Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kształtowanie siły z wykorzystaniem obwodu stacyjnego

Scenariusz lekcji, III etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

2. Trening zdrowotny. Uczeń:

2.5 opracowuje i demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne, w tym wzmacniające mięśnie brzucha, grzbietu oraz kończyn górnych i dolnych, rozwijające gibkość, zwiększające wytrzymałość, a także ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała

Adresat: Uczniowie klasy III
Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna nazwy wybranych mięśni

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • ma świadomość wpływu ćwiczeń siłowych na rozwój fizyczny

Metody nauczania: zadaniowa ścisła, programowanego usprawniania się

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: stacyjna, indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy: Ławeczki gimnastyczne, karimaty, piłki lekarskie (3kg.), szarfy, komputer, rzutnik.

Zasoby multimedialne

  1. prezentacja multimedialna: „Trening siły w obwodzie stacyjnym”.

  2. zestaw ilustracji: „Kształtowanie siły mięśniowej z wykorzystaniem obwodu stacyjnego”.

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 10 minut

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe

Przygotowanie sprzętu; zbiórka w szeregu, przywitanie, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji. Obejrzenie i omówienie prezentacji multimedialnej.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „Pojedynek węży”

Podczas zabawy w węże ćwiczący ustawieni są
w rzędzie i trzymają współćwiczącego za biodra. Uczniowie w zespołach ustawiają się na przeciwległych końcach sali. Każdy wąż ma głowę (pierwsza osoba w rzędzie) oraz ogon (ostatnia osoba w rzędzie). Zadaniem głowy jest schwytanie własnego ogona. Potem następuje pojedynek węży – należy schwytać ogon przeciwnika.

Ćwiczenia indywidualne:

  • Krążenia ramion: oburącz w przód i w tył,
    (po 10x),

  • wymachy ramion w przód i w tył (po 10x),

  • krążenia przedramion w stawie łokciowym, do wewnątrz i na zewnątrz (po 10x),

  • stojąc bokiem przy drabinkach, wymachy nóg (po 10x),

  • stojąc przodem do drabinek, chwyt szczebelka na wysokości klatki piersiowej i wskoki obunóż na
    1, 2 i 3 szczebelek (po 10x),

  • w zwisie na drabinkach nożyce poziome nogami.

Ćwiczenia w parach:

  • W ustawieniu przodem do siebie z chwytem za ręce, przysiady na całych stopach i we wspięciu
    (po 4x),

  • w ustawieniu przodem do siebie chwyt za prawe nogi i ręce. Podskoki na jednej nodze z obrotem
    w prawo. Zmiana nóg i rąk, obroty w lewo,

  • w siadzie rozkrocznym przodem do siebie, chwyt ramion skrzyżnie, naprzemianstronne skłony
    w przód.

Ustawienie w szeregu.

Uczniowie w dowolnym siadzie. Zastosowanie zasobów multimedialnych. Podział uczniów na „jedynki” i „dwójki”. Grupa jedynek staje się wężem nr 1, a grupa dwójek wężem nr 2.

Ustawienie w rozsypce.

Ustawienie przy drabinkach.

Uczniowie dobrani
w pary.

Część główna 25 – 30 minut

Stacja I

W zwisie na drabinkach wznosy ugiętych nóg do klatki piersiowej.

Stacja II

Z pozycji przysiadu podpartego wyrzuty nóg obunóż
w tył do pozycji podporu przodem.

Stacja III

Przysiady wykroczne z ramionami w górze.

Stacja IV

Uginanie i prostowanie ramion w podporze przodem
– tzw. „pompki”.

Stacja V

Przeskoki zawrotne przez ławeczkę gimnastyczną.

Stacja VI

W leżeniu przodem, nogi pod drabinkami, wznosy tułowia.

Stacja VII

W rozkroku prostowanie i uginanie ramion za głowę (na kark) z piłką lekarską 3kg.

Stacja VIII

Bieg wahadłowy z przejściem przez szarfę.

Nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup. Uczniowie ćwiczą przez 1 minutę na jednej stacji.

Zestaw ilustracji.
Nauczyciel zwraca uwagę, aby podpór był na całych dłoniach.

Nauczyciel zwraca uwagę na dokładność wykonywanych powtórzeń, która jest istotniejsza od ilości. Bardzo istotny jest właściwy oddech
i unikanie wykonywania kilku powtórzeń na jednym cyklu oddechowym.

Wszyscy biegną jednocześnie, pokonując dystans
9 metrów.

Część końcowa 5 – 10 minut

  1. Ćwiczenia relaksacyjno‑kompensacyjne

Uczniowie w leżeniu tyłem:

  • dociskanie głowy do podłoża – rozluźnienie (4x),

  • ręce splecione pod głową, równomierne i ciągłe napieranie łokciami na podłoże przez 5 sekund
    – rozluźnienie (4x),

  • nogi zgięte w kolanach, ręce wzdłuż tułowia, dynamiczny wznos i wypchnięcie miednicy do góry bez odrywania pięt od podłoża – powrót do pozycji wyjściowej – rozluźnienie (4x).

  1. Czynności organizacyjne

Zbiórka. Podsumowanie lekcji. Pożegnanie.

W trakcie wszystkich ćwiczeń obowiązuje zasada wdechu nosem i wydechu ustami.

Uczniowie w rozsypce.

Uczniowie w szeregu. W podsumowaniu nauczyciel wskazuje na potrzebę wzmacniania mięśni posturalnych, które mają znaczący wpływ na utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

RwgrsodL9YZpY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 101.50 KB w języku polskim
R1YvO4fVtEYcS

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 55.55 KB w języku polskim