Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kształtowanie zwinności - przewrót

w przód i w tył

Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

2. Trening zdrowotny. Uczeń:

2.5 wykonuje przewrót w przód z marszu oraz przewrót w tył.

Adresat: Uczniowie klasy VI

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna zasób ćwiczeń przygotowujący do nauki przewrotów

  • zna technikę wykonywania przewrotów

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje przewrót w przód z marszu i przewrót w tył

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • uświadamia sobie utylitarne znaczenie ćwiczeń zwinnościowych

Metody nauczania: zadaniowa ścisła, zabawowa klasyczna

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: frontalna, grupowa, indywidualna

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Przybory i przyrządy:

Projektor, ekran, laptop, drabinki, materace.

Zasoby multimedialne:

  1. prezentacja multimedialna: „Ćwiczenia zwinnościowe w treningu zdrowotnym”

  2. zestaw ilustracji*:* „Przewroty”

  3. film: „Ćwiczenia zwinnościowe z pokonywaniem przeszkód – mini parkour”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna
5 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjno – porządkowe

Zbiórka, sprawdzenie gotowości do ćwiczeń.

Podanie tematu lekcji.

  • Obejrzenie i omówienie materiałów multimedialnych.

  1. Rozgrzewka

Gra ożywiająca – „Wyścig zwierząt”

Nauczyciel opowiada bajkę o zwierzątkach, wymieniając je w różnej kolejności. Kiedy pada nazwa zwierzęcia, dzieci, będące tymi zwierzątkami (z obu grup), obiegają jak najszybciej swój szereg i wracają na swoje miejsce. Uczeń, który pierwszy usiądzie na swoim miejscu, zdobywa punkt dla drużyny.

Zbiórka w szeregu.

Zasoby multimedialne. Dzieci w dowolnym siadzie.

Podział klasy na 2 zespoły. Uczniowie siadają w siadzie skrzyżnym w dwóch szeregach naprzeciwko siebie. Każde dziecko przyjmuje nazwę określonego zwierzątka.

Dzieci siedzące naprzeciwko siebie są tymi samymi zwierzątkami i rywalizują
ze sobą.

Część główna
25 – 30 minut

Ćwiczenia przygotowujące do przewrotów

I stacja:

Ćwiczenia na karimatach i materacach

  • W leżeniu tyłem, nogi ugięte, chwyt ramionami za podudzia – „Kołyska” (3x).
    Z „Kołyski”, przez mocne wychylenie
    w przód, przejście do postawy stojąc (bez podpierania się rękami),

  • siad prosty, przejście do leżenia tyłem
    z ramionami ugiętymi, dłonie na wysokości barków dotykają podłogi. Przeniesienia nóg prostych do leżenia przewrotnego i powrót do siadu prostego (3x),

  • leżenie przerzutne („Świeca” – 3x).

II stacja:

Ćwiczenia na drabinkach

  • Z pozycji – stanie w rozkroku na pierwszym szczeblu drabinki chwyt ramion na wysokości barków – kolejne przechwytywanie szczebli z jednoczesnym opuszczaniem bioder, aż do siadu na podłodze,

  • zwis przodem na drabinkach, nogi ugięte
    – zejście naprzemianstronnym chwytem
    za kolejne szczebelki do pozycji klęku prostego na podłodze (3x),

  • podpór przodem, nogi na drugim szczeblu drabinki – marsz na rękach w przód i w tył (3x).

Przewroty

  • Z przysiadu podpartego przewrót w przód do przysiadu podpartego (2x),

  • z 2, 3 kroków marszu przewrót w przód do pozycji stojąc (3x),

  • z przysiadu podpartego tyłem do materaca przewrót w tył do siadu rozkrocznego (3x),

  • z przysiadu podpartego tyłem do materaca przewrót w tył do przysiadu podpartego (3x),

  • przewrót w przód do pozycji stojąc
    i łącznie przewrót w tył z przysiadu podpartego do pozycji stojąc (3x).

Podział na dwa zespoły.

Nauczyciel z dziećmi przygotowuje dwie stacje.

Każdy z zespołów po wykonaniu ćwiczeń, przechodzi na czworakach do drugiej stacji.

Po wykonaniu zadań na obu stacjach - dzieci ustawione
w dwóch rzędach naprzeciwko dwóch połączonych materacy.

Nauczyciel demonstruje ćwiczenia i koryguje błędy.

Część końcowa 10 – 15 minut

  1. Ćwiczenia oddechowe

  • W siadzie skrzyżnym skłon w przód
    – wydech ustami, wyprost z ramionami
    w górę – wdech nosem,

  • w leżeniu tyłem wznos ramion za głowę
    – wdech, opust ramion do pozycji wyjściowej – wydech.

  1. Czynności organizacyjno – porządkowe

  • Rozmowa na temat przydatności ćwiczeń zwinnościowych w życiu codziennym. Uczniowie wymieniają dyscypliny sportu,
    w których pojawiają się te elementy.

  • Zbiórka i podsumowanie zajęć. Pożegnanie.

Dzieci w rozsypce.

Dzieci w siadzie skrzyżnym.

W podsumowaniu nauczyciel mówi, że przewroty należą do grupy ćwiczeń zwinnościowych i zwraca uwagę na ich utylitarne znaczenie.

R15biB7KN2PNf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 89.50 KB w języku polskim
R1LIWcYgNYn4y

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.79 KB w języku polskim