Kubizm – kierunek, który zrewolucjonizował malarstwo
Źródło: online-skills.
Ważne daty
ok 1906 – prekubizm
1907 – początek kubizmu – Pablo Picasso maluje Panny z Avignon
1910‑1912 – funkcjonował kubizm analityczny
1913‑1914 – lata świetności kubizmu syntetycznego
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000019
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RqWXjLL08dfrt1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills.
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000022
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000034
Nauczysz się
określać ramy czasowe kubizmu;
wymieniać nazwiska prekursorów kubizmu;
charakteryzować twórczość wybranych twórców;
wskazywać założenia kubizmu;
wyjaśniać etymologię słowa kubizm;
prezentować fazy rozwoju kubizmu;
oznaczać cechy formalne prac w stylu kubistycznym i wskazywać prace wykonane w tym stylu;
podawać źródła inspiracji kubistów;
wyliczać główne tematy dzieł kubistycznych;
tworzyć prace na zadany temat (przygotować martwą naturę w stylu kubistycznym).
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000040
Wprowadzenie
Kubizm pojawił się we Francji na początku XX wieku. Nie zalicza się go do kierunków artystycznych, nie reprezentował bowiem programu określonej grupy twórców. Był raczej skutkiem twórczych i jak się okazało, rewolucyjnych eksperymentów i poszukiwań malarskich kilku wybitnych artystów.
PrekursoremPrekursorPrekursorem kubizmu byli Georges Braque, do którego wkrótce dołączył Pablo Picasso. Kliknij zdjęcie i sprawdź, co artyści mówili o kubizmie.
RLliGQcLxCdjZ1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białe zdjęcie Georgesa Braque i Pabla Picassa. Georges Braque ma bujne, siwe włosy. Ubrany jest w marynarkę oraz białą koszulę. Pablo Picasso ma na sobie koszulę z kołnierzem. Postacie rozmawiają, Picasso zwrócony jest w stronę Braque'a. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Pablo Picasso: Nie chcieliśmy robić kubizmu, ale wypowiedzieć to, co w nas było.
Punkt 2: Georges Braque: Kubizm dla mnie, a raczej mój kubizm, jest środkiem stworzonym przeze mnie, na mój użytek, przede wszystkim w celu dostosowania malarstwa do skali moich możliwości.
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białe zdjęcie Georgesa Braque i Pabla Picassa. Georges Braque ma bujne, siwe włosy. Ubrany jest w marynarkę oraz białą koszulę. Pablo Picasso ma na sobie koszulę z kołnierzem. Postacie rozmawiają, Picasso zwrócony jest w stronę Braque'a. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Pablo Picasso: Nie chcieliśmy robić kubizmu, ale wypowiedzieć to, co w nas było.
Punkt 2: Georges Braque: Kubizm dla mnie, a raczej mój kubizm, jest środkiem stworzonym przeze mnie, na mój użytek, przede wszystkim w celu dostosowania malarstwa do skali moich możliwości.
Georges Braque i Pablo Picasso, modernnow.com, CC BY 3.0
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000080
Rewolucja kubistyczna
Rewolucja kubistyczna dokonała się w latach 1907‑1914. Do Pabla Picassa oraz Georgesa Braque’a dołączyli: Juan Gris, Fernand Léger, Jean Metzinger, Louis Marcoussis i inni. Zmiany dotyczyły problematyki przestrzeni, perspektywyPerspektywaperspektywy i przedstawiania na dwuwymiarowej powierzchni płótna trójwymiarowych brył.
Poniżej przedstawiono reprodukcje dwóch obrazów powstałych w podobnym czasie – na początku XX w., i przedstawiających ten sam temat – pejzaż miejski, na którym widać architekturę, aleję, ludzi, roślinność.
Przyjrzyj się reprodukcjom, zwracając szczególną uwagę na sposób przedstawienia perspektywy, a następnie rozwiąż ćwiczenie.
R13vEP4eU9IdB1
Ilustracja przedstawia obraz Pála Jávora „Aleja Andrássy”. Ukazuje pejzaż perspektywiczny z szeroką drogą i budynkami po bokach oraz drzewami. Drogą idą w głąb ludzie. Ubrani są odświętnie. Naturalne światło pada na prawą stronę obrazu, tworząc skierowane w lewo cienie. Niebo pokryte są białymi obłokami.
Pál Jávor, „Aleja Andrássy”, początek XX w., olej na płótnie, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
R8BEdQ5xjP9WT1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana Metzingera „Pejzaż”. Ukazuje architekturę, drzewa i kobietę. Domy przysłaniają się i tworzą kubistyczne bryły. Zgeometryzowane jest również drzewo pośrodku - składa się z prostych nakładających się. Kobieta w czerwonej sukni, ma kształty figur geometrycznych.
Jean Metzinger, „Pejzaż”, 1913-1914, olej na płótnie, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 1
RyoVUSjNrbSP01
Odpowiedz na pytanie. Który obraz został namalowany z zastosowaniem perspektywy? Możliwe odpowiedzi: 1. Pál Jávor, „Aleja Andrássy”, 2. Jean Metzinger, „Pejzaż”.
Odpowiedz na pytanie. Który obraz został namalowany z zastosowaniem perspektywy? Możliwe odpowiedzi: 1. Pál Jávor, „Aleja Andrássy”, 2. Jean Metzinger, „Pejzaż”.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 1
Zaznacz pejzaż, w którym artysta przedstawiając przestrzeń, odszedł od tradycyjnej, stosowanej od czasów renesansu, perspektywy zbieżnej.
RIYG8FHlqrhBv1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
B
Kubiści stworzyli nowy język plastyczny. Przyjrzyj się kubistycznym dziełom prezentowanym w galerii.
R1Tcw6wbq4Ngm1
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa „Portret Picassa”. Ukazuje zdeformowaną postać siedzącą w fotelu. Elementy twarzy są pocięte i przesunięte. W ręku artysta trzyma paletę malarską. Ubrany jest w niebieską marynarkę. Cała postać i tło są pofragmentaryzowane i tworzą geometryczną konstrukcję.
Juan Gris, „Portret Picassa”, 1912, olej na płótnie, The Art Institute of Chicago, Chicago, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RAa25ECALgxJU1
Ilustracja przedstawia obraz Fernanda Légera „Pejzaż”. Ukazuje krajobraz architektoniczny z budynkami mieszkalnymi. Z przodu, przy zielonym skwerze ustawione są maszty w barwach narodowych Francji. Pejzaż jest zgeometryzowany, pocięty na bryły. Dominują w nim kolory zieleni, jasnych brązów i żółcieni.
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque „Martwa natura ze skrzypcami”. Ukazuje ustawioną w pionie martwą naturę, złożoną z geometrycznych elementów. W centrum znajdują się fragmenty skrzypiec, a po prawej stronie umieszczony jest prostokątny element z napisem DUO. Kompozycja zamknięta jest w kształt owalu. Dominują w niej odcienie brązów, pomarańczu i żółcieni.
Georges Braque, „Martwa natura ze skrzypcami”, 1913, olej na płótnie, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
RRMrEFYipgUoO1
Ilustracja przedstawia obraz Pablo Picasso pt. „Kobiety nad morzem”. Na obrazie znajdują się dwie siedzące nagie kobiety. Ich sylwetki złożone są z figur geometrycznych. W obrazie przeważają odcienie czerwieni oraz szarości.
Pablo Picasso, „Kobiety nad morzem”, 1956, olej na płótnie, Centre Pompidou, Paryż, Francja, flickr.com, CC BY 3.0
RJUrLOxO78Az81
Ilustracja przedstawia obraz Louisa Marcoussisa pt. „Martwa natura z ananasem”. Na obrazie znajduje się ananas oraz inne elementy takie jak dzbanek, kartki. W dziele przeważają odcienie brązów oraz pomarańczy. Dzieło oprawione jest w grubą ramę w kolorach odpowiadających kompozycji.
Louis Marcoussis, „Martwa natura z ananasem”, 1920, olej na płótnie, Museum Moderner Kunst MUMOK, Wiedeń, Austria, flickr.com, CC BY 3.0
R1MMjhS3MmSJB1
Ilustracja przedstawia obraz Louisa Marcoussisa pt. „Plaster arbuza”. Na obrazie znajduje się kawałek arbuza ułożony na półmisku. Widoczna jest także cytryna, szklanka oraz księżyc.
Louis Marcoussis, „Plaster arbuza”, 1927, olej na płótnie, kolekcja prywatna, flickr.com, CC BY 3.0
Nazwa kubizm została wymyślona przez krytyka sztuki, który w ironiczny sposób porównał metodę malarską Braque’a do francuskiego słowa le cube, oznaczającego sześcian, kostkę. Kubistyczny sposób malowania nie dba o powierzchowne podobieństwo. To sztuka kreacji, nie naśladownictwa. Przyjrzyj się reprodukcji. Aby dowiedzieć się, kogo przedstawia praca, kliknij ilustrację.
R1Y5JTuiciBmK1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Louis Marcoussis, „Muzyk”. Ukazuje grającą na wiolonczeli stojącą postać. W tle znajdują się fragmenty elementów związanych z muzyką: stojak na nuty, instrument klawiszowy, harfa. Obraz pocięty jest na fragmenty, w które wkomponowane są różne struktury. Można rozpoznać tapetę, drewno. Dominują w nim błękity, szarości i brązy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jestem muzykiem.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Louis Marcoussis, „Muzyk”. Ukazuje grającą na wiolonczeli stojącą postać. W tle znajdują się fragmenty elementów związanych z muzyką: stojak na nuty, instrument klawiszowy, harfa. Obraz pocięty jest na fragmenty, w które wkomponowane są różne struktury. Można rozpoznać tapetę, drewno. Dominują w nim błękity, szarości i brązy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jestem muzykiem.
Louis Marcoussis, „Muzyk”, 1914, olej na płótnie, National Gallery of Art, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000098
Prekubizm
Pierwsza faza rozwoju kubizmu, nazywana prekubizmem, nawiązywała do dokonań francuskiego malarza Paula Cézanne’a. Obserwując wnikliwie rzeczywistość, artysta doszedł do wniosku, że wszystkie kształty w naturze sprowadzają się do trzech podstawowych brył: kuli, stożka i walca. Malowanie podług kształtu walca, kuli i stożka doprowadziło Cézanne’a do tworzenia form uproszczonych, geometryzowanych – jakby oglądanych z wielu stron. Ukazuje to poniższy obraz, przedstawiający Górę Świętej Wiktorii.
R15PRLc7Uu7S01
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque, „Domy w Estaque”. Ukazuje budynki stojące jeden przy drugim i wzajemnie się zasłaniające. Krajobraz ujęty jest nieco z góry i tworzą go bryły geometryczne widziane z różnych punktów. W obrazie dominują szarości, błękity i brązy.
Paul Cézanne, "Mont Sainte-Victoire and Chateau Noir", 1904-1906, olej na płótnie, Bridgestone Museum of Art, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
Twórczość Paula Cézanne’a szczególnie silny wpływ wywarła na Georgesa Braque’a, który malując w 1908 r. na południu Francji pejzaże, stworzył swe wczesne dzieła kubistyczne. Kliknij na ilustrację przedstawiającą pejzaż Braque’a powstały w Estaque, aby sprawdzić, co sądził o nich inny wybitny francuski malarz, Henri Matisse.
R1N63uHAg0kXn1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Georgesa Braque, „Domy w Estaque”. Ukazuje budynki stojące jeden przy drugim i wzajemnie się zasłaniające. Krajobraz ujęty jest nieco z góry i tworzą go bryły geometryczne widziane z różnych punktów. W obrazie dominują szarości, błękity i brązy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacja:
Punkt 1: To właśnie Braque stworzył pierwszy obraz kubistyczny. Przywiózł ze sobą z Południa pejzaż, przedstawiający wioskę nad brzegiem morza, widzianą z góry. Dla zaakcentowania dachów prawie cały horyzont nieba pomiędzy krawędziami obrazu wypełnił powtarzającymi się formami, które wyobrażały te dachy. -Henri Matisse
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Georgesa Braque, „Domy w Estaque”. Ukazuje budynki stojące jeden przy drugim i wzajemnie się zasłaniające. Krajobraz ujęty jest nieco z góry i tworzą go bryły geometryczne widziane z różnych punktów. W obrazie dominują szarości, błękity i brązy. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacja:
Punkt 1: To właśnie Braque stworzył pierwszy obraz kubistyczny. Przywiózł ze sobą z Południa pejzaż, przedstawiający wioskę nad brzegiem morza, widzianą z góry. Dla zaakcentowania dachów prawie cały horyzont nieba pomiędzy krawędziami obrazu wypełnił powtarzającymi się formami, które wyobrażały te dachy. -Henri Matisse
Georges Braque, „Domy w Estaque”, 1908, olej na płótnie, LaM, Villeneuve-d'Ascq, Francja, flickr.com, CC BY 3.0
W prekubizmie Picasso i Braque posługiwali się barwami stłumionymi, zdominowanymi przez odcienie brązów, zieleni i szarości. Pod wpływem twórczości Paula Cézanne’a stosowali zgeometryzowane formy przedmiotów. Nie używali światłocienia i odeszli od tradycyjnej perspektywy zbieżnej. Przykładem dzieła z tego okresu może być prezentowany niżej portretPortretportret Gertrudy Stein, autorstwa Pabla Picassa.
RhWcprr0VsE8O1
Ilustracja przedstawia obraz Pabla Picassa pt. „Portret Gertrudy Stein”, mający formę pionowego prostokąta. Kobieta ukazana jest w pomieszczeniu o brązowej ścianie, siedzi w fotelu, lekko pochylona, prawą rękę ma położona na prawym udzie, lewą dłonią podpiera się o lewe udo. Jej twarz jest jasna, oddziela się od ciemnych, upiętych w kok włosów. Ubrana jest w ciemny płaszcz.
Pablo Picasso, „Portret Gertrudy Stein”, 1905-1906, olej na płótnie, The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, flickr.com, CC BY 3.0
Sztandarowym dziełem kubistycznym, uznawanym za jedno z najbardziej wpływowych dzieł sztuki ostatnich 100 lat, jest obraz Pabla Picassa Panny z Avignon. Praca wzbudziła duże kontrowersje ze względu na radykalną formę obrazowania – silne deformacje postaci, uproszczenia, geometryzację, brak światłocienia.
Ważną inspiracją dla powstania kubizmu – szczególnie dla Pabla Picassa – było odkrycie twórczości pozaeuropejskiej: sztuki Oceanii oraz plastyki afrykańskiej. Obraz Panny z Avignon jest efektem tych egzotycznych fascynacji Picassa. Aby poznać inspiracje Picassa, kliknij interaktywny punkt na ilustracji.
R14Z7oAvmVQ6j1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Panny z Awinionu” Pabla Picassa. Ukazuje pięć kobiet o różowej karnacji, ujętych w różnych pozach na geometrycznie podzielonym tle, utrzymanym w odcieniach jasnego i ciemnego błękitu. Po lewej stronie znajduje się bordowa kotara. Na dolnej krawędzi, pośrodku zamieszczony został stolik z martwą naturą. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Pablo Picasso inspirował się afrykańskimi maskami.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz „Panny z Awinionu” Pabla Picassa. Ukazuje pięć kobiet o różowej karnacji, ujętych w różnych pozach na geometrycznie podzielonym tle, utrzymanym w odcieniach jasnego i ciemnego błękitu. Po lewej stronie znajduje się bordowa kotara. Na dolnej krawędzi, pośrodku zamieszczony został stolik z martwą naturą. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Pablo Picasso inspirował się afrykańskimi maskami.
Pablo Picasso, „Panny z Avignon”, 1907, olej na płótnie, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000147
Fazy rozwoju kubizmu
Faza analityczna
W latach 1909–1910 eksperymenty malarskie doprowadziły kubistów do drugiego okresu tego nurtu – do fazy analitycznej. Kubizm analityczny polegał na optycznym rozbijaniu przedmiotów i wyraźnej dekompozycji formy. Przedmioty lub postacie ukazywane były jakby w stanie rozpadu, z każdej strony jednocześnie. Poniżej ukazano dwa przykłady obrazów z tego okresu.
RHZJO6LffsWwc1
Ilustracja przedstawia obraz Pabla Picassa "Dziewczyna z mandoliną". Jest to portret ustawionej bokiem do widza kobiety trzymającej grającej na trzymanej po przekątnej mandolinie. Kobieta ujęta jest w trzech czwartych. Mandolina jest najprostsza do zidentyfikowania, zwłaszcza w dolnych partiach kompozycji. Kobieta została podzielona na przenikające się elementy geometryczne. Dominują brązy, a niebiesko-szare akcenty zestawione zostały podzielone ciemnymi liniami.
Pablo Picasso, „Dziewczyna z mandoliną”, 1910, olej na płótnie, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
RkcLTqhEgu4OR1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana Metzingera „Port”. Ukazuje statki w porcie ujęte z różnego punktu widzenia. Pośrodku znajduje się niebieskoszary widok na pejzaż z fragmentem dwumasztowca oraz górami w tle, wykonany za pomocą czarnego rysunku. Most w górze został rozbity na części.
Jean Metzinger, „Port”, 1912, olej na płótnie, Dallas Museum of Art, Dallas, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
Faza syntetyczna
Trzecia faza rozwoju kubizmu nazwana została syntetyczną. Przedmioty nadal były uproszczone i pozbawione światłocienia. Z drugiej strony, dochodziło do ich ponownego scalenia. Pomagał w tym stosowany śmielej kolor. Płaskie przedmioty umieszczane były jedne za drugimi, na kolejnych planach. Związki z rzeczywistością podkreślały doklejane do obrazów gazety, bilety, imitacje faktury drewna, napisy. W ten sposób powstawały kubistyczne kolaże. Zapoznaj się z dwoma, prezentowanymi niżej, obrazami.
R16bVjmR8PGYM1
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa „Gitara na stole”. Na obrazie dominuje mocny, jasny błękit. Gitara jest wyeksponowana za pomocą białych i czarnych linii. Papier nutowy, gitara, niebieski obrus, zasłona w żółte kropki i dywan są na tym samym poziomie, podczas gdy stół sugeruje przestrzeń. Stół, jako jedyny element sprawia wrażenie realizmu. Bez problemu można rozpoznać również papier nutowy. Pozostałe elementy są abstrakcyjne.
Juan Gris, „Gitara na stole”, 1915, olej na płótnie, Kröller-Müller Museum, Otello, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Ro5bBfq3HLoZe1
Ilustracja przedstawia obraz Pablo Picasso „Butelka, szklanka i skrzypce”. Ukazuje kolarz z gazet, które zostały wycięte w kształcie przedmiotów. Tak jest z butelką po lewej stronie, szklanką i fragmentem skrzypiec. Zostały one naklejone na białe tło i uzupełnione rysunkiem. Najbardziej rozpoznawalne są butelka i skrzypce. Pośrodku został naklejony pasek z napisem JOURNAL.
Pablo Picasso, „Butelka, szklanka i skrzypce”, 1912-1913, kolaż, Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja, wikimedia.org, domena publiczna
Pomimo rewolucyjnego charakteru kubizmu, jego twórcy byli wierni tradycyjnym motywom występującym w sztuce – głównym tematem ich dzieł były martwe natury, portrety, aktyAktakty. Zapoznaj się z pracami w galerii, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
RJ50yVX9ZUyi81
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque'a „Wielki akt”. Ukazuje nagą kobietę leżącą na łóżku, ujętą w widoku z góry. Postać ułożona jest na lewym boku, prawą rękę ma pod głową, lewa jej noga jest ugięta. Głowę ma odwróconą w stronę widza. Ciało kobiety, wypełnione żółtym kolorem z podkreślonym za pomocą niebieskich i szarych plam światłocieniem, obrysowane jest wyrazistym, czarnym konturem. Pościel na łóżku to zgeometryzowane, niebieskoszare płaszczyzny. Tło dzieła jest utrzymane w ciepłych, pomarańczowożółtych barwach.
Georges Braque, „Wielki akt”, 1908, olej na płótnie, Centre Pompidou, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RYbOEfLPSOnRn1
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa „Portret Josette”. Ukazuje Josette siedzącą na krześle z rękoma na kolanach przed fragmentem ściany, którego dolna część jest wyłożona boazerią. Cień, który rzuca, daje wrażenie głębi. Twarz kobiety zwrócona jest lekko w lewo. Na portret zostały nałożone szare i białe czworokąty.
Juan Gris, „Portret Josette”, 1916, olej na płótnie, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madryd, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
R12yjQXNszOw31
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa pt. „Martwa natura z obrusem w kratkę”. Obraz przedstawia stół nakryty kraciastym obrusem, na którym znajdują winogrona, butelka czerwonego wina i piwo, gazeta oraz gitara. Ponadto dzieło zawiera również ukrytą wiadomość, którą jest głowa byka. Pysk to filiżanka kawy w kierunku dna płótna, ucho to butelka piwa po prawej, a "oko byka" to czarno-biała podstawka po lewej.
Juan Gris, „Martwa natura z obrusem w kratkę”, 1915, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 2
RDGZ6hOJvuOFn1
Uporządkuj według kolejności fazy kubizmu: 1. faza analityczna, 2. faza syntetyczna, 3. faza prekubistyczna.
Uporządkuj według kolejności fazy kubizmu: 1. faza analityczna, 2. faza syntetyczna, 3. faza prekubistyczna.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 2
Określ temat poznanych dzieł. Do każdego obrazu dopasuj odpowiednie hasło.
Polecenie do zadania brzmi: Określ temat poznanych dzieł. Do każdego obrazu dopasuj odpowiednie hasło. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano trzy obrazy. Pierwszy przedstawia stół nakryty kraciastym obrusem, na którym znjaudują winogrona, butelka czerwonego wina i piwo, gazeta oraz gitara. Ponadto dzieło zawiera również ukrytą wiadomość, którą jest głowa byka. Pysk to filiżanka kawy w kierunku dna płótna, ucho to butelka piwa po prawej, a "oko byka" to czarno‑biała podstawka po lewej. Kolejne dzieło ukazuje postać nagiej kobiety leżącej na prześcieradle lub ręczniku. Sylwetka kobiety jest skręcona na bok. Ma ona zamknięte oczy. Bez użycia wyraźnych linii Braque uformował swoją kobiecość z geometrycznych kształtów i użył koloru, by stworzyć iluzję objętości, linii, masy i ciężaru. W dziele przeważają głównie brązy i szarości. Ostatni obraz przedstawia geometryzowaną kobieca postać. Siedzi ona na krześle, przed ścianą, której dolna część jest wyłożona boazerią. Cień, który rzuca, jest używany, by dać wrażenie głębi. W dziele przeważają odcienie szarości.
Polecenie do zadania brzmi: Określ temat poznanych dzieł. Do każdego obrazu dopasuj odpowiednie hasło. Poniżej znajdują się listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano trzy obrazy. Pierwszy przedstawia stół nakryty kraciastym obrusem, na którym znjaudują winogrona, butelka czerwonego wina i piwo, gazeta oraz gitara. Ponadto dzieło zawiera również ukrytą wiadomość, którą jest głowa byka. Pysk to filiżanka kawy w kierunku dna płótna, ucho to butelka piwa po prawej, a "oko byka" to czarno‑biała podstawka po lewej. Kolejne dzieło ukazuje postać nagiej kobiety leżącej na prześcieradle lub ręczniku. Sylwetka kobiety jest skręcona na bok. Ma ona zamknięte oczy. Bez użycia wyraźnych linii Braque uformował swoją kobiecość z geometrycznych kształtów i użył koloru, by stworzyć iluzję objętości, linii, masy i ciężaru. W dziele przeważają głównie brązy i szarości. Ostatni obraz przedstawia geometryzowaną kobieca postać. Siedzi ona na krześle, przed ścianą, której dolna część jest wyłożona boazerią. Cień, który rzuca, jest używany, by dać wrażenie głębi. W dziele przeważają odcienie szarości.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000007
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000007
Określ temat poznanych dzieł. Do każdego obrazu dopasuj odpowiednie hasło.
Wskaż nazwisko artysty który był prekursorem kubizmu. Do wyboru: 1. Vincent van Gogh, 2. Henri Matisse, 3. Paul Cezanne.
Wskaż nazwisko artysty który był prekursorem kubizmu. Do wyboru: 1. Vincent van Gogh, 2. Henri Matisse, 3. Paul Cezanne.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 3
Wskaż portret wykonany w stylu kubistycznym.
R1WKg2TsBItjb1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
B
classicmobile
Ćwiczenie 4
RwyaVCUDXmAkh1
Odpowiedz na pytanie. Skąd pochodzą panny z obrazu Pabla Picassa? Możliwe odpowiedzi: 1. Toledo, 2. Avignionu, 3. Paryża, 4. Barcelona.
Odpowiedz na pytanie. Skąd pochodzą panny z obrazu Pabla Picassa? Możliwe odpowiedzi: 1. Toledo, 2. Avignionu, 3. Paryża, 4. Barcelona.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 4
Wiele kubistycznych dzieł budziło kontrowersje. Ówcześni krytycy, jedno z nich określili mianem obrazu wyciosanego niczym siekierą . Przyjrzyj się niżej zamieszczonym reprodukcjom obrazów Pabla Picassa i zastanów się, o który obraz chodziło.
RnSOfh39kIMCl1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
A
W czasie swojej długiej kariery artystycznej Pablo Picasso nieustannie eksperymentował i szukał nowych rozwiązań. Podejmował również ważne tematy społeczno‑polityczne. Kliknij reprodukcję i zapoznaj się z opisem obrazu Guernica.
REiOiHuA1f0Om1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pablo Picasso pt. „Guernica”. Malowidło przedstawia chaos, śmierć i strach ludzi, które sprowadza wojna na spokojne miasteczko. Po chwili z tego chaosu, przed naszymi oczami, wyłaniają się zgeometryzowane, przerysowane i wyolbrzymione figury. Cierpienie wyraził artysta poprzez postacie, zwierzęta i rekwizyty: szczątki ludzkie, płaczące kobiety, leżącego wojownika, sylwetka konia, przebitego włócznią. Symbolicznie obraz ten przedstawia również cierpienie całego narodu baskijskiego walczącego o wolność, o swój kraj i język. Tragedia została podkreślona poprzez użytą kolorystykę – czerń, biel i różne odcienie szarości. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pablo Picasso pt. „Guernica”. Malowidło przedstawia chaos, śmierć i strach ludzi, które sprowadza wojna na spokojne miasteczko. Po chwili z tego chaosu, przed naszymi oczami, wyłaniają się zgeometryzowane, przerysowane i wyolbrzymione figury. Cierpienie wyraził artysta poprzez postacie, zwierzęta i rekwizyty: szczątki ludzkie, płaczące kobiety, leżącego wojownika, sylwetka konia, przebitego włócznią. Symbolicznie obraz ten przedstawia również cierpienie całego narodu baskijskiego walczącego o wolność, o swój kraj i język. Tragedia została podkreślona poprzez użytą kolorystykę – czerń, biel i różne odcienie szarości. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje.
Pablo Picasso, „Guernica”, 1937, olej na płótnie, Museum of Modern Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
RPTAKyqw456Bl1
Polecenie do zadania brzmi: Zaznacz, jak, ze względu na główne przesłanie, można określić obraz Pabla Picassa Guernica. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Zaznacz, jak, ze względu na główne przesłanie, można określić obraz Pabla Picassa Guernica. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Zaznacz, jak, ze względu na główne przesłanie, można określić obraz Pabla Picassa Guernica.
obraz dekoracyjny
obraz antywojenny
obraz religijny
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 5
Zaznacz, jak, ze względu na główne przesłanie, można określić obraz Pabla Picassa Guernica .
A - obraz dekoracyjny B - obraz antywojenny C - obraz religijny
B
classicmobile
Ćwiczenie 6
RBfpU7JJ7IfH61
Spośród podanych dzieł wybierz te, które są autorstwa Pabla Picassa. Możliwe odpowiedzi: 1. "Portret Josette", 2. "Portret Gertrudy Stein", 3. "Domy w Estaque", 4. "Dziewczyna z Mandoliną".
Spośród podanych dzieł wybierz te, które są autorstwa Pabla Picassa. Możliwe odpowiedzi: 1. "Portret Josette", 2. "Portret Gertrudy Stein", 3. "Domy w Estaque", 4. "Dziewczyna z Mandoliną".
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 6
Poniżej zaprezentowano różne dzieła sztuki nowoczesnej. Czy potrafisz pośród nich rozpoznać dzieło kubistyczne?
RBhfzyYntUmvj1
Ilustracja do zadania
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
B
classicmobile
Ćwiczenie 7
RU1eyLtv7LFwM1
Wybierz nazwiska artystów, którzy byli reprezentantami kubizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Georges Braque, 2. Paul Cézanne, 3. Juan Gris, 4. Henri Matisse, 5. Pablo Picasso.
Wybierz nazwiska artystów, którzy byli reprezentantami kubizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Georges Braque, 2. Paul Cézanne, 3. Juan Gris, 4. Henri Matisse, 5. Pablo Picasso.
Zaznacz nazwiska artystów, którzy byli reprezentantami kubizmu.
Georges Braque
Paul Cézanne
Juan Gris
Henri Matisse
Pablo Picasso
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 7
Zaznacz nazwiska artystów, którzy byli reprezentantami kubizmu.
A - Georges Braque B - Paul Cézanne C - Juan Gris D - Henri Matisse E - Pablo Picasso
A
C
E
classicmobile
Ćwiczenie 8
R272CzxJ909Ss1
Wskaż, co oznacza francuskie słowo le cube , od którego powstała nazwa kubizm. Możliwe odpowiedzi: 1. kostka, kubik, 2. kulka, 3. piramidka.
Wskaż, co oznacza francuskie słowo le cube , od którego powstała nazwa kubizm. Możliwe odpowiedzi: 1. kostka, kubik, 2. kulka, 3. piramidka.
Wskaż, co oznacza francuskie słowo le cube, od którego powstała nazwa kubizm:
kostka, kubik
kulka
piramidka
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 8
Wskaż, co oznacza francuskie słowo le cube , od którego powstała nazwa kubizm :
A - kostka, kubik B - kulka C - piramidka
A
Polecenie 1
Inspirując się przykładami dzieł kubistycznych, wykonaj obraz przedstawiający martwą naturę tak, jak robili to kubiści. Zdecyduj, z którego okresu kubizmu będzie to dzieło: prekubistycznego, analitycznego czy też syntetycznego.
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000238
Słownik
Akt
Akt
w sztukach plastycznych to przedstawienie nagiej postaci ludzkiej.
Martwa natura
Martwa natura
kompozycja, głównie malarska lub rysunkowa, w której najczęściej ukazywane są nieożywione przedmioty dobrane ze względów kompozycyjno‑estetycznych lub symbolicznych.
Perspektywa
Perspektywa
określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie.
Perspektywa zbieżna
Perspektywa zbieżna
perspektywa, której istotą jest to, że przedmioty przedstawiane na obrazie zmniejszają się w miarę oddalania od widza, a wszystkie linie równoległe do siebie i prostopadłe do płaszczyzny obrazu, zbiegają w jednym punkcie. W ten sposób płaska powierzchna obrazu sugeruje głębię.
Portret
Portret
wyobrażenie, przedstawienie, podobizna konkretnego człowieka.
Prekursor
Prekursor
człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, kierunek.
Źródło:
sjp.pwn.pl
mfd9c8c532eb0e2a0_0000000000283
Galeria dzieł sztuki
R13vEP4eU9IdB1
Ilustracja przedstawia obraz Pála Jávora „Aleja Andrássy”. Ukazuje pejzaż perspektywiczny z szeroką drogą i budynkami po bokach oraz drzewami. Drogą idą w głąb ludzie. Ubrani są odświętnie. Naturalne światło pada na prawą stronę obrazu, tworząc skierowane w lewo cienie. Niebo pokryte są białymi obłokami.
Pál Jávor, „Aleja Andrássy”, początek XX w., olej na płótnie, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
R8BEdQ5xjP9WT1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana Metzingera „Pejzaż”. Ukazuje architekturę, drzewa i kobietę. Domy przysłaniają się i tworzą kubistyczne bryły. Zgeometryzowane jest również drzewo pośrodku - składa się z prostych nakładających się. Kobieta w czerwonej sukni, ma kształty figur geometrycznych.
Jean Metzinger, „Pejzaż”, 1913-1914, olej na płótnie, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
R1Tcw6wbq4Ngm1
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa „Portret Picassa”. Ukazuje zdeformowaną postać siedzącą w fotelu. Elementy twarzy są pocięte i przesunięte. W ręku artysta trzyma paletę malarską. Ubrany jest w niebieską marynarkę. Cała postać i tło są pofragmentaryzowane i tworzą geometryczną konstrukcję.
Juan Gris, „Portret Picassa”, 1912, olej na płótnie, The Art Institute of Chicago, Chicago, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RAa25ECALgxJU1
Ilustracja przedstawia obraz Fernanda Légera „Pejzaż”. Ukazuje krajobraz architektoniczny z budynkami mieszkalnymi. Z przodu, przy zielonym skwerze ustawione są maszty w barwach narodowych Francji. Pejzaż jest zgeometryzowany, pocięty na bryły. Dominują w nim kolory zieleni, jasnych brązów i żółcieni.
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque „Martwa natura ze skrzypcami”. Ukazuje ustawioną w pionie martwą naturę, złożoną z geometrycznych elementów. W centrum znajdują się fragmenty skrzypiec, a po prawej stronie umieszczony jest prostokątny element z napisem DUO. Kompozycja zamknięta jest w kształt owalu. Dominują w niej odcienie brązów, pomarańczu i żółcieni.
Georges Braque, „Martwa natura ze skrzypcami”, 1913, olej na płótnie, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
RRMrEFYipgUoO1
Ilustracja przedstawia obraz Pablo Picasso pt. „Kobiety nad morzem”. Na obrazie znajdują się dwie siedzące nagie kobiety. Ich sylwetki złożone są z figur geometrycznych. W obrazie przeważają odcienie czerwieni oraz szarości.
Pablo Picasso, „Kobiety nad morzem”, 1956, olej na płótnie, Centre Pompidou, Paryż, Francja, flickr.com, CC BY 3.0
RJUrLOxO78Az81
Ilustracja przedstawia obraz Louisa Marcoussisa pt. „Martwa natura z ananasem”. Na obrazie znajduje się ananas oraz inne elementy takie jak dzbanek, kartki. W dziele przeważają odcienie brązów oraz pomarańczy. Dzieło oprawione jest w grubą ramę w kolorach odpowiadających kompozycji.
Louis Marcoussis, „Martwa natura z ananasem”, 1920, olej na płótnie, Museum Moderner Kunst MUMOK, Wiedeń, Austria, flickr.com, CC BY 3.0
R1MMjhS3MmSJB1
Ilustracja przedstawia obraz Louisa Marcoussisa pt. „Plaster arbuza”. Na obrazie znajduje się kawałek arbuza ułożony na półmisku. Widoczna jest także cytryna, szklanka oraz księżyc.
Louis Marcoussis, „Plaster arbuza”, 1927, olej na płótnie, kolekcja prywatna, flickr.com, CC BY 3.0
R1Jp0qFge46wd1
Ilustracja przedstawia obraz Louis Marcoussis, „Muzyk”. Ukazuje grającą na wiolonczeli stojącą postać. W tle znajdują się fragmenty elementów związanych z muzyką: stojak na nuty, instrument klawiszowy, harfa. Obraz pocięty jest na fragmenty, w które wkomponowane są różne struktury. Można rozpoznać tapetę, drewno. Dominują w nim błękity, szarości i brązy.
Louis Marcoussis, „Muzyk”, 1914, olej na płótnie, National Gallery of Art, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
R15PRLc7Uu7S01
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque, „Domy w Estaque”. Ukazuje budynki stojące jeden przy drugim i wzajemnie się zasłaniające. Krajobraz ujęty jest nieco z góry i tworzą go bryły geometryczne widziane z różnych punktów. W obrazie dominują szarości, błękity i brązy.
Paul Cézanne, "Mont Sainte-Victoire and Chateau Noir", 1904-1906, olej na płótnie, Bridgestone Museum of Art, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
RcISfAk9DBMxs1
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque, „Domy w Estaque”. Ukazuje budynki stojące jeden przy drugim i wzajemnie się zasłaniające. Krajobraz ujęty jest nieco z góry i tworzą go bryły geometryczne widziane z różnych punktów. W obrazie dominują szarości, błękity i brązy.
Georges Braque, „Domy w Estaque”, 1908, olej na płótnie, LaM, Villeneuve-d'Ascq, Francja, flickr.com, CC BY 3.0
RhWcprr0VsE8O1
Ilustracja przedstawia obraz Pabla Picassa pt. „Portret Gertrudy Stein”, mający formę pionowego prostokąta. Kobieta ukazana jest w pomieszczeniu o brązowej ścianie, siedzi w fotelu, lekko pochylona, prawą rękę ma położona na prawym udzie, lewą dłonią podpiera się o lewe udo. Jej twarz jest jasna, oddziela się od ciemnych, upiętych w kok włosów. Ubrana jest w ciemny płaszcz.
Pablo Picasso, „Portret Gertrudy Stein”, 1905-1906, olej na płótnie, The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, flickr.com, CC BY 3.0
RuIimg42Z4YrX1
Ilustracja przedstawia obraz „Panny z Awinionu” Pabla Picassa. Ukazuje pięć kobiet o różowej karnacji, ujętych w różnych pozach na geometrycznie podzielonym tle, utrzymanym w odcieniach jasnego i ciemnego błękitu. Po lewej stronie znajduje się bordowa kotara. Na dolnej krawędzi, pośrodku zamieszczony został stolik z martwą naturą.
Pablo Picasso, „Panny z Avignon”, 1907, olej na płótnie, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
RHZJO6LffsWwc1
Ilustracja przedstawia obraz Pabla Picassa "Dziewczyna z mandoliną". Jest to portret ustawionej bokiem do widza kobiety trzymającej grającej na trzymanej po przekątnej mandolinie. Kobieta ujęta jest w trzech czwartych. Mandolina jest najprostsza do zidentyfikowania, zwłaszcza w dolnych partiach kompozycji. Kobieta została podzielona na przenikające się elementy geometryczne. Dominują brązy, a niebiesko-szare akcenty zestawione zostały podzielone ciemnymi liniami.
Pablo Picasso, „Dziewczyna z mandoliną”, 1910, olej na płótnie, MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
RkcLTqhEgu4OR1
Ilustracja przedstawia obraz Jeana Metzingera „Port”. Ukazuje statki w porcie ujęte z różnego punktu widzenia. Pośrodku znajduje się niebieskoszary widok na pejzaż z fragmentem dwumasztowca oraz górami w tle, wykonany za pomocą czarnego rysunku. Most w górze został rozbity na części.
Jean Metzinger, „Port”, 1912, olej na płótnie, Dallas Museum of Art, Dallas, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0
R16bVjmR8PGYM1
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa „Gitara na stole”. Na obrazie dominuje mocny, jasny błękit. Gitara jest wyeksponowana za pomocą białych i czarnych linii. Papier nutowy, gitara, niebieski obrus, zasłona w żółte kropki i dywan są na tym samym poziomie, podczas gdy stół sugeruje przestrzeń. Stół, jako jedyny element sprawia wrażenie realizmu. Bez problemu można rozpoznać również papier nutowy. Pozostałe elementy są abstrakcyjne.
Juan Gris, „Gitara na stole”, 1915, olej na płótnie, Kröller-Müller Museum, Otello, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Ro5bBfq3HLoZe1
Ilustracja przedstawia obraz Pablo Picasso „Butelka, szklanka i skrzypce”. Ukazuje kolarz z gazet, które zostały wycięte w kształcie przedmiotów. Tak jest z butelką po lewej stronie, szklanką i fragmentem skrzypiec. Zostały one naklejone na białe tło i uzupełnione rysunkiem. Najbardziej rozpoznawalne są butelka i skrzypce. Pośrodku został naklejony pasek z napisem JOURNAL.
Pablo Picasso, „Butelka, szklanka i skrzypce”, 1912-1913, kolaż, Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja, wikimedia.org, domena publiczna
RJ50yVX9ZUyi81
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Braque'a „Wielki akt”. Ukazuje nagą kobietę leżącą na łóżku, ujętą w widoku z góry. Postać ułożona jest na lewym boku, prawą rękę ma pod głową, lewa jej noga jest ugięta. Głowę ma odwróconą w stronę widza. Ciało kobiety, wypełnione żółtym kolorem z podkreślonym za pomocą niebieskich i szarych plam światłocieniem, obrysowane jest wyrazistym, czarnym konturem. Pościel na łóżku to zgeometryzowane, niebieskoszare płaszczyzny. Tło dzieła jest utrzymane w ciepłych, pomarańczowożółtych barwach.
Georges Braque, „Wielki akt”, 1908, olej na płótnie, Centre Pompidou, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RYbOEfLPSOnRn1
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa „Portret Josette”. Ukazuje Josette siedzącą na krześle z rękoma na kolanach przed fragmentem ściany, którego dolna część jest wyłożona boazerią. Cień, który rzuca, daje wrażenie głębi. Twarz kobiety zwrócona jest lekko w lewo. Na portret zostały nałożone szare i białe czworokąty.
Juan Gris, „Portret Josette”, 1916, olej na płótnie, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madryd, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
R12yjQXNszOw31
Ilustracja przedstawia obraz Juana Grisa pt. „Martwa natura z obrusem w kratkę”. Obraz przedstawia stół nakryty kraciastym obrusem, na którym znajdują winogrona, butelka czerwonego wina i piwo, gazeta oraz gitara. Ponadto dzieło zawiera również ukrytą wiadomość, którą jest głowa byka. Pysk to filiżanka kawy w kierunku dna płótna, ucho to butelka piwa po prawej, a "oko byka" to czarno-biała podstawka po lewej.
Juan Gris, „Martwa natura z obrusem w kratkę”, 1915, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
R13vp7uLBcQad1
Ilustracja przedstawia obraz Jakuba Jaszewskiego pt. „Tank”. Na obrazie znajduje się czołg przewrócony do góry nogami. Obraz jest czarno-biały.
Pablo Picasso, „Guernica”, 1937, olej na płótnie, Museum of Modern Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, flickr.com, CC BY 3.0