Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości

      Uczeń:

      1. zna zasady rywalizacji fair‑play;

      2. wie na czym polega współpraca w zespole;

      3. zna własne uzdolnienia motoryczne;

      4. wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego;

      5. wie, co to jest higiena osobista;

      6. zna zasady prostych zabaw i gier ruchowych;

      7. nazywa poszczególne cechy motoryczne.

    2. Umiejętności

      Uczeń:

      1. organizuje i przeprowadza zabawy w czasie wolnym;

      2. umie zadbać o własną higienę ciała i stroju;

      3. potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;

      4. umie wcielić się w rolę zawodnika, sędziego;

      5. podejmuje samodzielnie decyzje w czasie gier i zabaw ruchowych;

      6. potrafi zastosować proste techniki relaksacji;

      7. potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.

  2. Metody pracy

    1. metoda naśladowcza – ścisła,

    2. zadaniowa – ścisła,

    3. zabawowo – naśladowcza.

  3. Środki dydaktyczne

    1. piłki siatkowe,

    2. skakanki.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • zbiórka i powitanie;

        • sprawdzenie gotowości do zajęć;

        • podanie tematu, motywowanie do wykonywania ćwiczeń ruchowych;

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:
        Uczniowie wykonują ćwiczenia podawane przez nauczyciela – uczniowie przy ścianie ustawieni w rzędzie, ćwiczenia wykonujemy po przekątnej sali, a szerokość sali wykorzystujemy do odpoczynku:

        • trucht,

        • w truchcie krążenia obustronne ramion w przód,

        • w truchcie krążenia obustronne ramion w tył,

        • bieg tyłem do połowy sali obrót i sprint do końca sali,

        • skoki na prawej i lewej nodze,

        • bieg z wysokim unoszeniem kolan,

        • bieg z uderzeniami piętami o pośladki,

        • przeplatanka jednym i drugim bokiem,

        • cwał jednym i drugim bokiem,

        • „kaczy chód”,

        • podskoki w przysiadzie,

        • „pajączek” przodem i tyłem,

        • poruszanie się na czworaka przodem i tyłem.

      3. Zabawa masowa „Berek czarodziej”.

    2. Faza realizacyjna

      1. Uczniowie dobierają się w pary i w parach rywalizują między sobą. Za zwycięstwo w kolejnych konkurencjach zdobywa się jeden punkt. Nauczyciel określa przebieg i sposób rywalizacji.

      2. Uczniowie stoją naprzeciwko siebie jeden z nich trzyma piłkę w dłoniach unosi ją na wyciągniętych ramionach w przód i w wybranym przez siebie momencie puszcza piłkę. Drugi uczeń stoi wyprostowany z rękoma za plecami, dłonie złączone. Wygrywa ten który więcej razy złapie piłkę. Każdy puszcza piłkę po 5 razy.

      3. Uczniowie stają jak wyżej, ale w odległości około 2 m. W momencie puszczenia piłki startuje uczeń który stara się złapać piłkę tak, aby odbiła się o parkiet jak najmniejszą ilość razy. Każdy puszcza piłkę po 5 razy, a wygrywa ten który po zsumowaniu ma mniej odbić o parkiet.

      4. Jeden uczeń stoi wyprostowany w rozkroku, drugi za nim z tyłu toczy piłkę po parkiecie miedzy nogami ucznia stojącego i obaj starają się dogonić toczącą się piłkę. Punkt zdobywa ten, który złapie piłkę. Po 5 próbach następuje zamiana ról.

      5. Uczeń leży na parkiecie tyłem (na plecach) trzymając piłkę w dłoniach. Wyrzuca piłkę w górę i stara się złapać ją po przetoczeniu się po parkiecie. Wygrywa ten, kto wykonując 5 prób więcej razy złapie piłkę.

      6. Uczniowie ustawieni tyłem do siebie w rozkroku tak, aby ich pięty były na wysokości rączek rozłożonej na parkiecie skakanki. Na sygnał dany przez nauczyciela ćwiczący starają się złapać za rączkę skakanki i przeciągnąć ją do siebie. Wygrywa ten, który więcej razy pierwszy przeciągnie do siebie skakankę. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy.

      7. Uczniowie wykonują skoki przez skakankę w dowolny sposób. Wygrywa ten, kto wykona więcej przeskoków w ciągu 30 sekund.

    3. Faza podsumowująca

      1. Ćwiczenia oddechowe – przypominamy o sposobie pomiaru tętna, zależności liczby uderzeń serca na minutę a wysiłkiem fizycznym i dozowaniu wysiłku fizycznego w zależności od możliwości fizycznych organizmu i wytrenowania ucznia.

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie zwycięzców rywalizacji w parach.

      3. Sportowe pożegnanie

  5. Bibliografia

    1. Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.

    2. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.

    3. Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnistwo Sport i Turystyka, Warszawa 1972.

    4. Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.

    5. Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.

  6. Czas trwania lekcji

    45 minut

R1Uwt0d451FHC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 48.27 KB w języku polskim
R1cEznhCWzvuW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim