Kultura europejskiego baroku
Kultura europejskiego baroku
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
wie, czym charakteryzował się barok,
zna etymologię nazwy epoki,
wie, od kiedy do kiedy trwał barok,
potrafi wymienić najwybitniejszych twórców baroku oraz ich dzieła,
za cechy charakterystyczne budowli barokowych,
wie, co oznacza termin: rokoko.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
potrafi odróżnić rzeźbę, malarstwo i architekturę barokową od dzieł z innych epok,
potrafi wyodrębnić i porównać trzy nurty występujące w baroku (katolicki, dworki
i mieszczańsko‑protestancki).
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, opis, opowiadanie, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z podręcznikiem, literaturą pomocniczą, encyklopedią historyczną, tabelą.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, literatura pomocnicza, encyklopedia historyczna, teksty źródłowe.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel w formie pytań do klasy sprawdza stan wiedzy uczniów na temat kultury baroku.
Wyjaśnia etymologię nazwy epoki. Podaje ramy czasowe baroku.
Wyjaśnia, na czym polega podział na trzy nurty w sztuce tego okresu: katolicki, dworski
i mieszczańsko‑protestancki.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel na przykładzie kilku ilustracji omawia cechy charakterystyczne architektury barokowej.
Uczniowie wpisują do zeszytów twórców barokowych i ich dzieła.
Nauczyciel charakteryzuje filozofię i naukę okresu baroku. Opowiada o literaturze i muzyce barokowej. Uczniowie mają przerysować tabelę z podręcznika do zeszytu i uzupełnić ją. Korzystają
z podręcznika, encyklopedii, literatury pomocniczej. Na wykonanie zadania mają 10 minut.
Twórca | Dzieło |
Giovanni Lorenzo Bernini | |
przebudowa urbanistyczna Rzymu | |
projekt pałacu wersalskiego | |
Johann von Erlach | |
fontanna di Trevi | |
oratorium Mesjasz | |
Rene Descartes |
Uczeń, który pierwszy prawidłowo wykona zadanie, otrzymuje ocenę.
Nauczyciel sprawdza prace, uzupełnia w razie potrzeby.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania i powtórzenia wiadomości o baroku uczniowie dyskutują.
Pytania do dyskusji:
Co oznacza pogląd: „Myślę, więc jestem”?
Co oznaczają terminy: barok, rokoko?
Którego z twórców barokowych uważasz za najwybitniejszego?
Czym charakteryzuje się muzyka barokowa?
5. Bibliografia
Burda B. i inni, Historia 2. Czasy nowożytne. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2003.
Człowiek baroku, pod red. R. Villariego, tłum. B. Bielańska, M. Gurgul, M. Woźniak, „Volumen”, Warszawa 2001.
Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wybierz jednego twórcę barokowego i wyszukaj jak najwięcej informacji na jego temat.
Wyszukaj informacje na temat budowli barokowych w twoim mieście bądź najbliższej okolicy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak