Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RRSeg0nTE48gB1

Kultura. Typy kultur

Ważne daty

1814 - 1890 – lata życia Oskara Kolberga

1884 - 1942 – lata życia Bronisława Malinowskiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RqwDkFkWFVmeG

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 79.82 KB w języku polskim
1

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

Uczeń odbiera teksty kultury i wykorzystuje informacje w nich zawarte, z uwzględnieniem specyfiki medium, w którym są przekazywane.

2) wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną)

7) wyjaśnia, na czym polegają różne formy kontaktu z kulturą (odbiór bierny, aktywny, konsumpcja, produkcja, twórczość, użytkowanie, uczestnictwo, animacja)

III. Analiza i interpretacja tekstów kultury

Uczeń posługuje się pojęciem kultury rozumianej jako całokształt ludzkiej działalności; analizuje i interpretuje teksty kultury – potoczne praktyki kultury, a także dzieła sztuki.

6) posługuje się pojęciami: kultura popularna, ludowa, masowa, wysoka, narodowa, zglobalizowana, subkultura w ich właściwym znaczeniu i używa ich w kontekście interpretowanych dzieł sztuki oraz praktyk kulturowych;

7) wskazuje relacje między kulturami: lokalną, regionalną, narodową i europejską, ujawniające się w konkretnych dziełach sztuki i praktykach kultury.

Nauczysz się

nazywać dyscypliny naukowe zajmujące się kulturą;

rozpoznawać cechy kultury masowej, niskiej i popularnej;

wymieniać i charakteryzować typy kultur;

charakteryzować życie i dorobek naukowy Oskara Kolberga i Bronisława Malinowskiego;

definiować pojęcie etnocentryzmEtnocentryzmetnocentryzm oraz monografiaMonografiamonografia.

Etnografia i antropologia kultury

Jedną z nauk zajmującą się badaniem kultury jest etnografia‑etnologia‑antropologia kulturowa. Etnografia jest nauką zajmującą się opisem i analizą kultur ludzkich w konkretnych historycznych i etnicznych uwarunkowaniach. Natomiast etnologia jest nauką, której głównym przedmiotem badań jest człowiek jako istota kulturowa w jej wymiarze globalnym i przestrzennym. Akcentuje ona wielość kultur ludzkich, funkcjonujące na wpół bezrefleksyjnie wyróżniki kulturowe i kulturę nieelitarną. Na przestrzeni lat pojawiło się wiele stanowisk w sprawie przedmiotu i zakresu badań. Często słowo etnologia jest przyjmowane jako naczelne określenie nauk etnologicznych.

Poszczególne tradycje naukowe podchodzą do terminu etnografia‑etnologia w różny sposób. Niektórzy uważają je za tożsame (przy przyjęciu, że nieodłącznym elementem opisu i analizy są uogólnienia teoretyczne). Rozróżniając etnografię od etnologii brano pod uwagę trzy kryteria:

  • systematyzacja nauk: wg etymologii: ethnos (gr. lud), gráphō (gr. piszę) i logos (gr. słowo, prawo). Z tego wynika, że etnografia opisuje kultury, a etnologia na podstawie zebranego materiału stara się je uogólnić. Obecnie nikt nie stosuje tego typu kryteriów, ponieważ żaden z opisów nie jest wolny od teorii;

  • przedmiot badań – etnografia bada własny lud, etnologia – ludy egzotyczne. Jest to rozumienie europocentryczne i szybko zostało odrzucone;

  • wyjaśnienie – porównawcze stosuje etnografia, a wyjaśnienie głębokie (historyczne, funkcjonalne) – etnologia.

Współcześnie etnografii bardzo często nie traktuje się jako oddzielnej dyscypliny naukowej, ale jako wstęp do etnologii lub jako metodę badawczą (naukowy opis). Antropologia kulturowa jest dyscypliną naukową zajmującą się człowiekiem jako twórcą kultury i istotą społeczną. Do głównych zadań antropologii kulturowej należy analizowanie podobieństw i różnic kulturowych. Podobnie jak w przypadku etnografii i etnologii i tu pojawiają się różnice w tradycji naukowej i w pojmowaniu samej kultury (Słownik etnograficzny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Warszawa – Poznań 1987, ss.27‑32; 89‑91; 97‑100).

RKDGmhWae4X931
Człowiek plemienia Asaro Mudman na festiwalu Mount Hagen w Pap, online-skills, CC BY 3.0

Inne nauki zajmujące się kulturą

Innymi naukami zajmującymi się badaniem kultury jest m.in. socjologia kultury i kulturoznawstwo, filozofia kultury.

  • socjologia kultury zajmuje się strukturą i prawami rozwoju społeczeństwa w sferze kultury symbolicznej. Socjologów kultury interesują wartości, symbolika, przekaz treści kulturowych, konsumpcjonizm i typologia kultury symbolicznej: kultura elitarna (wysoka), kultura masowa (popularna);

  • filozofia kultury - dział filozofii, który zajmuje się istotą kultury, jej wytworów i przejawów oraz relacjami kultury i jednostki czy społeczeństwa;

  • kulturoznawstwo - nazwa studiów humanistycznych, które często kładą nacisk na wiedzę o różnych formach kultury wysokiej;

Obecnie badania prowadzone nad kulturą mają charakter interdyscyplinarnyInterdyscyplinarnośćinterdyscyplinarny i łączą specjalistów z takich dziedzin jak filozofia, etnologia, socjologia czy historia.

RM4nXYahNPsnv
Ilustracja przedstawia tzw. Kukierów z regionu Pernik w Bułgarii. Strój kukiera zakładany jest w czasie karnawału i ma za zadanie odpędzać duchy i złe demony. Na pierwszym planie fotografii widzimy osobę ubraną w białą koszulę, kolorową kamizelkę wykonaną z koralików – niebieskich, czerwonych, białych i zielonych. Na szyi widoczny jest medalion wykonany z brązowej skóry i udekorowany kolorowymi cekinami. Kukier na barkach ma zarzucone owcze futro. Na głowie znajduje się kolorowa maska z długim nosem – wykonana z kolorowych materiałowych korali. Na prawej stronie policzka widoczny jest wizerunek smoka, a na głowie pająka. W górnej części maski znajdują się czerwono-niebiesko-biało-zielone pompony. Na drugim planie widoczny jest inny kukier oraz postać z długimi biało-czerwonymi włosami. Zdjęcie zostało wykonane w parku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: 1. Ludzie w maskach o nazwie Kukeri tańczą, aby przestraszyć złe duchy, podczas Festiwalu Masquerade Surva.
Ludzie w maskach o nazwie Kukeri, Pernik-Bułgaria, online-skills, CC BY 3.0

Oskar Kolberg

R1NnUNGpoxmns
Czarno-biała fotografia autorstwa Rzewuskiego przedstawia portret siedzącego Oskara Kolberga. Pozujący Oskar Kolberg to mężczyzna w podeszłym wieku, ubrany w ciemny garnitur, kamizelkę oraz białą koszulę. Ma krótkie, siwe włosy zaczesane na bok, widoczny siwy zarost, a na nosie okulary. Kolberg pozuje do fotografii na wiklinowym fotelu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Henryk Oskar Kolberg polski etnograf, folklorysta i kompozytor urodzony 22 lutego 1814 w Przysusze, zmarł 3 czerwca 1890 w Krakowie.
W. Rzewuski, Oskar Kolberg, Muzeum im. Oskara Kolberga, Przysucha, Polska, CC BY 3.0

W żadnym kraju i żadnym narodzie, nie obdarzyła tak nauki praca jednego człowieka. Te słowa Izydora Kopernickiego odnoszą się do Oskara Kolberga, postaci niezwykle ważnej dla polskiej etnografii. Oskar Kolberg - etnograf, folklorysta i kompozytor. Urodził się 22 lutego 1814 r. w miejscowości Przysucha w powiecie opoczyńskim, a zmarł 3 czerwca 1890 r. w Krakowie. Jego ojciec, Juliusz Kolberg, był profesorem miernictwa i geodezji na Uniwersytecie Warszawskim, matka – Karolina Fryderyka Mercoeur miała korzenie francuskie. Pobierał lekcje gry na fortepianie, uczył się teorii muzyki i kompozycji. Jest autorem opracowań ponad 1000 haseł z zakresu muzyki i muzykologii do Encyklopedii Powszechnej wydawanej przez Samuela Orgelbranda. Pracował jako nauczyciel muzyki, urzędnik bankowy, księgowy. W 1836 r. debiutował jako kompozytor, jednak został niezauważony. Pod koniec lat 30. XIX w. zaczął się interesować folklorem - od 1838 r., notował pieśni i melodie ludowe w okolicach Warszawy. Dwa lata później miał już ich ponad 600. W latach 1842‑45 wydał Pieśni ludu polskiego z 125 melodiami ludowymi. W latach 1846‑47 opublikował kolejnych 90 pieśni. Za swoją pracę Kolberg zebrał krytyczne uwagi, głównie za naruszenie prostoty melodii, wprowadzenie przygrywek. Pieśni opracował na głos i fortepian.

W 1865 r. ukazał się I tom jego monumentalnego dzieła, które przyniosło mu zaszczytne miejsce w historii polskiej etnografii: Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Seria I. Sandomierskie. Od tego czasu zaczyna wydawać monografięMonografiamonografię kolejnych regionów. Do śmierci wydał 33 tomy.

Oskar Kolberg jako pierwszy usystematyzował kulturę ludową. W jego dziele znajduje się 12 tysięcy pieśni, 1250 podań, 670 bajek, 2700 przysłów, 350 zagadek, 15 ludowych widowisk i wiele innych dokumentów ludowej kultury.

Od lat 60. XX w. Lud wydawała Polska Akademia Nauk. Obecnie wydawcą jest Instytut im. Oskara Kolberga w Poznaniu (www.oskarkolberg.pl). Do tej pory wydano 86 tomów. Rok 2014 został ogłoszony Rokiem Oskara Kolbera.

R119OTBKPKZuf
Ilustracja przedstawia okładkę książki „Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce” autorstwa Oskara Kolberga. Strona tytułowa jest dwukolorowa, z czarnymi ornamentami - po trzy z lewej i prawej strony. Na górze umieszczony jest tytuł książki, niżej imię i nazwisko autora, seria (do którego regionu się odnosi) oraz wydawnictwo. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Oskar Kolberg pieniądze na publikację niektórych tomów dostawał między innymi od Kasy Pomocy Naukowej imienia J. Mianowskiego (na druk monografii Mazowsze), czy od Krakowskiego Towarzystwa Naukowego (na monografię okolic Krakowa).
Okładka książki „Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce”, Kraków, 1890, Wikipedia, domena publiczna

Bronisław Malinowski

Bronisław Malinowski był kolejnym wielkim badaczem, który zapisał się na kartach światowej etnologii. Naukowiec urodził się 7 kwietnia 1884 r. w Krakowie, zaś zmarł 16 maja 1942 r. w New Haven. Był antropologiem społecznym i ekonomicznym, podróżnikiem, etnologiem, religioznawcą i socjologiem. Współtwórca teorii funkcjonalistycznej w antropologii. Był synem językoznawcy, profesora krakowskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego – Lucjana Malinowskiego.

Najważniejsze daty:

  • 1902‑1906 - studiowanie na wydziale filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie,

  • 1908 - uzyskanie tytułu doktora filozofii za pracę O zasadzie ekonomii myślenia,

  • 1910‑1913 - podjęcie studiów na London School of Economics w Londynie,

  • 1914‑1920 - prowadzenie badań terenowych w Australii i Oceanii,

  • 1916 - otrzymanie tytułu doktora Antropologii Uniwersytetu Londyńskiego,

  • 1927 - objęcie profesury i pierwsza Katedra Antropologii Uniwersytetu Londyńskiego,

  • 1934 - odbycie podróży naukowej do południowej i wschodniej Afryki,

  • 1936 - otrzymanie tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Harvarda (USA),

  • 1939 - profesor Uniwersytetu Yale w USA.

R11s6aO9AzgYx
Fotografia nieznanego autora przedstawia czarno-biały portret Bronisława Malinowskiego – mężczyzny w średnim wieku, który pozuje z profilu. Malinowski ma pociągłą twarz, zaczesane na bok włosy. Nie ma zarostu. Nosi okulary z okrągłymi oprawkami. Ubrany jest w ciemny garnitur, białą koszulę oraz dwukolorowy krawat w kropki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Bronisław Kasper Malinowski, polski antropolog społeczny i ekonomiczny, podróżnik, etnolog, religioznawca i socjolog, urodzony 7 kwietnia 1884 w Krakowie, zmarł 16 maja 1942 w New Haven.
Bronisław Malinowski, wikimedia.org, CC BY 3.0

Malinowski zasłynął wprowadzeniem nowej metody badań do nauki. Była to długoletnia obserwacja uczestniczącam51ba24d4569bcdde_0000000000004długoletnia obserwacja uczestnicząca. Badacz od czerwca 1915 r. do maja 1916 r. oraz od października 1917 r. do października 1918 r. prowadził badania na Wyspach Trobrianda w Melanezji. Była to metoda rewolucyjna, ponieważ do tego czasu naukowcy swoje badania opierali na analizie tekstów.

R17sX6wwV0nFc1
Bronisław Malinowski podczas badań na Wyspach Trobriandzkich, 1918, Wikipedia, domena publiczna
m51ba24d4569bcdde_0000000000004

Malinowski na podstawie swoich badań postulował:

  • zamieszkanie w znacznej odległości od ośrodka, który był przedmiotem badań,

  • naukę miejscowego języka,

  • respektowanie wszelakich reguł, obowiązków, zakazów, nakazów jakie występują w badanej kulturze,

  • nie narzucanie swoich przekonań i kultury społeczności badanej,

  • stanie się niewidocznym dla badanej kultury – w sensie pełnej akceptacji przez społeczność badaną, traktowanie badacza jak swojego, aby badacz nie prowadził badań ze stworzoną wcześniej koncepcją.

Swoją teorię Malinowski wyłożył w wydanej w 1922 r. książce pt. Argonauci Zachodniego Pacyfiku, w której m.in. opisał rytuał kulam51ba24d4569bcdde_0000000000005rytuał kula, który dla Trobriandczyków nadawał i podtrzymywał sens istnienia systemu.

Kultura ma dla Malinowskiego cztery właściwości:

  • stanowi całość,

  • jest zintegrowana,

  • jej elementy pełnią odpowiednie funkcje,

  • zaspakajają ludzkie potrzeby.

Najważniejszym zadaniem antropologii jest analiza funkcji: jej celem jest wyjaśnienie faktów antropologicznych poprzez rolę, jaką odgrywają w integralnym systemie kultury, a także w zaspokajaniu potrzeb członków społeczeństwa. Bronisław Malinowski uważał wszystkie kultury za równe i nie dopuszczał ich wartościowania.

RQyzzzXhWqNQd1
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą stronę tytułową książki „Życie seksualne dzikich” autorstwa Bronisława Malinowskiego. Na górze umieszczone jest imię i nazwisko autora wraz z tytułem profesorskim: Bronisław Malinowski, Profesor Antropologii na Uniwersytecie Londyńskim. Niżej znajduje się tytuł. Na samym dole informacje o wydawnictwie: Warszawa 1938, Wydawnictwo J. Przeworskiego. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: 1. „Życie seksualne dzikich” było największym dziełem Bronisława Malinowskiego. To pierwsze naukowe opracowanie dotyczące obyczajowości, zwyczajów i poglądów mieszkańców Melanezji.
Bronisław Malinowki, „Życie seksualne dzikich”, Okładka I wydania polskiego przekładu książki z 1938, wikimedia.org, domena publiczna
m51ba24d4569bcdde_0000000000005

Typy kultur

Wyróżniamy różne typy kultur:

  • Kultura masowa – inaczej kultura popularna, popkultura; jest powszechnie praktykowana przez duże rzesze ludzi, związana z masowym rozpowszechnianiem i komunikacją. Produkty kultury są zestandaryzowane, często prezentują niski poziom artystyczny, emocjonalny i intelektualny, ponieważ muszą być sprowadzone do wspólnego mianownika, który będzie zrozumiany przez wszystkich, niezależnie od wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Przykłady: produkcje filmowe z Hollywood, muzyka disco‑polo.

R19cBoSTjuosH1
Talk-show jest jednym z przykładów kultury masowej, online-skills, CC BY 3.0
  • Kultura ludowa – kultura niższych warstw społecznych, istniejąca od czasów średniowiecza do połowy XX w., kiedy to zaczął się jej stopniowy zanik. W Polsce największy rozkwit kultury ludowej miał miejsce w XIX w., wraz ze zniesieniem pańszczyzny. Cechą kultury ludowej jest zróżnicowanie regionalne, co wynikało z pewnego izolacjonizmu grup wiejskich. Najważniejsze cechy: tradycjonalizm, myślenie mityczne, religijność ludowa, izolacjonizm. Przykłady: tradycje świętojańskie.

Rl7uAJVY00YyQ1
Muzeum Wsi Mazowieckiej, Sierpc, Polska, online-skills, CC BY 3.0
  • Kultura regionalna – występuje na danym terenie zamieszkiwanym przez konkretną grupę etnograficzną/regionalną. Przykłady: ścinanie kani na Kaszubach.

R1IIlQ7XfCyPV
Ilustracja przedstawia fotografię na której widoczna jest grupa ludzi ubrana w stroje ludowe. Na pierwszym planie widoczny jest mężczyzna ubrany w stożkowy kapelusz z białą tkaniną, koszulę w kraty oraz jasne sztruksowe spodnie. Mężczyzna trzyma w ręku kołatkę, z lewej strony widoczna jest kobieta ubrana w długą niebieską suknię, czarną narzutę oraz jasny słomkowy kapelusz. W dłoni również trzyma kołatkę. Na drugim planie widoczna jest kania siedząca na palu, kat z toporkiem, ubrany w niebieską koszulę, fartuch i kapelusz. Po prawej stronie widoczne są cztery kobiety, które również biorą udział w obrzędzie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następującą informację: 1. Obrzęd ścinania kani na Kaszubach towarzyszy obrzędom nocy świętojańskiej i polega na ścinaniu łba kani, która była uznawana za symbol zła. Geneza obrzędu nie jest znana.
Obrzęd ścinania kani na Kaszubach, muzeum-wdzydze.gda.pl, CC BY 3.0
  • Kultura narodowa – całość kultury danego narodu, jest ważnym elementem świadomości i przynależności narodowej. Na kulturę narodową składa się kanon zachowań, wiedzy, norm, zasad, które uważa się za obowiązujące członków danej społeczności. Przykłady: święta narodowe, np.: 3 maja – uchwalenie Konstytucji 3 maja, 11 listopada – Święto Nieodległości.

RdGnfOnBCOOHI1
Grzegorz Petka, Warta przy Grobie Nieznanego Żołnierza, Warszawa, Polska, domena publiczna
  • Kultura elitarna – inaczej kultura wysoka, tworzy ją wąska część osób posiadająca odpowiednie kompetencje. Jest najważniejszą częścią kultury symbolicznej narodu, podtrzymuje tradycje. Kultura wysoka wymaga od odbiorcy wiedzy, aby być odpowiednio zrozumianą. Jej wytwory posiadają wysoką jakość. Kultura wysoka jest dostępna dla wszystkich, m.in. poprzez proces uczenia się, ale niewiele osób z niej korzysta. Przykłady: teatr, balet, muzyka poważna.

