, używany w technice i sztuce użytkowej; służy do przedstawienia kształtów i wymiaru obiektu; wykonywany według ustalonych, jednakowych na całym świecie zasad.
Rzut prostokątny
Rzut prostokątny
odwzorowanie trójwymiarowego obiektu na dwuwymiarową płaszczyznę, zwaną rzutnią, przy zachowaniu prostopadłego do rzutni kierunku rzutu.
Sangwina
Sangwina
miękka, czerwono‑brązowa kredka używana do szkicowania lub rysowania, a także rysunek wykonany sangwiną i technika plastyczna ją wykorzystująca.
Studium
Studium
wnikliwe przedstawienie studiowanego obiektu, zjawiska w oparciu o pogłębioną obserwację, często poprzedzone szkicami.
Szkic
Szkic
szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R19DGz0y8XdTh1
Ilustracja przedstawia czarno-białą grafikę oraz zdjęcie. Po lewej stronie znajduje się linoryt „Padi Lombok IV” autorstwa Michała Rygielskiego. Kompozycja składa się z czterech, poziomych rzędów wypełnionych czarnymi, pionowymi liniami o różnej grubości. Na dolnym, najszerszym pasie oprócz kresek znajdują się nierównomiernie rozłożone pionowe płaszczyzny. Część z nich jest czarna a część pokryta drobnym, poziomym kreskowaniem. Dwa środkowe pasy kompozycji są sobie równe, jedynie różnią się tonacją – górny jest ciemniejszy. Nad nim znajduje się duża biała przestrzeń z nielicznymi, nieregularnymi kreskami u dołu. Artysta przy pomocy rytmów pionowych linii ułożonych w poziomych pasach stworzył kompozycję przywodzącą na myśl falującą łąkę pełną traw. Obok linorytu, po prawej stronie ilustracji znajduje się zdjęcie „Padi Lombok IV” autorstwa Michała Rygielskiego. Zdjęcie ukazuje soczyście zielony łan trawy.
Michał Rygielski, „Padi Lombok IV, linoryt”, 2012, CC BY 3.0
RfjrqdsO3hXr81
Ilustracja przedstawia kolorową grafikę oraz kolaż. Po lewej stronie znajduje się linoryt „Merapi” autorstwa Michała Rygielskiego. Praca została wykonana za pomocą drobnych, czarnych linii. Dolną partię kompozycji stanowi rysunek poziomo poukładanych liści palmy na pasie zielonego tła. W górnej partii znajduje się duży, brązowy trójkątny wulkan zarysowany cienkimi, pionowymi kreskami. Z krateru wydobywa się biała smuga wypełniona liniami o falistych kształtach. Dalszy plan stanowią skośnie kreskowane płaszczyzny, na których tle artysta ukazał ciemne motywy roślinne. Obok linorytu, po prawej stronie ilustracji znajduje się kolaż „Merapi” autorstwa Michała Rygielskiego. Praca została wykonana z połączenie dwóch zdjęć. Dolną część zajmują ułożone poziomo, zeschłe liście palm, spomiędzy których wyłaniają się gdzieniegdzie pędy młodych, zielonych roślinek. Górną część kolażu zajmuje fotografia ukazująca dachy domów oraz korony drzew z dużą palmą po środki. W oddali, na różowo-szaro-błękitnym tle rysuje się szczyt wysokiej góry. Stonowany, chłodny w swej kolorystyce pejzaż stanowi tło dla wysuwającej się na pierwszy plan, dolnej partii kompozycji z dynamicznymi, skontrastowanymi liniami liści.
Michał Rygielski, „Merapi, linoryt”, 2012, CC BY 3.0
R10ZTiSlfJFU61
Ilustracja przedstawia rysunek „studium postaci” autorstwa Jędrzeja Gołasia. Na pierwszym planie rysunku, po lewej stronie znajduje się fragment muru z gzymsem. Do muru przylega pionowy pas lekko przezroczystej, czarnej płaszczyzny zza której wychyla się profil mężczyzny. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Jędrzej Gołaś, „Studium postaci”, CC BY 3.0
RBZlQsnHW0R7q1
Ilustracja przedstawia „Szkic do studium postaci” autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje wykonany swobodną kreską czarno-biały rysunek. Wertykalna kompozycja podzielona jest na dwie części czarnym, rozmytym u góry, swobodnie rysowanym pasem. Lewa strona została pokryta szarymi, nierówno rozłożonymi kreskami. Po prawej stronie, zza czarnego pionu dzielącego pracę wychyla się ciemny profil mężczyzny.
