Kształtowanie siły w obwodzie ćwiczebnym
Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla klasy II liceum
Temat: Kształtowanie siły w obwodzie ćwiczebnym
1. Cele lekcji:
Umiejętności:
Uczeń:
kształtuje sprawność siłową
doskonali grę w siatkówkę
współpracuje na stanowiskach w obwodzie
Wiadomości:
Uczeń:
- zna zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.
2. Metody : zabawowo- naśladowcza, ruchowa, praca indywidualna, grupowa
3. Środki dydaktyczne: piłka siatkowa, 8 piłek lekarskich, drabinki, kartki opisujące stacje.
4. Przebieg lekcji:
Faza przygotowawcza:
1. Zorganizowanie grupy.
2. Sprawdzenie gotowości do zajęć (zwrócenie uwagi na ściągnięcie zegarków i biżuterii itd.)
3. Sprawdzenie listy obecności.
4. Ustawienie uczniów w szeregu na sali.
5. Podanie zadań lekcji i motywacji do ćwiczeń.
Dzięki ćwiczeniom w obwodzie ćwiczebnym uczennice będą miały silniejsze mięśnie, co pozwoli im wykonywać wszystkie czynności (np. gry zespołowe, biegi czy rzuty) znacznie wydajniej. Oprócz usprawnienia organizmów, ciała staną się smuklejsze.
6. Zabawa, gra masowa
- Berek ranny (berek stara się kogoś dotknąć. Złapana osoba musi trzymać się za to miejsce, w które została dotknięta; w tej pozycji goni następną osobę)
Zabawa rozpoczyna się i kończy na gwizdek nauczyciela. Prowadzący zwraca uwagę na bezpieczeństwo podczas zabawy.
7. Ćwiczenia wszechstronnie przygotowujące:
Ćwiczenia indywidualne:
Dzieci stoją w rozsypce na całej sali, a prowadzący pokazuje ćwiczenia.
krążenia ramion w przód i w tył obustronne 10x
krążenia ramion w przód i w tył naprzemianstronne 10x
R1MzqFPmXq7Bs skłony do ziemi 10x
krążenia bioder 10x
krążenia tułowia 10x
krążenia kolanami10x
skręty tułowia10x
marsz z wypadami 15min.
wyrzuty nóg w tył z przysiadu podpartego 6x
Przy drabinkach:
- chwyt drabinki na wysokości barków i opady tułowia 20x
stanie tyłem do drabinki; chwyt za szczebel poniżej kolan i przyciąganie tułowia do kolan 15x
siad tyłem do drabinki; chwyt za szczebel na długość ramion i wypchnięcia bioder w przód 6x
podniesienie wysoko nogi na drabinkę (z najścia - tak jak atak płotka) 6x
Faza realizacyjna:
1. Obwód ćwiczebny
Stacje:
I – rzut piłką lekarską w tył przez głowę; podbiegnięcie do ściany; złapanie piłki, cofnięcie się na miejsce wyrzutu i ponowny rzut itd.
II – skłony tułowia w leżeniu tyłem
III – wznoszenie tułowia w leżeniu przodem
IV – wyskok z przysiadu z jednoczesnym wyrzutem piłki w górę; lądowanie do półprzysiadu, ponowny wyskok w górę, złapanie spadającej piłki, zejście do przysiadu, wyrzut piłki itd.
V – siad płaski przodem do drabinki; zaczepienie nóg o dolny szczebel; trzymanie piłki przed sobą na prostych rękach i skręty tułowia.
VI – pompki
Prowadzący dzieli klasę na sześć zastępów i przydziela im zadania. Tłumaczy całej grupie, co należy wykonać na każdym ze stanowisk. Ćwiczenia wykonywane są na gwizdek, jednocześnie przez wszystkie osoby i trwają przez 45 sek. Po upływie tego czasu następuje zmiana stacji, zgodnie ze wskazówkami zegara. Przerwa trwa 1 min. Zestaw ćwiczeń powtarzany jest 2x. Każda stacja jest opisana na kartkach, które znajdują się na stanowiskach.
2. Gra w piłkę siatkową (10 min.)
Po ćwiczeniach stacyjnych następuje posprzątanie sali przez uczennice, a prowadzący rozwiesza siatkę i rozpoczyna się gra (forma uproszczona przy zachowaniu większości przepisów).
Faza podsumowująca:
1. Ćwiczenia rozluźniające (prowadzący pokazuje ćwiczenia)
dwa okrążenia truchtem dookoła sali
przejście do marszu
w marszu ręce splecione na plecach (5 minut na palcach, 5min. na piętach itd.)
w marszu; jak najwyższe wspięcie się na palce z jednoczesnym wyciągnięciem się w górę
w miejscu; prawidłowe oddychanie (najpierw należy wypełnić dolne części płuc, następnie ich szczyty)
2. ustawienie w dwuszeregu
3. podsumowanie lekcji przez prowadzącego
- ocena ćwiczących
- wyróżnienie osób, które dobrze ćwiczyły
- pożegnanie
5. Bibliografia:
- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, Sport i Turystyka, Warszawa 1989.
6.Czas trwania lekcji: 45 minut