Kryzys języka i poetyka codzienności w "Pamiętniku z powstania warszawskiego" Mirona Białoszewskiego
Kryzys języka i poetyka codzienności w Pamiętniku z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie teatr słowa,
utrwala wiadomości z zakresu polskiej poezji awangardowej w dwudziestoleciu międzywojennym,
utrwala wiedzę o utworach realizujących motyw zagrożenia na gruncie literatury polskiej i światowej,
wymienia charakterystyczne cechy poezji Mirona Białoszewskiego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
określić zastosowane przez poetę sposoby stylizacji językowej: język potoczny, mówiony, poezja codzienności, autentyzm językowy,
wskazać na literackie przedstawienie zjawiska trwogi i postaw człowieka w sytuacji zagrożenia,
przeprowadzić analizę i interpretację zasad stylizacji językowej w Pamiętniku z powstania warszawskiego.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, ćwiczenia analityczne z tekstem Pamiętnika z powstania warszawskiego, dyskusja, nauczanie sytuacyjne
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie wiadomości o cechach charakterystycznych twórczości Mirona Białoszewskiego – ekspozycja zabiegu stylizacji językowej: język mówiony, język potoczny, gadany; Teatr na Tarczyńskiej teatrem słowa.
b) Faza realizacyjna
Wskazanie na przykłady utworów literackich realizujących symptomatyczne dla XX wieku zjawisko nieufności i krytycyzmu wobec języka. Jak bowiem wyrazić to, co niemożliwe do opisania przy użyciu języka zmuszającego świadomość do zrygoryzowania wyobraźni, do zwięzłości i zdyscyplinowania wypowiedzi. Najpełniej dylemat ten widoczny jest w poezji i dramacie.
Przypomnienie wiadomości z zakresu poezji awangardowej Adama Ważyka, Juliana Tuwima, Anatola Sterna, Brunona Jasieńskiego czy Tytusa Czyżewskiego,
Poetyka milczenia ujawniająca w zderzeniu z milczeniem to, co najgłębiej ukryte – epifanię świadomości: Ślub Witolda Gombrowicza, Czekając na Godota Samuela Becketta, Leżenia Mirona Białoszewskiego.
Poetyka codzienności i autentyzm językowy: Pamiętnik i poezja Mirona Białoszewskiego, poezja Edwarda Stachury.
„Trwoga jest też wzmocnionym poczuciem życia” – słowa Tomasza Manna odnieś do postawy bohatera Pamiętnika z powstania warszawskiego.
Jakie inne literackie przykłady postaw wobec zagrożenia są Wam znane z literatury polskiej bądź światowej?
przykłady bohaterów pasywnych lub pokonanych: ojciec Pannelaux, Joseph Grant – Dżuma; Lord Jim; Tadek – Opowiadania Tadeusza Borowskiego; nauczyciel sycylijski – Wieża; zdrajcy i donosiciele – Inny świat; Edek – Tango; bohater Kartoteki; bohaterowie Becketta; Tadzio – Mała Apokalipsa; Józef K. – Proces;
przykłady bohaterów aktywnych, walczących: doktor Rieux – Dżuma; Janusz Korczak; Maksymilian Kolbe; bohaterowie Saint‑Exupéry’ego; postacie zwalczające zło w Początku; Artur – Tango.
Stylizacja językowa – język mówiony, potoczny stanowi element kolorytu lokalnego powstańczej Warszawy.
- „Zrozum tę mowę prostą, bo wstydzę się innej” – odwołanie do Przedmowy Czesława Miłosza z tomu Ocalenie
- Powtarzanie czasownika „lecieć”: „Ale widzę; łączniczka – leci – i nic sobie nie robi, to ja lu! schylam się, przelatuję (…). I już lecę drugą stroną Długiej”; „Wyleciałem do bramy. – Wacha zdobyta – wleciałem po schodach na górę”.
- Wskaż sytuacje, w których dominował element lataniny, bezładnego biegania.
- O czym to świadczy?
- Co w związku z sytuacją latania próbuje przekazać nam autor?
- Wskaż różnice pomiędzy lataniem cywilnym a lotem bohaterskim.
- W jakich sytuacjach realizowane są obie czynności?
- Jakie treści semantyczne zawierają w sobie wskazane rzeczowniki?
- Czym zatem jest latanie w utworze Mirona Białoszewskiego?
- O czym świadczy użycie przez bohatera języka mówionego i gadanego do wyrażenia swych powstańczych przeżyć i doświadczeń?
- Co autor zyskuje przez zastosowanie w swym utworze mowy potocznej? Odpowiedź uzasadnij poprzez odniesienie do koncepcji czasu wykorzystanej w utworze Białoszewskiego.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości na temat elementów kreacji bohatera Pamiętnika: poetyka ocalenia, infantylizacja bohatera, opozycja żołnierz – cywil.
Elementy języka mówionego jako próba zbliżenia się do prawdy, która w utworze stanowi wartość nadrzędną.
Przypadek i „rachunek piwnicowy”.
5. Bibliografia
Białoszewski M., Pamiętnik z powstania warszawskiego, PIW, Warszawa 1970.
Janion M., Wojna i forma [w:] Literatura wobec wojny i okupacji, pod red. M. Głowińskiego i J. Sławińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Zapoznaj się z definicją wyrazu pamiętnik zawartą w Słowniku terminów literackich, pod red. Janusza Sławińskiego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy III; cykl trzech lekcji poświęconych analizie Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (lekcja 2.)