Która godzina? Czas zegarowy
Która godzina? Czas zegarowy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie jak nazywają cyfry od 0 do 9. i liczby od 10. do 60. w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi podać czas urzędowy oraz czas potoczny,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi wybrać prawidłową odpowiedź z kilku podanych,
potrafi zapytać o czas,
potrafi dorysować wskazówki zegarom według podpisu.
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane cyfry,
potrafi prawidłowo zapisać poznane słownictwo.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Kserokopie z ćwiczeniem z podaniem godziny, kserokopie z ćwiczeniem z dorysowaniem wskazówek, kserokopie z zegarami z części teoretycznej.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami cyfry od 0‑9. i liczby 10‑60., oraz przedmioty szkolne. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek. Uczniowie bawią się w zabawę znaną im dobrze Bingo. Wpisują w puste pola 16. cyfr i liczb (od 0 do 60.), a następnie wybrany uczeń losuje z woreczka 20 cyfr i liczb. Uczeń, który jako pierwszy skreśli cztery cyfry poziomo, pionowo lub ukośnie wygrywa i krzyczy „bingo!”. Ćwiczenie można powtórzyć kilkakrotnie.
Nauczyciel podaje różnice między słowami: die Uhr i die Stunde. Słowa te oznaczają godzinę, z tą różnicą, że „die Uhr” to godzina tylko podawana w przypadku podawania godziny, natomiast „die Stunde” to ilość godzin, np. w poniedziałek mam dwie godziny matematyki. Na innych przykładach uczniowie ćwiczą różnice.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia nowy materiał. Objaśnia, w jaki sposób podaje się czas. Schemat uczniowie wklejają do zeszytu Uczniowie powinni również zapamiętać jak powiedzieć, że zegar się spieszy, późni czy idzie dobrze. Nauczyciele zwraca również uwagę na różnice między czasem urzędowym, a potocznym (w jakich sytuacjach używa się czasu urzędowego). Ustawiając wskazówki zegara na dowolnej godzinie nauczyciel pyta: „Wie spät ist es?”. Chętni uczniowie odpowiadają. (załącznik 1), (załącznik 2).
Ćwiczenie z podaniem czasu. Uczniowie piszą jaki czas wskazują zegarki na rysunkach. (załącznik 3).
Zadaniem uczniów jest dorysowanie wskazówek zegarom według czasu zamieszczonego poniżej rysunków (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie podają czas zarówno urzędowy jak i potoczny (załącznik 5). Następnie sami układają trzy własne przykłady ze zwróceniem uwagi na czas urzędowy i potoczny.
5. Bibliografia
A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Schemat tworzenia czasu zegarowego.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Napisz, która jest godzina!
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Dorysuj wskazówki zegarom!
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Napisz, która jest godzina w języku potocznym i urzędowym!
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości poznanych na lekcji. Napisać cztery dowolne godziny w czasie potocznym i urzędowym. Przynieść przygotowane szablony zegarów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak