Kryzys
SCENARIUSZ LEKCJI
IV ETAP EDUKACYJNY
Temat: Kryzys.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Geografia, 2.2: [Uczeń] ocenia i projektuje różne formy pomocy państwa i organizacji pozarządowych państwom i regionom dotkniętym kryzysem (klęskami ekologicznymi, wojnami, głodem);
CELE ZOPERACJONAIZOWANE:
Uczeń:
podaje przyczyny kryzysów na świecie,
wskazuje przyczyny i skutki wzrostu dysproporcji w rozwoju najlepiej i najsłabiej rozwiniętych,
podaje przykłady regionów dotkniętych kataklizmami, głodem, brakiem wody, konfliktami zbrojnymi oraz wskazuje je na mapie,
klasyfikuje formy pomocy,
podaje przykłady organizacji rządowych i pozarządowych zajmujących się udzielaniem pomocy oraz przedstawia zakres ich działalności,
wymienia przykłady organizacji działających na rzecz państw najbiedniejszych,
wymienia i charakteryzuje działania podejmowane przez organizacje międzynarodowe dla państw i regionów dotkniętych kryzysem,
projektuje formy pomocy jednej z polskich organizacji pozarządowych na rzecz wybranej akcji,
ocenia skuteczność pomocy humanitarnej i pomocy rozwojowej dla państw słabo rozwiniętych.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
wskazuje na mapie regiony, którym udzielono pomocy,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
KOMPETENCJE KLUCZOWE:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym | Nauczyciel podaje zadanie do wykonania: Korzystając z prezentacji multimedialnej, wypisz 10 państw, które w pierwszej kolejności wymagają pomocy od państw wysoko rozwiniętych. Uzasadnij swój wybór. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka | Zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Na podstawie wykonanego ćwiczenia nauczyciel omawia cechy społeczeństw wymagających pomocy i przyczyny takiej sytuacji. Nauczyciel prowadzi pogadankę dotyczącą przyczyn i skutków dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw. Nauczyciel rozdaje uczniom na kartkach tekst źródłowy przedstawiający działania OCHA w Somalii. Uczniowie w grupach przedstawiają analizę SWOT obrazującą skuteczność udzielonej pomocy. Wybrane grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Burza mózgów, pogadanka, Dyskusja analiza SWOT | Zbiorowa, Jednolita, praca w grupach |
Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Na podstawie wcześniej omówionego tekstu nauczyciel prowadzi krótką pogadankę na temat rodzajów, form i skuteczności pomocy humanitarnej i pomocy rozwojowej. Uczniowie uzupełniają ilustrację interaktywną. Nauczyciel, posługując się prezentacją multimedialną omawia organizacje międzynarodowe zajmujące się pomocą społeczeństwom państw słabo rozwiniętych. Uczniowie z pomocą nauczyciela oceniają skuteczność pomocy w zakresie walki z ubóstwem w regionach wymagających pomocy. Praca w grupach: Dlaczego społeczeństwa państw wysoko rozwiniętych nie powinny rezygnować z pomocy humanitarnej? Chętni uczniowie przedstawiają swoje zdanie i uzasadniają je, podając konkretne argumenty. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna ilustracja interaktywna | Burza mózgów, pogadanka, dyskusja | Zbiorowa, jednolita, praca w grupach | |
Etap podsumowania | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Spośród form pomocy rozwojowej przedstawionych w prezentacji multimedialnej wybierz trzy, a następnie określ, w jaki sposób wpłyną one na poprawę sytuacji wybranego państwa, w którym zostaną wprowadzone. Po wykonaniu zadania chętni uczniowie przedstawią efekty pracy. | Mapa, atlas, prezentacja multimedialna | Dyskusja | Zbiorowa, jednolita |
MATERIAŁ ŹRÓDŁOWY:
Działania OCHA w Somalii
Analiza sytuacji
Katastrofalna susza doprowadziła do ostrego niedożywienia w Somalii.
Rozprzestrzeniają się choroby zakaźne.
Tylko 30% populacji w Somalii ma dostęp do pitnej wody.
23% populacji ma dostęp do poprawy warunków sanitarnych.
Stale rosnące uchodźstwo zagraniczne i wewnętrzne.
Ograniczony dostęp do pomocy humanitarnej ze względu na konflikt wewnętrzny.
Ocena Potrzeb
Ponad 10 mln. osób potrzebuje pomocy: 4 mln. osób potrzebuje żywności, 3 mln. osób nie ma dostępu do czystej wody, 2,3 mln. dzieci nie uczęszcza do szkoły. Potrzeba szczepionek i mobilnych klinik
Określenie celów
Ograniczenie problemu niedożywienia, dostarczenie pomocy żywnościowej i medycznej możliwie największej liczbie ludzi, w pierwszej kolejności dzieciom i kobietom.
Zaplanowanie środków
Potrzeba około 1,6 mld dolarów na zapewnienie pomocy, natychmiastowo 136 mln. dolarów.
Monitorowanie i ewaluacja
Interwencja żywnościowa jest finansowana w 78%, higiena i woda – 40% i środków do życia 25%. Spadek liczby uchodźców. Poprawa funkcjonowania krajowych i międzynarodowych organizacji humanitarnych.
Przegląd działań
Pomoc żywnościowa – 1,77 mln. osób.
Żywienie – powstało 800 ośrodków dożywiania.
Higiena i stan sanitarny – dostarczono wodę dla 1,7 mln. ludzi oraz tabletki oczyszczania wody i chlor oraz środki sanitarne.
Rolnictwo i środki do życia – pomoc w postaci gotówki, bonów żywnościowych, oraz wynagrodzenie za pracę w projektach różnych regionów.
Edukacja – rejestracja dzieci do szkoły.
Schronienie – dostarczono przesiedleńcom podstawowe artykuły gospodarstwa domowego.
Ochrona – zapewnienie bezpieczeństwa kobietom, udzielenie pomocy psychologicznej.
Źródło http://ochaonline.un.org/somalia/