Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Krew – budowa i funkcje

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia elementy wchodzące w skład krwi,

  • wyjaśnia, jakie funkcje pełnią poszczególne elementy składowe krwi,

  • wymienia białka wchodzące w skład osocza i wyjaśnia ich specyfikę,

  • wskazuje przyczyny leukopenii i leukocytozy,

  • streszcza proces produkcji komórek macierzystych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • charakteryzować poszczególne elementy budujące krew,

  • omówić zjawisko hemolizy,

  • przeanalizować proces powstawania elementów krwi,

  • wskazać miejsca produkcji komórek macierzystych.

  • określić rolę, jaką pełnią w organizmie komórki macierzyste.

2. Metoda i forma pracy

Metodą proponowaną na te zajęcia jest praca z tekstem, a następnie dyskusja. Uczniowie pracują w dwuosobowych zespołach. Każdy zespół otrzymuje dwie karty pracy z pytaniami i poleceniami. Uczniowie nie przepisują zadań, odpowiedzi wpisują na kartach pracy, które następnie mają wkleić do zeszytów.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Krótki wstęp do tematu lekcji; przypomnienie wiadomości o układzie krwionośnym.

  2. Rozdanie pytań i poleceń.

b) Faza realizacyjna

  1. Pracując w dwuosobowych zespołach, uczniowie na podstawie podręcznika odpowiadają na pytania i wykonują polecenia na kartach pracy, które każdy z nich otrzymał.

  2. Kiedy wszystkie zespoły zakończą pracę z podręcznikiem, wskazany uczeń czyta zadania i odpowiedzi, jakie zapisał. Pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne poprawki.

  3. Ochotnik rysuje na tablicy schemat budowy krwi.

c) Faza podsumowująca

  1. Krótkie podsumowanie lekcji, zwrócenie szczególnej uwagi na nowe pojęcia.

  2. Zapisanie zadania domowego.

5. Bibliografia

  1. Grzegorek J., Biologia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. drugie, WSiP, Warszawa 2002, s. 90‑92.

  2. Hoser P., Fizjologia organizmów z elementami anatomii człowieka, wyd. pierwsze, WSiP, Warszawa 1996, s. 203‑207.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadania do samodzielnego opracowania:

  1. Uzupełnij schemat i wpisz brakujące elementy.

KREW

OSOCZE KOMÓRKI KRWI

  1. Scharakteryzuj osocze i elementy morfotyczne.

………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

  1. Wymień najważniejsze białka osocza i określ ich funkcję.

BIAŁKO

FUNKCJA

  1. Uzupełnij zdanie: Surowica jest to ...

  2. Napisz, ile erytrocytów ma:

    1. niemowlę – ....................

    2. kobieta – ...................

    3. mężczyzna – ...................

  3. Wyjaśnij pojęcia:

    1. hemoliza – ........................

.............................................

  1. leukopenia – ........................

.............................................

  1. leukocytoza – ...........................

..............................................

  1. Napisz jak powstają komórki krwi i wymień miejsca gdzie produkowane są komórki macierzyste.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

b) Zadanie domowe

Wyjaśnij, w jaki sposób tworzy się skrzep.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja dla klasy II, poziom podstawowy.

RWMah8YM4dLSf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.74 KB w języku polskim
RuF7jzwKSCtDW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim