Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kret i Borsuk rozmawiają o domu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • poszerza zasób słownictwa,

  • zna pojęcie „dom” i ma z nim prawidłowe skojarzenia.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie czytać ze zrozumieniem,

  • wyciąga prawidłowe wnioski z wypowiedzi Borsuka i Kreta,

  • poszerza skojarzenia dotyczące pojęcie „dom”

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, heureza, praca jednostkowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi dzieci o podanie skojarzeń ze słowem „dom”. Odpowiedzi zapisuje w formie graficznej na tablicy, np.

bezpieczeństwo ciepło

spokój DOM miłość

radość rodzina

Gotowy wykres uczniowie przepisują do zeszytu. Nauczyciel odczytuje tekst z podręcznika na głos, potem prosi uczniów o odczytanie go po cichu.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie z nauczycielem rozmawiają na temat wizji domu Borsuka i Kreta. Nauczyciel pyta dzieci, z czym kojarzy się dom Borsukowi, a z czym Kretowi. Jedna osoba zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy, w tabeli przygotowanej przez nauczyciela. Dzieci przepisują tabelę do zeszytów, np.

KRET

BORSUK

bezpieczeństwo

swoboda

wolność

prywatność

niezależność

urządza dom według własnego upodobania

bezpieczeństwo

cisza

spokój

swoboda decyzji

można robić, co się chce

jest panem we własnym domu

ochrona przed żywiołami

wolność

możliwość odejścia

można zawsze wrócić

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta uczniów, jak jeszcze można myśleć o domu, czy dom to tylko rodzina. Prawidłowe odpowiedzi nauczyciel zapisuje na tablicy, np.

DOM MIASTO WOJEWÓDZTWO OJCZYZNA

......... ……….. ………………… …………..

KONTYNENT GLOB

……………. …....

Nauczyciel prosi o uzupełnienie w domu.

5.Bibliografia

  1. Dyduch B., Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., Mrazek H., Steczko I., To lubię. Książka nauczyciela. Klasa IV, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2001, s. 146,147.

  2. Jędrychowska Z., Kłakówna Z. A., To lubię. Podręcznik do języka polskiego do kl. IV. Teksty i zadania. Podręcznik ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1999, s. 36.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Pod każdym pojęciem, które wcześniej uczniowie zapisali w zeszycie, dopisują prawidłową odpowiedź.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R6dD5pJmTIQer

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.15 KB w języku polskim
R1ASMr7w6H6lj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim