Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Która godzina? Czas zegarowy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie jak nazywają cyfry od 0 do 9. i liczby od 10. do 60. w języku niemieckim.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi podać czas urzędowy oraz czas potoczny,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • potrafi wybrać prawidłową odpowiedź z kilku podanych,

  • potrafi zapytać o czas,

  • potrafi dorysować wskazówki zegarom według podpisu.

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane cyfry,

  • potrafi prawidłowo zapisać poznane słownictwo.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Kserokopie z ćwiczeniem z podaniem godziny, kserokopie z ćwiczeniem z dorysowaniem wskazówek, kserokopie z zegarami z części teoretycznej.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel przypomina wraz z uczniami cyfry od 0‑9. i liczby 10‑60., oraz przedmioty szkolne. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek. Uczniowie bawią się w zabawę znaną im dobrze Bingo. Wpisują w puste pola 16. cyfr i liczb (od 0 do 60.), a następnie wybrany uczeń losuje z woreczka 20 cyfr i liczb. Uczeń, który jako pierwszy skreśli cztery cyfry poziomo, pionowo lub ukośnie wygrywa i krzyczy „bingo!”. Ćwiczenie można powtórzyć kilkakrotnie.

  2. Nauczyciel podaje różnice między słowami: die Uhr i die Stunde. Słowa te oznaczają godzinę, z tą różnicą, że „die Uhr” to godzina tylko podawana w przypadku podawania godziny, natomiast „die Stunde” to ilość godzin, np. w poniedziałek mam dwie godziny matematyki. Na innych przykładach uczniowie ćwiczą różnice.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia nowy materiał. Objaśnia, w jaki sposób podaje się czas. Schemat uczniowie wklejają do zeszytu Uczniowie powinni również zapamiętać jak powiedzieć, że zegar się spieszy, późni czy idzie dobrze. Nauczyciele zwraca również uwagę na różnice między czasem urzędowym, a potocznym (w jakich sytuacjach używa się czasu urzędowego). Ustawiając wskazówki zegara na dowolnej godzinie nauczyciel pyta: „Wie spät ist es?”. Chętni uczniowie odpowiadają. (załącznik 1), (załącznik 2).

  2. Ćwiczenie z podaniem czasu. Uczniowie piszą jaki czas wskazują zegarki na rysunkach. (załącznik 3).

  3. Zadaniem uczniów jest dorysowanie wskazówek zegarom według czasu zamieszczonego poniżej rysunków (załącznik 4).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie podają czas zarówno urzędowy jak i potoczny (załącznik 5). Następnie sami układają trzy własne przykłady ze zwróceniem uwagi na czas urzędowy i potoczny.

5. Bibliografia

A.Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

Schemat tworzenia czasu zegarowego.

R1auk313ABk5B

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

.

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

Napisz, która jest godzina!

RezC3G7PoeB9N

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

R108fYMCCn785

Dorysuj wskazówki zegarom!

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

Napisz, która jest godzina w języku potocznym i urzędowym!

b) Zadanie domowe

Nauczyć się wiadomości poznanych na lekcji. Napisać cztery dowolne godziny w czasie potocznym i urzędowym. Przynieść przygotowane szablony zegarów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1ZEtl9ajOIOs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 304.90 KB w języku polskim
RFr5p0C9pVgDI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 744.00 KB w języku polskim