I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń: 2. wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną); 6. wymienia różne formy mediów kultury (słowo mówione, pismo, książka, obraz malarski, fotografia, film, program telewizyjny, spektakl teatralny) oraz użycia (nowe media, media masowe, media interaktywne, multimedia). II. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń: 6. określa swoje zainteresowania, potrzeby i preferencje kulturalne oraz uzasadnia je w dyskusji. III. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń: 5. dostrzega i nazywa związek między dziełem a sytuacją społeczno‑historyczną i obyczajami epoki, w której powstało; 6. posługuje się pojęciami: kultura popularna, ludowa, masowa, wysoka, narodowa, zglobalizowana, subkultura w ich właściwym znaczeniu i używa ich w kontekście interpretowanych dzieł sztuki oraz praktyk kulturowych.
Nauczysz się
definiować kulturę globalną;
wymieniać najważniejsze wady i zalety procesów globalizacyjnych;
używać terminologii potrzebnej do opisu procesów we współczesnych świecie;
porównywać i analizować teksty kultury, jakimi są dzieła sztuki.
Globalizacja
Każdego dnia, często zupełnie nieświadomie, korzystamy z faktu, że jesteśmy częścią świata bez granic. Termin globalizacjaGlobalizacjaglobalizacja powstał, by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu globalizacji jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego. Nie można mówić o dokładnej dacie zapoczątkowania procesów globalizacyjnych. Być może należy wiązać je z rewolucją przemysłową XIX w. Dużo łatwiej jest posłużyć się wskaźnikami natężenia i zakresu tego procesu, których znaczący wzrost przypada na II. poł. XX w.
RsV1lCMhvUNDU1
Ilustracja przedstawia pomnik Aleksandra Wielkiego na koniu Bucefale. Koń stoi na dwóch nogach, Aleksander Wielki jedną ręką trzyma wodze, w drugiej trzyma miecz.
Aleksander Wielki na Bucefale, Saloniki, Grecja, online-skills, CC BY 3.0
R1DfQzNBZBmpK1
Fotografia przedstawia fasadę Wielkiego Meczetu w Kordobie.Fotografia przedstawia fragment fasady Wielkiego Meczetu w Kordobie. widoczne są liczne zdobienia . W środku dolnej części fasady widać fragment zwieńczenia w kształcie półkola. Nad zwieńczeniem znajduje się bogato zdobiona attyka czyli ozdobny fragment muru zasłaniającego dach. Po lewej i prawej stronie półkolistego zwieńczenia widoczne są okna z bogatymi rzeźbieniami.
Ozdoby arabskie w Mezquita, czyli Wielkim Meczecie, Kordoba, Hiszpania, online-skills, CC BY 3.0
RyZhkX6nvNM3I1
Ilustracja przedstawia domniemany portret Krzysztofa Kolumba włoskiego malarza Sebastiano del Piombo. Mężczyzna pokazany jest do pasa, odziany według mody renesansowej w obszerną szubę, pelerynę z szerokim kołnierzem i bufiastymi rękawami, nałożoną na białą, marszczoną przy szyi koszulę. Na głowie ma trójkątny kapelusz, spod którego wystają kręcone włosy. Mężczyzna siedzi, prawą rękę trzyma na kolanie, lewą na piersiach, jakby podtrzymywał kołnierz rozchylonej peleryny.
Sebastiano del Piombo, Domniemany portret Krzysztofa Kolumba, 1519, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, Wikipedia, domena publiczna
md28d99918d12e6c4_0000000000050
Audiobook – Kultura Globalna – Czy w dawnych czasach istniała globalizacja?
RZp25NBTL3DaY
Audiobook: Genezy globalizacji, jej początków, odszukać możemy już w czasach Aleksandra Wielkiego. Podboje genialnego wodza były nie tylko pokazem siły i genialnej strategii, ale również zapoczątkowały precedens, który dziś moglibyśmy uznać za początki procesów globalizacyjnych. W wyniku pod‑boju Aleksandra Wielkiego, świat grecki poszerzył granice, zarówno te polityczne jak i kulturowe, na ogromne obszary imperium perskiego. Nastąpiło zderzenie dwóch kultur, helleńskiej ze starszymi cywilizacjami Wschodu, które zaowocowało powstaniem zupełnie nowych prądów w religii, sztuce, filozofii. Nowo powstała kultura hellenistyczna charakteryzowała się kosmopolityzmem, w którym negowano wszelkie podziały kulturowo‑polityczne czy terytorialne, oraz synkretyzmem religijnym, polegającym na łączeniu ze sobą różnych tradycji religijnych wielu narodów i wyznań. Do greckiego panteonu włączano obce bóstwa np. egipskie. W sztuce i architekturze można było zaobserwować zwrot ku bogatym zdobieniom, w które wpisywano tradycyjne style greckie. Kolejnym etapem w historii, w którym bez wątpienia doszukać możemy się podstaw procesów globalizacyjnych, były czasy średniowiecza. Epokę, która rozpoczęła się po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego, charakteryzowały liczne zmiany terytorialno‑polityczne. Na terenach dawnego imperium, nowo powstałe państwa łączyła ze sobą tradycja rzymska oraz powiązania gospodarczo‑kulturowe. Istotnym elementem były również wyprawy krzyżowe, organizowane w celu odzyskania Jerozolimy z rąk muzułmanów. Na terenach zdobytych przez krzyżowców powstawały tzw. Państwa krzyżowe. W wyniku czego dochodziło do wzmożonych kontaktów ze światem muzułmańskim, co owocowało tworzeniem się nowych nurtów min. w filozofii. Wpływy greckie i arabskie były zauważalne w wielu sferach życia. Liczby rzymskie zastępowano pozycyjnym systemem dziesiętnym. Olbrzymi wpływ na rozwój medycyny na terenie Europy, miały osiągnięcia w tej dziedzinie państw arabskich. Duże znaczenie w tworzeniu podstaw „globalnego świata”, miały również wielkie odkrycia geograficzne. Podróże Marco Polo, przyczyniły się do poznania nowych, nieznanych wcześniej lądów. Był on jednym z pierwszych ludzi z Zachodu, którzy dotarli do Chin. W ten sposób przed Europą otworzyły się zupełnie nowe możliwości gospodarczo‑kulturowe. Dopływając do wybrzeży Ameryki, Krzysztof Kolumb rozpoczął nowy rozdział w historii świata. Odkrycia geograficzne doprowadziły do głębokich i trwałych zmian społecznych, ekonomicznych i politycznych, których wpływ sięga po dziś dzień. Wraz z kolonizacją Ameryki nastąpiła wymiana między Nowym a Starym Światem. Do Europy napłynęły nowe gatunki roślin: kukurydza, ziemniaki czy tytoń, natomiast uczestnicy wypraw Kolumba przywieźli ze sobą konie, bydło, trzcinę cukrową czy krzewy winorośli. Niestety proces ten, miał też negatywny oddźwięk. Pod wpływem kolonizatorów upadło kilka cywilizacji prekolumbijskich wraz z ich olbrzymim bogactwem kulturowym.
Audiobook: Genezy globalizacji, jej początków, odszukać możemy już w czasach Aleksandra Wielkiego. Podboje genialnego wodza były nie tylko pokazem siły i genialnej strategii, ale również zapoczątkowały precedens, który dziś moglibyśmy uznać za początki procesów globalizacyjnych. W wyniku pod‑boju Aleksandra Wielkiego, świat grecki poszerzył granice, zarówno te polityczne jak i kulturowe, na ogromne obszary imperium perskiego. Nastąpiło zderzenie dwóch kultur, helleńskiej ze starszymi cywilizacjami Wschodu, które zaowocowało powstaniem zupełnie nowych prądów w religii, sztuce, filozofii. Nowo powstała kultura hellenistyczna charakteryzowała się kosmopolityzmem, w którym negowano wszelkie podziały kulturowo‑polityczne czy terytorialne, oraz synkretyzmem religijnym, polegającym na łączeniu ze sobą różnych tradycji religijnych wielu narodów i wyznań. Do greckiego panteonu włączano obce bóstwa np. egipskie. W sztuce i architekturze można było zaobserwować zwrot ku bogatym zdobieniom, w które wpisywano tradycyjne style greckie. Kolejnym etapem w historii, w którym bez wątpienia doszukać możemy się podstaw procesów globalizacyjnych, były czasy średniowiecza. Epokę, która rozpoczęła się po upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego, charakteryzowały liczne zmiany terytorialno‑polityczne. Na terenach dawnego imperium, nowo powstałe państwa łączyła ze sobą tradycja rzymska oraz powiązania gospodarczo‑kulturowe. Istotnym elementem były również wyprawy krzyżowe, organizowane w celu odzyskania Jerozolimy z rąk muzułmanów. Na terenach zdobytych przez krzyżowców powstawały tzw. Państwa krzyżowe. W wyniku czego dochodziło do wzmożonych kontaktów ze światem muzułmańskim, co owocowało tworzeniem się nowych nurtów min. w filozofii. Wpływy greckie i arabskie były zauważalne w wielu sferach życia. Liczby rzymskie zastępowano pozycyjnym systemem dziesiętnym. Olbrzymi wpływ na rozwój medycyny na terenie Europy, miały osiągnięcia w tej dziedzinie państw arabskich. Duże znaczenie w tworzeniu podstaw „globalnego świata”, miały również wielkie odkrycia geograficzne. Podróże Marco Polo, przyczyniły się do poznania nowych, nieznanych wcześniej lądów. Był on jednym z pierwszych ludzi z Zachodu, którzy dotarli do Chin. W ten sposób przed Europą otworzyły się zupełnie nowe możliwości gospodarczo‑kulturowe. Dopływając do wybrzeży Ameryki, Krzysztof Kolumb rozpoczął nowy rozdział w historii świata. Odkrycia geograficzne doprowadziły do głębokich i trwałych zmian społecznych, ekonomicznych i politycznych, których wpływ sięga po dziś dzień. Wraz z kolonizacją Ameryki nastąpiła wymiana między Nowym a Starym Światem. Do Europy napłynęły nowe gatunki roślin: kukurydza, ziemniaki czy tytoń, natomiast uczestnicy wypraw Kolumba przywieźli ze sobą konie, bydło, trzcinę cukrową czy krzewy winorośli. Niestety proces ten, miał też negatywny oddźwięk. Pod wpływem kolonizatorów upadło kilka cywilizacji prekolumbijskich wraz z ich olbrzymim bogactwem kulturowym.
Procesy globalizacji
Globalizacja jest pojęciem niezwykle szerokim, mającym wpływ na wiele płaszczyzn życia codziennego. Jej podstawowym założeniem jest brak granic i barier w przepływie usług, towarów, informacji czy kapitałów. Globalność świata dostrzec możemy między innymi w międzynarodowych koncernach (firmy kurierskie, odzieżowe, banki, hotele, biura turystyczne, firmy finansowe). Większość producentów, dąży już nie tylko do pozyskania lokalnych rynków, ale także do umocnienia marki na rynku międzynarodowym. Przykładem globalnej marki może być amerykańska sieć barów szybkiej obsługi McDonald.
md28d99918d12e6c4_0000000000053
md28d99918d12e6c4_0000000000060
Do 2007 r. było 31 tysięcy takich restauracji w ponad 119 krajach. Mieszkaniec Tokio, Madrytu czy Sydney ma dostęp do takich samych towarów i usług firmy, bez względu na miejsce zamieszkania. Ogromna popularność i powszechność marki przyczyniła się do powstania nowego terminu „makdonaldyzacjaMakdonaldyzacjamakdonaldyzacja”. Opisuje on proces przenikania zasad obowiązujących w barach szybkiej obsługi na inne sfery życia ludzkiego. Podstawową zasadą jest tu kalkulacyjność. Najważniejsze jest, aby otrzymać jak największą ilość w jak najkrótszym czasie. Dostajemy również gwarancję, że za ten sam towar czy usługę wszędzie zapłacimy tyle samo, bez względu na to, w jakim miejscu na świecie dokonamy zakupu. Proces ten ma swoje zalety, takie jak łatwy dostęp, bez względu na płeć czy rasę, przewidywalność i szybkość realizacji. Wiąże się jednak z nim również szereg niebezpieczeństw, którym masowo ulegają społeczeństwa - usługi tracą na jakości, pojawia się coraz więcej tanich, ale i gorszych zamienników. Zanika różnorodność, zarówno wśród społeczeństw, jak i środowisk naturalnych. Jednostki mają spełniać ogólnie przyjęte normy. Człowiek traci charakter podmiotu, na rzecz jego uprzedmiotowienia. Uzależniamy się od konkretnych marek, produktów, które z czasem dyktują nam konkretny sposób życia i funkcjonowania.
Re9fDd9cdj12l1
Na ilustracji pokazano typowy zestaw z fast food-u. Na stole leży papierowa torebka z frytkami, bułka z wystającymi liśćmi sałaty.
Hamburger z frytkami i colą, online-skills, CC BY 3.0
md28d99918d12e6c4_0000000000061
md28d99918d12e6c4_0000000000066
RyTUUAO9szM3q1
Ilustracja przedstawia wnętrze magazynu, w którym stoją trzy rzędy drewnianych skrzyń na paletach, ułożonych jedna na drugiej oraz jeden rząd palet. W każdym rzędzie znajduje się osiem skrzyń, sięgają one aż do sufitu magazynu. Obok czternaście palet, również ułożonych jedna na drugiej, przypomina płot.
Palety, online-skills, CC BY 3.0
Rozwój transportu również przyczynił się do globalizacji i łatwiejszego dostępu do konkretnych towarów na całym świecie. Na zdjęciu: palety z towarem przygotowane do transportu.
md28d99918d12e6c4_0000000000068
Niezwykle ważnym aspektem współczesnego świata, na który olbrzymi wpływ ma proces globalizacji, jest informacja i jej przekazywanie. W erze komputerów, telefonów komórkowych i Internetu, wystarczy kilka sekund, by skomunikować się z osobą znajdującą się nawet na drugim końcu świata. W bardzo prosty sposób odnajdziemy odpowiedzi na nurtujące pytania, zdobędziemy informacje o wydarzeniu, które przed chwilą miało miejsce w innym kraju. Internet bez wątpienia łączy ludzi, tworzy się globalna pajęczyna, ponad państwa, ustroje polityczne, rasy i wyznania. Możemy poznawać nowych ludzi, zwyczaje, wymieniać poglądy i opinie. Wiele jest przypadków internetowych znajomości ludzi, którzy rozmawiają z sobą przez wiele lat, choć nigdy nie widzieli siebie „na żywo”. Internet to nieskrępowana wolność ekspresji, i pomimo wielu zalet, idą za tym też pewne niebezpieczeństwa. Nie istnieje bowiem forma bezpośredniej kontroli, która wyeliminowałaby treści nawołujące do nienawiści czy przemocy.
md28d99918d12e6c4_0000000000069
md28d99918d12e6c4_0000000000076
Internet to również nośnik kulturotwórczy. Współczesne muzea i galerie udostępniają swoje zbiory w sieci, dając każdemu możliwość zobaczenia największych dzieł, bez wychodzenia z domu. W taki sposób sztuka staje się rzeczywiście dziedzictwem kultury całego świata.
RylP3VDvHMYRw1
ilustracja przedstawia wnętrze muzeum. Na ścianach po lewej i prawej stronie rozmieszczone są oszklone gabloty z eksponatami sztuki starożytnej. W środku sali znajduje się duża przeszklona gablota a obok niej ekspozycja prezentowana na drewnianym podeście w kształcie stołu. W muzealnej sali widoczne są osoby oglądające prezentowane zbiory.
Muzeum, online-skills, CC BY 3.0
md28d99918d12e6c4_0000000000077
md28d99918d12e6c4_0000000000080
Ogólnie pojęta kultura w świetle globalizacji, nabiera wyraźnie masowego charakteru. Jako przykład może posłużyć amerykański przemysł filmowy. W Hollywood rocznie tworzy się ponad 500 filmów pełnometrażowych. Produkcje te rozprowadzane są na całym świecie, aktorzy i twórcy znani są nawet w najdalszych zakątkach globu. Zyski z pokazów i gadżetów filmowych często liczone są w miliardach dolarów.
Całość procesów związanych z mass mediami i przepływem informacji na szeroką skalę ująć można za pomocą terminu „Globalna wioska”, wymyślonego przez Herberta Marshalla McLuhana. Autor w swojej książce „The Gutenberg Galaxy” (Galaktyka Gutenberga), ukazał potęgę Internetu i mediów, w łamaniu barier czasu, przestrzeni. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie.
md28d99918d12e6c4_0000000000081
md28d99918d12e6c4_0000000000088
R1exN3h2ZXVlO1
Ilustracja przedstawia typową kartkę walentynkową. Na różowym tle znajduje się czerwone serce wiszące na dwóch białych nitkach, ozdobione białymi chmurkami i ptaszkami. Na sercu widoczny jest biały napis: Happy Valentine s Day.
Walentynki, online-skills, CC BY 3.0
Również to, jakie i w jaki sposób obchodzimy święta, ukazuje, jak mocno posunięte są procesy globalizacyjne. Idealnym przykładem mogą być popularne Walentynki. Geneza święta zakochanych sięga czasów średniowiecza. Pojawiło się ono najpierw na ziemiach południowej i zachodniej Europy, by kilkaset lat później stać się międzynarodowym świętem. 14 lutego świat pokrywają plastikowe serduszka, tysiące kwiatów, a dostawcy listów nie nadążają z dostarczaniem listów miłosnych. Jednak coraz głośniej słychać głosy krytyki skierowane ku Walentynkom. Główne zarzuty, to komercyjne i konsumpcjonistyczne podejście do miłości i zbijanie majątku na zakochanych.
md28d99918d12e6c4_0000000000089
md28d99918d12e6c4_0000000000090
md28d99918d12e6c4_0000000000097
Coraz bardziej popularne w Europie staje się również Halloween. Obchodzony 31 października zwyczaj, polega na przebieraniu się za istoty magiczne, potwory, postacie z gier czy filmów, oraz urządzaniu tematycznych imprez. Szalenie popularne w Stanach Zjednoczonych, coraz częściej gości w krajach europejskich. Genezy Halloween możemy odszukać w rzymskim święcie na cześć bóstwa owoców i nasion, lub w celtyckim święcie powitania zimy. Zwyczaj ten budzi nadal wiele kontrowersji, nie mniej jednak niemal wszyscy kojarzą główny symbol, jakim jest podświetlona od wewnątrz dynia.
R1CZWtkIaZY421
Fotografia przedstawia parapet okna, na którym ułożono cztery dynie różnej wielkości. Trzy stoją obok siebie, a czwartą umieszczono na największej dyni znajdującej po lewej stronie okna. Dynie są puste w środku, wycięto w nich oczy, usta i nos, przez które widać światło umieszczonych wewnątrz świec. W tle widoczne są gałęzie drzewa z zielonymi i żółtymi liśćmi.
Halloween, online-skills, CC BY 3.0
md28d99918d12e6c4_0000000000098
md28d99918d12e6c4_0000000000104
Globalna wioska i przeciwnicy globalizacji
GlobalizacjaGlobalizacjaGlobalizacja wiąże się również z naszymi podróżami. Wycieczki do dalekich zakątków to obecnie normalna forma spędzania czasu wolnego. W przeciągu kilkunastu minut możemy zarezerwować bilety lotnicze i pokoje w hotelach. Większość firm posiada swoje filie w różnych krajach, dzięki czemu bez problemu możemy planować wakacje w miejscach odległych o tysiące kilometrów. Wykwalifikowany personel, mówiący w kilku językach ułatwi nam odnalezienie się w nowym miejscu. To, co kiedyś wymagało miesięcy przygotowań, zawsze wiązało się z ryzykiem, i było tylko dla wybranych, teraz nabrało uniwersalnego charakteru.
Globalna wioskaGlobalna WioskaGlobalna wioska ma wielu zwolenników, którzy doceniają nieograniczoną wolność, dostęp do informacji, łatwość w komunikowaniu się z innymi ludźmi.
R1Lg6tTbTXGnZ1
Fotografia przedstawia hol wejściowy luksusowego hotelu. W przestrzennym holu, na środku umieszczona jest stalowa rzeźba.
Lobby luksusowego hotelu, online-skills, CC BY 3.0
md28d99918d12e6c4_0000000000105
md28d99918d12e6c4_0000000000112
Jednak słuchać też wiele głosów sprzeciwiających się tak daleko idącym procesom. Ruchy alterglobalistyczneAlterglobalizmalterglobalistyczne wytykają wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzysk pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy alterglobalistyczne popierają globalizację w kwestii: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju. Z kolei antyglobaliści krytykują sam proces globalizacji. Jako alternatywę podają naród, rodzinę i lokalne związki ludności.
R7Y7yz6zsxot61
Ilustracja przedstawia fotografię z manifestacji alterglobalistów. Na pierwszym planie widać dwie kobiety i mężczyznę. Kobieta krzyczy przez megafon. Z tyłu widać unoszący się dym i protestujących ludzi.
Protestujący alterglobaliści, online-skills, CC BY 3.0
md28d99918d12e6c4_0000000000113
md28d99918d12e6c4_0000000000116
Pojawiają się miejsca, w których szczególny nacisk kładzie się na jakość czy pielęgnowanie tradycji lokalnych. W Japonii istnieją bary podające tylko jeden typ potraw, a sam lokal jest w stanie pomieścić tylko kilku klientów. Właściciele chcą skupić się na jakości podawanych dań, ciągle dążą do ideału, ale nie liczą na milionowe zyski.
To, czy globalizm jest zjawiskiem pozytywnym czy negatywnym, jeszcze przez wiele lat będzie powodem burzliwych dyskusji. Korzyści płynące z jego procesów, nieustannie mieszają się z negatywnymi skutkami, co uniemożliwia jednoznaczną ocenę. Jedno jest jednak pewne, czy chcemy czy nie, wszyscy jesteśmy częścią tej „globalnej wioski”.
md28d99918d12e6c4_0000000000120
Andy Warhol i jego symbole kultury masowej
RyXsSM2n70cIC1
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie Andy Warhola. Mężczyzna jest amerykańskim artystą, jest jednym z głównych przedstawicieli pop-artu. Mężczyzna ma długie, siwe włosy. Nosi okulary. Ubrany w białą koszulę, krawat i czarny garnitur. Po prawej stronie widać profil Warhola w dużym lustrze. Na parapecie stoi czaszka oraz wzorzysty dzban. Na ilustracji umieszczone są ponumerowane od 1 do 5 punkty. Po zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Ilustracja pkt 1 przedstawia Andy Warhola z psem jamnikiem, widać na niej tylko głowę artysty i przytuloną do policzka głowę psa. Dodatkowe informacje pkt 1: Andy Warhol urodził się 6 sierpnia 1928 r. w nowym jorku. był jednym z najważniejszych przedstawicieli pop-artu.
Ilustracja pkt 2 przedstawia biało - czerwoną puszkę zupy pomidorowej z napisem Campbells Tomato Soup.
Dodatkowe informacje pkt 2: Pop-art w sztuce ma swoje początki ma w latach 50. XX w. w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Artyści podnieśli do rangi sztuki rzeczy codziennego użytku i środki masowego przekazu: komiksy, gazety, reklamę, etykiety, butelki, puszki oraz banalne wydarzenia i gwiazdy kultury masowej. W Wielkiej Brytanii pop-art zaczął tracić na atrakcyjności pod koniec lat 50. XX w.
Ilustracja pkt 3 przedstawia trzy szklane zielone butelki Coca Coli. Pod butelkami duży czerwony napis Coca-Cola.
Dodatkowe informacje pkt 3: W Stanach Zjednoczonych pop-art był bardzo popularny w latach 60. XX w. Najważniejszym przedstawicielami byli: Roy Lichtenstein, który tworzył wielkoformatowe obrazy inspirowane komiksem i Andy Warhol - autor zwielokrotnionych wizerunków puszek zupy Campbell's, puszek coca-coli, Marylin Monroe, Elvisa Presleya, Elizabeth Taylor, wykonanych metodą sitodruku.
Ilustracja pkt 4 przedstawia kartonowe pudełko z proszkiem do prania w kolorze białym i czerwonym. Na ściankach pudełka widoczny jest czerwono - niebieski napis Brillo.
Dodatkowe informacje pkt 4: Andy Warhol używał symboli amerykańskiego snu (obrazy: znak dolara, Marilyn Monroe, pudełko płatków kukurydzianych firmy Kellogg, Myszka Miki, Krzesło elektryczne, Coca-Cola) jako motywów obrazów. Zarówno puszki jak i portrety ludzi
miały dla niego taką samą wartość - wszyscy byli przedstawicielami, przedmiotami kultury popularnej.
Ilustracja pkt 5 przedstawia głowę Marylin Monroe na ciemnoróżowym tle. Kolory są nienaturalne. Twarz kobiety jest w kolorze jasnoróżowym, a krótkie falujące włosy w żółtym. Ma otwarte, lekko uśmiechnięte usta oraz zmrużone oczy. Powieki i zęby są w kolorze tła. Dodatkowe informacje pkt 5: Kulturę popularną traktował jako przejaw równości. Sam mówił: Wspaniałe w tym kraju jest to, że Ameryka zaczęła tę tradycję, w której najbogatsi konsumenci kupują zasadniczo te same rzeczy co najbiedniejsi. Możesz oglądać telewizję i zobaczyć Coca-Colę i wiesz, że prezydent pije Colę, Liz Taylor pije Colę i pomyśl, że ty też możesz pić Colę. Cola to Cola i za żadną sumę pieniędzy nie kupisz lepszej Coli od tej jaką pije bezdomny na rogu. Wszystkie Cole są takie same i wszystkie Cole są dobre. Liz Taylor to wie, prezydent to wie, bezdomny to wie i ty to wiesz.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie Andy Warhola. Mężczyzna jest amerykańskim artystą, jest jednym z głównych przedstawicieli pop-artu. Mężczyzna ma długie, siwe włosy. Nosi okulary. Ubrany w białą koszulę, krawat i czarny garnitur. Po prawej stronie widać profil Warhola w dużym lustrze. Na parapecie stoi czaszka oraz wzorzysty dzban. Na ilustracji umieszczone są ponumerowane od 1 do 5 punkty. Po zaznaczeniu wyświetlą się dodatkowe informacje.
Ilustracja pkt 1 przedstawia Andy Warhola z psem jamnikiem, widać na niej tylko głowę artysty i przytuloną do policzka głowę psa. Dodatkowe informacje pkt 1: Andy Warhol urodził się 6 sierpnia 1928 r. w nowym jorku. był jednym z najważniejszych przedstawicieli pop-artu.
Ilustracja pkt 2 przedstawia biało - czerwoną puszkę zupy pomidorowej z napisem Campbells Tomato Soup.
Dodatkowe informacje pkt 2: Pop-art w sztuce ma swoje początki ma w latach 50. XX w. w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Artyści podnieśli do rangi sztuki rzeczy codziennego użytku i środki masowego przekazu: komiksy, gazety, reklamę, etykiety, butelki, puszki oraz banalne wydarzenia i gwiazdy kultury masowej. W Wielkiej Brytanii pop-art zaczął tracić na atrakcyjności pod koniec lat 50. XX w.
Ilustracja pkt 3 przedstawia trzy szklane zielone butelki Coca Coli. Pod butelkami duży czerwony napis Coca-Cola.
Dodatkowe informacje pkt 3: W Stanach Zjednoczonych pop-art był bardzo popularny w latach 60. XX w. Najważniejszym przedstawicielami byli: Roy Lichtenstein, który tworzył wielkoformatowe obrazy inspirowane komiksem i Andy Warhol - autor zwielokrotnionych wizerunków puszek zupy Campbell's, puszek coca-coli, Marylin Monroe, Elvisa Presleya, Elizabeth Taylor, wykonanych metodą sitodruku.
Ilustracja pkt 4 przedstawia kartonowe pudełko z proszkiem do prania w kolorze białym i czerwonym. Na ściankach pudełka widoczny jest czerwono - niebieski napis Brillo.
Dodatkowe informacje pkt 4: Andy Warhol używał symboli amerykańskiego snu (obrazy: znak dolara, Marilyn Monroe, pudełko płatków kukurydzianych firmy Kellogg, Myszka Miki, Krzesło elektryczne, Coca-Cola) jako motywów obrazów. Zarówno puszki jak i portrety ludzi
miały dla niego taką samą wartość - wszyscy byli przedstawicielami, przedmiotami kultury popularnej.
