Kultura i nauka w odrodzonej Polsce
Kultura i nauka w odrodzonej Polsce
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna założenia reformy szkolnictwa z 1932 roku,
wymienia ośrodki akademickie,
zna twórczość skamandrytów,
omawia rozwój sztuki filmowej i teatralnej w dwudziestoleciu międzywojennym,
wymienia najważniejsze osiągnięcia polskiej nauki z okresu międzywojennego,
charakteryzuje rozwój sztuk plastycznych, muzyki i architektury.
b) Umiejętności
Uczeń:
analizuje rolę oświaty, nauki i kultury w integracji społeczeństwa polskiego odrodzonej Polski,
potrafi wskazać na mapie polskie ośrodki akademickie w dwudziestoleciu międzywojennym,
doskonali umiejętność pracy z podręcznikiem, tabelą, literaturą pomocniczą, literaturą piękną.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, dyskusja, wykład, praca z podręcznikiem, literaturą pomocniczą, literaturą piękną, tabelą.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, literatura pomocnicza, literatura piękna (np. Noce i dnie, Ferdydurke, poezja skamandrytów).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów z lekcji dotyczącej nauki, techniki i kultury dwudziestolecia międzywojennego – pogadanka. Nawiązuje do wiedzy uczniów z lekcji języka polskiego i wiedzy
o kulturze, literaturze i sztuce odrodzonej Polski.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia rozwój nauki i oświaty w okresie międzywojennym. Charakteryzuje reformę szkolnictwa z 1932 roku. Wskazuje na mapie ośrodki akademickie.
Omawia twórczość skamandrytów. Czyta na głos kilka wierszy Juliana Tuwima lub innego poety z tej grupy. Uczniowie wypisują na tablicy nazwiska innych twórców literatury tego okresu oraz ich dzieła. Zastanawiają się nad problematyką literatury. Czytają na głos wybrane fragmenty: Nocy i dni, Ferdydurke lub innych pozycji literatury tego okresu.
Nauczyciel charakteryzuje rozwój kultury masowej. Opowiada o rozwoju filmu polskiego i teatru. Uczniowie wyszukują w podręczniku informacje na temat rozwoju sportu oraz udziału Polaków na igrzyskach olimpijskich w tamtym okresie.
Nauczyciel omawia rozwój sztuk plastycznych, muzyki i architektury dwudziestolecia międzywojennego. Wyjaśnia pojęcia: formiści, koloryzm. Uczniowie oglądają ilustracje w podręczniku i literaturze pomocniczej. Zastanawiają się nad cechami sztuki tego okresu. Dyskutują na temat roli kultury w integracji społeczeństwa polskiego po odzyskaniu niepodległości przez Polskę.
c) Faza podsumowująca
W ramach utrwalenia wiadomości uczniowie przerysowują do zeszytów tabelę z podręcznika ze strony 120. i wypełniają ją na podstawie podręcznika i literatury pomocniczej.
Twórca | Dzieło |
Władysław Stanisław Reymont | |
Noce i dnie | |
Bruno Schulz | |
Kobieta brzemienna | |
Król Roger | |
Tamara Łempicka | |
Brązownicy |
5. Bibliografia
Burda B. i inni, Historia 3. Historia najnowsza. Zakres podstawowy, Operon, Gdynia 2004.
Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.
Radziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1871‑1939. Podręcznik dla szkół średnich, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1998.
Włodarczyk W., Sztuka polska 1918‑2000, Arkady, Warszawa 2002.
Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1995.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Napisz wypracowanie na temat: Rola oświaty, nauki i kultury w integracji społeczeństwa polskiego odrodzonej Polski.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz jest przeznaczony dla klasy III liceum.