Jędrzej Gołaś, „Szkic do studium postaci”, CC BY 3.0
R1MaC4zZ7AaW61
Ilustracja przedstawia rysunek „Studium postaci” autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje czarno-biały portret mężczyzny o jasnych włosach z nagim torsem. Tło stanowi wnętrze pokoju z białą ścianą. Siedząca bokiem postać ma twarz odwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek odznacza się realizmem, został wykonany z dużą precyzją i dbałością o detal.
Jędrzej Gołaś, „Studium postaci”, CC BY 3.0
R1MpVJVs6AP2F1
Ilustracja przedstawia „Szkic do studium postaci” autorstwa Jędrzeja Gołasia. Praca ukazuje czarno-biały portret mężczyzny z nagim torsem. Tło stanowią dwie ściany pokoju ze zwisającą z sufitu żarówką. Siedząca bokiem postać ma twarz zwróconą w kierunku odbiorcy. Ołówkowy rysunek ma charakter luźnego szkicu. Wykonany jest swobodną kreską.
Jędrzej Gołaś, „Szkic do studium postaci”, CC BY 3.0
R1IuETd8slN5j1
Ilustracja przedstawia rysunek tuszem „Notatka z podróży” autorstwa Tadeusza Kulisiewicza. Na pożółkłym tle papieru ukazana jest, narysowana szybką kreską, postać kobiety w chuście z małym dzieckiem na rękach. Praca ma charakter szybkiego szkicu. Artysta nie dba o detal, oszczędnymi środkami wyrazu stara się oddać jedynie nastrój ukazanej sceny. Niepokój rysujący się w dużych oczach matki spoglądającej na odbiorcę, kontrastuje ze spokojnym, niemal obojętnym wyrazem twarzy dziecka przyglądającego się kobiecie.
Tadeusz Kulisiewicz, „Notatka z podróży”, 1956, CC By 3.0
R10B7yRBSNQU81
Ilustracja przedstawia rysunek „Portret żony” autorstwa Stanisława Wyspiańskiego. Na brązowo-pomarańczowym tle papieru ukazana jest, narysowana swobodną kreską, śpiąca kobieta w chuście z ciemnymi, zaplecionymi w dwa warkocze włosami. Głowa postaci lekko przechyla się w lewą stronę. Twarz wyraża zmęczenie. Artysta nie dba o detal, przy pomocy lekkich linii ołówka stara się oddać jedynie nastrój ukazanej sceny.
Stanisław Wyspiański, „Portret żony”, 1901, własność prywatna, domena publiczna
R6E5auwhMYL201
Ilustracja przedstawia rysunek węglem „Portret Ireny Solskiej z mężczyzną” autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza. Na jasno-beżowym tle papieru ukazana jest, narysowana swobodną, miękką kreską, para małżonków. W centralnej części pracy, lekko po lewej stronie znajduje się portret uśmiechniętej kobiety o przymrużonych, wąskich oczach i gęstych, ciemnych włosach uczesanych z przedziałkiem pośrodku głowy. Umieszczony po prawej stronie kompozycji mężczyzna z czarnym wąsem i jasnymi, dużymi oczami również się uśmiech. Czarne, lekko dłuższe włosy delikatnie opadają mu na czoło. Wychyla się spoza kadru jakby lekko zawstydzony. Ramiona postaci oraz tło zostały potraktowane szeroką plamą za pomocą przetarć węgla. Artysta skupił się głównie na twarzach małżonków. Mimo swobodnej, uproszczonej kreski udało mu się oddać indywidualne cech charakteru obu postaci.
Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Portret Ireny Solskiej z mężczyzną”, 1910, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Słupsk, Polska, domena publiczna
R1ULwS0aMZVEV1
Ilustracja przedstawia rysunek sangwiną „Autoportret” autorstwa Leonarda da Vinci. Pożółkły rysunek z widniejącymi na nim licznymi śladami przebarwień, ukazuje wykonany czerwoną kredką portret brodatego mężczyzny w starszym wieku. Postać ukazana jest z półprofilu. Na twarzy widoczny jest smutek, oczy spoglądają w dół. Artysta przy pomocy cienkich linii oraz cieniowania, z dużą precyzją i dbałością o detal ukazał charakterystyczne cechy portretowanej postaci: długi , prosty nos, wąskie, zaciśnięte usta, duże podkrążone oczy z opadającymi na nie, krzaczastymi brwiami, łysiejące pomarszczone czoło, pofalowane włosy brody. Autoportret tchnie powagą i skupieniem.
Leonardo da Vinci, „Autoportret”, ok. 1510-1515, Royal Library, Turyn, Włochy, domena publiczna