Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla klasy II liceum

Temat: Kształtowanie siły w obwodzie ćwiczebnym

1. Cele lekcji:

Umiejętności:

Uczeń:

kształtuje sprawność siłową

  • doskonali grę w siatkówkę

  • współpracuje na stanowiskach w obwodzie

Wiadomości:

Uczeń:

- zna zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.

2. Metody : zabawowo- naśladowcza, ruchowa, praca indywidualna, grupowa

3. Środki dydaktyczne: piłka siatkowa, 8 piłek lekarskich, drabinki, kartki opisujące stacje.

4. Przebieg lekcji:

Faza przygotowawcza:

1. Zorganizowanie grupy.

2. Sprawdzenie gotowości do zajęć (zwrócenie uwagi na ściągnięcie zegarków i biżuterii itd.)

3. Sprawdzenie listy obecności.

4. Ustawienie uczniów w szeregu na sali.

5. Podanie zadań lekcji i motywacji do ćwiczeń.

Dzięki ćwiczeniom w obwodzie ćwiczebnym uczennice będą miały silniejsze mięśnie, co pozwoli im wykonywać wszystkie czynności (np. gry zespołowe, biegi czy rzuty) znacznie wydajniej. Oprócz usprawnienia organizmów, ciała staną się smuklejsze.

6. Zabawa, gra masowa

- Berek ranny (berek stara się kogoś dotknąć. Złapana osoba musi trzymać się za to miejsce, w które została dotknięta; w tej pozycji goni następną osobę)

Zabawa rozpoczyna się i kończy na gwizdek nauczyciela. Prowadzący zwraca uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy.

7. Ćwiczenia wszechstronnie przygotowujące:

Ćwiczenia indywidualne:

Dzieci stoją w rozsypce na całej sali, a prowadzący pokazuje ćwiczenia.

  • krążenia ramion w przód i w tył obustronne 10x

  • krążenia ramion w przód i w tył naprzemianstronne 10x

  • R1MzqFPmXq7Bs

    skłony do ziemi 10x

  • krążenia bioder 10x

  • krążenia tułowia 10x

  • krążenia kolanami10x

  • skręty tułowia10x

  • marsz z wypadami 15min.

  • wyrzuty nóg w tył z przysiadu podpartego 6x

Przy drabinkach:

- chwyt drabinki na wysokości barków i opady tułowia 20x

  • stanie tyłem do drabinki; chwyt za szczebel poniżej kolan i przyciąganie tułowia do kolan 15x

  • siad tyłem do drabinki; chwyt za szczebel na długość ramion i wypchnięcia bioder w przód 6x

  • podniesienie wysoko nogi na drabinkę (z najścia - tak jak atak płotka) 6x

Faza realizacyjna:

1. Obwód ćwiczebny

Stacje:

I – rzut piłką lekarską w tył przez głowę; podbiegnięcie do ściany; złapanie piłki, cofnięcie się na miejsce wyrzutu i ponowny rzut itd.

II – skłony tułowia w leżeniu tyłem

III – wznoszenie tułowia w leżeniu przodem

IV – wyskok z przysiadu z jednoczesnym wyrzutem piłki w górę; lądowanie do półprzysiadu, ponowny wyskok w górę, złapanie spadającej piłki, zejście do przysiadu, wyrzut piłki itd.

V – siad płaski przodem do drabinki; zaczepienie nóg o dolny szczebel; trzymanie piłki przed sobą na prostych rękach i skręty tułowia.

VI – pompki

Prowadzący dzieli klasę na sześć zastępów i przydziela im zadania. Tłumaczy całej grupie, co należy wykonać na każdym ze stanowisk. Ćwiczenia wykonywane są na gwizdek, jednocześnie przez wszystkie osoby i trwają przez 45 sek. Po upływie tego czasu następuje zmiana stacji, zgodnie ze wskazówkami zegara. Przerwa trwa 1 min. Zestaw ćwiczeń powtarzany jest 2x. Każda stacja jest opisana na kartkach, które znajdują się na stanowiskach.

2. Gra w piłkę siatkową (10 min.)

Po ćwiczeniach stacyjnych następuje posprzątanie sali przez uczennice, a prowadzący rozwiesza siatkę i rozpoczyna się gra (forma uproszczona przy zachowaniu większości przepisów).

Faza podsumowująca:

1. Ćwiczenia rozluźniające (prowadzący pokazuje ćwiczenia)

  • dwa okrążenia truchtem dookoła sali

  • przejście do marszu

  • w marszu ręce splecione na plecach (5 minut na palcach, 5min. na piętach itd.)

  • w marszu; jak najwyższe wspięcie się na palce z jednoczesnym wyciągnięciem się w górę

  • w miejscu; prawidłowe oddychanie (najpierw należy wypełnić dolne części płuc, następnie ich szczyty)

2. ustawienie w dwuszeregu

3. podsumowanie lekcji przez prowadzącego

- ocena ćwiczących

- wyróżnienie osób, które dobrze ćwiczyły

- pożegnanie

5. Bibliografia:

- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, Sport i Turystyka, Warszawa 1989.

6.Czas trwania lekcji: 45 minut

RJfSRb24JFKt1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 64.50 KB w języku polskim