Ilustracja przedstawia tańczącą parę, która została oświetlona niebieskim światłem od góry grafiki. Tytuł lekcji: Krótka historia tańca.
Ważne daty
1727 – data urodzin Jeana‑Georgesa Noverre'a
1810 – data śmierci Jeana‑Georgesa Noverre'a
1840 – data urodzin Piotra Czajkowskiego
1893 – data śmierci Piotra Czajkowskiego
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
RB0LpUevrSh4p1
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
a) Poznanie muzyki w ujęciu historycznym od zarania dziejów, przez starożytność, średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm do muzyki XX wieku i współczesności.
b) Postrzeganie muzyki w kontekście kultury poszczególnych epok, kształtujących ją zjawisk społecznych i wydarzeń historycznych oraz powiązanej z nimi estetyki.
Nauczysz się
opowiadać o historii tańca w epokach od prehistorii do XX wieku;
przedstawiać najważniejsze gatunki tańca;
charakteryzować proces ewolucji baletu.
Źródła tańca - taniec w prehistorii
R1BsbFD6ly2mU1
Trudno o określenie, kiedy dokładnie rozpoczęła się historia tańca. Samo zjawisko istnieje nie tylko wśród ludzi, ale można je zaobserwować także u zwierząt. Tańce godowe ptaków nie są jedyną formą - można wymienić także nieco bardziej rozwinięte popisy u małp. U źródeł tańca leży przede wszystkim ruch, który jest jednym z najbardziej podstawowych składników życia w aspekcie fizjologicznym (np. bicie serca), jak i motorycznym (np. chód). Inną istotną częścią tańca jest rytm, również obecny w ludzkim organizmie (praca serca, krążenie, oddychanie).
Odkrycia archeologiczne wskazują, iż ludzie tańczyli od czasów prehistorycznych. Malowidła naskalne oraz badania etnograficzne pozwoliły ustalić, że pierwszymi formami tańca były najprawdopodobniej tańce myśliwskie oraz wojenne. Miały one przynieść pomyślność w wyprawach - zarówno po pożywienie, jak i po łupy lub odparcie najazdu wrogiego plemienia. Z czasem u części kultur taniec zaczął mieć o wiele więcej wspólnego z życiem wewnętrznym. Posiadał swoisty charakter magiczny, pozwalał osiągnąć ekstazę. Szacuje się, iż w tym czasie do tańca dołączył pierwotny akompaniament w postaci odgłosów wydawanych przez ciało (okrzyków, klaskania, uderzania się w pierś). Powstał taniec obrazowy, czyli naśladujący jakieś zjawisko bądź zwierzę; miał on określoną treść. Innym rodzajem tańca był zbiorowy, który gromadził wiele osób we wspólnym ruchu. Określa się, iż najstarszym takim ugrupowaniem było koło. Z czasem pojawiły się też inne rodzaje tańca - popisowy, do celów rozrywkowych, albo miłosny, mający przyciągnąć osobniki przeciwnej płci. Wraz z rozwojem tańca pojawiły się pierwsze instrumenty perkusyjne.
Taniec w starożytności
ReHSHiYateEER1
Podczas starożytności taniec był popularny w wielu kulturach. W państwach Dalekiego Wschodu (Indie, Chiny, Japonia) społeczna funkcja tańca uległa zmianie. W państwach klasowych zaistniały spore nierówności między przedstawicielami różnych grup społeczeństwa. Tym samym wśród ludu nadal istniały obrzędy bardziej prymitywne, natomiast na dworach taniec służył jako rozrywka dla panujących, a także jako element ceremonii religijnych. Taniec stał się dziełem sztuki, a coraz wyższy poziom wykonawczy doprowadził do powstania zawodu tancerza. Podobny proces miał miejsce w państwach Azji Mniejszej oraz Afryki północno‑wschodniej (Egipt, Mezopotamia). W starożytnej Grecji taniec przeniknął do wszystkich dziedzin życia: zajmował miejsce w religii, życiu publicznym, życiu prywatnym oraz sztuce. Miał związek z poezją oraz muzyką, a także wysoko ceniono estetykę (na ten temat wypowiadali się nawet filozofowie). Rzymska kultura taneczna kształtowała się pod wpływem Greków, jednak nie nadawała tej formie sztuki zbyt ważnego znaczenia, traktując ją niemal wyłącznie jako rozrywkę.
