Kształtowanie siły z wykorzystaniem obwodu stacyjnego
Kształtowanie siły z wykorzystaniem obwodu stacyjnego
Scenariusz lekcji, III etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
2. Trening zdrowotny. Uczeń:
2.5 opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym wzmacniające mięśnie brzucha, grzbietu oraz kończyn górnych i dolnych, rozwijające gibkość, zwiększające wytrzymałość, a także ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała
Adresat: Uczniowie klasy III
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna nazwy wybranych mięśni
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
wykonuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
ma świadomość wpływu ćwiczeń siłowych na rozwój fizyczny
Metody nauczania: zadaniowa ścisła, programowanego usprawniania się
Formy i miejsce zajęć
Formy nauczania: stacyjna, indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Przybory i przyrządy: Ławeczki gimnastyczne, karimaty, piłki lekarskie (3kg.), szarfy, komputer, rzutnik.
Zasoby multimedialne
prezentacja multimedialna: „Trening siły w obwodzie stacyjnym”.
zestaw ilustracji: „Kształtowanie siły mięśniowej z wykorzystaniem obwodu stacyjnego”.
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 10 minut |
Przygotowanie sprzętu; zbiórka w szeregu, przywitanie, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji. Obejrzenie i omówienie prezentacji multimedialnej.
Zabawa ożywiająca – „Pojedynek węży” Podczas zabawy w węże ćwiczący ustawieni są Ćwiczenia indywidualne:
Ćwiczenia w parach:
| Ustawienie w szeregu. Uczniowie w dowolnym siadzie. Zastosowanie zasobów multimedialnych. Podział uczniów na „jedynki” i „dwójki”. Grupa jedynek staje się wężem nr 1, a grupa dwójek wężem nr 2. Ustawienie w rozsypce. Ustawienie przy drabinkach. Uczniowie dobrani |
Część główna 25 – 30 minut | Stacja I W zwisie na drabinkach wznosy ugiętych nóg do klatki piersiowej. Stacja II Z pozycji przysiadu podpartego wyrzuty nóg obunóż Stacja III Przysiady wykroczne z ramionami w górze. Stacja IV Uginanie i prostowanie ramion w podporze przodem Stacja V Przeskoki zawrotne przez ławeczkę gimnastyczną. Stacja VI W leżeniu przodem, nogi pod drabinkami, wznosy tułowia. Stacja VII W rozkroku prostowanie i uginanie ramion za głowę (na kark) z piłką lekarską 3kg. Stacja VIII Bieg wahadłowy z przejściem przez szarfę. | Nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup. Uczniowie ćwiczą przez 1 minutę na jednej stacji. Zestaw ilustracji. Nauczyciel zwraca uwagę na dokładność wykonywanych powtórzeń, która jest istotniejsza od ilości. Bardzo istotny jest właściwy oddech Wszyscy biegną jednocześnie, pokonując dystans |
Część końcowa 5 – 10 minut |
Uczniowie w leżeniu tyłem:
Zbiórka. Podsumowanie lekcji. Pożegnanie. | W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami. Uczniowie w rozsypce. Uczniowie w szeregu. W podsumowaniu nauczyciel wskazuje na potrzebę wzmacniania mięśni posturalnych, które mają znaczący wpływ na utrzymanie prawidłowej postawy ciała. |