VIII - VI w. p.n.e. – pierwsze igrzyska Herajskie organizowane w Olimpii, w których brały udział dziewczęta
390 r. p.n.e. – atak Galów na Rzym, w którym o nadchodzącym niebezpieczeństwie zaalarmowały Rzymian gęsi
344 r. p.n.e. – budowa świątyni Junony Monety na Kapitolu
1
Scenariusz dla nauczyciela
R1QczmCqBFfYH1
Scenariusz zajęć do pobrania
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: Justyna Baran, licencja: CC0.
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
1. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
2) mity o bogach olimpijskich i pozostałych bóstwach panteonu greckiego
8. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu mitologii greckiej i rzymskiej:
6) związki mitologii greckiej z rzymską;
Nauczysz się
charakteryzować kulturę, obyczajowość i sztukę starożytnych Rzymian;
wskazywać motywy mitologiczne związane z Herą/Junoną;
wskazywać wpływ kultury antycznej na współczesną kulturę europejską.
De deabus Romanorum
R1JksB1awGQaY1
Fotografia nieznanego autora prezentuje rzeźbę bogini Junony, która odpoczywa pod drzewem. Junona została przedstawiona jako młoda kobieta, o długich ciemnych włosach spiętych w kok. Ubrana jest w długą i zwiewną tunikę. Obok kobiety widoczna jest gęś oraz pies. Płaskorzeźba znajduje się przed wodopojem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Iūnō, Iovis uxor, deōrum rēgīna erat. Mātrōnae Rōmānae in maximō honōre Iūnōnem habēbant et eam Lūcīnam appellābant; nam dea puerperārum patrōna erat. Populus Rōmānus Iūnōnī pāvōnem cōnsecrāvit. 2. Junona, żona Jowisza, była królową bogów. Matrony rzymskie bardzo szanowały Junonę i nazywały ją Lucyną; bogini była bowiem patronką kobiet ciężarnych i rodzących. Lud rzymski poświęcił Junonie pawia.
Fotografia nieznanego autora prezentuje rzeźbę bogini Junony, która odpoczywa pod drzewem. Junona została przedstawiona jako młoda kobieta, o długich ciemnych włosach spiętych w kok. Ubrana jest w długą i zwiewną tunikę. Obok kobiety widoczna jest gęś oraz pies. Płaskorzeźba znajduje się przed wodopojem. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Iūnō, Iovis uxor, deōrum rēgīna erat. Mātrōnae Rōmānae in maximō honōre Iūnōnem habēbant et eam Lūcīnam appellābant; nam dea puerperārum patrōna erat. Populus Rōmānus Iūnōnī pāvōnem cōnsecrāvit. 2. Junona, żona Jowisza, była królową bogów. Matrony rzymskie bardzo szanowały Junonę i nazywały ją Lucyną; bogini była bowiem patronką kobiet ciężarnych i rodzących. Lud rzymski poświęcił Junonie pawia.
„Bogini Junona” - fontanna,, XVI w., Rzym, vminko.org, CC BY 3.0
R1VNVzy9MBSsq1
Praca Sandro Botticelliego pod tytułem „Narodziny Wenus” przedstawia bogini Wenus, która dopływa do brzegu na wielkiej muszli. Wenus została przedstawiona jako młoda naga rudowłosa kobieta. Kobieta jedną dłonią przykrywa piersi, a drugą genitalia. Z prawej strony widoczna jest Hora (jedna z bogiń pór roku), ma ona długie rude włosy i ubrana jest w białą suknię. W jej dłoniach widoczna jest czerwony płaszcz, którym chce okryć Wenus. Z lewej strony dzieła widoczne są dwie splecione ze sobą skrzydlate osoby, które dmuchają w muszlę Wenus. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Venus est dea amōris. Ea erat māter Aenēae. 2. Wenus jest boginią miłości. Była matką Eneasza
Praca Sandro Botticelliego pod tytułem „Narodziny Wenus” przedstawia bogini Wenus, która dopływa do brzegu na wielkiej muszli. Wenus została przedstawiona jako młoda naga rudowłosa kobieta. Kobieta jedną dłonią przykrywa piersi, a drugą genitalia. Z prawej strony widoczna jest Hora (jedna z bogiń pór roku), ma ona długie rude włosy i ubrana jest w białą suknię. W jej dłoniach widoczna jest czerwony płaszcz, którym chce okryć Wenus. Z lewej strony dzieła widoczne są dwie splecione ze sobą skrzydlate osoby, które dmuchają w muszlę Wenus. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Venus est dea amōris. Ea erat māter Aenēae. 2. Wenus jest boginią miłości. Była matką Eneasza
Praca autorstwa Elihu Veddera pod tytułem „Minerva” i przedstawia pozującą bogini Minerwę na tle promieni słonecznych. Minerwa została przedstawiona jako młoda ciemnowłosa kobieta pozująca z profilu. Jest ubrana w złotą łuskową zbroję, na której widoczny jest symbol słońca. Do zbroi przypięte są dwie szaty tj. niebieska i czerwona. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Minerva est dea sapientiae et litterārum. Poētae eam amant. 2. Minerwa jest boginią mądrości i literatury. Poeci ją kochają.
Praca autorstwa Elihu Veddera pod tytułem „Minerva” i przedstawia pozującą bogini Minerwę na tle promieni słonecznych. Minerwa została przedstawiona jako młoda ciemnowłosa kobieta pozująca z profilu. Jest ubrana w złotą łuskową zbroję, na której widoczny jest symbol słońca. Do zbroi przypięte są dwie szaty tj. niebieska i czerwona. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Minerva est dea sapientiae et litterārum. Poētae eam amant. 2. Minerwa jest boginią mądrości i literatury. Poeci ją kochają.
Elihu Vedder, „Minerva”, mozaika, 1897 r., Biblioteka Kongresu, Waszyngton, wikimedia.org, domena publiczna
R2t48ggTkHVfQ1
Obraz autorstwa Luca Penniego pod tytułem „Diana łowczyni” przedstawia młodą nagą kobietę wędrującą wraz ze swoim psem przez las. Diana ma długie jasne włosy spięte w kok, na jej plecach widoczny jest kołczan pełen strzał. W jednej dłoni trzyma łuk, a w drugiej strzałę. Ciało kobiety przepasane jest pomarańczowym materiałem. U jej boku widoczny jest pies myśliwski o białym umaszczeniu. W tle widoczny jest las i góry. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Diāna est dea lūnae et silvārum ferāsque sagittīs vulnerat. 2. Diana jest boginią księżyca i lasów, rani dzikie zwierzęta strzałami.
Obraz autorstwa Luca Penniego pod tytułem „Diana łowczyni” przedstawia młodą nagą kobietę wędrującą wraz ze swoim psem przez las. Diana ma długie jasne włosy spięte w kok, na jej plecach widoczny jest kołczan pełen strzał. W jednej dłoni trzyma łuk, a w drugiej strzałę. Ciało kobiety przepasane jest pomarańczowym materiałem. U jej boku widoczny jest pies myśliwski o białym umaszczeniu. W tle widoczny jest las i góry. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Diāna est dea lūnae et silvārum ferāsque sagittīs vulnerat. 2. Diana jest boginią księżyca i lasów, rani dzikie zwierzęta strzałami.
Luca Penni, „Diana łowczyni”, 1550 r., Muzeum Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna
R1NCWYrONNy7r1
Obraz autorstwa Aleksandra Roslina pod tytułem „Flora” przedstawia młodą blondwłosą kobietę, siedzącą pod drzewem. Flora ma długie włosy, na których widoczny jest kwiecisty wianek. Ubrana jest w białą halkę spod której wystaje pierś. Dolna część ciała kobiety jest przykryta czerwonym materiałem, na którym widoczne są kwiaty. W oddali widoczne są drzewa i bezchmurne niebo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Flōra, uxor Zephyrī, est dea flōrum et vērīs. 2. Flora, żona Zefira, jest boginią kwiatów i wiosny.
Obraz autorstwa Aleksandra Roslina pod tytułem „Flora” przedstawia młodą blondwłosą kobietę, siedzącą pod drzewem. Flora ma długie włosy, na których widoczny jest kwiecisty wianek. Ubrana jest w białą halkę spod której wystaje pierś. Dolna część ciała kobiety jest przykryta czerwonym materiałem, na którym widoczne są kwiaty. W oddali widoczne są drzewa i bezchmurne niebo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Flōra, uxor Zephyrī, est dea flōrum et vērīs. 2. Flora, żona Zefira, jest boginią kwiatów i wiosny.
Alexander Roslin, „Flora”, XVIII w., The Musée des Beaux-Arts de Bordeaux, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Lidia Winniczuk, Lingua Latina. Łacina bez pomocy Orbiliusza, Warszawa 1975.
Tłumaczenie: Autor opracowania
Rh4QF4QTLNimN
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania prawdziwe: Możliwe odpowiedzi: 1. Minerwa jest boginią księżyca i lasów. 2. Diana jest boginią mądrości i literatury. 3. Wenus na obrazie Sandro Botticelliego przypłynęła morze na wielkiej muszli. 4. Junona była między innymi patronką kobiet w ciąży.
Wskaż zdania prawdziwe: Możliwe odpowiedzi: 1. Minerwa jest boginią księżyca i lasów. 2. Diana jest boginią mądrości i literatury. 3. Wenus na obrazie Sandro Botticelliego przypłynęła morze na wielkiej muszli. 4. Junona była między innymi patronką kobiet w ciąży.
Połącz w pary przedstawienia bogiń rzymskich z ich łacińskimi opisami:
dea sapientiae et litterārum, dea lūnae et silvārum, puerperārum patrōna, dea flōrum et vērīs, dea amōris
.................
.................
.................
.................
.................
RckVvgW9mFoXy
Ćwiczenie 2
Qui in maximō honōre Iūnōnem habēbant?: Możliwe odpowiedzi: 1. Pāvōnēs, 2. Rēgīnae, 3. Mātrōnae Rōmānae
Qui in maximō honōre Iūnōnem habēbant?: Możliwe odpowiedzi: 1. Pāvōnēs, 2. Rēgīnae, 3. Mātrōnae Rōmānae
Qui in maximō honōre Iūnōnem habēbant?:
Pāvōnēs
Rēgīnae
Mātrōnae Rōmānae
Hera (Junona)
RWrGcbfUaMy6u1
Ilustracja autorstwa Waltera Crane’a pod tytułem „Skarga pawia” przedstawia zwierzęta i boginię. Bogini Junona została przedstawiona jako młoda rudowłosa kobieta siedząca na wysokim tronie. Kobieta ubrana jest w długą biała suknię, w jednej dłoniach trzyma złote berło i jabłko. Pod tronem widoczne są dwa pawie oraz gęś. Jeden z pawi ma łeb skierowany w stronę bogini, ma on niebieskie umaszczenie oraz kolorowe pawie oczy. Drugi paw znajduje się z prawej strony tronu i siedzi. Obok niej widoczna jest biała gęś. W tle widoczne jest niebieskie niebo oraz białe gwiazdki.
Walter Crane, „Skarga pawia”, 1889 r., ilustracja z książki: „Walter Crane's painting book”, George Routledge and Sons, oldbookillustrations.com, CC BY 3.0
Z ciemnych obłoków wysuwają się dwa pawie. Za nimi druga para, trzecia, czwarta - cały rój pawi. Roztaczają szeroko skrzydła, z których słońce dobywa ogni różnobarwnych. Błękitnawe szyje ptaków wyginają się w locie. Ciągną złocisty rydwan. Lejce, delikatne jak przędza pajęcza, trzyma w białych dłoniach bogini Iris o skrzydłach tęczowych. Tuż za nią, wsparta na berle, stoi druga bogini: wysoka, dumna, ubrana w fałdziste szaty, na głowie ma diadem z gwiazd, spod którego patrzą ciemne, surowe, rozkazujące oczy - Hera, królowa nieba, małżonka Zeusa. Odbywa ranną przejażdżkę nad światem, który uważa za swoją własność.[...]
Białoramienna bogini była patronką niewiast. Do niej modliły się panny w dniu ślubu, ona opiekowała się macierzyństwem i niosła pociechę wdowom. W Olimpii, gdzie stała jedna z najstarszych świątyń Hery, odbywały się co pięć lat igrzyska dziewcząt.[...] W czasach pierwotnych jej wizerunkiem był prosty słup lub belka. Później przedstawiano ją jako poważną matronę o majestatycznej urodzie. Tak ją wyrzeźbił Poliklet w kolosalnym posągu, który stał w świątyni Hery w Argos. Bogini siedziała na tronie trzymając w jednej ręce jabłko granatu, symbol płodności, w drugiej berło z kukułką, ptakiem jej poświęconym.
Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn 1992 r., s. 54‑55
R1XRtT1JTnbj7
Ćwiczenie 3
Wskaż, w którym mieście stała najstarsza świątynia Hery. Możliwe odpowiedzi: 1. W Argos 2. W Olimpii 3. W Atenach
Wskaż, w którym mieście stała najstarsza świątynia Hery. Możliwe odpowiedzi: 1. W Argos 2. W Olimpii 3. W Atenach
Popatrz na terakotową figurkę przedstawiającą Herę i podaj, który z atrybutów wspomniany w tekście jest widoczny na zdjęciu:
owoc granatu
paw
kukułka
Hera - pochodzenie
Hera, w Rzymie utożsamiana z Junoną, była córką Kronosa i Rei. Podzieliła los rodzeństwa i stała się ofiarą ojca, który połykał swoje dzieci od razu po narodzinach. Została uratowana przez najmłodszego brata - Zeusa, który ją pokochał. [...] Ona jednak, jako jedyna spośród wszystkich kobiet - bogiń i śmiertelniczek - pozostawała nieczuła na jego względy, a wręcz unikała natrętnego adoratora. Zeus, który z każdą chwilą pożądał Hery coraz bardziej, postanowił posłużyć się podstępem. Wykorzystał wrażliwość ukochanej i zmienił się w wycieńczoną kukułkę o piórach przemokłych na deszczu. gdy Hera czule pochyliła się nad ptakiem i przytuliła go do swojego łona, by ogrzać biedne zwierzątko, Zeus przybrał z powrotem własną postać i już nie wypuścił bogini ze swych objęć. Ślub młodej pary odbył się w wiecznie zielonym ogrodzie Hesperyd, gdzie Hera posadziła złote jabłka.
Źródło: Katarzyna Marciniak, Mitologia grecka i rzymska. Spotkania ponad czasem, Warszawa 2018, s. 273
RHY2vp2RHi4961
Fotografia nieznanego autora przedstawia popiersie bogini Hery, która została przedstawiona jako kobieta w średnim wieku, o długich włosach przykrytych koroną. Twarz Hery nie zdradza emocji, ma ona szeroko otwarte oczy i delikatnie rozchylone usta. Fotografia została wykonana na tle brązowej ściany.
Autor nieznany, „Hera”, V w. p.n.e., Muzeum Watykańskie, wikimedia.org, CC BY 2.5
R1egui08dU8FN
Ćwiczenie 4
Przeczytaj zdania dotyczące mitu o Herze. Następnie wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Rydwan Hery zaprzężony był w pawie. 2. Zeus przybrał postać pawia, by uwieść Herę. 3. Zeus był jednocześnie bratem i mężem Hery. 4. Zeus uwolnił Herę z brzucha Kronosa i zakochał się w niej z wzajemnością. 5. Hera posadziła w Ogrodzie Hesperyd jabłoń rodzącą złote jabłka. 6. Ślub bogów odbył się w Ogrodzie Hesperyd, gdzie wszystkie owoce były złote.
Przeczytaj zdania dotyczące mitu o Herze. Następnie wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Rydwan Hery zaprzężony był w pawie. 2. Zeus przybrał postać pawia, by uwieść Herę. 3. Zeus był jednocześnie bratem i mężem Hery. 4. Zeus uwolnił Herę z brzucha Kronosa i zakochał się w niej z wzajemnością. 5. Hera posadziła w Ogrodzie Hesperyd jabłoń rodzącą złote jabłka. 6. Ślub bogów odbył się w Ogrodzie Hesperyd, gdzie wszystkie owoce były złote.
Przeczytaj zdania dotyczące mitu o Herze. Następnie wskaż zdania prawdziwe.
Rydwan Hery zaprzężony był w pawie.
Zeus przybrał postać pawia, by uwieść Herę.
Zeus był jednocześnie bratem i mężem Hery.
Zeus uwolnił Herę z brzucha Kronosa i zakochał się w niej z wzajemnością.
Hera posadziła w Ogrodzie Hesperyd jabłoń rodzącą złote jabłka
Ślub bogów odbył się w Ogrodzie Hesperyd, gdzie wszystkie owoce były złote.
Zazdrosna małżonka
Małżeństwo z Zeusem dało Herze władzę na Olimpie, jednak szczęście małżeńskie często zakłócały zdrady Gromowładnego, który stosował różne fortele, by zaznać rozkoszy fizycznych ze śmiertelniczkami i jednocześnie uniknąć gniewu zazdrosnej żony. Wielokrotnie wybranki Zeusa padały ofiarą rozwścieczonej bogini.
RgwwP2VEDtRkG1
Czarno-biała ilustracja autorstwa Jean-Jacques François Le Barbier pod tytułem „Junona i Kallisto” przedstawia dwie kobiety w lesie. Junona została przedstawiona jako kobieta w średnim wieku, o ciemnych włosach spiętych w kok. Kobieta ubrana jest w dwukolorową suknię sięgającą do kostek. Kobieta jedną ręką ciągnie trzymając za włosy młodą blondwłosą Kallisto, która ubrana jest w białą tunikę. Na twarzy kobiety widoczne jest przerażenie i ból, próbuje się bronić przed Junoną. W tle widoczne są drzewa i góry na których siedzą pawie.
Jean-Jacques François Le Barbier, „Junona i Kallisto”, 1806-7 r., ilustracja „Metamorfoz” Owidiusza w przekładzie Guillaume T. de Villenave, Paryż, web.colby.edu, CC BY 3.0
Towarzyszka Artemidy Kallisto wpadła w oko Zeusowi, przybrał więc postać Apolla i zbliżył się do niej. Dziewczyna złamała ślub czystości i powiła syna Arkasa. Rozgniewana Hera zamieniła kochankę męża w niedźwiedzicę, którą następnie zabił na polowaniu jej własny syn - Arkas. Zeus zlitował się nad nimi i przeniósł oboje na nieboskłon jako Małą i Wielką Niedźwiedzicę.
RvuF0Mv0I0ksa1
Obraz autorstwa Davina Teniersa Starszego pod tytułem „Jowisz przekazuje Junonie Io zmienioną w jałówkę” przedstawia dwie osoby oraz zwierzęta. Hermes został przedstawiony plecami do widza, ma on średniej długości ciemne włosy oraz zarost. Jest on ubrany w biało-czerwone szaty przykrywający jego dolne części ciała. Przed nim znajduje się Junona, która została przedstawiona jako kobieta w średnim wieku. Ma ona brązowe włosy, na której widoczna jest złota korona. Ubrana jest w zielono-fioletową suknię, jedną dłoń trzyma na piersi, a drugą na jałówce stojącej obok. Tą jałówką okazuje się być Io, była kapłanka Hery, w którą została zamieniona przez Zeusa. Na drugim planie widoczne są dwa pawie, a w tle widoczne są drzewa oraz góry.
David Teniers Starszy, „Jowisz przekazuje Junonie Io zmienioną w jałówkę”, 1638 r., Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, wikimedia.org, domena publiczna
Inną wybranką Zeusa była Io, kapłanka Hery. Zeus uwiódł ją pod osłoną chmury, jednak nie udało mu się oszukać podejrzliwej żony. Gdy Hera zaskoczyła kochanków, Zeus zamienił Io w jałówkę, ale zazdrosna małżonka uprosiła u niego zwierzę w podarunku i kazała ją pilnować stuokiemu Argusowi. Na polecenie Zeusa Hermes zabił potwora i uwolnił Io. Wtedy Hera zesłała na nią olbrzymiego gza, przed którym jałówka musiała uciekać z kraju do kraju. Przez nazwany na jej cześć Bosfor dostała się do Azji, aż wreszcie znalazła spokój w Egipcie, gdzie Zeus przywrócił jej postać ludzką.
R14lyrKr35jrW
Ćwiczenie 5
Towarzyszka Artemidy Kallisto została zamieniona przez Herę w: Możliwe odpowiedzi: 1. W niedźwiedzicę 2. W łanię 3. W Owcę.
Towarzyszka Artemidy Kallisto została zamieniona przez Herę w: Możliwe odpowiedzi: 1. W niedźwiedzicę 2. W łanię 3. W Owcę.
Wybierz fotografię, która przedstawia mit o Kallisto:
1
2
3
Hera - ciekawostki
R1CYGHP3zvT5V1
Obraz autorstwa Jacopo Tintoretto pod tytułem „Pochodzenie Drogi Mlecznej” przedstawia grupę osób przebywających na chmurze. W centrum obrazu znajduje się naga kobieta rudowłosa kobieta – Hera, która odrywa od swojej piersi małego Heraklesa. Mleko z jej piersi trysnęło na niebie tworząc drogę mleczną. Obok niej widoczny jest Zeus z Heraklesem na rękach. Zeus został przedstawiony jako młody mężczyzna o średniej długości włosach. Ubrany jest w niebiesko-czerwone szaty. Wokół Zeusa i Hery widoczne są małe skrzydlate amorki.
Jacopo Tintoretto, „Pochodzenie Drogi Mlecznej”, 1575 r., Galeria Narodowa, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna
Pochodzenie Drogi Mlecznej: Zeus pragnąc zapewnić nieśmiertelność Heraklesowi - synowi, którego właśnie urodziła mu Alkmena - poczekał aż Hera pogrąży się we śnie. Wówczas delikatnie przystawił jej niemowlę do piersi. Herakles zaczął łakomie ssać boskie mleko królowej Olimpu. Bogini obudziła się i zrozumiała, że karmi nie swoje dziecko. Oderwała małego Heraklesa od piersi, a mleko, które z nich trysnęło, rozlało się po niebie. Jeszcze dziś widzimy jego ślad w postaci Drogi Mlecznej.
Źródło: Katarzyna Marciniak Mitologia grecka i rzymska. Spotkania ponad czasem., Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018, s. 273
R1dOuHrN7E09w1
Obraz autorstwa Jamesa Barrego pod tytułem „Jowisz i Junona na górze Ida” przedstawia parę leżącą wśród skał. Zeus został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku o ciemnej karnacji. Ma on bardzo długie włosy oraz bujny zarost. Obok niego znajduje się młoda ciemnowłosa półnaga kobieta przepasana białym materiałem. Para namiętnie patrzy na siebie, szykuje się do pocałunku. W tle widoczne są góry i chmury.
James Barry, „Jowisz i Junona na górze Ida”, 1773 r., Sheffield City Museum, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Podczas wojny trojańskiej, która wybuchła w dużej mierze z powodu pychy Hery, władczyni Olimpu wspierała Greków. Przyczyna była oczywista - Parys, książę trojański przyznał miano “najpiękniejszej” nie jej, a bogini miłości Afrodycie. Stąd, podczas zmagań wojennych Hera wszelkimi sposobami pomagała AchajomAchajowieAchajom. Posunęła się nawet do podstępu, by odwrócić uwagę Zeusa od działań wojennych, w których przyrzekł on przechylić szalę zwycięstwa na rzecz Trojan. Przekonała Hypnosa, by uśpił Zeusa, który przebywał wtedy na górze Ida. Sama zaś udała się na szczyt Idy, by połączyć się z mężem w łożu i uśpić jego czujność przed przybyciem Hypnosa. Tak opisuje tę scenę Homer (Iliada, w. 346 - 351)
Pod nimi boska ziemia miękka się okryła Trawą, kwieciem lotosu, krokusa, hiacyntu Bujnym i błogim, które było dla nich łożem. Na nim legli, okryli się zaś piękną chmurą Złotą. Rzęsiste krople rosy zaświeciły.
RAh2ZLbEqkNJl
Ćwiczenie 6
Kto był matką Heraklesa? Wskaż prawidłową odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Alkmena 2. Hera 3. Artemida
Kto był matką Heraklesa? Wskaż prawidłową odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Alkmena 2. Hera 3. Artemida
R1RrNngqBOOlj
Ćwiczenie 7
Przeczytaj zdania dotyczące mitu o Herze. Następnie wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Achajowie związani są z kulturą mykeńską. 2. Matrona to stara, kłótliwa kobieta. 3. Lucina - pochodzi od wyrazu lux, czyli światło. 4. Słowo moneta pochodzi od starożytnej nazwy pieniędzy. 5. Moneta to przydomek bogini Junony, która służyła Rzymowi dobrą radą. 6. Lucina to przydomek Junony związany ze zbiorem plonów na polach.
Przeczytaj zdania dotyczące mitu o Herze. Następnie wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Achajowie związani są z kulturą mykeńską. 2. Matrona to stara, kłótliwa kobieta. 3. Lucina - pochodzi od wyrazu lux, czyli światło. 4. Słowo moneta pochodzi od starożytnej nazwy pieniędzy. 5. Moneta to przydomek bogini Junony, która służyła Rzymowi dobrą radą. 6. Lucina to przydomek Junony związany ze zbiorem plonów na polach.
Przeczytaj zdania dotyczące mitu o Herze. Następnie zaznacz zdania prawdziwe.
Achajowie związani są z kulturą mykeńską.
Matrona to stara, kłótliwa kobieta.
Lucina - pochodzi od wyrazu lux, czyli światło.
Słowo moneta pochodzi od starożytnej nazwy pieniędzy.
Moneta to przydomek bogini Junony, która służyła Rzymowi dobrą radą.
Lucina to przydomek Junony związany ze zbiorem plonów na polach.
Słowniki
Słownik pojęć
Achajowie
Achajowie
pierwsza grupa plemion greckich, która ok. r. 2000 p.n.e. przybyła do Grecji z północy, podbijając miejscową ludność pochodzącą z Azji Mniejszej, i pod wpływem Krety stworzyła kulturę mykeńską. Podbici ok. 1100 r. p.n.e. przez nową falę plemion greckich Dorów, zajęli w północnej części Peloponezu krainę nazwaną od nich Achają.
Lucina
Lucina
mit. pierwotnie bogini światła (łac. lux, lucis - światło), przynosząca na światło, stąd opiekunka narodzin. Przydomek nadano Juno. Ku czci Junony kobiety obchodziły w Rzymie święto Matronalia w dniu l marca.
Matrona
Matrona
łac. tak nazywano w Rzymie kobietę zamężną; Odbierała ona dowody największego poważania. Matronę wyróżniał strój składający się z długiej białej stoli i narzuconej na nią palii oraz wełnianej opaski na gładko zaczesanych włosach.
Moneta
Moneta
mit. przydomek Junony (luno Moneta - Doradczyni), której pod tym imieniem poświęcona była świątynia na Kapitolu, gdzie znajdowała się równocześnie mennica państwowa. Autorzy starożytni wywodzą przydomek od monere napominać, ostrzegać: wg jednej z wersji, w czasie trzęsienia ziemi dał się słyszeć głos napominający, aby złożono ofiarę z ciężarnej maciory; wg innego podania, Junona miała ostrzec Rzymian przed napadem Galów, wg jeszcze innej wersji w czasie wojny z Pyrrusem Rzymianie, nie mając pieniędzy na prowadzenie wojny, modlili się do Junony o pomoc, bogini zaś odpowiedziała, że pieniądze nie będą im potrzebne, jeśli będą postępować sprawiedliwie. Po zakończeniu wojny nazwali Rzymianie Junonę Monetą (Doradczynią) i powzięli myśl, by bić pieniądze w jej świątyni. Czci Junony Monety poświęcony był dzień l czerwca.
Słownik łacińsko‑polski
R1cFZ1KTKzqdYma59c665d51c684f8_00000000000071
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
ma59c665d51c684f8_0000000000007
ma59c665d51c684f8_0000000000007
flōs, -ōris (m.) kwiat
luna, -ae (f.) księżyc
Mātrona, -ae (f.) Matrona, rzeka w Galii, obecnie: Marna
pavo, -onis (m.) paw
puerpera, -ae (f.) rodząca kobieta
regīna, -ae (f.) królowa
sagittā, -ae (f.) strzała
sapientia, -ae (f.) mądrość
Galeria dzieł sztuki
RWrGcbfUaMy6u1
Ilustracja autorstwa Waltera Crane’a pod tytułem „Skarga pawia” przedstawia zwierzęta i boginię. Bogini Junona została przedstawiona jako młoda rudowłosa kobieta siedząca na wysokim tronie. Kobieta ubrana jest w długą biała suknię, w jednej dłoniach trzyma złote berło i jabłko. Pod tronem widoczne są dwa pawie oraz gęś. Jeden z pawi ma łeb skierowany w stronę bogini, ma on niebieskie umaszczenie oraz kolorowe pawie oczy. Drugi paw znajduje się z prawej strony tronu i siedzi. Obok niej widoczna jest biała gęś. W tle widoczne jest niebieskie niebo oraz białe gwiazdki.
Walter Crane, „Skarga pawia”, 1889 r., ilustracja z książki: „Walter Crane's painting book”, George Routledge and Sons, oldbookillustrations.com, CC BY 3.0
RHY2vp2RHi4961
Fotografia nieznanego autora przedstawia popiersie bogini Hery, która została przedstawiona jako kobieta w średnim wieku, o długich włosach przykrytych koroną. Twarz Hery nie zdradza emocji, ma ona szeroko otwarte oczy i delikatnie rozchylone usta. Fotografia została wykonana na tle brązowej ściany.
Autor nieznany, „Hera”, V w. p.n.e., Muzeum Watykańskie, wikimedia.org, CC BY 2.5
RgwwP2VEDtRkG1
Czarno-biała ilustracja autorstwa Jean-Jacques François Le Barbier pod tytułem „Junona i Kallisto” przedstawia dwie kobiety w lesie. Junona została przedstawiona jako kobieta w średnim wieku, o ciemnych włosach spiętych w kok. Kobieta ubrana jest w dwukolorową suknię sięgającą do kostek. Kobieta jedną ręką ciągnie trzymając za włosy młodą blondwłosą Kallisto, która ubrana jest w białą tunikę. Na twarzy kobiety widoczne jest przerażenie i ból, próbuje się bronić przed Junoną. W tle widoczne są drzewa i góry na których siedzą pawie.
Jean-Jacques François Le Barbier, „Junona i Kallisto”, 1806-7 r., ilustracja „Metamorfoz” Owidiusza w przekładzie Guillaume T. de Villenave, Paryż, web.colby.edu, CC BY 3.0
RvuF0Mv0I0ksa1
Obraz autorstwa Davina Teniersa Starszego pod tytułem „Jowisz przekazuje Junonie Io zmienioną w jałówkę” przedstawia dwie osoby oraz zwierzęta. Hermes został przedstawiony plecami do widza, ma on średniej długości ciemne włosy oraz zarost. Jest on ubrany w biało-czerwone szaty przykrywający jego dolne części ciała. Przed nim znajduje się Junona, która została przedstawiona jako kobieta w średnim wieku. Ma ona brązowe włosy, na której widoczna jest złota korona. Ubrana jest w zielono-fioletową suknię, jedną dłoń trzyma na piersi, a drugą na jałówce stojącej obok. Tą jałówką okazuje się być Io, była kapłanka Hery, w którą została zamieniona przez Zeusa. Na drugim planie widoczne są dwa pawie, a w tle widoczne są drzewa oraz góry.
