Kształt i wymiary Ziemi
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Kształt i wymiary Ziemi
TREŚCI KSZTAŁCENIA
2.1. uczeń podaje główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi; odczytuje współrzędne geograficzne.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
podaje główne cechy kształtu i wymiarów Ziemi,
zna pojęcie długości geograficznej,
zna pojęcie szerokości geograficznej,
wie co to jest równoleżnik, południk, równik i siatka geograficzna.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
odczytuje współrzędne geograficzne,
potrafi wskazać określone obiekty na podstawie ich współrzędnych geograficznych,
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Nauczane przedmioty | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel pyta, czym jest mapa oraz skala mapy. Następnie rozwiesza mapę przedstawiającą całą kulę ziemską. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na legendę mapy. Następnie tłumaczy, czym jest siatka kartograficzna. Wyjaśnia uczniom, czym jest równoleżnik i południk. Podaje definicję równika, nie wskazując jednak tych obiektów na mapie. | atlasy, mapa fizyczna świata, | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel prosi wybranych uczniów o pokazanie równika, południka zerowego, dowolnego południka (ale nie zerowego) i dowolnego równoleżnika (ale nie równika). Omawia cechy równika i południka zerowego. Prosi, by uczniowie odczytali wartość wskazanego południka i równoleżnika. Pyta, jakie wartości znajdują się przy południkach, a jakie przy równoleżnikach. Na tej podstawie wprowadza pojęcie długości i szerokości geograficznej. Tłumaczy, jakie wartości długości geograficznych przyjmują półkule zachodnia i wschodnia, a także jakie wartości szerokości geograficznych przyjmują obiekty znajdujące na półkulach północnych i południowych. Nauczyciel wyświetla film (samouczek) na temat współrzędnych geograficznych i sposobu, w jaki można z nich skorzystać przy wyszukiwaniu obiektów w Google Maps. Nauczyciel zatrzymuje samouczek kilkukrotnie podczas prezentacji, komentuje i uzupełnia informacje. Następnie prosi, by uczniowie na podstawie atlasu odczytali, na których półkulach znajdują się następujące miasta: Warszawa, Nowy Jork, Kapsztad, Montreal, Sydney, Moskwa, Lima. Prosi także o podanie ich współrzędnych geograficznych, które zapisuje na tablicy. | atlasy, film (zasób nr 1), tablica | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach Indywidualna i zbiorowa |
Etap podsumowujący | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zestaw ćwiczeń. Prosi wskazanych uczniów, by odpowiadali na przedstawiane pytania dotyczące współrzędnych geograficznych. Nauczyciel koryguje i uzupełnia odpowiedzi. | ćwiczenie (zasób nr 2), tablica multimedialna | pogadanka, Praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach indywidualna i zbiorowa |