SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Kształt i wymiary Ziemi

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 2.1. uczeń podaje główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi; odczytuje współrzędne geograficzne.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • podaje główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi,

  • zna pojęcie długości geograficznej,

  • zna pojęcie szerokości geograficznej,

  • wie co to jest równoleżnik, południk, równik i siatka geograficzna.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • odczytuje współrzędne geograficzne,

  • potrafi wskazać określone obiekty na podstawie ich współrzędnych geograficznych,

  • lokalizuje obiekty na różnych mapach,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Nauczane przedmioty

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się

Nauczyciel pyta, czym jest mapa oraz skala mapy. Następnie rozwiesza mapę przedstawiającą całą kulę ziemską. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na legendę mapy. Następnie tłumaczy, czym jest siatka kartograficzna. Wyjaśnia uczniom, czym jest równoleżnik i południk. Podaje definicję równika, nie wskazując jednak tych obiektów na mapie.

atlasy,

mapa fizyczna świata,

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

indywidualna i zbiorowa, praca w grupach

Etap realizacji

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi wybranych uczniów o pokazanie równika, południka zerowego, dowolnego południka (ale nie zerowego) i dowolnego równoleżnika (ale nie równika). Omawia cechy równika i południka zerowego. Prosi, by uczniowie odczytali wartość wskazanego południka i równoleżnika. Pyta, jakie wartości znajdują się przy południkach, a jakie przy równoleżnikach. Na tej podstawie wprowadza pojęcie długości i szerokości geograficznej. Tłumaczy, jakie wartości długości geograficznych przyjmują półkule zachodnia i wschodnia, a także jakie wartości szerokości geograficznych przyjmują obiekty znajdujące na półkulach północnych i południowych.

Nauczyciel wyświetla film (samouczek) na temat współrzędnych geograficznych i sposobu, w jaki można z nich skorzystać przy wyszukiwaniu obiektów w Google Maps. Nauczyciel zatrzymuje samouczek kilkukrotnie podczas prezentacji, komentuje i uzupełnia informacje. Następnie prosi, by uczniowie na podstawie atlasu odczytali, na których półkulach znajdują się następujące miasta: Warszawa, Nowy Jork, Kapsztad, Montreal, Sydney, Moskwa, Lima. Prosi także o podanie ich współrzędnych geograficznych, które zapisuje na tablicy.

atlasy, film (zasób nr 1), tablica

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach

Indywidualna i zbiorowa

Etap podsumowujący

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zestaw ćwiczeń. Prosi wskazanych uczniów, by odpowiadali na przedstawiane pytania dotyczące współrzędnych geograficznych. Nauczyciel koryguje i uzupełnia odpowiedzi.

ćwiczenie (zasób nr 2), tablica multimedialna

pogadanka,

Praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa

R14ROo32UsKn4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 87.00 KB w języku polskim
RfXbFiF1HsVaV

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 80.63 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3