Taniec w średniowieczu
Rsgml1Grw2Hhw1
Wczesne średniowiecze było bardzo niejednolite pod względem kultury tanecznej. Zderzyły się ze sobą tańce hellenistyczne, obrzędy taneczne barbarzyńców, a także kultura wschodnia oraz chrześcijaństwo. Religia oraz Kościół sprawiły, iż na terenie Europy taniec został poddany procesowi laicyzacji. Początkowo także władza świecka nie była zbyt zainteresowana rozwojem tej formy sztuki. Znalazła ona jednak swój wyraz wśród tradycji ludowych. Zmiany nadeszły wraz z rozwojem społeczeństwa feudalnego. Wyodrębniły się nowe rodzaje i formy tańców świeckich, a także zróżnicowanie w zależności od warstwy społecznej. Najważniejszym podziałem było rozróżnienie na taniec towarzyski oraz taniec ludowy. Ten pierwszy był propagowany przez rycerstwo, u którego można było zaobserwować wstępną stylizację form tanecznych. Ważną zmianą tego okresu było też mocne związanie tańca z akompaniamentem instrumentalnym.
Taniec w epoce renesansu
RZGAiGvJsygVP1
Rozkwit humanizmu oraz postęp nauk ścisłych i rozwój sztuki wpłynął na postrzeganie tańca w epoce renesansu. Taniec stał się zjawiskiem czysto świeckim, uzyskując rangę przejawów kultury człowieka - zarówno fizycznej, jak i duchowej. Kult piękna ciała ludzkiego w ruchu tanecznym wpłynął na wzrost wymagań estetycznych, a co za tym idzie, także podniesienie poziomu techniki. Pojawiły się także pierwsze prace dotyczące teorii tańca - w oparciu o rozwijającą się dziedzinę anatomii. Ważnymi zjawiskami tego okresu było przygotowanie rozkwitu dworskiej sztuki baletowejBaletbaletowej (we Francji), pierwsze próby kompozycji tanecznej oraz pojawienie się widowisk tanecznych (początkowo we Włoszech). Taniec zyskał oprawę zewnętrzną - kunsztowne kostiumy, drogie dekoracje, a nawet efekty techniczne. Tańcami towarzyskimi renesansu były: spokojna pavanaPavanapavana, która polegała na demonstrowaniu godności i ubioru tańczących, skoczne i żywe gaillarde, zapożyczający sporo ruchów z tańców chłopskich, courante o „gonionym” charakterze (będący pewnego rodzaju zmodyfikowaną odmianą pavany) oraz volta, prototyp tańców wirowych. Istniało też zjawisko branle, czyli bardziej swobodnej zabawy towarzyskiej polegającej na tańcu, bez ściśle określonych zasad.
Taniec w epoce baroku
RvGtLkLju3uzE1
Najważniejszym zjawiskiem epoki baroku jest pojawienie się baletu dworskiego. Państwa o ustroju monarchii absolutnej przyjęły uroczysty i monumentalny styl życia na dworze. Generowało to wielkie koszty, jednak zapewniało stworzenie przepychu. We Francji widowiska taneczne przeszły szereg przeobrażeń, stając się w baroku baletem dworskim o wysokim poziomie artystycznym. Humaniści francuscy dążyli do stworzenia widowiska na wzór tragedii greckiej, łączącego poezję, muzykę oraz taniec. BaletBaletBalet stał się owocem pracy zbiorowej: zaczęto stosować tańczące grupy oraz solistów, a także zwrócono uwagę na zgodność kroków z wartością nut oraz tekstem. Do zrozumienia całości niezbędny stał się drukowany program, który zawierał prezentowaną treść. Barok wpłynął też na widowiskową stronę tańca. Kostiumy oraz dekoracje charakteryzowały się nadmiarem ozdób oraz wielkim kosztem. Układy choreograficzne uległy wzbogaceniu. Początkowo jednak muzyka baletowa prezentowała niezbyt wysoki poziom. W późniejszym okresie balet dworski przeobraził się w balet teatralny.
Oprócz baletu, w epoce baroku rozwój przeżyły tańce towarzyskie. Najważniejszym był menuetMenuetmenuet, zwany „królem tańców”. Oprócz niego powstały inne - passepied, bourree, gigue, rigaudon czy tambourin, które doprowadziły do ukształtowania się suitySuitasuity tańców dworskich.
Taniec w epoce klasycyzmu
R9v8j81qzQ3un1
R1I7Vj2lCJffb
Prace oraz idee oświecenia wywarły wpływ na sztukę taneczną. Pojawiły się postulaty dotyczące pewnych reform: uproszczenia i dramatyzacji form baletu teatralnego, zmiany kostiumów oraz muzyki, a także priorytetowe traktowanie wyższych wartości tańca (a nie, jak dotychczas, jego funkcji ornamentalnej). Ponieważ wzorem w owych czasach był antyk, to tematyka baletów w dużej mierze czerpana była z mitologii greckiej oraz rzymskiej. Postulowano odniesienie się do klasycznych ideałów piękna ruchu tanecznego. Podczas klasycyzmu poziom techniki tańca został po raz kolejny podniesiony, tworząc podstawy tańca klasycznegoTaniec klasycznytańca klasycznego. Także poziom muzyki baletowej został przeniesiony na nowy poziom za sprawą takich kompozytorów, jak Gluck czy Rameau. Ogólnie rzecz biorąc, epoka klasycyzmu to czas zmian oraz oczyszczania tańca z elementów kultury dworskiej oraz epoki baroku. Ważną postacią był Jean‑Georges Noverre (żyjący w latach 1727‑1810), który postulował „racjonalizację baletu”, podnosząc rolę pantomimy i oddzielając ją od tańca. Przykładał też wagę do techniki tancerzy oraz porozumienia wszystkich osób zaangażowanych w balet, gdyż razem pracują nad jednym dziełem. Uprościł także kostiumy. Te zmiany noszą nazwę reformy Noverre'a.
Taniec w epoce romantyzmu oraz w XX wieku
RNzXUFQVM9DQ11
RXO3fyg4XXfVu
Podobnie, jak w przypadku baroku oraz klasycyzmu - idee nowej epoki również znalazły swoje odbicie w balecie. Zmianie uległa treść, która odnosiła się do świata nadprzyrodzonego, baśni, ludowości, a także elementów narodowych. Forma baletu romantycznego była zależna od przebiegu historii. Wzbogacono oprawę sceniczną, kobieta‑tancerka stała się ucieleśnieniem romantycznych ideałów. Muzyka miała też podkreślać tło akcji (np. poprzez stylizowane motywy ludowe). W drugiej połowie XIX wieku najważniejszym ośrodkiem baletu stała się Rosja. Udział w tym mieli pochodzący z Francji baletmistrz Marius Petipa oraz kompozytor Piotr Czajkowski. Na zachodzie Europy balet mocno stracił popularność.
RqA9A3hX3wSLK
XX wiek to okres licznych eksperymentów, myśli i reform, które w rezultacie doprowadziły do istnienia wielu kierunków tanecznych, rozwijających się równolegle. Dwie najważniejsze tendencje to zreformowanie tańca na gruncie baletu rosyjskiego oraz stworzenie nowych, niezależnych zasad oraz form. Z tą pierwszą związany jest Siergiej Diagilew, który zrewolucjonizował balet, tworząc z niego wielkie widowisko sceniczne. Wśród nowych form, oderwanych od baletu, należy wskazać na związek z muzyką jazzową oraz tańce pochodzenia amerykańskiego: one‑step, tango czy fokstrot.