Ilustracja pkt 5 przedstawia głowę Marylin Monroe na ciemnoróżowym tle. Kolory są nienaturalne. Twarz kobiety jest w kolorze jasnoróżowym, a krótkie falujące włosy w żółtym. Ma otwarte, lekko uśmiechnięte usta oraz zmrużone oczy. Powieki i zęby są w kolorze tła. Dodatkowe informacje pkt 5: Kulturę popularną traktował jako przejaw równości. Sam mówił: Wspaniałe w tym kraju jest to, że Ameryka zaczęła tę tradycję, w której najbogatsi konsumenci kupują zasadniczo te same rzeczy co najbiedniejsi. Możesz oglądać telewizję i zobaczyć Coca-Colę i wiesz, że prezydent pije Colę, Liz Taylor pije Colę i pomyśl, że ty też możesz pić Colę. Cola to Cola i za żadną sumę pieniędzy nie kupisz lepszej Coli od tej jaką pije bezdomny na rogu. Wszystkie Cole są takie same i wszystkie Cole są dobre. Liz Taylor to wie, prezydent to wie, bezdomny to wie i ty to wiesz.
md28d99918d12e6c4_0000000000224
Zadania cz.1
R1YKQNdgDrpY0
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: Od kiedy nauka zajmuje się globalizacją? Możliwe odpowiedzi: 1. Po 2000 r., 2. Lata 90. XX w., 3. Lata 80. XX w.
Od kiedy nauka zajmuje się globalizacją?
Po 2000 r.
Lata 90. XX w.
Lata 80. XX w.
RNehvApXPr4Zd
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie: W kontekście globalizacji państwa narodowe… Możliwe odpowiedzi: 1. Tracą na znaczeniu., 2. Utrzymują swój status quo., 3. Umacniają się.
Dokończ zdanie: W kontekście globalizacji państwa narodowe…
Tracą na znaczeniu.
Utrzymują swój status quo.
Umacniają się.
R15sWcSpTVVez
Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: W którym okresie historycznym możemy doszukiwać się pierwszych ruchów „preglobalizacyjnych”? Możliwe odpowiedzi: 1. Renesans, 2. Średniowiecze, 3. Starożytność
W którym okresie historycznym możemy doszukiwać się pierwszych ruchów „preglobalizacyjnych”?
Renesans
Średniowiecze
Starożytność
R1ZRiiwp8WTIF
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Która z firm ma zasięg globalny? Możliwe odpowiedzi: 1. Poczta Polska, 2. Fedex, 3. Inpost
Która z firm ma zasięg globalny?
Poczta Polska
Fedex
Inpost
R14pzbTtJRw84
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Czym jest globalizacja? Możliwe odpowiedzi: 1. Ogół procesów prowadzących do coraz większej współzależności i integracji państw, społeczeństw, gospodarek i kultur., 2. Połączenie różnych, często rozbieżnych i sprzecznych poglądów; wyznawanie zasad lub wierzeń obejmujących odległe od siebie elementy pozornie lub rzeczywiście wzajemnie sprzecznych., 3. Ruch społeczny skupiający osoby zainteresowane ochroną tradycyjnej kuchni różnych regionów świata i związanych z tym upraw rolnych i nasion, zwierząt hodowlanych i metod prowadzenia gospodarstw, charakterystycznych dla tych regionów.
Czym jest globalizacja?
Ogół procesów prowadzących do coraz większej współzależności i integracji państw, społeczeństw, gospodarek i kultur.
Połączenie różnych, często rozbieżnych i sprzecznych poglądów; wyznawanie zasad lub wierzeń obejmujących odległe od siebie elementy pozornie lub rzeczywiście wzajemnie sprzecznych.
Ruch społeczny skupiający osoby zainteresowane ochroną tradycyjnej kuchni różnych regionów świata i związanych z tym upraw rolnych i nasion, zwierząt hodowlanych i metod prowadzenia gospodarstw, charakterystycznych dla tych regionów.
R3oJ19pHagefv
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie: Kto wprowadził do teorii kultury oraz mediów pojęcie globalnej wioski? Możliwe odpowiedzi: 1. Marshall McLuhan, 2. James Clifford, 3. Samuel Huntington
Kto wprowadził do teorii kultury oraz mediów pojęcie globalnej wioski?
Marshall McLuhan
James Clifford
Samuel Huntington
R15pWAlCerupA
Ćwiczenie 7
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Slow food jest ruchem społecznym skupiającym osoby zainteresowane ochroną tradycyjnej kuchni różnych regionów świata., 2. Globalna wioska oznacza rozwój masowej turystyki, wzmożonych migracji, komercjalizacji produktów kulturowych oraz rozprzestrzeniania się ideologii konsumeryzmu., 3. Makdonaldyzacja oznacza m.in. zanikanie różnorodności, zarówno wśród społeczeństw, jak i środowisk naturalnych. Usługi tracą na jakości, pojawia się coraz więcej, tanich, ale i gorszych zamienników.
Zaznacz zdania prawdziwe.
Slow food jest ruchem społecznym skupiającym osoby zainteresowane ochroną tradycyjnej kuchni różnych regionów świata.
Globalna wioska oznacza rozwój masowej turystyki, wzmożonych migracji, komercjalizacji produktów kulturowych oraz rozprzestrzeniania się ideologii konsumeryzmu.
Makdonaldyzacja oznacza m.in. zanikanie różnorodności, zarówno wśród społeczeństw, jak i środowisk naturalnych. Usługi tracą na jakości, pojawia się coraz więcej, tanich, ale i gorszych zamienników.
R90ajFvftQdAe
Ćwiczenie 8
Połącz słowo z odpowiadającą mu definicją. Alterglobalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy te popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju., 2. Termin ten powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego., 3. Umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana. Globalizacja Możliwe odpowiedzi: 1. Wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy te popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju., 2. Termin ten powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego., 3. Umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana. Globalna Wioska Możliwe odpowiedzi: 1. Wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy te popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju., 2. Termin ten powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego., 3. Umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana.
Połącz słowo z odpowiadającą mu definicją. Alterglobalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy te popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju., 2. Termin ten powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego., 3. Umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana. Globalizacja Możliwe odpowiedzi: 1. Wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy te popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju., 2. Termin ten powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego., 3. Umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana. Globalna Wioska Możliwe odpowiedzi: 1. Wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy te popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju., 2. Termin ten powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego., 3. Umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana.
Połącz słowo z odpowiadającą mu definicją.
Umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana., Termin ten powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego., Wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy te popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju.
Odpowiedz na pytanie: Który z artystów zaczął pokazywać w swoich pracach, m.in. symbole amerykańskie (np. coca-colę)? Możliwe odpowiedzi: 1. Marcel Duchamp, 2. Pablo Picasso, 3. Andy Warhol
Który z artystów zaczął pokazywać w swoich pracach, m.in. symbole amerykańskie (np. coca-colę)?
Marcel Duchamp
Pablo Picasso
Andy Warhol
RI27bvVLCg6TA
Ćwiczenie 11
Odpowiedz na pytanie: Czym jest synkretyzm? Możliwe odpowiedzi: 1. Proces ujednolicania kultury na obszarze danego społeczeństwa, w wyniku mieszania się dwóch różnych kultur, charakteryzujący się tym, iż elementy kulturowe zaczynają się do siebie całkowicie upodabniać., 2. Połączenie w jedną całość różnych, często rozbieżnych i sprzecznych poglądów., 3. Termin stosowany w naukach społecznych na określenie zjawisk zachodzących na styku kultur pomiędzy ludźmi
Czym jest synkretyzm?
Proces ujednolicania kultury na obszarze danego społeczeństwa, w wyniku mieszania się dwóch różnych kultur, charakteryzujący się tym, iż elementy kulturowe zaczynają się do siebie całkowicie upodabniać.
Połączenie w jedną całość różnych, często rozbieżnych i sprzecznych poglądów.
Termin stosowany w naukach społecznych na określenie zjawisk zachodzących na styku kultur pomiędzy ludźmi.
R3aKfUS0Ju7H7
Ćwiczenie 12
Uzupełnij pola. Który nurt włączył rzeczy codziennego użytku i banalne, mass media do sztuki? Tu uzupełnij Kiedy został założony Facebook? Tu uzupełnij Który z podróżników jako jeden z pierwszych Europejczyków dotarł do Chin, otwierając tym samym nowe możliwości gospodarczo-kulturalne? Tu uzupełnij
Uzupełnij pola. Który nurt włączył rzeczy codziennego użytku i banalne, mass media do sztuki? Tu uzupełnij Kiedy został założony Facebook? Tu uzupełnij Który z podróżników jako jeden z pierwszych Europejczyków dotarł do Chin, otwierając tym samym nowe możliwości gospodarczo-kulturalne? Tu uzupełnij
Uzupełnij pola.
Który nurt włączył rzeczy codziennego użytku i banalne, mass media do sztuki? ..............
Kiedy został założony Facebook? ............
Który z podróżników jako jeden z pierwszych Europejczyków dotarł do Chin, otwierając tym samym nowe możliwości gospodarczo-kulturalne? ....................
R5Nn0Sb9WRCXi
Ćwiczenie 13
Odpowiedz na pytanie: Co oznacza pojęcie „globalnej wioski”? Możliwe odpowiedzi: 1. Rozwój masowej turystyki, wzmożonych migracji, komercjalizacji produktów kulturowych oraz rozprzestrzeniania się ideologii konsumeryzmu., 2. Ochrona tradycyjnej kuchni różnych regionów świata., 3. Całość procesów związanych z mass mediami i przepływem informacji na szeroką skalę.
Co oznacza pojęcie „globalnej wioski”?
Rozwój masowej turystyki, wzmożonych migracji, komercjalizacji produktów kulturowych oraz rozprzestrzeniania się ideologii konsumeryzmu.
Ochrona tradycyjnej kuchni różnych regionów świata.
Całość procesów związanych z mass mediami i przepływem informacji na szeroką skalę.
R193WW2EsZcg5
Ćwiczenie 14
Odpowiedz na pytanie: Obchody którego święta są przykładem na globalizację? Możliwe odpowiedzi: 1. Walentynki, 2. Sobótki, 3. Andrzejki
Obchody którego święta są przykładem na globalizację?
Walentynki
Sobótki
Andrzejki
md28d99918d12e6c4_0000000000316
Zadania cz. 3
RZQwqIkY0JnOE
Ćwiczenie 15
Odpowiedz na pytanie: to napisał książkę „Makdonaldyzacja społeczeństwa”? Możliwe odpowiedzi: 1. George Ritzer, 2. Marshall McLuhan, 3. Samuel Huntington
Kto napisał książkę „Makdonaldyzacja społeczeństwa”?
George Ritzer
Marshall McLuhan
Samuel Huntington
RSPImqkASvTYw
Ćwiczenie 16
Odpowiedz na pytanie: W której książce Marshall McLuhan wprowadził pojęcie „globalnej wioski”? Możliwe odpowiedzi: 1. The Mechanical Bride, 2. Understanding Media, 3. The Gutenberg Galaxy
W której książce Marshall McLuhan wprowadził pojęcie „globalnej wioski”?
The Mechanical Bride
Understanding Media
The Gutenberg Galaxy
R1GASuFIFrbqX
Ćwiczenie 17
Odpowiedz na pytanie: Na czym skupia się ruch alterglobalistyczny? Możliwe odpowiedzi: 1. Krytyka całego procesu globalizacji., 2. Krytyka problemów dzisiejszego świata, wywoływanych przez neoliberalną globalizację., 3. Ujednolicenie rynków i obracanych na nich różnorodnych towarów.
Na czym skupia się ruch alterglobalistyczny?
Krytyka całego procesu globalizacji.
Krytyka problemów dzisiejszego świata, wywoływanych przez neoliberalną globalizację.
Ujednolicenie rynków i obracanych na nich różnorodnych towarów.
R1BKPU2MsQNBd
Ćwiczenie 18
Odpowiedz na pytanie: Kiedy datujemy początek ruchów antyglobalistycznych? Możliwe odpowiedzi: 1. Lata 90. XX w., 2. Lata 70. XX w., 3. Lata 00. XXI w
Kiedy datujemy początek ruchów antyglobalistycznych?
