Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kultura europejskiego baroku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • wie, czym charakteryzował się barok,

  • zna etymologię nazwy epoki,

  • wie, od kiedy do kiedy trwał barok,

  • potrafi wymienić najwybitniejszych twórców baroku oraz ich dzieła,

  • za cechy charakterystyczne budowli barokowych,

  • wie, co oznacza termin: rokoko.

b) Umiejętności

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:

  • potrafi odróżnić rzeźbę, malarstwo i architekturę barokową od dzieł z innych epok,

  • potrafi wyodrębnić i porównać trzy nurty występujące w baroku (katolicki, dworki
    i mieszczańsko‑protestancki).

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, opis, opowiadanie, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z podręcznikiem, literaturą pomocniczą, encyklopedią historyczną, tabelą.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, literatura pomocnicza, encyklopedia historyczna, teksty źródłowe.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel w formie pytań do klasy sprawdza stan wiedzy uczniów na temat kultury baroku.

Wyjaśnia etymologię nazwy epoki. Podaje ramy czasowe baroku.

Wyjaśnia, na czym polega podział na trzy nurty w sztuce tego okresu: katolicki, dworski
i mieszczańsko‑protestancki.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel na przykładzie kilku ilustracji omawia cechy charakterystyczne architektury barokowej.

Uczniowie wpisują do zeszytów twórców barokowych i ich dzieła.

Nauczyciel charakteryzuje filozofię i naukę okresu baroku. Opowiada o literaturze i muzyce barokowej. Uczniowie mają przerysować tabelę z podręcznika do zeszytu i uzupełnić ją. Korzystają
z podręcznika, encyklopedii, literatury pomocniczej. Na wykonanie zadania mają 10 minut.

Twórca

Dzieło

Giovanni Lorenzo Bernini

przebudowa urbanistyczna Rzymu

projekt pałacu wersalskiego

Johann von Erlach

fontanna di Trevi

oratorium Mesjasz

Rene Descartes

Uczeń, który pierwszy prawidłowo wykona zadanie, otrzymuje ocenę.

Nauczyciel sprawdza prace, uzupełnia w razie potrzeby.

c) Faza podsumowująca

W ramach podsumowania i powtórzenia wiadomości o baroku uczniowie dyskutują.

Pytania do dyskusji:

  • Co oznacza pogląd: „Myślę, więc jestem”?

  • Co oznaczają terminy: barok, rokoko?

  • Którego z twórców barokowych uważasz za najwybitniejszego?

  • Czym charakteryzuje się muzyka barokowa?

5. Bibliografia

  1. Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.

  2. Człowiek baroku, pod red. R. Villariego, tłum. B. Bielańska, M. Gurgul, M. Woźniak, „Volumen”, Warszawa 2001.

  3. Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Wybierz jednego twórcę barokowego i wyszukaj jak najwięcej informacji na jego temat.

Wyszukaj informacje na temat budowli barokowych w twoim mieście bądź najbliższej okolicy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RhyXh4COy1y3i

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.98 KB w języku polskim
R14buEOc1bvd4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim