Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RIW2UisAqKnrC1
Zorientowana poziomo reprodukcja barwna malowidła ściennego przedstawiająca Achillesa po zwycięstwie nad Hektorem, włóczącego za rydwanem jego zwłoki podczas tryumfalnego przejazdu u bramy Troi. Ukazana w ciepłych barwach bogatej palety odcieni brązów, różów i czerwieni scena rozgrywa się w pełnym słońcu, którego promienie padają z góry z lewej strony zza krawędzi obrazu. Centrum jego kompozycji wyznacza postać ukazanego prawym profilem Achillesa stojącego dumnie w zaprzęgu pędzącym na czele tłumu wojowników ku prawej krawędzi obrazu. W tle z lewej do jednej trzeciej szerokości obrazu od krawędzi odległa linia horyzontu, a nad nią ciemniejące ku górnemu narożnikowi dołem różowe, a górą fioletowo‑błękitne niebo. Bliżej środka obrazu teren przechodzi we wzgórze na drugim planie. Na nim wznoszą się, poczynając od prostokątnej baszty narożnej kamienne mury Troi. Zrazu zacienione niewidoczną chmurą rysują się kontrastowo na tle jaśniejszego już tutaj błękitnego nieba w tle, by z prawej strony w górze obrazu pojaśnieć w pełnym świetle. Tu wyższe partie zabudowy miejskiej ponad bramą wjazdową giną za górną krawędzią płótna. Na tle zacienionej partii wzgórza na środku wyróżnia się, mieniąc w słońcu hełm herosa. Paradny, z pióropuszami, ceglasto‑purpurowym na środku i jaśniejszymi zakończonymi ogonem po bokach. Jasnej karnacji, gładka, okryta rumieńcem twarz pozbawiona jest osłony, natomiast piersi i biodra okrywa, podobnie jak nogi na podudziach i kolanach, zbroja. Nagie pozostały ramiona, stopy i uda. Lewe oparte o pałąk poręczy rydwanu, by utrzymać równowagę podanego do przodu biodrami ciała. Druga noga cofnięta, a jej bosa stopa skierowana palcami ku tyłowi. Jasne, rozświetlone słońcem, prawe udo odcina się wyraźnie na tle rozwianego czerwonego płaszcza spływającego na podłogę rydwanu z lewego przedramienia. Dźwiga ono dużą okrągłą czerwoną tarczę, jaką osłaniali się greccy wojownicy, hoplici. Lewa dłoń prócz uchwytu tarczy obejmuje długą włócznię uniesioną skosem ku przodowi grotem w kształcie wąskiego liścia. Zwycięzca, w dłoni odwiedzionej nieco do tyłu wyprostowanej prawej ręki, prezentuje zgromadzonym na murach obrońcom miasta widocznego w tle, trzymany na wysokości głowy, przyozdobiony białym pióropuszem hełm poległego. Poniżej za plecami Achillesa w białym stroju, trzymający oburącz lejce brodaty woźnica rydwanu opasany skórą lamparta przerzuconą przez ramię. Z prawej strony kompozycji dominuje ukazana prawym bokiem para wyciągniętych w galopie lśniących w słońcu ciemnogniadych koni. Bliższy szyję z rozwianą grzywą ma cofniętą, ustawioną pionowo, a uniesioną głowę niemal poziomo. Drugi wygiął łabędzio szyję w łuk, przyciągając do niej brodę tak blisko, że czoło i nozdrza tworzą pion. Z lewej rozciągnięte na ziemi niemal nagie ciało Hektora przywiązane krótko przy osi pojazdu sznurem oplatającym nogi powyżej kostek. W głębi powyżej ciała para siwych koni kolejnego rydwanu. Ponieważ na pierwszym planie z lewej strony biegną pochyleni hoplici z mieczami, pojazdu nie widać, lecz ponad nimi góruje poruszający się nim wyprostowany brodacz o ciemnej karnacji zwrócony twarzą na wprost widza. W słońcu połyskuje jego ozdobna zbroja i hełm z osłonami na boki policzków spiętymi pod czarną brodą. Lewa dłoń wspiera się na dwóch pionowo ustawionych w rydwanie dwóch włóczniach widocznych wyraźnie na tle różowiejącego w oddali nieba, a prawa przytrzymuje krawędź tarczy stojącej w rydwanie przed nogami wojownika. Oprócz spraw toczących się pomiędzy ludźmi i półbogami uwagę widza może przyciągnąć pewien szczegół. Niewielkie drzewo wyrastające na tle murów powyżej tarczy Achillesa. Jedyne, które ocalało pośród spalonego słońcem pustkowia wokół Troi.
Triumfujący Achilles
Źródło: Franz von Matsch [czyt. franc von macz], domena publiczna.

Pierwszą wojną opisaną w literaturze europejskiej jest wojna trojańska. Znamy ją m.in. z dzieł greckiego poety Homera (IX–VIII wiek p.n.e.), który stworzył dwa eposy23eposy zatytułowane IliadaOdyseja.

Iliadzie (jej tytuł zawiera grecką wersję nazwy Troja – Ilion) twórca przedstawił ostatnie tygodnie dziesięcioletnich zmagań Greków (Achajów) i Trojan.

Już wiesz

Przypomnij sobie, jaki był powód wybuchu wojny trojańskiej oraz jej przebieg.

RxRpTn3Bmxytg
(Uzupełnij).
j00000002BB1v50_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jacy byli Achilles i Hektor?

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1diyNVCEVlb71
Zorientowana poziomo fotografia barwna przedstawiająca nieco z góry fragment ruin starożytnej Troi znajdujących się obecnie na terytorium Turcji. U dołu na pierwszym planie biegnie od środka dolnej krawędzi kadru ku połowie prawego boku linia szczytowa muru z nieregularnych ciosów kamiennych. Wyznacza ona krawędź trawiastego tarasu, z którego wykonano fotografię zarysów murów wzniesionych również z kamiennych bloków leżących niżej w odkrytym przez archeologów zagłębieniu terenu, którego przeciwne skarpy dostrzec można poniżej górnej krawędzi kadru. Jaśniejsze kamienie niewiele wystają ponad darń, której zieleń dominuje kolorystykę fotografii. Linie murów opisują kształt budynku z dwóch prostokątów. Bliższy jest co najmniej cztery razy większy od położonego za nim w górnej lewej ćwiartce kadru. W obu linie wewnętrznych podziałów nawarstwionych w różnych okresach budowy miasta. Pośród nich można wyróżnić młodsze, wznoszące się nieco wyżej cztery obiekty, z których trzy nie wpisują się w starsze wymurowania. Z lewej w głębi kadru, w dalszym narożniku, na zewnątrz najbliższego obrysu o kształcie prostokąta, wymurowana z mniejszych kamieni sześcienna budowla o długości boków i wysokości nieco ponad metr. Na środku górnej płaszczyzny otwór prowadzący w głąb, okrągły, o średnicy jednej trzeciej jej boku. Na prawo bliżej środka kadru drugi obiekt nieco mniejszy, na planie koła, również z otworem o podobnej co pierwszy średnicy. Na środku kadru przekręcona względem murów o 45 stopni płaska forma o boku ponad dwóch metrów z prostokątnym otworem przesuniętym względem środka górnej płaszczyzny w stronę najbliższego widzowi boku. Jej wzniesione z niezbyt sporych kamieni boki, okrywają z góry z większe płaskie kamienie, równo ociosane wzdłuż zewnętrznej krawędzi. W górnym prawym narożniku kadru najwyższa i najlepiej zachowana część ruin. Sześcienna bryła o wysokości około dwóch metrów i bokach długości niemal trzech wzniesiona na środku położonego z prawej strony muru większego prostokąta. Wzniesiona na podmurówce z ciosanych kamieni od połowy wysokości okryta gładko wykończonymi regularnymi płytami jasnoszarego kamienia. Na jej szczyt, porosły pośród kamieni trawą, prowadzą kamienne schody wsparte na niewidocznej dalszej ścianie tego obiektu. Pośród traw żółcą się gdzieniegdzie niewielkie kwiaty.
Mury obronne dawnej Troi. Starożytna Troja leży na terenie dzisiejszej Turcji. Archeolodzy próbują odtworzyć wygląd miasta z czasów wojny o piękną Helenę.
Źródło: Viktor Karppinen, fotografia barwna, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Wodzem Greków był brat Menelaosa07Menelaosa (i szwagier Heleny) – Agamemnon06Agamemnon, natomiast Trojanami rządził król Priam08Priam. Nie oni jednak byli najważniejszymi wojownikami w swoich armiach, ponieważ obroną kierował syn Priama – Hektor, a wśród najeźdźców wyróżniał się Achilles.

R1Kq2x8ZHzw9O1
Pożegnanie Hektora z Andromachą i Astyanaksem
Źródło: Carl Friedrich Deckler [czyt. karl fridrich dekla], Pożegnanie Hektora z Andromachą i Astyanaksem, ok. 1918, domena publiczna.
R16fKCy3cOKWD1
Posąg Achillesa
Źródło: Anthony Hevron [czyt. antony hewron], dostępny w internecie: Hyde Park, Londyn, licencja: CC BY 2.0.
j00000002BB1v50_0000002K
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Pojedynek Achillesa i Hektora (I)

R76TA3ObHgd50
Pojedynek Achillesa i Hektora
Źródło: Theophilos Hatzimihail [czyt. teofilos hazimiheili], domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, co – twoim zdaniem – sprawiało, że właśnie Achilles i Hektor byli tak ważnymi bohaterami.

R2VdV9v8E7DXR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R49dHChSL5f0q
Po przeczytaniu dziesięciu wybranych powyżej fragmentów Iliady Homera należy przyporządkować do danej grupy numery i oznaczenia pieśni opisujących któregoś z bohaterów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Określ najbardziej charakterystyczne cechy Achillesa i Hektora ukazane w Iliadzie. Cechy obu bohaterów wpisz w puste pola. Przeciągnij je w dowolne miejsca.

R15GSDKgH98SD
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Określ najbardziej charakterystyczne cechy Achillesa i Hektora ukazane w Iliadzie.

RmpXPPldjAe2l
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wskaż, jaką cechę Achillesa lub Hektora przedstawia każdy z przytoczonych fragmentów. Wypisz je.

RqopqOp5fAjsq
(Uzupełnij).
IliadaHomer
Homer Iliada

Obaj szli wzajem ku sobie, a gdy spotkali się z bliska,
Pierwszy rzekł Hektor potężny o hełmie wiejącym kitami09kitami:
250
'Synu Peleusa, już dłużej nie będę przed tobą uciekał,
Chociaż obiegłem gród wielki boskiego Pryjama trzykrotnie,
Nie odważając się walczyć. Lecz teraz serce mi każe
Stanąć i zetrzeć się z tobą. Zwyciężę ciebie lub zginę.
[…]
Ciała ja twego nie zelżę10zelżę okrutnie, gdy Dzeus mi pozwoli
Odnieść nad tobą zwycięstwo potężne i wywlec twą duszę.
Zbroję ci tylko, Achilu, tę sławną zabiorę, a zwłoki
Oddam z powrotem Achajom01Achajom; ty ze mną uczyń to samo'.
260
Spojrzał na niego złym okiem i rzekł szybkonogi Achilles:
'Ty mi, przeklęty Hektorze, o żadnych układach nie gadaj!
Jak nie ma przysiąg i umów pomiędzy ludźmi i lwami
Ani jagnięta i wilki do zgody serc nie skłaniają,
Lecz z zaciętością na zgubę wzajemną zamysły11zamysły ważą12ważą
265
Tak mnie i ciebie nie złączy przyjaźń ni żadne układy,
Póki z nas który nie padnie i własną krwią nie napoi
Tarczozbrojnego Aresa02Aresa, co walczy nieustraszenie.
[…]
270
Już ty mi dzisiaj nie ujdziesz! Niedługo Pallas Atena03Pallas Atena
Włócznią cię moją zabije! Dziś mi za wszystkie zapłacisz
Smutki po mych towarzyszach, których swą włócznią przebiłeś'.
Tak powiedział i cisnął z sił całych włócznię przed siebie
Cień rzucającą długi. Zobaczył ją Hektor wspaniały,
275
Schylił się w porę i włócznia śmignęła górą, a w ziemię
Zarył się grot04grot jej spiżowy05spiżowy. Wyrwała go Pallas Atena,
Achillesowi podając, a Hektor, pasterz narodów,
Tego nie spostrzegł, tak mówiąc do niezłomnego Pelidy13Pelidy:
'Jednak chybiłeś tym razem, do bogów podobny Achilu,
280
Dzeus nie objawił ci jeszcze mej śmierci. Tak tylko mówiłeś,
Więc szermowałeś14szermowałeś słowami podstępnie tak i swobodnie,
Aby mnie strach obezwładnił, pozbawił zwykłej dzielności,
Ale ty mnie, ściganemu, swej włóczni w plecy nie wbijesz.
Prosto uderzam, pierś możesz jedynie mi przeszyć swą włócznią,
285
Jeśli bóg zechce. A teraz ty mojej włóczni spiżowej
Strzeż się! […]
Tak powiedział i włócznię cień rzucającą długi
290
Cisnął, o włos nie chybiając, w sam środek tarczy Pelidy.
Włócznia odbita od tarczy upadła z daleka. Sposępniał
Hektor na myśl, że grot chyży15chyży na próżno umknął mu z ręki.
Stał zatroskany, bo nie miał już innej włóczni do walki.
Deifobosa16Deifobosa więc krzykiem zawezwał białotarczego,
295
Aby mu podał swą włócznię wysmukłą, lecz go nie było.
Pojął więc Hektor w swej duszy, co zaszło, i tak powiedział:
'Biada mi! Już mnie bogowie na śmierć wzywają na pewno!
A ja myślałem, że obok Dejfobosa mam, bohatera,
Ale on tam, za murami, a mnie oszukała Atena.
300
Dziś śmierć złowroga jest blisko, już jej nie mogę oddalić
Ani uniknąć. […]
A teraz dosięgła mnie Mojra17Mojra.
Jednak nie padnę bez walki, w śmierć nie odejdę bez sławy,
305
Dzieła wielkiego dokonam, zostanę w pamięci potomnych'.
Tak powiedział i zaraz wydobył miecz wyostrzony,
Który u boku mu zwisał, błyszczący, ciężki, ogromny.
Skupił się w sobie i runął jak orzeł o locie podniebnym,
Gdy na równinę znienacka, drapieżny, z chmur mrocznych opada,
310
By płochliwego zająca lub jagnię porwał bezsilne –
Hektor tak samo w przód runął, wstrząsając miecz wyostrzony.
Skoczył zarazem Achilles, a gniew przepełniał mu serce
Nieposkromiony i dziki. Pierś swoją tarczą osłonił
[…]
I tak jak gwiazda wśród innych gwiazd, gdy noc letnia zapada,
Gwiazda wieczorna, co wschodzi najpiękniej na ciemnych niebiosach –
Tak połyskiwał grot włóczni, którą potrząsał Achilles
320
W prawej swej dłoni, i szukał – by zgubić boskiego Hektora –
Miejsca, gdzie ostrze wbić w ciało urocze mógłby najłatwiej.
Ale ten cały okryty był lśniącą zbroją spiżową
Piękną, zdobytą po walce z Patroklem18Patroklem, którego pokonał.
Tylko, gdzie dwa obojczyki od ramion łączą się z szyją,
325
Gardło widniało, przez które uchodzi dusza najszybciej.
Tam, gdy nacierał nań Hektor, wbił ostrze boski Achilles.
Szyję młodzieńczą wskroś przebił grot jego włóczni głęboko,
Krtani mu jednak nie przeciął jesion w spiż ciężki okuty
I odpowiedzieć mógł jeszcze, na jego słowa, tamtemu.
330
Nad powalonym w proch zaczął chełpić się boski Achilles:
'Pewnie myślałeś, Hektorze, zdzierając zbroje z Patrokla,
Że ocalejesz, i o mnie nie dbałeś, że byłem daleki.
Głupcze! Choć z dala, tam przecie był ktoś potężniejszy od niego,
Przy wydrążonych19wydrążonych okrętach – tam jeszcze ja pozostałem,
335
Com ci rozwiązał kolana. Sępy i psy cię rozszarpią
Ku twojej hańbie, a jego spalą na stosie Achaje'.
Słabnąc już, odparł mu Hektor o hełmie wiejącym kitami:
'Na twą zaklinam cię duszę, kolana, i twoich rodziców –
Nie daj, by psy mnie szarpały pod okrętami Achajów,
340
Ale przyjm okup tak wielki, jak pragniesz, ze spiżu i złota;
Chętnie ci zwiozą te dary mój ojciec i matka czcigodna.
Niechaj powróci me ciało do domu i niech je Trojanie
Oraz Trojanki na stosie złożą i spalą po śmierci'.
Spojrzał na niego złym okiem i rzekł szybkonogi Achilles:
345
'Psie, ty mi moich rodziców ani mych kolan nie tykaj!
Dusza wzburzona i gniewna mnie skłania, aby w kawały
Ciebie porąbać i żywcem żreć za to, coś mi uczynił!
Już nikt z żyjących od głowy twej głodnych psów nie odpędzi,
Choćby mi dziesięć tu razy lub jeszcze dwadzieścia zwiększono
350
Okup za ciebie, cenniejsze obiecywano wciąż dary,
Choćby cię nawet samego na złoto przeważyć rozkazał
Pryjam, potomek Dardana21Dardana! Przenigdy cię matka czcigodna
Już nie opłacze na marach20marach, ta, która ciebie zrodziła,
Ale psy głodne i sępy do szczętu ciebie rozszarpią!'.
355
Rzekł, umierając już, Hektor o hełmie wiejącym kitami:
'Dziś cię przejrzałem, pojąłem, że to wysiłek daremny
Ciebie nakłonić. Żelazne masz bowiem serce w swej piersi,
Ale się strzeż, aby za nie gniew bogów cię nie dosięgnął […]'.
Już do martwego Hektora powiedział boski Achilles:
365
'Zdychaj! A ja swój los przyjmę wtedy, gdy Dzeus postanowi
I nieśmiertelni bogowie kres mego życia wyznaczą'.
Tak powiedział i z trupa wyszarpnął włócznię spiżową,
Rzucił ją na bok i z ramion martwych zdejmować mu zaczął
Zbroję skrwawioną. A inni kręgiem stanęli Achaje
370
I podziwiali wyniosłą postać i piękność wspaniałą
Ciała Hektora. A każdy, kto podszedł, zwłoki kaleczył
I tak odzywał się, patrząc i ten, i ów na sąsiada:
'Biada mu! Jakże jest miękki ze wszystkich stron dotykany
Hektor, nie taki, jak wtedy, gdy palił nasze okręty!'.
375
Każdy tak mówił, kto podszedł, i ciało włócznią kaleczył.
Kiedy ten zbroję zdarł boski i szybkonogi Achilles,
Pośród Achajów stanąwszy, te wyrzekł słowa skrzydlate:
'O przyjaciele, wodzowie i władcy mężnych Argiwów22Argiwów!
Oto sprawili bogowie, żem tego męża pokonał,
380
Który nam więcej klęsk zadał niż wszyscy razem Trojanie'.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Homer, Iliada, tłum. Kazimiera Jeżewska, Wrocław 1986, s. 513–518.

