Kształtowanie cech motorycznych – szybkość
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna zasady rywalizacji fair‑play;
wie na czym polega współpraca w zespole;
zna własne uzdolnienia motoryczne;
wie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego;
wie, co to jest higiena osobista;
zna zasady prostych zabaw i gier ruchowych;
nazywa poszczególne cechy motoryczne.
Umiejętności
Uczeń:
organizuje i przeprowadza zabawy w czasie wolnym;
umie zadbać o własną higienę ciała i stroju;
potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;
umie wcielić się w rolę zawodnika, sędziego;
podejmuje samodzielnie decyzje w czasie gier i zabaw ruchowych;
potrafi zastosować proste techniki relaksacji;
potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.
Metody pracy
metoda naśladowcza – ścisła,
zadaniowa – ścisła,
zabawowo – naśladowcza.
Środki dydaktyczne
piłki siatkowe,
skakanki.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe:
zbiórka i powitanie;
sprawdzenie gotowości do zajęć;
podanie tematu, motywowanie do wykonywania ćwiczeń ruchowych;
przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.
Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:
Uczniowie wykonują ćwiczenia podawane przez nauczyciela – uczniowie przy ścianie ustawieni w rzędzie, ćwiczenia wykonujemy po przekątnej sali, a szerokość sali wykorzystujemy do odpoczynku:trucht,
w truchcie krążenia obustronne ramion w przód,
w truchcie krążenia obustronne ramion w tył,
bieg tyłem do połowy sali obrót i sprint do końca sali,
skoki na prawej i lewej nodze,
bieg z wysokim unoszeniem kolan,
bieg z uderzeniami piętami o pośladki,
przeplatanka jednym i drugim bokiem,
cwał jednym i drugim bokiem,
„kaczy chód”,
podskoki w przysiadzie,
„pajączek” przodem i tyłem,
poruszanie się na czworaka przodem i tyłem.
Zabawa masowa „Berek czarodziej”.
Faza realizacyjna
Uczniowie dobierają się w pary i w parach rywalizują między sobą. Za zwycięstwo w kolejnych konkurencjach zdobywa się jeden punkt. Nauczyciel określa przebieg i sposób rywalizacji.
Uczniowie stoją naprzeciwko siebie jeden z nich trzyma piłkę w dłoniach unosi ją na wyciągniętych ramionach w przód i w wybranym przez siebie momencie puszcza piłkę. Drugi uczeń stoi wyprostowany z rękoma za plecami, dłonie złączone. Wygrywa ten który więcej razy złapie piłkę. Każdy puszcza piłkę po 5 razy.
Uczniowie stają jak wyżej, ale w odległości około 2 m. W momencie puszczenia piłki startuje uczeń który stara się złapać piłkę tak, aby odbiła się o parkiet jak najmniejszą ilość razy. Każdy puszcza piłkę po 5 razy, a wygrywa ten który po zsumowaniu ma mniej odbić o parkiet.
Jeden uczeń stoi wyprostowany w rozkroku, drugi za nim z tyłu toczy piłkę po parkiecie miedzy nogami ucznia stojącego i obaj starają się dogonić toczącą się piłkę. Punkt zdobywa ten, który złapie piłkę. Po 5 próbach następuje zamiana ról.
Uczeń leży na parkiecie tyłem (na plecach) trzymając piłkę w dłoniach. Wyrzuca piłkę w górę i stara się złapać ją po przetoczeniu się po parkiecie. Wygrywa ten, kto wykonując 5 prób więcej razy złapie piłkę.
Uczniowie ustawieni tyłem do siebie w rozkroku tak, aby ich pięty były na wysokości rączek rozłożonej na parkiecie skakanki. Na sygnał dany przez nauczyciela ćwiczący starają się złapać za rączkę skakanki i przeciągnąć ją do siebie. Wygrywa ten, który więcej razy pierwszy przeciągnie do siebie skakankę. Ćwiczenie należy powtórzyć 10 razy.
Uczniowie wykonują skoki przez skakankę w dowolny sposób. Wygrywa ten, kto wykona więcej przeskoków w ciągu 30 sekund.
Faza podsumowująca
Ćwiczenia oddechowe – przypominamy o sposobie pomiaru tętna, zależności liczby uderzeń serca na minutę a wysiłkiem fizycznym i dozowaniu wysiłku fizycznego w zależności od możliwości fizycznych organizmu i wytrenowania ucznia.
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie zwycięzców rywalizacji w parach.
Sportowe pożegnanie
Bibliografia
Denisiuk L., Kalinowski A., Podstawy teorii i metodyki wychowania fizycznego, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1964.
Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk 1987.
Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnistwo Sport i Turystyka, Warszawa 1972.
Strzyżewski S.: Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa 1997.
Zuchora K.: Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa 1974.
Czas trwania lekcji
45 minut