Książka – mój przyjaciel
Książka – mój przyjaciel
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie poznają leksykę związaną z rodzajami książek i czytelnictwem,
Umiejętności
Uczniowie potrafią:
klasyfikować książki, wyrażać swoje preferencje czytelnicze,
myśleć w sposób krytyczny,
analizować pozytywne i negatywne strony książki tradycyjnej i książki na płycie,
formułować hasła promujące czytelnictwo.
2. Metoda i forma pracy
Metoda komunikacyjna, praca zbiorowa, indywidualna, giełda pomysłów.
3. Środki dydaktyczne
Książki (przewodnik, album, książka kucharska, słownik itp.)
Literatura z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
1.Wprowadzenie.
Nauczyciel wybiera jedną z przyniesionych na lekcję książek i opisuje ją (tytuł, okładka, ilustracje, rozdział, spis treści itd.).
Np. Campus, c’est le titre du manuel de français.
Sur la couverture il y a le titre, le nom de l’auteur et le nom de la maison d’édition.
Dans ce livre il y a beaucoup d’illustrations.
2. Następnie nauczyciel prosi wybranego ucznia o podobne opisanie książki lub organizuje wspólne wykonanie tej czynności, wskazując do opisania wybrany z powyższej listy element.
3. Ćwiczenie. Zadaniem uczniów jest wstawienie odpowiedniego czasownika w wykropkowane miejsce.
On peut ............... un livre.
acheter, consommer, emprunter, absorber, consulter, prêter, vendre, tirer, lire, écrire, traduire, laver, cuisiner, jouer, éditer, aller
Przy okazji nauczyciel tłumaczy różnice między czasownikami emprunter/prêter.
4. Ćwiczenie. Uczniowie muszą dopasować rodzaje książek do osób:
un livre de cuisine un artiste
un livre sur les voitures de sport un cuisinier
un catalogue d’exposition un traducteur
un dictionnaire français‑polonais un sportif
un guide touristique un enfant
une bande dessinée un touriste
5. Dyskusja. Nauczyciel pyta uczniów, jakie książki lubią czytać, czy wolą książki tradycyjne czy na płytach i prosi o argumentację:
Np. Avec les livres sur les disques on économise du temps.
Les livres traditionnels développent l’imagination.
6. Uczniowie układają hasła do kampanii reklamowej promującej czytelnictwo.
Np. Le livre, mon ami
J’aime lire
Découvrez le plaisir de la lecture
5. Bibliografia
Miquel C., Le vocabulaire progressif du français, Clé International, Paris 1999.
Słobodska M., Słownik tematyczny polsko‑francuski, Harald G Dictionaries, Warszawa 1996.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Ćwiczenia: 1,2,3 /165 (Miquel C., Le vocabulaire progressif du français)
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak