Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Kropki, okręgi i koła

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • podać definicje kropki, okręgu i koła;

  • wymienić różnice między kropką a kołem;

  • wymienić różnice między kołem a okręgiem;

  • zdefiniować polecenia ustalające kolor pisaka oraz kolor malowania;

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • korzystać z edytora procedur;

  • zmieniać kolor pisaka oraz kolor malowania;

  • korzystać z poleceń Kropka, Okrąg, Koło;

  • ustalić właściwą kolejność poleceń wchodzących w skład procedury;

  • pisać procedury rysowania figur złożonych z kropek, okręgów i kół;

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym programem Logomocja;

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (3 min)

  • sprawdzenie obecności

  • zalogowanie się do systemu

– wprowadzenie do tematu lekcji

(3 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przypomnienie pojęcia „procedura pierwotna”

  • krótka rozmowa sprawdzająca znajomość poleceń PodnieśOpuść oraz stosowania poleceń ustalających kolor pisaka i kolor malowania

  • pogadanka na temat kropek, kół i okręgów, podobieństw i różnic między nimi

Faza realizacyjna

– wprowadzenie procedur pierwotnych: Kropka, Okrąg, Koło

(6 min)

  • uruchomienie programu Logomocja

  • sprawdzenie działania poleceń Kropka, Okrąg, Koło

  • analiza wykonania poleceń (zwrócenie uwagi na sposób powstawania rysunków – początkowe i końcowe położenie żółwia oraz określenie, czym jest parametr w każdej z procedur)

  • ustalenie różnych kolorów pisaka oraz malowania i ponowne sprawdzenie działania poleceń

  • omówienie znaczenia kolorów pisaka i malowania dla procedur Kropka, Okrąg, Koło

  • wykonanie poleceń Kropka, Okrąg, Koło w trybie PodnieśOpuść (zwrócenie uwagi na identyczne wykonanie procedur w obu trybach)

Program Logomocja

– ćwiczenie praktyczne dotyczące tworzenia procedury „miś” wykorzystującej polecenie Kropka

(10 min)

  • pokaz projektu miś.imp

  • wspólne omówienie sposobu wykonania zadania:

    • wyróżnienie elementów składowych rysunku

    • ustalenie sposobu zmiany koloru kropek (polecenie ukp)

    • ustalenie kolejności malowania poszczególnych elementów (głowa, uszy, pyszczek, oczy)

    • podanie parametrów (wielkości) poszczególnych kropek

    • ustalenie odległości między poszczególnymi elementami

  • uruchomienie edytora procedur

  • wspólne tworzenie procedury „miś” (ustalanie treści i kolejności poleceń wchodzących w skład procedury)

  • wywołanie procedury

  • zapisanie projektu na dysku

Załącznik 8.1 treść i wywołanie procedury „miś”

– ćwiczenie praktyczne dotyczące tworzenia procedury Kółka wykorzystującej polecenie Koło

(5 min)

  • pokaz projektu kółka.imp (kilkakrotne wywołanie procedury pokazujące sposób ustalania koloru malowania)

  • wspólne omówienie sposobu wykonania zadania:

    • ustalenie, które z poznanych poleceń należy wykorzystać w procedurze (wyjaśnienie, dlaczego nie można użyć w procedurze polecenia Kropka)

    • ustalenie kolejności rysowania kół

    • podanie liczby i wielkości kół tworzących rysunek

  • uruchomienie nowego projektu

  • otworzenie edytora procedur

  • wspólne tworzenie procedury kółka

  • kilkakrotne wywołanie procedury

  • zapisanie projektu na dysku

Załącznik 8.2 – treść i wywołanie procedury Kółka

– ćwiczenie praktyczne dotyczące tworzenia procedury „guzik” wykorzystującej polecenia Kropka, Okrąg, Koło

(15 min)

  • pokaz projektu guzik.imp

  • analiza wykonania zadania:

    • ustalenie elementów składowych rysunku

    • ustalenie poleceń, które będą wykorzystane do rysowania poszczególnych elementów guzika

    • ustalenie wielkości poszczególnych elementów

    • określenie kolejności wykonywania poleceń (zapisanie na tablicy kolejnych kroków w formie opisowej, np. rysowanie koła o średnicy 200)

  • uruchomienie nowego projektu

  • uruchomienie edytora procedur

  • samodzielne tworzenie procedury zgodnie z ustalonym wcześniej planem

  • sprawdzenie działania procedury „guzik” (poprawa błędów w przypadku niedziałania procedury)

  • zapisanie projektu na dysku

Załącznik 8.3 – treść i wywołanie procedury „guzik”

Faza podsumowująca

– podsumowanie (3 min)

  • utrwalenie wiadomości poznanych na lekcji:

    • krótka charakterystyka poleceń Kropka, Okrąg, Koło

    • przypomnienie podobieństw i różnic poszczególnych poleceń

    • omówienie stosowania poznanych poleceń w procedurach

  • zadanie pracy domowej

Załącznik 8.4 – treść pracy domowej

Bibliografia

[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.

[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.

Załączniki

Treść i wywołanie procedury „miś”

oto miś

pod

ukp „brązowy

kropka 200

RvqJagic7pw6H

lw 60 np 110 kropka 100

ws 110 pw 120 np 110 kropka 100

ws 110 lw 60

ws 40 ukp „czarny kropka 40

np 50 pw 90 np 40 kropka 30

ws 80 kropka 30 sż opu

już

Treść i wywołanie procedury „kółka”

Rcz8hQ3Te40zd

oto kółka

ukp „czarny

ukm jld koło 200

ukm jld koło 160

ukm jld koło 120

ukm jld koło 80

ukm jld koło 40

już

Treść i wywołanie procedury „guzik”

RWVc0f1MNFUu8

oto guzik

ugp 3

ukp „czarny

ukm „zielony

pod

koło 200

okrąg 160

ws 20 lw 90 np 20 pw 90

powtórz 4[kropka 20 np 40 pw 90]

opu

już

Treść pracy domowej

Wykorzystując polecenie koło napisz procedurę „korale”, której wywołaniem będzie poniższy rysunek.

W procedurze wykorzystaj polecenie Powtórz.

RlOEH7s2oYeQm

Dane:

– średnica jednego koralika wynosi 30

– koraliki są malowane losowo wybranym kolorem

– długość sznurków z prawej i lewej strony wynosi po 30

– minimalna ilość koralików – 11

Czas trwania lekcji:

45 minut

R1K2s1sMgRlK0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 154.31 KB w języku polskim
RKqheqljJJ4Wa

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 130.00 KB w języku polskim