Kultura krajów anglojęzycznych
Kultura krajów anglojęzycznych
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat kultury krajów anglojęzycznych.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z kulturą krajów anglojęzycznych,
zna wymowę i pisownię nowych zwrotów,
posiada najważniejsze informacje o kulturze krajów anglojęzycznych,
wie, jak opisać różne państwa,
wie, jak i gdzie znaleźć potrzebne informacje (w internecie).
b) Umiejętności
Uczeń:
opisuje kulturę krajów anglojęzycznych,
wyszukuje informacje w internecie i selekcjonuje je,
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi kultury krajów anglojęzycznych,
ćwiczy sprawność czytania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o kulturze krajów anglojęzycznych,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
prezentuje znalezione informacje.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy,
prawidłowo pracuje z komputerem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z tekstem, praca z komputerem, prezentacja
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, komputery z dostępem do internetu
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i mówić o kulturze krajów anglojęzycznych i wyszukiwać informacje o nich w internecie. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają kraje anglojęzyczne i co o nich wiedzą. Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi.
Nauczyciel przydziela uczniom państwa i wyjaśnia zadanie. Uczniowie w grupach lub parach przygotowują prezentacje o kulturze krajów anglojęzycznych. Uruchamiają komputery i szukają w internecie informacji o Wielkiej Brytanii, Irlandii, Stanach Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii i Malcie, Kanadzie (ewentualnie innych). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i pomaga w razie trudności. Ustala limit czasu (10‑15 minut) i podaje adresy przydatnych stron internetowych. Przykładowy opis państwa powinien zawierać: stolicę, ważne miasta, tradycyjne jedzenie, stroje, elementy historii, sławne osoby, najciekawsze miejsca – atrakcje turystyczne, informacje o kulturze, ciekawostki itp.
Uczniowie prezentują swoje kraje – jedno wystąpienie powinno trwać około 5 minut (nie więcej). Uczniowie i nauczyciel zadają przynajmniej jedno pytanie dotyczące prezentacji, na które musi odpowiedzieć grupa opisująca to państwo.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości.
Opisz inne niż na lekcji państwo, w którym mówi się po angielsku (język urzędowy) w około 100 słowach.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja powinna odbyć się w pracowni komputerowej z dostępem do internetu. Jeśli któraś z grup nie zdąży zaprezentować swojego państwa, koniecznie musi to zrobić na następnej lekcji. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z kulturą krajów anglojęzycznych, najważniejsze informacje o kulturze krajów anglojęzycznych oraz wiedzieć, jak wyszukać informacje w internecie i przygotować na ich podstawie krótkie opisy krajów.