1583 – powstanie obrazu Giambologna, Porwanie Sabinek
1598– powstanie obrazu Federico Barocci, Ucieczka Eneasza z Troi
1617 – powstanie obrazu P. P. Rubens, Mars i Rea Sylwia
1799 – powstanie obrazu Jacques‑Louis David, Interwencja Sabinek
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RNo9LIaJwCsM61
Scenariusz zajęć do pobrania
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
3. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu historii literatury starożytnej:
2) literatura rzymska:
d) Wergiliusz, Eneida,
6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:
4) życie społeczne i gospodarcze (miasto i wieś, drogi, handel; religie w świecie greckim i rzymskim; wyrocznie – Delfy, Sybilla; niewola i niewolnicy; fenomen prawa rzymskiego; kalendarz; armia grecka i rzymska; rozrywki);
Nauczysz się
opisywać jak wyglądały początki Rzymu zdaniem jego starożytnych mieszkańców;
opowiadać dlaczego symbolem Rzymu jest wilczyca, a Rzymianie nazywali siebie Kwirytami;
tłumaczyć fragment dzieła Wergiliusza i Liwiusza;
rozpoznawać dzieła artystów, którzy inspirowali się mitami o początkach Rzymu.
Wprowadzenie
Co roku 21 kwietnia w Rzymie obchodzone są uroczystości związane z pewną szczególną rocznicą. Już w starożytności uważano bowiem, że w tym właśnie dniu zostało założone miasto Rzym i to dokładnie w 753 r. p.n.e. Data ta stała się kluczowa dla starożytnych. Była bowiem podstawą rachuby czasu. Grecy liczyli swój czas na podstawie igrzysk olimpijskich, a Rzymianie podawali daty, licząc upływ czasu od założenia miasta, a więc ab Urbe condita.
RfEvD1LtEu2Rq
Ilustracja interaktywna Wilczyca kapitolińska. 1. Początki wiecznego miasta związane są z pewnymi mitami, które dla starożytnych Rzymian były częścią ich historii. Założyciel Rzymu – Romulus - był równocześnie pierwszym królem późniejszego imperium, a choć uznano go z czasem za boga, który jako żywy został przeniesiony do krainy bóstw, to czczono jego grób, który miał znajdować się na Forum Romanum. Zanim jednak nastąpiły czasy królewskie, historię Rzymian zapoczątkował pewien Trojanin, o którym za chwilę.
Ilustracja interaktywna Wilczyca kapitolińska. 1. Początki wiecznego miasta związane są z pewnymi mitami, które dla starożytnych Rzymian były częścią ich historii. Założyciel Rzymu – Romulus - był równocześnie pierwszym królem późniejszego imperium, a choć uznano go z czasem za boga, który jako żywy został przeniesiony do krainy bóstw, to czczono jego grób, który miał znajdować się na Forum Romanum. Zanim jednak nastąpiły czasy królewskie, historię Rzymian zapoczątkował pewien Trojanin, o którym za chwilę.
1
1. Początki wiecznego miasta związane są z pewnymi mitami, które dla starożytnych Rzymian były częścią ich historii. Założyciel Rzymu – Romulus - był równocześnie pierwszym królem późniejszego imperium, a choć uznano go z czasem za boga, który jako żywy został przeniesiony do krainy bóstw, to czczono jego grób, który miał znajdować się na Forum Romanum. Zanim jednak nastąpiły czasy królewskie, historię Rzymian zapoczątkował pewien Trojanin, o którym za chwilę.
„Wilczyca kapitolińska”, 480 - 470 r. p.n.e., Muzea Kapitolińskie, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RdiQXD2pISYkk
Ćwiczenie 1
Rzymianie liczyli swój czas określając lata, które upłynęły „ab Urbe condita”, czyli od założenia miasta, a więc od 753 r. p.n.e. według naszej rachuby czasu. Wskaż chrzest Polski (966) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. założenie Akademii Krakowskiej (1364) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. I rozbiór Polski (1772) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. Odzyskanie niepodległości przez Polskę (1918) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. wejście Polski do UE (2004 Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c.
Rzymianie liczyli swój czas określając lata, które upłynęły „ab Urbe condita”, czyli od założenia miasta, a więc od 753 r. p.n.e. według naszej rachuby czasu. Wskaż chrzest Polski (966) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. założenie Akademii Krakowskiej (1364) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. I rozbiór Polski (1772) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. Odzyskanie niepodległości przez Polskę (1918) Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c. wejście Polski do UE (2004 Możliwe odpowiedzi: 1. 2670 a. U. c., 2. 1718 a. U. c., 3. 2756 a. U. c., 4. 2116 a. U. c., 5. 2524 a. U. c.
Rzymianie liczyli swój czas określając lata, które upłynęły „ab Urbe condita”, czyli od założenia miasta, a więc od 753 r. p.n.e. według naszej rachuby czasu. Wskaż
1718 a. U. c., 2756 a. U. c., 2670 a. U. c., 2524 a. U. c., 2116 a. U. c.
chrzest Polski (966)
założenie Akademii Krakowskiej (1364)
I rozbiór Polski (1772)
Odzyskanie niepodległości przez Polskę (1918)
wejście Polski do UE (2004
Polecenie 1
Legendy założycielskie dotyczące początków państw i narodów istniały wśród wielu ludów i stanowią wspólny element dziedzictwa kulturowego. Jakie znasz historie/legendy, które opisują początki państwa polskiego? Przygotuj krótką wypowiedź streszczającą te legendy.
RJ8aWaMvIm0jx
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Eneasz to bardzo ważna postać dla rzymskiej mitologii. Starożytni wierzyli bowiem, że to on stał u początków istnienia ich imperium. Jego dzieje w najobszerniejszej formie przedstawił Wergiliusz, poeta z I w. p.n.e., który napisał narodowy epos Rzymian – Eneidę w dwunastu księgach, nawiązującą w bardzo dużym stopniu do dwóch eposów homerowych – Iliady i Odysei.
R11zdLDEb79X2
Ilustracja interaktywna Wergiliusz na rzymskiej mozaice 1. Oprócz Eneidy, znanymi działami tego poety są Georgiki, poemat o rolnictwie w czterech księgach, oraz Bukoliki – poezje pasterskie.
Ilustracja interaktywna Wergiliusz na rzymskiej mozaice 1. Oprócz Eneidy, znanymi działami tego poety są Georgiki, poemat o rolnictwie w czterech księgach, oraz Bukoliki – poezje pasterskie.
1
1.
Autor nieznany, „Wergiliusz na rzymskiej mozaice”, III w., Muzeum Narodowe Bardo, Tunezja, wikimedia.org, CC BY 3.0
Eneida
R1ZC9gco271rg1
Obraz autorstwa Federico Barocciego pod tytułem Ucieczka Eneasza z Troi przedstawia grupę osób uciekających z miasta pochłoniętego pożarami i bitwą. Eneasz to mężczyzna znajdujący się w centrum obrazu. Ubrany jest w zieloną sukmanę i srebrny hełm. Na swoich barkach niesie starszego mężczyznę ubranego w różowe szaty i złote spodnie. Obok Eneasza z lewej strony biegnie dziecko, które zakrywa swoje uszy, a ubrane jest w biało-czerwone szaty. Z prawej strony znajduje się przerażona młoda kobieta, która ucieka z zamkniętymi oczami, ubrana jest w długą suknię w kolorze biało-czerwonym. W tle widoczne są płonące budynki oraz walczący żołnierze.
Federico Barocci, „Ucieczka Eneasza z Troi”, 1598 r., Galeria Borghese, Włochy, es.artsdot.com/ADC/Art.nsf, CC BY 3.0
Eneida opowiada o ucieczce Eneasza z płonącej Troi, jego wędrówce do wybrzeży Italii, aż po walkę o władzę. Przetłumacz fragment inwokacji do dzieła, w której Wergiliusz streszcza, co będzie tematem jego poematu.
Arma virumque cano, Troiae qui primus ab oris Italiam, fato profugus, Laviniaque venit litora, multum ille et terris iactatus et alto vi superum saevae memorem Iunonis ob iram; multa quoque et bello passus, dum conderet urbem, inferretque deos Latio, genus unde Latinum, Albanique patres, atque altae moenia Romae.
Eneida była dziełem ważnym dla Rzymian, a przez to – dla całej Europy. Stała się źródłem wielu inspiracji dla artystów, dlatego warto znać jej treść. Losy Eneasza opisane przez Wergiliusza zostały przedstawione na animacji.
Rlhupjk6pHTTT
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Fracoisa Perriera pod tytułem Eneasz i Sybilla Kumańska. Ukazuje on Eneasza, który odwiedza wieszczkę Sybillę by poznać swoje przyszłe losy. Wyrocznia jest młodą kobietą ubraną w biały szaty. Eneasz jest ubrany ja wojownik. Ma na sobie zbroje, hełm i pelerynę. W ręku trzyma włócznie. Za nim znajdują się inni wojownicy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wergiliusz przedstawia dzieje Eneasza w XII księgach swojego dzieła. Eneasz ucieka z płonącej Troi. Umożliwia mu to bogini Wenus – jego matka. Pobożny Eneasz zabiera ze sobą ojca Anchizesa oraz syna Askaniusza. Ucieczka przybywa do Kartaginy, w której rządzi królowa Dydona. Bogini Wenus sprawia, że kobieta zakochuje się w przybyszu, co sprawia, że przybysze z Troi mogą czuć się bezpiecznie. W czasie uczty Eneasz relacjonuje przebieg swojej dotychczasowej wędrówki. Opowiada o koniu trojańskim, który doprowadził do zagłady miasta. Udało mu się uciec wraz z ojcem i synem, jednak stracił żonę. W czasie ucieczki pojawił się przed nim duch, który kazał mu płynąć do Italii. W drodze Trojanie odwiedzają te same miejsca, które zostały opisane przez Homera. Uciekinierzy docierają do Drepanum, gdzie umiera ojciec Eneasza – Anchizes. Na tym kończy się opowieść bohatera. 2. Między Eneaszem a królową Kartaginy dochodzi do romansu. W czasie polowania przychodzi potężna burza, przed którą bohaterowie chronią się w jaskini, co zbliża ich do siebie. Zakochany Eneasz zapomina o swojej misji. Zjawia się przed nim Merkury, wysłany przez Jowisza, aby przypomnieć bohaterowi, że musi dopłynąć do Italii. Eneasz odpływa z Kartaginy, w wyniku czego Dydona popełnia samobójstwo, ale wcześniej zapowiada swojego przyszłego mściciela., 3. Trojanie przybywają na Sycylię, gdzie Eneasz organizuje igrzyska ku czci Anchizesa. Dochodzi tu również do podziału grupy. Część Trojan, zmęczona wędrówką, pozostaje na Sycylii. Eneasz i reszta wyruszają w dalszą drogę. Przybywają do Kume, gdzie swą siedzibę ma wieszczka Sybilla. Dzięki złotej gałązce wieszczki, Eneasz dostaje się do krainy zmarłych – Hadesu – gdzie spotyka między innymi ducha Dydony. Nie udaje mu się wybłagać przebaczenia. W końcu docierają do Elizjum, krainy szczęśliwych dusz, gdzie spotykają się z duchem Anchizesa. W końcu Eneasz i Sybilla wracają na ziemię, a Trojanie mogą wyruszać w dalszą drogę. Lądują w końcu u ujścia Tybru, do Lacjum, gdzie rządzi Latynus. Spełnia się również przepowiednia, że wędrówka ich skończy się tam, gdzie będą jeść własne stoły – w czasie uczty Trojanie rozłożyli pożywienie na podpłomykach, które potem zjedli. Następnego dnia Eneasz udaje się do Latynusa. Otrzymuje od niego pozwolenie na poślubienie jego córki Lawinii. Wywołuje to konflikt między Trojanami i Rutulami – Lawinia bowiem była już przyrzeczona ich władcy – Turnusowi. Dochodzi do walki, w której wojskom trojańskim pomaga król – Ewander. Do działań włączają się boginie Wenus i Junona, stając po przeciwnych stronach. Jowisz jednak zabrania im dalszej walki, obiecując, że po połączeniu Trojan i Latynów lud ten znany będzie jako Latynowie, a nazwa Trojan zostanie zapomniana, co satysfakcjonuje Junonę, która utrudniała uciekinierom dotarcie do Italii. Ostatecznie udaje się wojskom Trojańskim pokonać oddziały Turnusa, który sam ginie z ręki Eneasza. W ten sposób kończy się wędrówka uciekiniera spod Troi.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Fracoisa Perriera pod tytułem Eneasz i Sybilla Kumańska. Ukazuje on Eneasza, który odwiedza wieszczkę Sybillę by poznać swoje przyszłe losy. Wyrocznia jest młodą kobietą ubraną w biały szaty. Eneasz jest ubrany ja wojownik. Ma na sobie zbroje, hełm i pelerynę. W ręku trzyma włócznie. Za nim znajdują się inni wojownicy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Wergiliusz przedstawia dzieje Eneasza w XII księgach swojego dzieła. Eneasz ucieka z płonącej Troi. Umożliwia mu to bogini Wenus – jego matka. Pobożny Eneasz zabiera ze sobą ojca Anchizesa oraz syna Askaniusza. Ucieczka przybywa do Kartaginy, w której rządzi królowa Dydona. Bogini Wenus sprawia, że kobieta zakochuje się w przybyszu, co sprawia, że przybysze z Troi mogą czuć się bezpiecznie. W czasie uczty Eneasz relacjonuje przebieg swojej dotychczasowej wędrówki. Opowiada o koniu trojańskim, który doprowadził do zagłady miasta. Udało mu się uciec wraz z ojcem i synem, jednak stracił żonę. W czasie ucieczki pojawił się przed nim duch, który kazał mu płynąć do Italii. W drodze Trojanie odwiedzają te same miejsca, które zostały opisane przez Homera. Uciekinierzy docierają do Drepanum, gdzie umiera ojciec Eneasza – Anchizes. Na tym kończy się opowieść bohatera. 2. Między Eneaszem a królową Kartaginy dochodzi do romansu. W czasie polowania przychodzi potężna burza, przed którą bohaterowie chronią się w jaskini, co zbliża ich do siebie. Zakochany Eneasz zapomina o swojej misji. Zjawia się przed nim Merkury, wysłany przez Jowisza, aby przypomnieć bohaterowi, że musi dopłynąć do Italii. Eneasz odpływa z Kartaginy, w wyniku czego Dydona popełnia samobójstwo, ale wcześniej zapowiada swojego przyszłego mściciela., 3. Trojanie przybywają na Sycylię, gdzie Eneasz organizuje igrzyska ku czci Anchizesa. Dochodzi tu również do podziału grupy. Część Trojan, zmęczona wędrówką, pozostaje na Sycylii. Eneasz i reszta wyruszają w dalszą drogę. Przybywają do Kume, gdzie swą siedzibę ma wieszczka Sybilla. Dzięki złotej gałązce wieszczki, Eneasz dostaje się do krainy zmarłych – Hadesu – gdzie spotyka między innymi ducha Dydony. Nie udaje mu się wybłagać przebaczenia. W końcu docierają do Elizjum, krainy szczęśliwych dusz, gdzie spotykają się z duchem Anchizesa. W końcu Eneasz i Sybilla wracają na ziemię, a Trojanie mogą wyruszać w dalszą drogę. Lądują w końcu u ujścia Tybru, do Lacjum, gdzie rządzi Latynus. Spełnia się również przepowiednia, że wędrówka ich skończy się tam, gdzie będą jeść własne stoły – w czasie uczty Trojanie rozłożyli pożywienie na podpłomykach, które potem zjedli. Następnego dnia Eneasz udaje się do Latynusa. Otrzymuje od niego pozwolenie na poślubienie jego córki Lawinii. Wywołuje to konflikt między Trojanami i Rutulami – Lawinia bowiem była już przyrzeczona ich władcy – Turnusowi. Dochodzi do walki, w której wojskom trojańskim pomaga król – Ewander. Do działań włączają się boginie Wenus i Junona, stając po przeciwnych stronach. Jowisz jednak zabrania im dalszej walki, obiecując, że po połączeniu Trojan i Latynów lud ten znany będzie jako Latynowie, a nazwa Trojan zostanie zapomniana, co satysfakcjonuje Junonę, która utrudniała uciekinierom dotarcie do Italii. Ostatecznie udaje się wojskom Trojańskim pokonać oddziały Turnusa, który sam ginie z ręki Eneasza. W ten sposób kończy się wędrówka uciekiniera spod Troi.
1
2
3
1. Wergiliusz przedstawia dzieje Eneasza w XII księgach swojego dzieła. Eneasz ucieka z płonącej Troi. Umożliwia mu to bogini Wenus – jego matka. Pobożny Eneasz zabiera ze sobą ojca Anchizesa oraz syna Askaniusza. Ucieczka przybywa do Kartaginy, w której rządzi królowa Dydona. Bogini Wenus sprawia, że kobieta zakochuje się w przybyszu, co sprawia, że przybysze z Troi mogą czuć się bezpiecznie. W czasie uczty Eneasz relacjonuje przebieg swojej dotychczasowej wędrówki. Opowiada o koniu trojańskim, który doprowadził do zagłady miasta. Udało mu się uciec wraz z ojcem i synem, jednak stracił żonę. W czasie ucieczki pojawił się przed nim duch, który kazał mu płynąć do Italii. W drodze Trojanie odwiedzają te same miejsca, które zostały opisane przez Homera. Uciekinierzy docierają do Drepanum, gdzie umiera ojciec Eneasza – Anchizes. Na tym kończy się opowieść bohatera.
2. Między Eneaszem a królową Kartaginy dochodzi do romansu. W czasie polowania przychodzi potężna burza, przed którą bohaterowie chronią się w jaskini, co zbliża ich do siebie. Zakochany Eneasz zapomina o swojej misji. Zjawia się przed nim Merkury, wysłany przez Jowisza, aby przypomnieć bohaterowi, że musi dopłynąć do Italii. Eneasz odpływa z Kartaginy, w wyniku czego Dydona popełnia samobójstwo, ale wcześniej zapowiada swojego przyszłego mściciela.
3. Trojanie przybywają na Sycylię, gdzie Eneasz organizuje igrzyska ku czci Anchizesa. Dochodzi tu również do podziału grupy. Część Trojan, zmęczona wędrówką, pozostaje na Sycylii. Eneasz i reszta wyruszają w dalszą drogę. Przybywają do Kume, gdzie swą siedzibę ma wieszczka Sybilla. Dzięki złotej gałązce wieszczki, Eneasz dostaje się do krainy zmarłych – Hadesu – gdzie spotyka między innymi ducha Dydony. Nie udaje mu się wybłagać przebaczenia. W końcu docierają do Elizjum, krainy szczęśliwych dusz, gdzie spotykają się z duchem Anchizesa. W końcu Eneasz i Sybilla wracają na ziemię, a Trojanie mogą wyruszać w dalszą drogę. Lądują w końcu u ujścia Tybru, do Lacjum, gdzie rządzi Latynus. Spełnia się również przepowiednia, że wędrówka ich skończy się tam, gdzie będą jeść własne stoły – w czasie uczty Trojanie rozłożyli pożywienie na podpłomykach, które potem zjedli. Następnego dnia Eneasz udaje się do Latynusa. Otrzymuje od niego pozwolenie na poślubienie jego córki Lawinii. Wywołuje to konflikt między Trojanami i Rutulami – Lawinia bowiem była już przyrzeczona ich władcy – Turnusowi. Dochodzi do walki, w której wojskom trojańskim pomaga król – Ewander. Do działań włączają się boginie Wenus i Junona, stając po przeciwnych stronach. Jowisz jednak zabrania im dalszej walki, obiecując, że po połączeniu Trojan i Latynów lud ten znany będzie jako Latynowie, a nazwa Trojan zostanie zapomniana, co satysfakcjonuje Junonę, która utrudniała uciekinierom dotarcie do Italii. Ostatecznie udaje się wojskom Trojańskim pokonać oddziały Turnusa, który sam ginie z ręki Eneasza. W ten sposób kończy się wędrówka uciekiniera spod Troi.
François Perrier, „Eneasz i Sybilla Kumańska”, Muzeum Narodowe w Warszawie, wikimedia.org, domena publiczna
Syn Eneasza, Askaniusz‑Julus, postanowił się usamodzielnić i sam dokonać wspaniałych czynów. Założył własne miasto – Alba Longa – i władał w nim gospodarnie i sprawiedliwie. Następne pokolenia dobrze go wspominały. Jego potomkiem był Prokas, król miasta, który miał pewien problem. Posiadał dwóch synów – Numitora i Amuliusa. Zgodnie ze starszeństwem tron należał się Numitorowi, który rzeczywiście przejął władzę po śmierci ojca. Jego młodszy brat jednak zazdrościł mu władzy. Uważał, że tron należy się jemu, ponieważ był bardzo waleczny i odważny. Postanowił odebrać bratu władzę i siłą strącił go z tronu. Aby zabezpieczyć przyszłość własnym potomkom, uczynił córkę Numitora – Reę Sylwię – westalkąWestalkiwestalką. Były to kapłanki bogini Westy, które dbały o to, by nigdy nie wygasł ogień znajdujący się w jej świątyni. Dziewczętom tym nie wolno było wychodzić za mąż ani mieć dzieci. Doszło jednak do zadziwiającego zdarzenia. Córka Numitora urodziła bliźnięta – Romulusa i Remusa. Wierzono, że byli to synowie boga wojny, Marsa.
R1UQBo7CkqtTl1
Obraz Petera Paula Rubensa pod tytułem „Mars i Rea Sylwia” przedstawia scenę, w której mężczyzna biegnie do pomieszczenia. Mars został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, ubrany jest w ciemną zbroję i czerwoną szatę. U jego boku widoczny jest krótki miecz. Mężczyzna chwyta za ramię Rea Sylwię – młodą kobietę, która jest ubrana w białą suknię i złotą szatę. Na twarzy Marsa widoczne jest przerażenie, Sylwia zaś sprawia wrażenie zmęczonej. Obok Marsa biegną dwaj chłopcy, jeden sprawia wrażenie płaczącego. Oboje są nadzy. Mają jedynie przepasane w pasie szaty, jeden w kolorze czerwonym, drugi zielonym
Peter Paul Rubens, „Mars i Rea Sylwia”, 1617-1620, Liechtenstain Muzeum, Liechtenstein, wikimedia.org, domena publiczna
m7d27282dc47fc4f4_0000000000005
Oręż opiewam i męża, co pierwszy / Z ziemi trojańskiej do Italii – tułacz / Zrządzeniem losu – na brzegi lawińskie / Przybył. Po ziemiach i morzach miotany / Siłą niebiańską, ścigany zawziętym / Gniewem Junony srogiej, wiele także / W wojnie wycierpiał, aż wreszcie założył / Miasto, aż bogi wprowadził do Lacjum. / Rodzaj latyński, albańscy ojcowie, / Mury wysokiej Romy stąd się wiodą. Wergiliusz, Eneida, przekład Z. Kubiaka, Warszawa 1998.
Losy Romulusa i Remusa
Kiedy Rzymianie dowiadywali się o romansie westalki, na kapłankę czekała tylko jedna kara – zamurowanie żywcem i śmierć głodowa. Rea Sylwia, wiedząc o tym, co ją czeka, postanowiła ocalić swoich synów. Uplotła koszyk, umieściła w nim niemowlęta i zanurzyła w nurtach Tybru, licząc, że w ten sposób ocali ich życie.
RMNJvrVu4QLT4
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Romulus i Remus karmieni przez wilczycę autorstwa Petera Paula Rubensa przedstawia scenę karmienia chłopców przez wilczycę kapitolińską. W centrum obrazu znajduje się leżąca wilczyca, a obok niej dwóch chłopców, jeden z nich pije mleko. Obok wilczycy widoczne są trzy postacie – mężczyzna i kobieta, którzy leżą za wilczycą oraz mężczyzna z laską wychylający się zza drzewa. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje:
1. Koszyk z chłopcami płynął z nurtem rzeki, aż zatrzymał się w okolicach Palatynu. Chłopcy z czasem zaczęli płakać, byli głodni. Wtedy na pomoc przyszła im wilczyca, która codziennie przybywała w to miejsce, aby zaspokoić ich głód. Stała się ona symbolem Rzymu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Romulus i Remus karmieni przez wilczycę autorstwa Petera Paula Rubensa przedstawia scenę karmienia chłopców przez wilczycę kapitolińską. W centrum obrazu znajduje się leżąca wilczyca, a obok niej dwóch chłopców, jeden z nich pije mleko. Obok wilczycy widoczne są trzy postacie – mężczyzna i kobieta, którzy leżą za wilczycą oraz mężczyzna z laską wychylający się zza drzewa. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje:
1. Koszyk z chłopcami płynął z nurtem rzeki, aż zatrzymał się w okolicach Palatynu. Chłopcy z czasem zaczęli płakać, byli głodni. Wtedy na pomoc przyszła im wilczyca, która codziennie przybywała w to miejsce, aby zaspokoić ich głód. Stała się ona symbolem Rzymu.
1
1. Koszyk z chłopcami płynął z nurtem rzeki, aż zatrzymał się w okolicach Palatynu. Chłopcy z czasem zaczęli płakać, byli głodni. Wtedy na pomoc przyszła im wilczyca, która codziennie przybywała w to miejsce, aby zaspokoić ich głód. Stała się ona symbolem Rzymu.
Peter Paul Rubens, „Romulus i Remus karmieni przez wilczycę”, ok. 1616 r., Muzea Kapitolińskie, Włochy, pointfromview.blogspot.gr/, CC BY 3.0
RD6bR8D3s6vi2
Ćwiczenie 2
Rzymianie byli dumni ze swojego pochodzenia od bogów. Czuli się związani z Eneaszem oraz Romulusem, którzy jak sądzili mieli boski rodowód. Wskaż parę bóstw, które przyczyniły się do ich urodzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Jowisz i Junona, 2. Wenus i Mars, 3. Pluton i Prozerpina
Rzymianie byli dumni ze swojego pochodzenia od bogów. Czuli się związani z Eneaszem oraz Romulusem, którzy jak sądzili mieli boski rodowód. Wskaż parę bóstw, które przyczyniły się do ich urodzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Jowisz i Junona, 2. Wenus i Mars, 3. Pluton i Prozerpina
Rzymianie byli dumni ze swojego pochodzenia od bogów. Czuli się związani z Eneaszem oraz Romulusem, którzy jak sądzili mieli boski rodowód. Wskaż parę bóstw, które przyczyniły się do ich urodzenia.
Jowisz i Junona
Wenus i Mars
Pluton i Prozerpina
W końcu chłopców znalazł pasterz Faustulus, który zabrał ich do swojej chaty. Tam wraz z żoną – Accą Laurentią - zaopiekowali się bliźniakami. Kiedy chłopcy dorośli, dowiedzieli się o swoim pochodzeniu. A że byli synami boga wojny, nie obawiali się chwycić za broń i walczyć o sprawiedliwość. Dokonali przewrotu i zwrócili władzę nad Alba Longa swojemu dziadkowi, Numitorowi. Sami postanowili założyć miasto tam, gdzie wykarmiła ich wilczyca.
R12KpuGGJ4KuM1
Obraz pod tytułem Pasterz Faustulus przynoszący Romulusa i Remusa do żony autorstwa Nicholasa Mignarda przedstawia scenę w której mężczyzna przynosi braci domostwa. Mężczyzna znajduje się z prawej strony obrazu, ubrany jest w brązową szatę, przepasany jest niebieską szatą, w której trzyma dwójkę chłopców. Z lewej strony obrazu obecne są trzy kobiety – dwie młode oraz jedna starsza, wszystkie są zaciekawione dziećmi, szczególnie jedna (w czerwonej sukni), która chce wziąć dzieci na ręce. Wszystkiemu przygląda się zaciekawiony pies. W tle widoczne są góry oraz zachmurzone niebo.
Nicholas Mignard, „Pasterz Faustulus przynoszący Romulusa i Remusa do żony”, 1654 r., Dallas Museum of Art., Dallas, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
ReeInRA0ZbXTq1
Ilustracja pod tytułem „Romulus i Remus wypatrujący wieszczych znaków” wykonana została czarną kreską. Na rysunku przedstawiono Romulusa i Remusa stojących w tle pagórkowatego krajobrazu. Mężczyźni rozglądają się w obie strony. Nad nimi przelatuje stado ptaków.
„Romulus i Remus wypatrujący wieszczych znaków”, ok. 1520 r., wikimedia.org, domena publiczna
Bracia przybyli na miejsce, gdzie zostali uratowani. Postanowili zabrać się do dzieła i ogłosić światu istnienie nowego miasta. Nie mogli jednak uzgodnić, jaką nazwę powinno nosić i kto będzie nim rządził. Każdy uważał, że nazwa miasta powinna być związana z jego imieniem, a władza należy się właśnie jemu. W końcu postanowili poczekać na znak wieszczy, rozeszli się na osobne wzgórza i zaczęli obserwować niebo. Remus zasiadł na Awentynie. Ucieszył się bardzo, gdy nad jego głową zaczęło kołować sześć potężnych orłów. Pobiegł szybko na Kapitol, gdzie to samo robił jego brat. Z radością powiedział mu, co zobaczył. Na to Romulus pokazał mu na niebo, a tam – dwanaście potężnych orłów. Zdecydowano więc, że miasto będzie nosić nazwę Roma – od Romulusa. Tak więc Romulus, król nowego miasta – Rzymu – zabrał się za wytyczenie przyszłych miejskich murów. Zaprzągł do pługa parę wołów i wyorał pierwsze granice miasta, na których kiedyś chciał wznieść jego mury. Rozśmieszyło to Remusa, który z drwiną przekroczył granicę nowo wytyczonego miasta.
R1DhcqeKiWzI3
Ćwiczenie 3
W toku lekcji pojawiło się wiele legendarnych postaci. Ustal koligacje rodzinne. Anchizes Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Eneasz Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Askaniusz Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Numitor Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Rea Sylwia Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa.
W toku lekcji pojawiło się wiele legendarnych postaci. Ustal koligacje rodzinne. Anchizes Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Eneasz Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Askaniusz Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Numitor Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa. Rea Sylwia Możliwe odpowiedzi: 1. był ojcem Eneasza, 2. był ojcem Askaniusza, 3. był ojcem Rei Sylwii, 4. jego babcią była bogini Wenus, 5. była matką Romulusa i Remusa.
W toku lekcji pojawiło się wiele legendarnych postaci. Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej ustal koligacje rodzinne.
jego babcią była bogini Wenus, był ojcem Eneasza, był ojcem Askaniusza, był ojcem Rei Sylwii, była matką Romulusa i Remusa
Anchizes
Eneasz
Askaniusz
Numitor
Rea Sylwia
R13R7ZWtvjAb9
Ćwiczenie 4
Historia Rzymu związana była z mitami o Eneaszu oraz Romulusie i Remusie. W opowieści pojawiają się nazwy trzech miast, założonych wtedy w Italii. Który założyciel zbudował następujące miasta? Lawinium Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym Alba Longa Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym Romulus Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym
Historia Rzymu związana była z mitami o Eneaszu oraz Romulusie i Remusie. W opowieści pojawiają się nazwy trzech miast, założonych wtedy w Italii. Który założyciel zbudował następujące miasta? Lawinium Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym Alba Longa Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym Romulus Możliwe odpowiedzi: 1. Askaniusz, 2. Eneasz, 3. Rzym
Historia Rzymu związana była z mitami o Eneaszu oraz Romulusie i Remusie. W opowieści pojawiają się nazwy trzech miast, założonych wtedy w Italii. Który założyciel zbudował następujące miasta?
Askaniusz, Rzym, Eneasz
Lawinium
Alba Longa
Romulus
Dzieje Rzymu od założenia miasta Liwiusza
Rwv46gJMNG5vE1
Ilustracja przedstawia rzymskiego historyka Tytusa Liwiusza. Młody mężczyzna został sportretowany z profilu, ma kręcone krótkie włosy, szpiczasty nos, twarz poważną, ale przyjazną.
Tytus Liwiusz, kobo.com/us/en, CC BY 3.0
Opowieść o Romulusie i Remusie została zawarta między innymi w monumentalnym dziele (142 woluminy!) Tytusa Liwiusza, historyka z przełomu I w. p.n.e. i I n.e. Do naszych czasów zachowała się ok. ¼ całości, m.in. księga I, w której zawarty jest opis początku miasta. Przetłumacz fragment opowiadający o tym, co stało się, kiedy Remus przekroczył granice wytyczone przez Romulusa:
Vulgatior fama est ludibrio fratris Remum novos transiluisse muros; inde ab irato Romulo, cum verbis quoque increpitans adiecisset, „Sic deinde, quicumque alius transiliet moenia mea”, interfectum. Ita solus potitus imperio Romulus; condita urbs conditoris nomine appellata.
Po założeniu miasta Romulus musiał je zaludnić. W obrębie murów ogłosił asylum, co oznaczało, że w Rzymie mogli schronić się wszyscy, którzy mieli coś na sumieniu i nie wolno było wymierzyć im zasłużonej kary. Do miasta zbiegło więc wielu mężczyzn, którzy w podziękowaniu Romulusowi za ochronę, byli wiernymi i oddanymi druhami. Ogłoszony przez Romulusa azylAzylazyl nie rozwiązał innego problemu – w mieście nie było kobiet. Ale i z tym Romulus umiał sobie poradzić. Kiedy żadne okoliczne ludy nie chciały bratać się z Rzymianami, król postanowił urządzić w mieście wspaniałe igrzyska i festyny. Ściągnęli na nie mieszkańcy okolicznych miast, kierowani chęcią zobaczenia nowego miasta. Przybyli licznie.
R1XnzEr70poNm1
Obraz Pietro da Cortona „Porwanie Sabinek” pokazuje legendarny epizod z najstarszej historii Rzymu, który opisuje porwanie kobiet z plemienia Sabinów, jednego z najstarszych plemion w środkowej Italii, przez żołnierzy. Kobiety są przestraszone, próbują wyrwać się z silnych ramion swoich oprawców. W tle widoczne są lasy oraz zachmurzone niebo.
Pietro da Cortona, „Porwanie Sabinek”, 1629 r., Muzea Kapitolińskie, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RTVjZSyrxHgzY1
Ilustracja przedstawia rzeźbę Giambologna pod tytułem „Porwanie Sabinek”. Rzeźbiarz przedstawił scenę porwania kobiety przez młodego mężczyznę. Kobieta znajduje się w ramionach umięśnionego mężczyzny, nie jest w stanie wyrwać się z uścisku. Na samym dole rzeźby znajduje się zrozpaczony mężczyzna – ojciec porywanej kobiety. Nie może poradzić sobie z napastnikiem i jest bezsilny wobec napastnika. Rzeźba została sfotografowana w pomieszczeniu.
Giambologna, „Porwanie Sabinek”, 1583 r., Loggia dei Lanzi, Florencja, wikimedia.org, CC BY 3.0
Wszyscy bawili się doskonale aż do momentu, w którym Romulus dał znak swoim towarzyszom. Wtedy porwali oni kobiety, a nieuzbrojonych mężczyzn przepędzili. Najwięcej kobiet pochodziło z plemienia Sabinów, ponieważ były najpiękniejsze. Ich mężowie i ojcowie postanowili wyruszyć z wojskiem, aby je odbić. Przygotowania jednak trwały trochę czasu, a Rzymianie okazali się nie być takimi złymi ludźmi, za jakich uchodzili. Wiele kobiet przywiązało się do nich i zaczęło wieść z nimi życie rodzinne.
RnQJODMJ3Tc62
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacquesa-Louisa Davida „Interwencja Sabinek” przedstawia scenę bitwy, w której kobiety wraz z dziećmi próbują powstrzymać walczących mężczyzn. Jedna z kobiet znajduje się w centrum obrazu i swoim ciałem próbuje osłonić mężczyznę. W tle znajdują się mury miejskie oraz zachmurzone niebo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kiedy więc Sabinowie i mieszkańcy okolicznych miast przybyli do Rzymu, by odbić zakładniczki, patrzyły na to z ciężkim sercem, widząc walkę między swoimi ojcami, braćmi i dawnymi mężami, a obecnymi, których zdążyły już pokochać. Wkroczyły więc na pole walki, aby rozdzielić walczących. Udało im się łzami i prośbami przekonać mężczyzn do zaprzestania walk i zgody.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Jacquesa-Louisa Davida „Interwencja Sabinek” przedstawia scenę bitwy, w której kobiety wraz z dziećmi próbują powstrzymać walczących mężczyzn. Jedna z kobiet znajduje się w centrum obrazu i swoim ciałem próbuje osłonić mężczyznę. W tle znajdują się mury miejskie oraz zachmurzone niebo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kiedy więc Sabinowie i mieszkańcy okolicznych miast przybyli do Rzymu, by odbić zakładniczki, patrzyły na to z ciężkim sercem, widząc walkę między swoimi ojcami, braćmi i dawnymi mężami, a obecnymi, których zdążyły już pokochać. Wkroczyły więc na pole walki, aby rozdzielić walczących. Udało im się łzami i prośbami przekonać mężczyzn do zaprzestania walk i zgody.
1
1. Kiedy więc Sabinowie i mieszkańcy okolicznych miast przybyli do Rzymu, by odbić zakładniczki, patrzyły na to z ciężkim sercem, widząc walkę między swoimi ojcami, braćmi i dawnymi mężami, a obecnymi, których zdążyły już pokochać. Wkroczyły więc na pole walki, aby rozdzielić walczących. Udało im się łzami i prośbami przekonać mężczyzn do zaprzestania walk i zgody.
Jacques-Louis David, „Interwencja Sabinek”, 1799 r., Luwr, wikimedia.org, domena publiczna
Sabinowie złączyli się z Rzymianami w jedno państwo. Wraz z Romulusem rządy sprawował król sabiński Tytus Tatius. Tak zaczęły się czasy monarchii w Rzymie, który przez najbliższe wieki rozrósł się do wielkiego imperium.
Rzymianie wierzyli, że sam Romulus, kiedy już się zestarzał i zbliżał się do kresu swych dni, został zabrany przez bogów do ich siedziby. Zaczęli więc czcić go jako boga, więc możemy powiedzieć, że nastąpiła apoteozaApoteozaapoteoza Romulusa. Rzymianie zmienili mu jednak imię na Kwirynus, i jako takiemu oddawali mu cześć. Samych siebie często nazywali Kwirytami – potomkami Kwirynusa.
R15kYRD6TSDm51
Ćwiczenie 5
Wskaż osobę, która znalazła koszyk z Remusem i Romulusem. Możliwe odpowiedzi: 1. Prozerpina 2. Faustulus 3. Tytus Liwiusz
Wskaż osobę, która znalazła koszyk z Remusem i Romulusem. Możliwe odpowiedzi: 1. Prozerpina 2. Faustulus 3. Tytus Liwiusz
Podsumowanie
Warto na koniec jeszcze wyjaśnić, dlaczego Rzym nazywano miastem na siedmiu wzgórzach (Septimontium). Choć przyjmuje się, że Romulus założył je na Palatynie, miasto bardzo szybko powiększyło swój teren i rozciągało się właśnie na siedmiu wzgórzach, a były to: Awentyn (Mons Aventinus), Palatyn (Mons Palatinus), Kwirynał (Collis Quirinalis), Wiminał (Collis Viminalis), Celius (Mons Caelius), Eskwilin (Mons Esquilinus) oraz Kapitol (Mons Capitolinus).
R1Bs5iChkNFpl1
Ilustracja nieznanego autora przedstawia mapę, na której zostały oznaczone wzgórza Rzymu. Czerwoną linią oznaczono granice Rzymu, a pomarańczowymi plamami wzgórza, tj. Aventino, Palatino, Celio, Esqulino, Capitolino, Viminale, Quirinale.
Rzym, miasto na siedmiu wzgórzach, wikimedia.org, CC BY 3.0
RAx7EYRqy121F
Ćwiczenie 6
Z podanej listy wskaż poprawne łacińskie nazwy wzgórz, na których położono miasto. Możliwe odpowiedzi: 1. Averninus, 2. Palatinus, 3. Caelius, 4. Viminalis, 5. Coelius, 6. Quirinus, 7. Aventinus, 8. Capitolius, 9. Esquilinus, 10. Quirinalis, 11. Lanicus, 12. Capitolium
Z podanej listy wskaż poprawne łacińskie nazwy wzgórz, na których położono miasto. Możliwe odpowiedzi: 1. Averninus, 2. Palatinus, 3. Caelius, 4. Viminalis, 5. Coelius, 6. Quirinus, 7. Aventinus, 8. Capitolius, 9. Esquilinus, 10. Quirinalis, 11. Lanicus, 12. Capitolium
Z podanej listy wskaż poprawne łacińskie nazwy wzgórz, na których położono miasto.
Averninus
Palatinus
Caelius
Viminalis
Coelius
Quirinus
Aventinus
Capitolius
Esquilinus
Quirinalis
Lanicus
Capitolium
R1IlLzeYu7Kku
Ćwiczenie 7
Poznałeś założycielskie mity Rzymu. Trzeba przyznać, że są one pełne wydarzeń i łatwo się w nich pogubić. Sprawdź swoją wiedzę i uporządkuj wydarzenia chronologicznie. Elementy do uszeregowania: 1. Askaniusz rządzi w Alba Longa, 2. Amulius pozbawia tronu Numitora, 3. Eneasz walczy z Rutulami i pokonuje Turnusa, 4. Romulus zabija Remusa, 5. Rzymianie uprowadzają kobiety Sabińskie
Poznałeś założycielskie mity Rzymu. Trzeba przyznać, że są one pełne wydarzeń i łatwo się w nich pogubić. Sprawdź swoją wiedzę i uporządkuj wydarzenia chronologicznie. Elementy do uszeregowania: 1. Askaniusz rządzi w Alba Longa, 2. Amulius pozbawia tronu Numitora, 3. Eneasz walczy z Rutulami i pokonuje Turnusa, 4. Romulus zabija Remusa, 5. Rzymianie uprowadzają kobiety Sabińskie
Poznałeś założycielskie mity Rzymu. Trzeba przyznać, że są one pełne wydarzeń i łatwo się w nich pogubić. Sprawdź swoją wiedzę i uporządkuj wydarzenia chronologicznie.
Amulius pozbawia tronu Numitora
Romulus zabija Remusa
Rzymianie uprowadzają kobiety Sabińskie
Eneasz walczy z Rutulami i pokonuje Turnusa
Askaniusz rządzi w Alba Longa
Słowniki
Słownik pojęć
Apoteoza
Apoteoza
[gr. apothéōsis ‘ubóstwienie’], religiozn. akt uznania istoty ludzkiej za bóstwo; od V w. p.n.e. w starożytnej Grecji istniał zwyczaj ogłaszania herosami zmarłych założycieli miast lub osób szczególnie zasłużonych dla państwa lub społeczeństwa; zwyczaj ten rozpowszechnił się w okresie hellenistycznym (III–I w. p.n.e.), gdy władcy z dynastii Ptolemeuszów i Seleucydów domagali się od swych poddanych oddawania im czci boskiej; Rzym przejął instytucję apoteozy w okresie cesarstwa: każdy władca był wówczas uznawany po śmierci za bóstwo i uzyskiwał przydomek divus [łac., ‘boski’]; zwyczaj ten rozszerzono również na niektóre cesarzowe.
Azyl
Azyl
[gr.], schronienie, miejsce bezpiecznego pobytu; w starożytności i w średniowieczu np. świątynie, do których mógł się schronić ścigany przestępca; obecnie państwa udzielają azylu, zw. terytorialnego, cudzoziemcom ściganym lub prześladowanym na tle politycznym, rasowym itp.
Westalki
Westalki
(łac.Vestalis), w starożytnym Rzymie 6 kapłanek bogini Westy, których zadaniem było podtrzymywanie świętego ognia; ich wyboru spośród 6–10‑letnich dziewcząt rzymskich dokonywał pontifex maximus na okres 30 lat; otaczane szczególnym szacunkiem, korzystały z wielu przywilejów, m.in. z prawa łaski; za niedopilnowanie wiecznego ognia — karane chłostą, za utratę dziewictwa — zamurowywane żywcem; westalki po ukończeniu służby mogły wychodzić za mąż.
Słownik łacińsko‑polski
Rn3bYLwzHRM1Am7d27282dc47fc4f4_00000000000111
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
m7d27282dc47fc4f4_0000000000011
m7d27282dc47fc4f4_0000000000011
condo, -ere, -didī, -ditum (3) założyć (miasto, organizację itp.)
imperium, -ī (n.) władza wojskowa; i. extraordinarium = nadzwyczajna władza wojskowa, rozkaz
incipio, -ere, -cepi, -ceptum (3) zaczynać
agricola, -ae (m./f.) rolnik, wieśniak
mīles, -itis (m.) żołnierz
incola, -ae (m.) mieszkaniec
rego, -ere, rexi, rectum (3) kierować, rządzić
Galeria dzieł sztuki
R1MWQrb7vAxvd1
Fotografia nieznanego autora przedstawia rzeźbę Wilczycy kapitolińskiej która opiekuję się legendarnymi założycielami miasta Rzymu – Remusem i Romulusem. Wilczyca chowa dwójkę chłopców pod swoim ciałem. Oboje chłopców piją jej mleko. Wilczyca ma otwarty pysk i pokazuje kły odstraszając ewentualnych agresorów. Fotografia rzeźby wilczycy została wykonana w pomieszczeniu.
„Wilczyca kapitolińska”, 480 - 470 r. p.n.e., Muzea Kapitolińskie, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RUn9hrEuFwu3a1
Ilustracja przedstawia Wergiliusza na rzymskiej mozaice. Wergiliusz został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, siedzi na krześle, ubrany jest w białą szatę, trzyma na kolanach papirus. Obok mężczyzny znajdują się dwie postaci. Kobieta po lewej stronie ubrana jest w niebieską suknię, i w dłoniach trzyma papirus. Mężczyzna stojący z prawej strony Wergiliusza opiera się ręką o krzesło, , w jednej dłoni trzyma drewnianą maskę, drugą podtrzymuje głowę.
Autor nieznany, „Wergiliusz na rzymskiej mozaice”, III w., Muzeum Narodowe Bardo, Tunezja, wikimedia.org, CC BY 3.0
R1ZC9gco271rg1
Obraz autorstwa Federico Barocciego pod tytułem Ucieczka Eneasza z Troi przedstawia grupę osób uciekających z miasta pochłoniętego pożarami i bitwą. Eneasz to mężczyzna znajdujący się w centrum obrazu. Ubrany jest w zieloną sukmanę i srebrny hełm. Na swoich barkach niesie starszego mężczyznę ubranego w różowe szaty i złote spodnie. Obok Eneasza z lewej strony biegnie dziecko, które zakrywa swoje uszy, a ubrane jest w biało-czerwone szaty. Z prawej strony znajduje się przerażona młoda kobieta, która ucieka z zamkniętymi oczami, ubrana jest w długą suknię w kolorze biało-czerwonym. W tle widoczne są płonące budynki oraz walczący żołnierze.
Federico Barocci, „Ucieczka Eneasza z Troi”, 1598 r., Galeria Borghese, Włochy, es.artsdot.com/ADC/Art.nsf, CC BY 3.0
R1UQBo7CkqtTl1
Obraz Petera Paula Rubensa pod tytułem „Mars i Rea Sylwia” przedstawia scenę, w której mężczyzna biegnie do pomieszczenia. Mars został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku, ubrany jest w ciemną zbroję i czerwoną szatę. U jego boku widoczny jest krótki miecz. Mężczyzna chwyta za ramię Rea Sylwię – młodą kobietę, która jest ubrana w białą suknię i złotą szatę. Na twarzy Marsa widoczne jest przerażenie, Sylwia zaś sprawia wrażenie zmęczonej. Obok Marsa biegną dwaj chłopcy, jeden sprawia wrażenie płaczącego. Oboje są nadzy. Mają jedynie przepasane w pasie szaty, jeden w kolorze czerwonym, drugi zielonym
Peter Paul Rubens, „Mars i Rea Sylwia”, 1617-1620, Liechtenstain Muzeum, Liechtenstein, wikimedia.org, domena publiczna
RMlfcsiTbOymd1
Obraz Romulus i Remus karmieni przez wilczycę autorstwa Petera Paula Rubensa przedstawia scenę karmienia chłopców przez wilczycę kapitolińską. W centrum obrazu znajduje się leżąca wilczyca, a obok niej dwóch chłopców, jeden z nich pije mleko. Obok wilczycy widoczne są trzy postacie – mężczyzna i kobieta, którzy leżą za wilczycą oraz mężczyzna z laską wychylający się zza drzewa.
Peter Paul Rubens, „Romulus i Remus karmieni przez wilczycę”, ok. 1616 r., Muzea Kapitolińskie, Włochy, pointfromview.blogspot.gr/, CC BY 3.0
R12KpuGGJ4KuM1
Obraz pod tytułem Pasterz Faustulus przynoszący Romulusa i Remusa do żony autorstwa Nicholasa Mignarda przedstawia scenę w której mężczyzna przynosi braci domostwa. Mężczyzna znajduje się z prawej strony obrazu, ubrany jest w brązową szatę, przepasany jest niebieską szatą, w której trzyma dwójkę chłopców. Z lewej strony obrazu obecne są trzy kobiety – dwie młode oraz jedna starsza, wszystkie są zaciekawione dziećmi, szczególnie jedna (w czerwonej sukni), która chce wziąć dzieci na ręce. Wszystkiemu przygląda się zaciekawiony pies. W tle widoczne są góry oraz zachmurzone niebo.
Nicholas Mignard, „Pasterz Faustulus przynoszący Romulusa i Remusa do żony”, 1654 r., Dallas Museum of Art., Dallas, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
ReeInRA0ZbXTq1
Ilustracja pod tytułem „Romulus i Remus wypatrujący wieszczych znaków” wykonana została czarną kreską. Na rysunku przedstawiono Romulusa i Remusa stojących w tle pagórkowatego krajobrazu. Mężczyźni rozglądają się w obie strony. Nad nimi przelatuje stado ptaków.
„Romulus i Remus wypatrujący wieszczych znaków”, ok. 1520 r., wikimedia.org, domena publiczna
R1XnzEr70poNm1
Obraz Pietro da Cortona „Porwanie Sabinek” pokazuje legendarny epizod z najstarszej historii Rzymu, który opisuje porwanie kobiet z plemienia Sabinów, jednego z najstarszych plemion w środkowej Italii, przez żołnierzy. Kobiety są przestraszone, próbują wyrwać się z silnych ramion swoich oprawców. W tle widoczne są lasy oraz zachmurzone niebo.
Pietro da Cortona, „Porwanie Sabinek”, 1629 r., Muzea Kapitolińskie, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RTVjZSyrxHgzY1
Ilustracja przedstawia rzeźbę Giambologna pod tytułem „Porwanie Sabinek”. Rzeźbiarz przedstawił scenę porwania kobiety przez młodego mężczyznę. Kobieta znajduje się w ramionach umięśnionego mężczyzny, nie jest w stanie wyrwać się z uścisku. Na samym dole rzeźby znajduje się zrozpaczony mężczyzna – ojciec porywanej kobiety. Nie może poradzić sobie z napastnikiem i jest bezsilny wobec napastnika. Rzeźba została sfotografowana w pomieszczeniu.
Giambologna, „Porwanie Sabinek”, 1583 r., Loggia dei Lanzi, Florencja, wikimedia.org, CC BY 3.0
RHCbqnTh3EA5B1
Ilustracja przedstawia obraz Jacquesa-Louisa Davida „Interwencja Sabinek” przedstawia scenę bitwy, w której kobiety wraz z dziećmi próbują powstrzymać walczących mężczyzn. Jedna z kobiet znajduje się w centrum obrazu i swoim ciałem próbuje osłonić mężczyznę. W tle znajdują się mury miejskie oraz zachmurzone niebo.
Jacques-Louis David, „Interwencja Sabinek”, 1799 r., Luwr, wikimedia.org, domena publiczna
Bibliografia
Liwiusz, Dzieje Rzymu od założenia miasta, ks. 1‑5, przekład A. Kościółka, Wrocław 1968.
Wergiliusz, Eneida, przekład Z. Kubiaka, Warszawa 1998.