David Teniers Starszy, „Jowisz przekazuje Junonie Io zmienioną w jałówkę”, 1638 r., Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, wikimedia.org, domena publiczna
R1CYGHP3zvT5V1
Obraz autorstwa Jacopo Tintoretto pod tytułem „Pochodzenie Drogi Mlecznej” przedstawia grupę osób przebywających na chmurze. W centrum obrazu znajduje się naga kobieta rudowłosa kobieta – Hera, która odrywa od swojej piersi małego Heraklesa. Mleko z jej piersi trysnęło na niebie tworząc drogę mleczną. Obok niej widoczny jest Zeus z Heraklesem na rękach. Zeus został przedstawiony jako młody mężczyzna o średniej długości włosach. Ubrany jest w niebiesko-czerwone szaty. Wokół Zeusa i Hery widoczne są małe skrzydlate amorki.
Jacopo Tintoretto, „Pochodzenie Drogi Mlecznej”, 1575 r., Galeria Narodowa, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna
R1dOuHrN7E09w1
Obraz autorstwa Jamesa Barrego pod tytułem „Jowisz i Junona na górze Ida” przedstawia parę leżącą wśród skał. Zeus został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku o ciemnej karnacji. Ma on bardzo długie włosy oraz bujny zarost. Obok niego znajduje się młoda ciemnowłosa półnaga kobieta przepasana białym materiałem. Para namiętnie patrzy na siebie, szykuje się do pocałunku. W tle widoczne są góry i chmury.
James Barry, „Jowisz i Junona na górze Ida”, 1773 r., Sheffield City Museum, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
RH7RNjuDfPQIq1
Fotografia nieznanego autora prezentuje rzeźbę bogini Junony, która odpoczywa pod drzewem. Junona została przedstawiona, jako młoda kobieta, o długich ciemnych włosach spiętych w kok. Ubrana jest w długą i zwiewną tunikę. Obok kobiety widoczna jest gęś oraz pies. Płaskorzeźba znajduje się przed wodopojem.
„Bogini Junona” - fontanna,, XVI w., Rzym, vminko.org, CC BY 3.0
RWbJoP1ozATRp1
Praca Sandro Botticelliego pod tytułem „Narodziny Wenus” przedstawia bogini Wenus, która dopływa do brzegu na wielkiej muszli. Wenus została przedstawiona, jako młoda naga rudowłosa kobieta. Kobieta jedną dłonią przykrywa piersi, a drugą genitalia. Z prawej strony widoczna jest Hora (jedna z bogiń pór roku), ma ona długie rude włosy i ubrana jest w białą suknię. W jej dłoniach widoczna jest czerwony płaszcz, którym chce okryć Wenus. Z lewej strony dzieła widoczne są dwie splecione ze sobą skrzydlate osoby, które dmuchają w muszlę Wenus.
Praca autorstwa Elihu Veddera pod tytułem „Minerva” i przedstawia pozującą bogini Minerwę na tle promieni słonecznych. Minerwa została przedstawiona jako młoda ciemnowłosa kobieta pozująca z profilu. Jest ubrana w złotą łuskową zbroję, na której widoczny jest symbol słońca. Do zbroi przypięte są dwie szaty tj. niebieska i czerwona.
Elihu Vedder, „Minerwa”, mozaika, 1897 r., Biblioteka Kongresu, Waszyngton, wikimedia.org, domena publiczna
R1YfdA71K9jr01
Obraz autorstwa Luca Penniego pod tytułem „Diana łowczyni” przedstawia młodą nagą kobietę wędrującą wraz ze swoim psem przez las. Diana ma długie jasne włosy spięte w kok, na jej plecach widoczny jest kołczan pełen strzał. W jednej dłoni trzyma łuk, a w drugiej strzałę. Ciało kobiety przepasane jest pomarańczowym materiałem. U jej boku widoczny jest pies myśliwski o białym umaszczeniu. W tle widoczny jest las i góry.
Luca Penni, „Diana łowczyni”, 1550 r., Muzeum Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna
R1J25at33DmSz1
Obraz autorstwa Aleksandra Roslina pod tytułem „Flora” przedstawia młodą blondwłosą kobietę, siedzącą pod drzewem. Flora ma długie włosy, na których widoczny jest kwiecisty wianek. Ubrana jest w białą halkę spod której wystaje pierś. Dolna część ciała kobiety jest przykryta czerwonym materiałem, na którym widoczne są kwiaty. W oddali widoczne są drzewa i bezchmurne niebo.
Alexander Roslin, „Flora”, XVIII w., The Musée des Beaux-Arts de Bordeaux, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Bibliografia
Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
J. Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn 1992.
K. Marciniak, Mitologia grecka i rzymska. Spotkania ponad czasem, Warszawa 2018.
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Warszawa 1990.