Lata 90. XX w.
Lata 70. XX w.
Lata 00. XXI w.
R17zDOb7l8nr2
Ćwiczenie 19
Odpowiedz na pytanie: Do czego może doprowadzić globalizacja? Możliwe odpowiedzi: 1. homogenizacji kultury, 2. wzrostu różnorodności kulturowej, 3. zniwelowania nierówności społecznych
Do czego może doprowadzić globalizacja?
homogenizacji kultury
wzrostu różnorodności kulturowej
zniwelowania nierówności społecznych
md28d99918d12e6c4_0000000000332
Słownik pojęć
Alterglobalizm
Alterglobalizm
wytyka wady współczesnych stosunków ekonomicznych, społecznych i politycznych. Wśród nich są między innymi krytyka zanikającej odrębności kulturowej, wyzyski pracowników wielkich korporacji, degradacja środowiska naturalnego, masowość produkcji. Z drugiej strony ruchy alterglobalistyczne popierają globalizację w sensie: praw człowieka, solidarności, zrównoważonego rozwoju.
Globalizacja
Globalizacja
termin globalizacja powstał by opisać całość procesów prowadzących do coraz większej współpracy i integracji państw, społeczności, gospodarek czy kultur. Zachodzące korelacje są podstawowym elementem tworzenia się „jednego świata”. Istotnym elementem procesu globalizacji jest spadek znaczenia państwa w kontekście narodowym, na rzecz ujednolicania się i tworzenia świata jako homogenicznej całości. Szereg ściśle powiązanych ze sobą elementów gospodarczych oraz wspólna kultura typu konsumpcyjnego.
Globalna Wioska
Globalna Wioska
umożliwienie ludziom komunikowanie się na masową skalę dzięki rozwojowi mediów elektronicznych. Granice zacierają się, albowiem ludzie, dzięki nieograniczonemu dostępowi do informacji, zaczynają żyć w jednym, globalnym państwie. Termin został wprowadzony w 1962 przez Herberta Marshalla McLuhana.
Makdonaldyzacja
Makdonaldyzacja
proces przenikania zasad obowiązujących w barach szybkiej obsługi na inne sfery życia ludzkiego. Podstawową zasadą jest tu kalkulacyjność. Najważniejsze jest, aby otrzymać jak największą ilość w jak najkrótszym czasie. Dostajemy również gwarancję, że za ten sam towar czy usługę wszędzie zapłacimy tyle samo, bez względu na to, w jakim miejscu na świecie dokonamy zakupu. Proces ten ma swoje zalety, takie jak łatwy dostęp, bez względu na płeć czy rasę, przewidywalność i szybkość realizacji. Wiąże się jednak z nim również szereg niebezpieczeństw, którym masowo ulegają społeczeństwa - usługi tracą na jakości, pojawia się coraz więcej tanich, ale i gorszych zamienników. Zanika różnorodność, zarówno wśród społeczeństw, jak i środowisk naturalnych. Jednostki mają spełniać ogólnie przyjęte normy. Człowiek traci charakter podmiotu, na rzecz jego uprzedmiotowienia. Uzależniamy się od konkretnych marek, produktów, które z czasem dyktują nam konkretny sposób życia i funkcjonowania. Teoria makdonaldyzacji została sformułowana przez George Ritzera w 1993 w „Makdonaldyzacja społeczeństwa”.,
Synkretyzm
Synkretyzm
połączenie w jedną całość różnych, często rozbieżnych i sprzecznych poglądów.
md28d99918d12e6c4_0000000000341
Galeria dzieł sztuki
RsV1lCMhvUNDU1
Ilustracja przedstawia pomnik Aleksandra Wielkiego na koniu Bucefale. Koń stoi na dwóch nogach, Aleksander Wielki jedną ręką trzyma wodze, w drugiej trzyma miecz.
Aleksander Wielki na Bucefale, Saloniki, Grecja, online-skills, CC BY 3.0
R1DfQzNBZBmpK1
Fotografia przedstawia fasadę Wielkiego Meczetu w Kordobie.Fotografia przedstawia fragment fasady Wielkiego Meczetu w Kordobie. widoczne są liczne zdobienia . W środku dolnej części fasady widać fragment zwieńczenia w kształcie półkola. Nad zwieńczeniem znajduje się bogato zdobiona attyka czyli ozdobny fragment muru zasłaniającego dach. Po lewej i prawej stronie półkolistego zwieńczenia widoczne są okna z bogatymi rzeźbieniami.
Ozdoby arabskie w Mezquita, czyli Wielkim Meczecie, Kordoba, Hiszpania, online-skills, CC BY 3.0
RyZhkX6nvNM3I1
Ilustracja przedstawia domniemany portret Krzysztofa Kolumba włoskiego malarza Sebastiano del Piombo. Mężczyzna pokazany jest do pasa, odziany według mody renesansowej w obszerną szubę, pelerynę z szerokim kołnierzem i bufiastymi rękawami, nałożoną na białą, marszczoną przy szyi koszulę. Na głowie ma trójkątny kapelusz, spod którego wystają kręcone włosy. Mężczyzna siedzi, prawą rękę trzyma na kolanie, lewą na piersiach, jakby podtrzymywał kołnierz rozchylonej peleryny.
Sebastiano del Piombo, Domniemany portret Krzysztofa Kolumba, 1519, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, Wikipedia, domena publiczna
md28d99918d12e6c4_0000000000354
Bibliografia
B. R. Barber, Dżihad kontra McŚwiat, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2001
Z. Bauman, Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000
Encyklopedia PWN w trzech tomach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999
M. McLuhan, Wybór tekstów, Zysk i S‑ka, Poznań 2001
N. Postman, Zabawić się na śmierć, Muza, Warszawa 2002
G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Muza, Warszawa 2009
M. F. Rogers, Barbie jako ikona kultury, Muza, Warszawa 2003
Słownik etnograficzny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Poznań 1987