Kropki, okręgi, koła
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Kropki, okręgi i koła
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
podać definicje kropki, okręgu i koła;
wymienić różnice między kropką a kołem;
wymienić różnice między kołem a okręgiem;
zdefiniować polecenia ustalające kolor pisaka oraz kolor malowania;
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
korzystać z edytora procedur;
zmieniać kolor pisaka oraz kolor malowania;
korzystać z poleceń Kropka, Okrąg, Koło;
ustalić właściwą kolejność poleceń wchodzących w skład procedury;
pisać procedury rysowania figur złożonych z kropek, okręgów i kół;
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym programem Logomocja;
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (3 min) |
| |
– wprowadzenie do tematu lekcji (3 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – wprowadzenie procedur pierwotnych: Kropka, Okrąg, Koło (6 min) |
| Program Logomocja |
– ćwiczenie praktyczne dotyczące tworzenia procedury „miś” wykorzystującej polecenie Kropka (10 min) |
| Załącznik 8.1 treść i wywołanie procedury „miś” | |
– ćwiczenie praktyczne dotyczące tworzenia procedury Kółka wykorzystującej polecenie Koło (5 min) |
| Załącznik 8.2 – treść i wywołanie procedury Kółka | |
– ćwiczenie praktyczne dotyczące tworzenia procedury „guzik” wykorzystującej polecenia Kropka, Okrąg, Koło (15 min) |
| Załącznik 8.3 – treść i wywołanie procedury „guzik” | |
Faza podsumowująca | – podsumowanie (3 min) |
| Załącznik 8.4 – treść pracy domowej |
Bibliografia
[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.
Załączniki
Treść i wywołanie procedury „miś”
oto miś
pod
ukp „brązowy
kropka 200
lw 60 np 110 kropka 100
ws 110 pw 120 np 110 kropka 100
ws 110 lw 60
ws 40 ukp „czarny kropka 40
np 50 pw 90 np 40 kropka 30
ws 80 kropka 30 sż opu
już
Treść i wywołanie procedury „kółka”
oto kółka
ukp „czarny
ukm jld koło 200
ukm jld koło 160
ukm jld koło 120
ukm jld koło 80
ukm jld koło 40
już
Treść i wywołanie procedury „guzik”
oto guzik
ugp 3
ukp „czarny
ukm „zielony
pod
koło 200
okrąg 160
ws 20 lw 90 np 20 pw 90
powtórz 4[kropka 20 np 40 pw 90]
sż
opu
już
Treść pracy domowej
Wykorzystując polecenie koło napisz procedurę „korale”, której wywołaniem będzie poniższy rysunek.
W procedurze wykorzystaj polecenie Powtórz.
Dane:
– średnica jednego koralika wynosi 30
– koraliki są malowane losowo wybranym kolorem
– długość sznurków z prawej i lewej strony wynosi po 30
– minimalna ilość koralików – 11
Czas trwania lekcji:
45 minut