Kret i Borsuk rozmawiają o domu
Kret i Borsuk rozmawiają o domu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poszerza zasób słownictwa,
zna pojęcie „dom” i ma z nim prawidłowe skojarzenia.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie czytać ze zrozumieniem,
wyciąga prawidłowe wnioski z wypowiedzi Borsuka i Kreta,
poszerza skojarzenia dotyczące pojęcie „dom”
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, heureza, praca jednostkowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi dzieci o podanie skojarzeń ze słowem „dom”. Odpowiedzi zapisuje w formie graficznej na tablicy, np.
bezpieczeństwo ciepło
spokój DOM miłość
radość rodzina
Gotowy wykres uczniowie przepisują do zeszytu. Nauczyciel odczytuje tekst z podręcznika na głos, potem prosi uczniów o odczytanie go po cichu.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie z nauczycielem rozmawiają na temat wizji domu Borsuka i Kreta. Nauczyciel pyta dzieci, z czym kojarzy się dom Borsukowi, a z czym Kretowi. Jedna osoba zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy, w tabeli przygotowanej przez nauczyciela. Dzieci przepisują tabelę do zeszytów, np.
KRET | BORSUK |
bezpieczeństwo swoboda wolność prywatność niezależność urządza dom według własnego upodobania | bezpieczeństwo cisza spokój swoboda decyzji można robić, co się chce jest panem we własnym domu ochrona przed żywiołami wolność możliwość odejścia można zawsze wrócić |
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów, jak jeszcze można myśleć o domu, czy dom to tylko rodzina. Prawidłowe odpowiedzi nauczyciel zapisuje na tablicy, np.
DOM MIASTO WOJEWÓDZTWO OJCZYZNA
......... ……….. ………………… …………..
KONTYNENT GLOB
……………. …....
Nauczyciel prosi o uzupełnienie w domu.
5.Bibliografia
Dyduch B., Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Steczko I., To lubię. Książka nauczyciela. Klasa IV, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2001, s. 146,147.
Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. IV. Teksty i zadania. Podręcznik ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999, s. 36.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Pod każdym pojęciem, które wcześniej uczniowie zapisali w zeszycie, dopisują prawidłową odpowiedź.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak