I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń odbiera teksty kultury i wykorzystuje informacje w nich zawarte, z uwzględnieniem specyfiki medium, w którym są przekazywane.
2) wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną)
7) wyjaśnia, na czym polegają różne formy kontaktu z kulturą (odbiór bierny, aktywny, konsumpcja, produkcja, twórczość, użytkowanie, uczestnictwo, animacja)
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury
Uczeń posługuje się pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności; analizuje i interpretuje teksty kultury – potoczne praktyki kultury, a także dzieła sztuki.
6) posługuje się pojęciami: kultura popularna, ludowa, masowa, wysoka, narodowa, zglobalizowana, subkultura w ich właściwym znaczeniu i używa ich w kontekście interpretowanych dzieł sztuki oraz praktyk kulturowych;
7) wskazuje relacje między kulturami: lokalną, regionalną, narodową i europejską, ujawniające się w konkretnych dziełach sztuki i praktykach kultury.
Nauczysz się
nazywać dyscypliny naukowe zajmujące się kulturą;
rozpoznawać cechy kultury masowej, niskiej i popularnej;
wymieniać i charakteryzować typy kultur;
charakteryzować życie i dorobek naukowy Oskara Kolberga i Bronisława Malinowskiego;
definiować pojęcie etnocentryzmEtnocentryzmetnocentryzm oraz monografiaMonografiamonografia.
Etnografia i antropologia kultury
Jedną z nauk zajmującą się badaniem kultury jest etnografia‑etnologia‑antropologia kulturowa. Etnografia jest nauką zajmującą się opisem i analizą kultur ludzkich w konkretnych historycznych i etnicznych uwarunkowaniach. Natomiast etnologia jest nauką, której głównym przedmiotem badań jest człowiek jako istota kulturowa w jej wymiarze globalnym i przestrzennym. Akcentuje ona wielość kultur ludzkich, funkcjonujące na wpół bezrefleksyjnie wyróżniki kulturowe i kulturę nieelitarną. Na przestrzeni lat pojawiło się wiele stanowisk w sprawie przedmiotu i zakresu badań. Często słowo etnologia jest przyjmowane jako naczelne określenie nauk etnologicznych.
Poszczególne tradycje naukowe podchodzą do terminu etnografia‑etnologia w różny sposób. Niektórzy uważają je za tożsame (przy przyjęciu, że nieodłącznym elementem opisu i analizy są uogólnienia teoretyczne). Rozróżniając etnografię od etnologii brano pod uwagę trzy kryteria:
systematyzacja nauk: wg etymologii: ethnos (gr. lud), gráphō (gr. piszę) i logos (gr. słowo, prawo). Z tego wynika, że etnografia opisuje kultury, a etnologia na podstawie zebranego materiału stara się je uogólnić. Obecnie nikt nie stosuje tego typu kryteriów, ponieważ żaden z opisów nie jest wolny od teorii;
przedmiot badań – etnografia bada własny lud, etnologia – ludy egzotyczne. Jest to rozumienie europocentryczne i szybko zostało odrzucone;
wyjaśnienie – porównawcze stosuje etnografia, a wyjaśnienie głębokie (historyczne, funkcjonalne) – etnologia.
Współcześnie etnografii bardzo często nie traktuje się jako oddzielnej dyscypliny naukowej, ale jako wstęp do etnologii lub jako metodę badawczą (naukowy opis). Antropologia kulturowa jest dyscypliną naukową zajmującą się człowiekiem jako twórcą kultury i istotą społeczną. Do głównych zadań antropologii kulturowej należy analizowanie podobieństw i różnic kulturowych. Podobnie jak w przypadku etnografii i etnologii i tu pojawiają się różnice w tradycji naukowej i w pojmowaniu samej kultury (Słownik etnograficzny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Warszawa – Poznań 1987, ss.27‑32; 89‑91; 97‑100).
RKDGmhWae4X931
Inne nauki zajmujące się kulturą
Innymi naukami zajmującymi się badaniem kultury jest m.in. socjologia kultury i kulturoznawstwo, filozofia kultury.
socjologia kultury zajmuje się strukturą i prawami rozwoju społeczeństwa w sferze kultury symbolicznej. Socjologów kultury interesują wartości, symbolika, przekaz treści kulturowych, konsumpcjonizm i typologia kultury symbolicznej: kultura elitarna (wysoka), kultura masowa (popularna);
filozofia kultury - dział filozofii, który zajmuje się istotą kultury, jej wytworów i przejawów oraz relacjami kultury i jednostki czy społeczeństwa;
kulturoznawstwo - nazwa studiów humanistycznych, które często kładą nacisk na wiedzę o różnych formach kultury wysokiej;
Obecnie badania prowadzone nad kulturą mają charakter interdyscyplinarnyInterdyscyplinarnośćinterdyscyplinarny i łączą specjalistów z takich dziedzin jak filozofia, etnologia, socjologia czy historia.
RM4nXYahNPsnv
Oskar Kolberg
R1NnUNGpoxmns
W żadnym kraju i żadnym narodzie, nie obdarzyła tak nauki praca jednego człowieka. Te słowa Izydora Kopernickiego odnoszą się do Oskara Kolberga, postaci niezwykle ważnej dla polskiej etnografii. Oskar Kolberg - etnograf, folklorysta i kompozytor. Urodził się 22 lutego 1814 r. w miejscowości Przysucha w powiecie opoczyńskim, a zmarł 3 czerwca 1890 r. w Krakowie. Jego ojciec, Juliusz Kolberg, był profesorem miernictwa i geodezji na Uniwersytecie Warszawskim, matka – Karolina Fryderyka Mercoeur miała korzenie francuskie. Pobierał lekcje gry na fortepianie, uczył się teorii muzyki i kompozycji. Jest autorem opracowań ponad 1000 haseł z zakresu muzyki i muzykologii do Encyklopedii Powszechnej wydawanej przez Samuela Orgelbranda. Pracował jako nauczyciel muzyki, urzędnik bankowy, księgowy. W 1836 r. debiutował jako kompozytor, jednak został niezauważony. Pod koniec lat 30. XIX w. zaczął się interesować folklorem - od 1838 r., notował pieśni i melodie ludowe w okolicach Warszawy. Dwa lata później miał już ich ponad 600. W latach 1842‑45 wydał Pieśni ludu polskiego z 125 melodiami ludowymi. W latach 1846‑47 opublikował kolejnych 90 pieśni. Za swoją pracę Kolberg zebrał krytyczne uwagi, głównie za naruszenie prostoty melodii, wprowadzenie przygrywek. Pieśni opracował na głos i fortepian.
W 1865 r. ukazał się I tom jego monumentalnego dzieła, które przyniosło mu zaszczytne miejsce w historii polskiej etnografii: Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Seria I. Sandomierskie. Od tego czasu zaczyna wydawać monografięMonografiamonografię kolejnych regionów. Do śmierci wydał 33 tomy.
Oskar Kolberg jako pierwszy usystematyzował kulturę ludową. W jego dziele znajduje się 12 tysięcy pieśni, 1250 podań, 670 bajek, 2700 przysłów, 350 zagadek, 15 ludowych widowisk i wiele innych dokumentów ludowej kultury.
Od lat 60. XX w. Lud wydawała Polska Akademia Nauk. Obecnie wydawcą jest Instytut im. Oskara Kolberga w Poznaniu (www.oskarkolberg.pl). Do tej pory wydano 86 tomów. Rok 2014 został ogłoszony Rokiem Oskara Kolbera.
R119OTBKPKZuf
Bronisław Malinowski
Bronisław Malinowski był kolejnym wielkim badaczem, który zapisał się na kartach światowej etnologii. Naukowiec urodził się 7 kwietnia 1884 r. w Krakowie, zaś zmarł 16 maja 1942 r. w New Haven. Był antropologiem społecznym i ekonomicznym, podróżnikiem, etnologiem, religioznawcą i socjologiem. Współtwórca teorii funkcjonalistycznej w antropologii. Był synem językoznawcy, profesora krakowskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego – Lucjana Malinowskiego.
Najważniejsze daty:
1902‑1906 - studiowanie na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,
1908 - uzyskanie tytułu doktora filozofii za pracę O zasadzie ekonomii myślenia,
1910‑1913 - podjęcie studiów na London School of Economics w Londynie,
1914‑1920 - prowadzenie badań terenowych w Australii i Oceanii,
1916 - otrzymanie tytułu doktora Antropologii Uniwersytetu Londyńskiego,
1927 - objęcie profesury i pierwsza Katedra Antropologii Uniwersytetu Londyńskiego,
1934 - odbycie podróży naukowej do południowej i wschodniej Afryki,
1936 - otrzymanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Harvarda (USA),
1939 - profesor Uniwersytetu Yale w USA.
R11s6aO9AzgYx
Malinowski zasłynął wprowadzeniem nowej metody badań do nauki. Była to długoletnia obserwacja uczestniczącam51ba24d4569bcdde_0000000000004długoletnia obserwacja uczestnicząca. Badacz od czerwca 1915 r. do maja 1916 r. oraz od października 1917 r. do października 1918 r. prowadził badania na Wyspach Trobrianda w Melanezji. Była to metoda rewolucyjna, ponieważ do tego czasu naukowcy swoje badania opierali na analizie tekstów.
R17sX6wwV0nFc1
m51ba24d4569bcdde_0000000000004
Rodzaja badnia, w której naukowiec spędza długi okres czasu przyglądając się oraz uczestnic w obrzędach badanej kultury.
Malinowski na podstawie swoich badań postulował:
zamieszkanie w znacznej odległości od ośrodka, który był przedmiotem badań,
naukę miejscowego języka,
respektowanie wszelakich reguł, obowiązków, zakazów, nakazów jakie występują w badanej kulturze,
nie narzucanie swoich przekonań i kultury społeczności badanej,
stanie się niewidocznym dla badanej kultury – w sensie pełnej akceptacji przez społeczność badaną, traktowanie badacza jak swojego, aby badacz nie prowadził badań ze stworzoną wcześniej koncepcją.
Swoją teorię Malinowski wyłożył w wydanej w 1922 r. książce pt. Argonauci Zachodniego Pacyfiku, w której m.in. opisał rytuał kulam51ba24d4569bcdde_0000000000005rytuał kula, który dla Trobriandczyków nadawał i podtrzymywał sens istnienia systemu.
Kultura ma dla Malinowskiego cztery właściwości:
stanowi całość,
jest zintegrowana,
jej elementy pełnią odpowiednie funkcje,
zaspakajają ludzkie potrzeby.
Najważniejszym zadaniem antropologii jest analiza funkcji: jej celem jest wyjaśnienie faktów antropologicznych poprzez rolę, jaką odgrywają w integralnym systemie kultury, a także w zaspokajaniu potrzeb członków społeczeństwa. Bronisław Malinowski uważał wszystkie kultury za równe i nie dopuszczał ich wartościowania.
RQyzzzXhWqNQd1
m51ba24d4569bcdde_0000000000005
Rytuał polegający na okrężnej wymiany przedmiotów mających znaczenie symbol. i obrzędowe, funkcjonująca w społecznościach melanezyjskich zamieszkujących pierścień wysp na zachodnim Pacyfiku (tworzących okrąg u południowo‑wschodnich wybrzeży Nowej Gwinei).
Źródło: encyklopedia.pwn.pl
Typy kultur
Wyróżniamy różne typy kultur:
Kultura masowa – inaczej kultura popularna, popkultura; jest powszechnie praktykowana przez duże rzesze ludzi, związana z masowym rozpowszechnianiem i komunikacją. Produkty kultury są zestandaryzowane, często prezentują niski poziom artystyczny, emocjonalny i intelektualny, ponieważ muszą być sprowadzone do wspólnego mianownika, który będzie zrozumiany przez wszystkich, niezależnie od wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Przykłady: produkcje filmowe z Hollywood, muzyka disco‑polo.
R19cBoSTjuosH1
Kultura ludowa – kultura niższych warstw społecznych, istniejąca od czasów średniowiecza do połowy XX w., kiedy to zaczął się jej stopniowy zanik. W Polsce największy rozkwit kultury ludowej miał miejsce w XIX w., wraz ze zniesieniem pańszczyzny. Cechą kultury ludowej jest zróżnicowanie regionalne, co wynikało z pewnego izolacjonizmu grup wiejskich. Najważniejsze cechy: tradycjonalizm, myślenie mityczne, religijność ludowa, izolacjonizm. Przykłady: tradycje świętojańskie.
Rl7uAJVY00YyQ1
Kultura regionalna – występuje na danym terenie zamieszkiwanym przez konkretną grupę etnograficzną/regionalną. Przykłady: ścinanie kani na Kaszubach.
R1IIlQ7XfCyPV
Kultura narodowa – całość kultury danego narodu, jest ważnym elementem świadomości i przynależności narodowej. Na kulturę narodową składa się kanon zachowań, wiedzy, norm, zasad, które uważa się za obowiązujące członków danej społeczności. Przykłady: święta narodowe, np.: 3 maja – uchwalenie Konstytucji 3 maja, 11 listopada – Święto Nieodległości.
RdGnfOnBCOOHI1
Kultura elitarna – inaczej kultura wysoka, tworzy ją wąska część osób posiadająca odpowiednie kompetencje. Jest najważniejszą częścią kultury symbolicznej narodu, podtrzymuje tradycje. Kultura wysoka wymaga od odbiorcy wiedzy, aby być odpowiednio zrozumianą. Jej wytwory posiadają wysoką jakość. Kultura wysoka jest dostępna dla wszystkich, m.in. poprzez proces uczenia się, ale niewiele osób z niej korzysta. Przykłady: teatr, balet, muzyka poważna.
R1Gj6K60XWY441
Kultura globalna – zachodzi w skali całego świata, bardzo często może doprowadzić do ujednolicenia kultury w różnych stronach świata, duża komercjalizacja może wpłynąć na niską jakość produktu. Przykład: Walentynki, Halloween.
R1RYPZL2x1n7b1
Formy kontaktu z kulturą:
aktywny odbiór kultury poprzez uczestnictwo: chodzenie do teatru, muzeum, filharmonii
tworzenie dzieł,
proces upowszechniania kultury przez animatorów kultury, którzy aktywizują społeczeństwo, rozbudzają nowe zainteresowania, starają się zaspokoić potrzeby kulturalne innych ludzi.
R7cJR4jJ86mQg1
Zadania
RhOAdJMicxgrx
Ćwiczenie 1
R1Zmn0SqviNE5
Ćwiczenie 2
R1ALPM300ONsx
Ćwiczenie 3
RGYrqiy9uvQ13
Ćwiczenie 4
R1SUGMFug7ZUx
Ćwiczenie 5
R1FyWFrgrgCRN
Ćwiczenie 6
R1N1kcUNXr8Ws
Ćwiczenie 7
R1aVaCWo5I9xr
Ćwiczenie 8
R1XdKhDTdTj08
Ćwiczenie 9
ROFEdJwWDaEhf
Ćwiczenie 10
RpLyIeg6Jw1qY
Ćwiczenie 11
R37GDWXRmxYGl
Ćwiczenie 12
R1RYNSZxrclj0
Ćwiczenie 13
Rdl4npf71KHOw
Ćwiczenie 14
R1Ai082duhKge
Ćwiczenie 15
R1TrEV67B6M5N
Ćwiczenie 16
Przyporządkuj nazwy świąt, obrzędów, form uczestnictwa do właściwego typu kultury. KULTURA LUDOWA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA GLOBALNA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA NARODOWA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA ELITARNA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii
Przyporządkuj nazwy świąt, obrzędów, form uczestnictwa do właściwego typu kultury. KULTURA LUDOWA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA GLOBALNA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA NARODOWA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA ELITARNA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii
Przyporządkuj nazwy świąt, obrzędów, form uczestnictwa do właściwego typu kultury.
Walentynki, chodzenie do opery, Andrzejki, Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), Noc Świętojańska, Halloween, chodzenie do filharmonii, Uchwalenie Konstytucji 3 Maja
KULTURA LUDOWA
KULTURA GLOBALNA
KULTURA NARODOWA
KULTURA ELITARNA
RtY9fzCaMbDXb
Ćwiczenie 17
R1EJXCbj0xkUQ
Ćwiczenie 18
Odpowiedz na pytania. 1. Postawa uważająca własną kulturę za najlepszą to 2. Na jakich wyspach Bronisław Malinowski prowadził badania? 3. Jaki kierunek w badaniach antropologicznych stworzył Malinowski? 4. Imię Kolberga 5. Autor monumentalnego Ludu to 6. Anglosaskie święto, którego symbolem jest wydrążona dynia to 7. Tytuł książki Bronisława Malinowskiego Zachodniego Pacyfiku 8. Inaczej kultura wysoka to 9. Gdzie leżą Wyspy Trobrianda?
Odpowiedz na pytania. 1. Postawa uważająca własną kulturę za najlepszą to 2. Na jakich wyspach Bronisław Malinowski prowadził badania? 3. Jaki kierunek w badaniach antropologicznych stworzył Malinowski? 4. Imię Kolberga 5. Autor monumentalnego Ludu to 6. Anglosaskie święto, którego symbolem jest wydrążona dynia to 7. Tytuł książki Bronisława Malinowskiego Zachodniego Pacyfiku 8. Inaczej kultura wysoka to 9. Gdzie leżą Wyspy Trobrianda?
Rozwiąż krzyżówkę.
Postawa uważająca własną kulturę za najlepszą.
Na jakich wyspach Bronisław Malinowski prowadził badania?
Jaki kierunek w badaniach antropologicznych stworzył Malinowski?
Imię Kolberga.
Autor monumentalnego Ludu.
Anglosaskie święto, którego symbolem jest wydrążona dynia.
Tytuł książki Bronisława Malinowskiego ……… Zachodniego Pacyfiku.
Inaczej kultura wysoka.
Gdzie leżą Wyspy Trobrianda?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Słownik pojęć
Etnocentryzm
Etnocentryzm
oznacza wartościującą postawę określającą afirmatywny stosunek do kultury własnej grupy etnicznej lub do kultur innych grup, np. religijnych, rasowych, regionalnych i równocześnie deprecjonujący stosunek do kultury grupy obcej. Własna kultura jest uważana za najlepszą, wzorcową, godną do naśladowania, natomiast obca jest oceniana przez pryzmat rodzimych standardów kulturowych (wartości, wzorów, stylów życia), a zaobserwowane różnice są kategoryzowane jako odstępstwa od norm i oczywiste anomalie.,Źródło: Słownik etnograficzny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Warszawa – Poznań 1987, ss. 86‑87.
Interdyscyplinarność
Interdyscyplinarność
dotyczy dwóch lub więcej dyscyplin naukowych; korzysta z dorobku kilku nauk; złożona jest z naukowców reprezentujących różne gałęzie wiedzy.,Źródło: https://sjp.pwn.pl
Monografia
Monografia
praca naukowa poświęcona jednemu zagadnieniu, np. wydarzeniu, życiu i twórczości wybitnej postaci, dziełu, miejscowości.,Źródło: Encyklopedia PWN w trzech tomach, Tom II, J‑P, Warszawa 1999, s. 530.,
Galeria dzieł sztuki
Rl7uAJVY00YyQ
RdGnfOnBCOOHI
R7cJR4jJ86mQg
Bibliografia
Alan Barnard, Antropologia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006
Wojciech J. Burszta, Asterix w Disneylandzie. Zapiski antropologiczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001
Wojciech J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S‑ka, Poznań 1998
Encyklopedia PWN w trzech tomach, Tom II, J‑P, PWN, Warszawa 1999
Piotr Kowalski, Popkultura i humaniści, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004
Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987
Ewa Nowicka, Świat człowieka – świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
O kulturze i jej badaniu. Studia z filozofii kultury, red. Krystyna Zamiara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985
Barbara Olszewska‑Dyoniziak, Zarys antropologii kultury, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1996
Roch Sulima, Głosy tradycji, DiG, Warszawa 2001
Władysław Pałubicki, Antropologia – filozofia – etyka. Słownik podstawowych terminów i znaczeń, MISCELLANEA*,* Koszalin 1998
Słownik etnograficzny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 1987
Strony internetowe:
www.culture.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)
www.encyklopedia.pwn.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)