Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Książka w życiu bohatera literackiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna fragmenty Don Kichota M. Cervantesa,

  • zna treść opowiadania J. Iwaszkiewicza Ikar,

  • zna treść noweli H. Sienkiewicza Latarnik,

  • zna treść powieści S. Żeromskiego Syzyfowe prace.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi ocenić rolę książki w życiu analizowanych bohaterów literackich,

  • potrafi wypowiadać się na tematy związane z wpływem książek na życie ludzkie,

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, metoda skojarzeń, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Prezentacja w programie Power Point

Schemat do pracy w grupach (załącznik 1)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Uczniowie wypisują skojarzenia ze słowem książka, następnie szukają definicji w Słowniku języka polskiego. Książka – pewna liczba złożonych, zbroszurowanych i oprawionych arkuszy papieru, zadrukowanych tekstem literackim, naukowym lub użytkowym; dzieło wydane lub przeznaczone do wydania w tej postaci; tekst wydrukowany na tych arkuszach.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel może dodatkowo pokazać prezentację w Power Poincie dotyczącą początków historii pisma i książki. Następnie uczniowie wyjaśniają książkowe związki frazeologiczne: mól książkowy, pożerać książki, przelewać myśli na papier, mówić jak z książki, czytać w kimś jak w otwartej księdze.

  2. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy, wybierani są sprawozdawcy, liderzy, sekretarze, przypomniane zostają zasady pracy w grupie. Uczniowie będą analizować rolę książki w życiu wybranych bohaterów literackich, których poznali na wcześniejszych lekcjach. W zespołach wypełniają schemat, przygotowany przez nauczyciela (załącznik 1). Następnie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy, wyniki są omawiane i wyciągnięte wnioski są zapisane w formie notatki do zeszytu.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie w swobodnych wypowiedziach dyskutują na temat: Jak książki mogą wpływać na nasze życie?

5. Bibliografia

  1. Cervantes M*.*, Don Kichot, Zielona Sowa, Kraków 2004.

  2. Iwaszkiewicz J., Ikar, Oficyna Wydawnicza Promocja, Warszawa 2005.

  3. Sienkiewicz H., Latarnik, Oficyna Wydawnicza Promocja, Warszawa 2000.

  4. Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2000.

  5. Żeromski S., Syzyfowe prace, Greg, Kraków, 2002.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Schemat do pracy w grupach

BOHATER

KSIĄŻKA, KTÓRA WYWARŁA NA NIEGO NAJWIĘKSZY WPŁYW.

W JAKI SPOSÓB TA KSIĄŻKA ZMIENIŁA LOS BOHATERA?

DON KICHOT

JÓZEJ SKAWIŃSKI

IKAR Z OPOWIADANIA IWASZKIEWICZA

MARCIN BOROWICZ

b) Notatki dla nauczyciela

Przykładowe rozwiązanie ćwiczenia

BOHATER

KSIĄŻKA, KTÓRA WYWARŁA NA NIEGO NAJWIĘKSZY WPŁYW.

W JAKI SPOSÓB TA KSIĄŻKA ZMIENIŁA LOS BOHATERA?

DON KICHOT

Romanse rycerskie, księgi o błędnych rycerzach

Bohater pod wpływem czytania tych książek postanawia zmienić swoje życie, wcielić poznane historie w rzeczywistość. Chce naprawić świat i, jak błędni rycerze, dokonywać wspaniałych, bohaterskich czynów. Bohater nie odkładał książki, dopóki jej nie przeczytał. Nie robił przerw ani na jedzenie, ani na sen. Jego chęć przeżycia równie niebezpiecznych i przynoszących chwałę przygód była tak silna, że zaczął się utożsamiać z postaciami ze swoich książek. To, o czym czytał, uważał za prawdę. Wymyślił dla siebie imię Don Kichot z La Manczy, gdyż wydawało mu się, że jest ono piękne i dostojne. Swojemu koniowi nadał imię Rosynant. Za damę swojego serca wybrał wieśniaczkę Aldonzę Lorenzo i nazwał ją Doną Dulcyneą z Toboso.

