Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Książka czy film?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady prowadzenia dyskusji,

  • zna zasady analizowania utworów literackich i filmowych,

  • zna reguły przygotowywania porównań i własnych opinii.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać wartości literatury i filmu,

  • zaprezentować własną opinię i przedstawić argumenty na jej poparcie,

  • dokonać porównania utworu literackiego i filmowego.

2. Metoda i formy pracy

Praca w grupach, pogadanka.

3. Środki dydaktyczne

Słowniki wyrazów i zwrotów obcojęzycznych, wizytówki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o podanie tytułów utworów literackich i ich filmowych adaptacji. Uczniowie powinni wskazać takie oto tytuły:

Akademia pana Kleksa

W pustyni i w puszczy

Chłopcy z Placu Broni

Ania z Zielonego Wzgórza

Robinson Crusoe.

b) Faza realizacyjna

  1. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i rozdaje im wizytówki (załącznik 1). W grupie LITERATÓW znajdą się uczniowie, którzy lubią czytać, zaś w grupie FILMOWCÓW uczniowie przedkładający ponad wszystko film.

  2. Następnie nauczyciel omawia zadanie dla obu grup. Każdy zespół ma przygotować listę argumentów przemawiających za tym, że to właśnie ich dzieło sztuki bardziej przemawia do wyobraźni i dlatego warto je poznawać.

  3. Uczniowie przygotowują swoje opinie i argumenty według następującego planu:

wartości poznawcze: poszerzamy własną wiedzę, dowiadujemy się o czymś, poznajemy, zaznajamiamy się się z czymś,

wartości emocjonalne: wzruszamy się, uwrażliwiamy, poszerzamy skalę naszych uczuć, nudzimy się, przeżywamy,

wartości moralne: budujemy nasz system wartości, zastanawiamy się swoim postępowaniem, koncentrujemy się innych ludziach, oceniamy postępowanie innych, próbujemy zrozumieć postępowanie innych.

  1. Następnie powinni wskazać różnice pomiędzy obiema dziedzinami sztuki. Notatkę można sporządzić w formie tabelki (załącznik 2).

  2. Potem uczniowie otrzymują słowniki wyrazów obcych i wyjaśniają wskazane pojęcia:

Literaci wyjaśnią pojęcie recenzja

Filmowcy wyjaśnią pojęcie adaptacja.

a) Faza podsumowująca

Po skończeniu pracy uczniowie prezentują jej efekty na forum klasy.

Nauczyciel powinien podkreślić zalety obu dziedzin sztuki.

5. Bibliografia

W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1991.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

załącznik 2

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE FLIMU

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE LITERATURY

b) Zadanie domowe

Polega na przygotowaniu własnej opinii, czy warto czytać, czy lepiej oglądać dzieła filmowe. Praca powinna liczyć przynajmniej 15 zdań i składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6

R1Ny924eYxnR6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 131.36 KB w języku polskim
R135WYaLKh8S5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim