Kształtowanie zdolności motorycznych ułatwiających utrzymanie prawidłowej postawy ciała
Kształtowanie zdolności motorycznych ułatwiających utrzymanie prawidłowej postawy ciała
Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
2. Trening zdrowotny. Uczeń:
2.3 demonstruje po jednym ćwiczeniu kształtującym wybrane zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.
Adresat: Uczniowie klasy VI
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia: siła, koordynacja ruchowa
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
demonstruje ćwiczenia kształtujące wybrane zdolności motoryczne ułatwiające utrzymywanie prawidłowej postawy ciała
wykonuje ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę ciała (wzmacnianie odpowiednich grup mięśniowych)
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
dostrzega potrzebę wykonywania ćwiczeń wpływających na prawidłową postawę ciała
Metody nauczania
zadaniowa ścisła, zabawowa klasyczna
Formy i miejsce zajęć
Formy: frontalna, grupowa, indywidualna
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Przybory i przyrządy
Znaczniki (szarfy) dla każdego, materace, ławeczki gimnastyczne, piłki lekarskie – 1 na parę, butelka 0,5l wypełniona piaskiem – 2 szt., stoper.
Zasoby multimedialne:
prezentacja multimedialna: „Kształtowanie siły - zabawy z mocowaniem”
prezentacja multimedialna: „Kształtowanie siły mięśni grzbietu”
film: „Kształtowanie zdolności motorycznych w wybranych zabawach i grach”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 10 – 15 min. |
Zabawa ożywiająca – „Ogonki” Odmiana I: Wszyscy uczniowie mają „ogonki” – szarfy umieszczone z tyłu za spodenkami. Nauczyciel odbiera szarfę jednemu uczniowi. Osoba ta staje się berkiem. Przestaje nim być w momencie, kiedy odbierze „ogonek” innej uczennicy, która staje się berkiem. Odmiana II: Wszyscy uczniowie posiadają szarfy „ogonki”. W czasie 1 minuty, każdy z uczestników zabawy, stara się zebrać jak najwięcej „ogonków”. Wygrywa uczeń, który po zakończeniu zabawy, zebrał najwięcej szarf. | Ustawienie Dzieci w dowolnym siadzie. Nauczyciel Liczba szarf jest równa liczbie dzieci. Szarfa nie może wystawać ze spodenek więcej niż 2/3 jej długości. Szarfy nie można przytrzymywać rękami. |
Część główna 20 – 25 min. | Ćwiczenie 1 – Wyścig numerków Uczniowie siedzą do siebie plecami w szeregach. Po odliczeniu każdy uczeń zapamiętuje swój numerek. Nauczyciel wywołuje dowolny numerek, który wstaje, obiega cały zespół zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, a następnie wraca na swoje miejsce. Uczeń, który pierwszy wróci na swoje miejsce, zdobywa dla swojego zespołu jeden punkt. Wygrywa zespół, który zdobędzie większą liczbę punktów. Ćwiczenie 2 – Czworakowanie po linii Uczniowie maszerują na czworakach po liniach boiska do siatkówki. Na sygnał nauczyciela przyjmują dowolną pozycje korekcyjną (np. siad skrzyżny, siad klęczny, leżenie przodem, leżenie tyłem). Ćwiczenie 3 – Siła mięśni brzucha („brzuszki”) Skłony w przód z leżenia tyłem, ręce splecione na karku, nogi ugięte w kolanach. Współćwiczący trzyma stopy koleżanki/kolegi. Ćwiczenie trwa 30 sekund. Liczymy liczbę prawidłowo wykonanych skłonów tułowia. Ćwiczenie 4 – Siła mięśni grzbietu i pośladków Uczniowie w parach, w leżeniu przodem na przeciwko siebie, w odległości około 2 m. Toczenie piłki lekarskiej (2‑3 kg) między sobą. Ćwiczenie 5 – „Trójniak” Uczniowie ustawiają się parami, jeden za drugim, na obwodzie koła. Nauczyciel wybiera dwie osoby, z której jedna jest berkiem, a druga uciekającym. Uciekającemu wolno przebiec tylko jedno pełne okrążenie. Do tego momentu musi ustawić się przed którąś z par. Osoba która stoi w tej parze jako druga, od tej chwili staje się osobą uciekającą. Jeżeli przez jedno okrążenie osoba uciekająca nie zajmie miejsca, automatycznie staje się berkiem. Ćwiczenie 6 – Zabawa z mocowaniem
| Podział uczniów na dwa zespoły. Kształtowanie zdolności koordynacyjnych. Powtórzenie ze zmianą kierunku biegu. Kształtowanie siły mięśni obręczy barkowej. Dla utrudnienia wprowadzamy przejście na czworakach po ławeczce gimnastycznej. Kształtowanie siły mięśni brzucha. Kształtowanie siły mięśni grzbietu Uczniowie w parach. Kształtowanie zdolności koordynacyjnych. Nikomu nie wolno przebiegać przez środek koła. Uczniowie dobierają się w pary podobnymi warunkami fizycznymi. Kształtowanie siły dużych grup mięśniowych. |
Część końcowa 5 –10 minut |
Zabawa – „Butelka goni butelkę” Uczniowie w siadzie ugiętym podpartym na obwodzie koła. Dwie osoby siedzące naprzeciwko siebie trzymają stopami butelki 0,5 l wypełnione piaskiem. Uczniowie podają butelki stopami w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Butelka goni butelkę. Zabawa – „Zmień miejsce”. Uczniowie stoją na obwodzie koła, stopy zgięte podeszwowo, ramiona w „skrzydełka”. Jedna osoba staje poza kołem i zamyka oczy. Nauczyciel zmienia miejsca dwóm osobom. „Szukająca” próbuje znaleźć, które osoby zmieniły miejsce.
Uporządkowanie miejsca ćwiczeń, zbiórka | Powtórzenie ze zmianą kierunku. Zwiększamy liczbę osób zmieniających miejsca. W podsumowaniu nauczyciel zwraca uwagę na konieczność wzmacniania siły mięśni i rozwijania zdolności koordynacyjnych, które wpływają na kształtowanie prawidłowej postawy ciała. |