Po przeczytaniu Iliady wykonaj poniższe ćwiczenia i polecenia.

Ćwiczenie 4
RQ9TEKRyvApww
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RylMhWtdkcf83
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Ustal, czy określenia i cechy Achillesa i Hektora zawarte we fragmentach Iliady wskazanych w ćwiczeniu 2. różnią się od tych, które znalazły się w opisie pojedynku. Napisz, jaki z tego można wysnuć wniosek.

RIKBLPLXmN52d
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaka jest różnica w sposobie porozumiewania się między sobą dwóch wojowników.

R1Yy3y8Wn8Xgg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Określ, o jakich cechach charakteru Achillesa i Hektora świadczy sposób, w jaki się do siebie odnoszą przeciwnicy.

R1c3IZEnza3kO
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Iliadzie przeplatają się dwa światy – ludzki i boski. Wyjaśnij, jaki wpływ na losy bohaterów ma przychylność bogów. Wskaż odpowiednie fragmenty.

RLaRlEBkq4HsT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Opisz, w jaki sposób zwycięzca pojedynku – Achilles – odniósł się do pokonanego Hektora i jego rodziny.

RlAEa4IBGVVlT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij, dlaczego Achilles nie uszanował Hektora i jego bliskich.

RMddyotw02JB7
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Oceń, czy któregoś z tych dwóch wojowników możesz uznać za swój autorytet. Uzasadnij odpowiedź.

R1LtuXWNzp1QQ
(Uzupełnij).
j00000002BB1v50_00000047
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Pojedynek Achillesa i Hektora (II)

Obejrzyj filmy i wykonaj poniższe ćwiczenia.

R102Bwk3SlwCY
Nagranie wideo. Na początku wyświetla się plansza z napisem „Pojedynki w literaturze starożytnej Grecji”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna siedzi na fotelu. W tle regał z książkami. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
R4P2luqI8bykH
Nagranie wideo. Na początku wyświetla się plansza z napisem „Pojedynek Hektora z Achillesem”. Następnie pojawia się dr hab. Bogusław Bednarek – literaturoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna siedzi na fotelu. W tle regał z książkami. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr hab. Bogusław Bednarek, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, grudzień 2014.
j00000002BB1v50_0000004H
JPOL_E3_E4_Konteksty

Kto wygrał – Achilles czy Hektor?

R85L9yfVLpL93
Jedynym miejscem, w które można było śmiertelnie ugodzić Achillesa, była pięta. Według jednego z mitów udało się to Parysowi
Źródło: Ernst Herter [czyt. ernst herte], Umierający Achilles, 1884, rzeźba, Achilleion, Corfu, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12.1

Oceń, czy obaj przeciwnicy w utworze Homera walczyli uczciwie. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do cytatów z Iliady.

RskPBArztDICr
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Rozważ, czy Achilles i Hektor mogą być dla ciebie autorytetami. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RY0oN2ygQQxf7
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Oceń, czy – twoim zdaniem – Achillesowi bliżej do prymitywnego, mściwego wojownika czy do herosa.

R6Xe1P23c5kJG
(Uzupełnij).
RNPv01WCa9xDe
Peter Paul Rubens [czyt. pitr pol rubens], Śmierć Hektora
Źródło: Peter Paul Rubens, Śmierć Hektora, olej na desce, 1630–1635 r., Museum Boijmans Van Beuningen, domena publiczna.
Ciekawostka

Wiadomo, że jedynym miejscem, w które można było śmiertelnie ugodzić Achillesa, była pięta. Według jednego z mitów udało się to Parysowi, który strzelił do Greka, kiedy ten szedł do świątyni Apollina na spotkanie z Priamem. Druga wersja mówi o śmierci Achillesa na polu walki, gdy nie posłuchał Apollina, by zaprzestać ataku na Trojan.

Eposy Homera były najpierw przekazywane z pamięci. Aby łatwiej było odtwarzać obszerne dzieło (Iliada liczy niemal 15,5 tysiąca wersów), używano stale powtarzających się formuł, np. Na to mu tak odpowiedział…. To ułatwiało zapamiętanie historii dzięki częściom złożonym ze stałych zwrotów i zdań.

Wybierzmy serię […] wierszy z pierwszej księgi Iliady, pamiętając, że przekład wiernie tu naśladuje oryginał grecki:
w. 58. Powstał wśród nich i głos zabrał o szybkich nogach Achilles
84 Na to mu tak odpowiedział o szybkich nogach Achilles
130 Na to mu tak odpowiedział potężny wódz Agamemnon
148 Spojrzał na niego złym okiem i rzekł szybkonogi Achilles […]

Choć historie przedstawione w IliadzieOdysei są bardzo obszerne, to dla wyspecjalizowanego wędrownego śpiewaka zapamiętanie ich nie jest niemożliwe
– jeszcze w XX wieku na terenie Chorwacji spotykano ludowych artystów, którzy potrafili odtworzyć dzieła mające prawie 100 000 wersów!

IliadzieOdysei Homer bardzo często stosował też tzw. stałe epitety, np. szybkonogi Achilles. W ten sposób także ułatwiał zapamiętanie dzieł złożonych z wielu tysięcy wersów, ale przede wszystkim uwypuklał cechę bohatera. Dany epitet nie musiał określać wyłącznie jednej postaci, a niekiedy bywał zastępowany innym wyrazem (Achilles jest też nieraz nazywany boskim).

j00000002BB1v50_0000005Q
JPOL_E3_E4_Preteksty

Współcześni wojownicy

JPOL_E3_E4_Preteksty
RUpZDYT3sH57X1
Zorientowana poziomo czarno‑biała fotografia przedstawiająca na ciemnym tle fragment ringu bokserskiego z dwoma zawodnikami i sędzią. W padającym z lewej strony świetle z mroku wyłaniają się pojedyncze, ukazane od bioder, przecięte linami ringu na pierwszym planie, postaci. Obaj pięściarze i arbiter są zwróceni do widza plecami.
Sport
Źródło: Pixabay, fotografia czarno-biała, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Preteksty
Ćwiczenie 14

Zmagania sportowe (nie tylko związane ze sportami walki) komentatorzy nazywają niekiedy pojedynkami. Wyjaśnij, jaki sens ma takie zestawienie.

RhZX7SJhXiEK7
(Uzupełnij).
R1TGCFRQ039Rc
Ćwiczenie 15
Dopasuj do podanych związków wyrazowych ich objaśnienia. walka z wiatrakami Możliwe odpowiedzi: 1. Określamy tak walkę, w której jedna ze stron wydaje się dużo słabsza, ale pomimo tego wygrywa., 2. Gdy ktoś potrafi domagać się czegoś, co mu się należy., 3. Gdy ktoś walczy tak długo, aż wystarczy mu na to sił., 4. Zacięty konflikt., 5. Gdy walczy się z czymś nierealnym., 6. Gdy ktoś jest z kimś skonfliktowany. walka do upadłego Możliwe odpowiedzi: 1. Określamy tak walkę, w której jedna ze stron wydaje się dużo słabsza, ale pomimo tego wygrywa., 2. Gdy ktoś potrafi domagać się czegoś, co mu się należy., 3. Gdy ktoś walczy tak długo, aż wystarczy mu na to sił., 4. Zacięty konflikt., 5. Gdy walczy się z czymś nierealnym., 6. Gdy ktoś jest z kimś skonfliktowany. walczyć o swoje Możliwe odpowiedzi: 1. Określamy tak walkę, w której jedna ze stron wydaje się dużo słabsza, ale pomimo tego wygrywa., 2. Gdy ktoś potrafi domagać się czegoś, co mu się należy., 3. Gdy ktoś walczy tak długo, aż wystarczy mu na to sił., 4. Zacięty konflikt., 5. Gdy walczy się z czymś nierealnym., 6. Gdy ktoś jest z kimś skonfliktowany. być z kimś na wojennej ścieżce Możliwe odpowiedzi: 1. Określamy tak walkę, w której jedna ze stron wydaje się dużo słabsza, ale pomimo tego wygrywa., 2. Gdy ktoś potrafi domagać się czegoś, co mu się należy., 3. Gdy ktoś walczy tak długo, aż wystarczy mu na to sił., 4. Zacięty konflikt., 5. Gdy walczy się z czymś nierealnym., 6. Gdy ktoś jest z kimś skonfliktowany. walka na noże Możliwe odpowiedzi: 1. Określamy tak walkę, w której jedna ze stron wydaje się dużo słabsza, ale pomimo tego wygrywa., 2. Gdy ktoś potrafi domagać się czegoś, co mu się należy., 3. Gdy ktoś walczy tak długo, aż wystarczy mu na to sił., 4. Zacięty konflikt., 5. Gdy walczy się z czymś nierealnym., 6. Gdy ktoś jest z kimś skonfliktowany. pojedynek Dawida z Goliatem Możliwe odpowiedzi: 1. Określamy tak walkę, w której jedna ze stron wydaje się dużo słabsza, ale pomimo tego wygrywa., 2. Gdy ktoś potrafi domagać się czegoś, co mu się należy., 3. Gdy ktoś walczy tak długo, aż wystarczy mu na to sił., 4. Zacięty konflikt., 5. Gdy walczy się z czymś nierealnym., 6. Gdy ktoś jest z kimś skonfliktowany.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Ułóż zdania ze związkami wyrazowymi z poprzedniego ćwiczenia.

R97aU3KppxY46
(Uzupełnij).
j00000002BB1v50_0000005Z
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 4

Przeprowadźcie w klasie rozprawę, w której będziecie oceniać Achillesa. W dwóch grupach zbierzcie argumenty, które wykażą, że był barbarzyńcą, oraz takie, które potwierdzą, że można go nazwać człowiekiem wrażliwym. Wykorzystajcie do tego fragment tekstu Roberta Gravesaj00000002BB1v50_000tp00ARoberta Gravesa oraz poniższe uwagi na temat Achillesa.

Po przywłaszczeniu sobie zbroi Achilles przeciął skórę na ścięgnach nóg Hektora, przewlókł przez nie rzemienie, które przywiązał do rydwanu, po czym […] lekkim kłusem powlókł zwłoki ku okrętom. Głowa Hektora z opadającymi czarnymi lokami wzbijała kłęby kurzu. Są jednak i tacy, którzy twierdzą, że Achilles trzykrotnie okrążył mury, wlokąc zwłoki przywiązane pasem […]. Teraz dopiero Achilles pochował Patroklosa […], złożył w ofierze nie tylko konie […], lecz również dwunastu jeńców trojańskich szlachetnego urodzenia, między innymi kilku synów Priama […]. Wygrażał, że rzuci zwłoki Hektora psom na pożarcie, lecz powstrzymała go Afrodyta. […] Achilles, nadal trawiony żalem, wstawał codziennie o świcie i trzykrotnie wlókł ciało Hektora wokół grobu Patroklosa. […] W końcu na rozkaz Zeusa Hermes pod osłoną nocy zaprowadził Priama do obozu greckiego i nakłonił Achillesa, by przyjął okup. […] Uzgodniono, że okup będzie wypłacony w złocie w ilości równej wadze ciała Hektora.

Uwagi na temat Achillesa

  • Przepowiednia mówiła, że jeśli wyruszy pod Troję, będzie żył krótko i umrze w sławie, a jeśli nie popłynie z Grekami, jego życie będzie długie, choć pozbawione chwały.

  • Achilles właściwie nie musiał brać udziału w wojnie, bo sprawa porwania Heleny nie dotyczyła go – dopiero zarzut tchórzostwa sprawił, że wziął on udział w wyprawie.

  • Dla Achillesa najbliższą osobą był Patroklos, czasem też widywał się z matką, podczas gdy Hektor miał przy sobie żonę, dzieci, rodziców i rodzeństwo.

  • Zabijał nie tylko przeciwników. Z jego ręki zginął niejeden rodak – działo się tak, gdy coś Achillesa rozwścieczyło (tak stało się wtedy, gdy Tersytes wykłuł oczy zwłokom Amazonki Pentesilei, sojuszniczki Trojan, w której zakochał się Achilles w chwili jej śmierci).

  • Po zabiciu Hektora długo pastwił się nad jego zwłokami, choć ostatecznie oddał je Priamowi.

RK9pJaeAenf76
(Uzupełnij).
R1XfTSvwRMWpG
Scena wykonana we wnętrzu czerwonofigurowej czary z Vulci
Źródło: Sosias, Achilles opatrujący rannego Patroklosa, ok. 500 r. p.n.e., British Museum, Londyn, domena publiczna.
Polecenie 5

Odszukaj w dowolnym filmie fragment przedstawiający pojedynek (może to być pojedynek wojowników greckich, ale też np. walka samurajów, kowbojów, a nawet pięściarzy) i dokładnie go opisz.

RQbgTv5DEAGP0
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Poszukaj w literaturze innego przykładu pojedynku i opisz go.

RplsLlCT1W2yg
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Napisz rozprawkę na temat: Czy rycerz (żołnierz) może okazywać litość?. W wypowiedzi odwołaj się do przykładów z literatury, filmu, historii.

RIA3q64rMhmMY
(Uzupełnij).
R1HtWzp42s3tR1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: epos, charakterystyka postaci, heros, pojedynek, śmierć.

R1e3N0QLv7fUp
(Uzupełnij).
j00000002BB1v50_000tp00A
j00000002BB1v50_000tp001
j00000002BB1v50_000tp002
j00000002BB1v50_000tp003
j00000002BB1v50_000tp004
j00000002BB1v50_000tp005
j00000002BB1v50_000tp006
j00000002BB1v50_000tp007
j00000002BB1v50_000tp008
j00000002BB1v50_000tp009
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23