Don Kichot bardzo szanował kodeks rycerski. Zawsze starał się postępować według jego zasad. Na rycerza pasował go gospodarz pewnej karczmy. Don Kichot to prawy, uczciwy człowiek, który zawsze stara się pomagać innym. Jego największym marzeniem była sława i miłość Dulcynei z Toboso.

JÓZEJ SKAWIŃSKI

Pan Tadeusz Adam Mickiewicz

Wraz z paczką z żywnością od polskiego towarzystwa naukowego otrzymał książkę autorstwa Adama Mickiewicza pt. Pan Tadeusz. Podczas jej lektury zaczął wspominać rodzinne strony. Rozkojarzył się do tego stopnia, iż zapomniał zapalić latarni, co spowodowało rozbicie się łodzi o skały. To zdarzenie zmusiło jego przełożonego do zwolnienia Skawińskiego z pracy. Rozwiał się jego sen o spokojnej starości na wyspie. Wyruszył w dalszą tułaczkę, do Nowego Jorku, do piersi przyciskając wydanie Pana Tadeusza. Bohater jednak dzięki niej odnalazł w sobie nadzieję na odzyskanie niepodległości, znalazł w swym sercu zgubiony gdzieś patriotyzm.

IKAR Z OPOWIADANIA IWASZKIEWICZA

Nie znamy tytułu

Warszawa II wojna światowa. Autor w pewnym momencie zauważył na Krakowskim Przedmieściu piętnasto‑szesnastoletniego chłopca. Szedł on dość nierozważnie – zza ruszającego tramwaju, najprawdopodobniej od ulicy Bednarskiej. Młodzieniec stanął na małej wysepce, która znajdowała się na środku drogi. Zaczął powoli iść w stronę ulicy, nie odrywając oczu od czytanej książki i nie zwracając uwagi na to, co dzieje wokół niego.

Nagle rozległ się pisk hamulców i opon. Kierowca samochodu jadącego na chłopca gwałtownie zmienił kierunek, zatrzymał się przed rogiem Trębackiej i cudem uniknął wypadku. Narrator zobaczył, iż była to karetka gestapo i się tym zaniepokoił. Chłopiec usiłował ją jakoś ominąć i iść dalej niezauważonym. Jednak z samochodu wyszło dwóch Niemców, którzy „zaprosili” młodzieńca do środka.

Zdawało się, że chłopiec przepraszał za nieuwagę i tłumaczył się, że całemu zdarzeniu winna jest książka. Wydawało się również, że obiecuje, iż nigdy więcej tak nie postąpi i następnym razem będzie bardziej ostrożny.

Gestapowiec zażądał od chłopca dokumentów. Po ich otrzymaniu, wepchnął go gwałtownym ruchem do auta. Słychać było tylko huk zamykanych drzwi i odjeżdżającą w stronę Alei Szucha niemiecką karetkę.

Narrator zauważył, że miasto wciąż tętniło życiem.

MARCIN BOROWICZ

Reduta Ordona Adam Mickiewicz

Najważniejszym i przełomowym momentem w jego życiu była lekcja języka polskiego, na której Bernard Zygier recytował Redutę Ordona Adama Mickiewicza. Wtedy też w Marcinie obudziła się świadomość narodowa. Zrozumiał, że to właśnie Polska jest jego prawdziwą ojczyzną, ją ma kochać i być jej wiernym. Razem z kolegami u Gontali czytał dzieła polskich poetów i rozważał ich treść. Ta swoista i oryginalna kultura wciągnęła ich do głębi. Dzięki temu Marcin dojrzał moralnie, stał się silnym, odważnym Polakiem – wielkim patriotą.

c) Zadanie domowe

Napisz podanie o przyjęcie własnej książki do druku.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do lekcji dołączona jest prezentacja w Power Point, uzupełniająca i utrwalająca wiadomości.

Rj5W4ecnD0rXY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.42 KB w języku polskim
R12kryFAo2Sev

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.00 KB w języku polskim