RaHd7N2FBPCZi
Najważniejsze balety z muzyką skomponowaną przez Igora Strawińskiego
R1AOgwHZ3VJvt
RNi1qEM4p5aJ1
RwvvGzNa4zokV
R1VTftJTjMxNk
R1J0tbPyNTLbV
Zadania
R1dl2NCnAiPK8
Ćwiczenie 1
RgOarUoZi2G7k
Ćwiczenie 2
R12iS56nKbTId
Ćwiczenie 3
Połącz epokę z najważniejszym zjawiskiem dotyczącym tańca. Średniowiecze Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne Renesans Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne Barok Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne Klasycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne
Połącz epokę z najważniejszym zjawiskiem dotyczącym tańca. Średniowiecze Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne Renesans Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne Barok Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne Klasycyzm Możliwe odpowiedzi: 1. balet teatralny, 2. taniec dworski (towarzyski), 3. balet dworski, 4. widowiska taneczne
Połącz epokę z najważniejszym zjawiskiem dotyczącym tańca.
balet dworski, balet teatralny, widowiska taneczne, taniec dworski (towarzyski)
Średniowiecze
Renesans
Barok
Klasycyzm
R1HTVm5EvXS6H
Ćwiczenie 4
R1AK81hXDSMRU
Ćwiczenie 5
R3v87RMfGajgr
Ćwiczenie 6
Odpowiedz prawda bądź fałsz. Pavana to taniec dworski z XVI w., prawdopodobnie pochodzenia hiszp., w metrum dwudzielnym, tempie powolnym, łączony najczęściej z następującą po nim galiardą.
Odpowiedz prawda bądź fałsz. Pavana to taniec dworski z XVI w., prawdopodobnie pochodzenia hiszp., w metrum dwudzielnym, tempie powolnym, łączony najczęściej z następującą po nim galiardą.
Powyższe nagrania pochodzą ze znanych rosyjskich baletów XIX wieku. Dopasuj utwór do nazwy dzieła.
Jezioro Łabędzie
Dziadek do Orzechów
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
R1RPi38dQf7AX
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Balet
Balet
forma widowiska teatralnego, którego zasadnicze elementy stanowią ruch, muzyka i oprawa scenograficzna, powiązane wspólną myślą przewodnią.
Menuet
Menuet
dawny francuski taniec dworski, pochodzenia ludowego, w metrum trójdzielnym, tempie umiarkowanym, tańczony parami (z charakterystycznymi drobnymi krokami tańczących, posuwistymi ruchami, ukłonami).
Pavana
Pavana
taniec dworski z XVI w., prawdopodobnie pochodzenia hiszp., w metrum dwudzielnym, tempie powolnym, łączony najczęściej z następującą po nim galiardą.
Suita
Suita
cykliczna forma instrumentalna, tzn. zbudowana z kilku lub kilkunastu części, gł. o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji.
Taniec klasyczny
Taniec klasyczny
rodzaj tańca widowiskowego kręgu nowożytnej kultury europejskiej, oparty na stałych schematach wykonywanych techniką klasyczną.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
RXO3fyg4XXfVu
Utwór: Taniec łabędzi z baletu Jezioro Łabędzie, wykonanie: Piotr Czajkowski. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym, wesołym charakterem.
RqA9A3hX3wSLK
Utwór: Taniec Wieszczki Cukrowej z baletu Dziadek do Orzechów, wykonanie: Piotr Czajkowski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
RaHd7N2FBPCZi
Utwór: Taniec rosyjski z baletu Pietruszka, wykonanie: Igor Strawiński. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się skocznym, żwawym, wesołym charakterem.
Przewiń
Głośność
Bibliografia
Irena Turska, Krótki zarys historii tańca i baletu, Wyd. PWM, 1983.