R1Gj6K60XWY441
Jedną z form uczestnictwa w kulturze „wysokiej” jest uczęszczanie m.in. do opery, online-skills, CC BY 3.0
  • Kultura globalna – zachodzi w skali całego świata, bardzo często może doprowadzić do ujednolicenia kultury w różnych stronach świata, duża komercjalizacja może wpłynąć na niską jakość produktu. Przykład: Walentynki, Halloween.

R1RYPZL2x1n7b1
Anglosaskie Święto Zakochanych, czyli Walentynki stały się popularne na całym świecie, online-skills, CC BY 3.0

Formy kontaktu z kulturą:

  • aktywny odbiór kultury poprzez uczestnictwo: chodzenie do teatru, muzeum, filharmonii

  • tworzenie dzieł,

  • proces upowszechniania kultury przez animatorów kultury, którzy aktywizują społeczeństwo, rozbudzają nowe zainteresowania, starają się zaspokoić potrzeby kulturalne innych ludzi.

R7cJR4jJ86mQg1
Kontakt z kulturą, online-skills, CC BY 3.0

Zadania

RhOAdJMicxgrx
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytania. Co oznacza w języku greckim słowo ethnos? Co oznacza w języku greckim słowo graphein? Jak nazywamy postawę ujawniającą się przy zetknięciu z innymi kulturami, która uważa, że własny naród/grupa etniczna jest lepsza i ją wywyższa? Kim, oprócz etnografem i folklorystą, był Oskar Kolberg?
R1Zmn0SqviNE5
Ćwiczenie 2
Czym zajmuje się kulturoznawstwo? Możliwe odpowiedzi: 1. Interdyscyplinarne studia humanistyczne, które często kładą nacisk na wiedzę o różnych formach kultury wysokiej., 2. Strukturą i prawami rozwoju społeczeństwa w sferze kultury symbolicznej. Socjologów kultury interesują wartości, symbolika, przekaz treści kulturowych, konsumpcjonizm, typologia kultury symbolicznej: kultura elitarna (wysoka), kultura masowa (popularna)., 3. Istotą kultury, jej wytworów i przejawów oraz relacjami kultury i jednostki czy społeczeństwa.
R1ALPM300ONsx
Ćwiczenie 3
Które zdanie opisuje etnologię? Możliwe odpowiedzi: 1. Głównym przedmiotem badań jest człowiek jako istota kulturowa w jej wymiarze globalnym i przestrzennym., 2. Kładzie nacisk na wiedzę o różnych formach kultury wysokiej., 3. Akcentuje jedność kultur ludzkich.
RGYrqiy9uvQ13
Ćwiczenie 4
Czym się zajmuje filozofia kultury? Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jako twórca kultury i istota społeczna., 2. Bada własny lud., 3. Istotą kultury, jej wytworów i przejawów oraz relacjami kultury i jednostki czy społeczeństwa.
R1SUGMFug7ZUx
Ćwiczenie 5
Która placówka wydaje obecnie książkę pod tytułem Lud Oskara Kolberga? Możliwe odpowiedzi: 1. Polska Akademia Nauk, 2. Instytut im. Oskara Kolberga, 3. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
R1FyWFrgrgCRN
Ćwiczenie 6
Co zrobił Kolberg dla polskiej etnografii? Możliwe odpowiedzi: 1. Usystematyzował kulturę ludową, 2. Dokonał podziału kultury na duchową, społeczną i materialną., 3. Wydał pierwszy podręcznik do gwary podhalańskiej
R1N1kcUNXr8Ws
Ćwiczenie 7
Jaki jest tytuł najważniejszego dzieła Oskara Kolberga? Możliwe odpowiedzi: 1. Kultura ludowa Słowian, 2. Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce, 3. Pieśni ludowe z polskiego Śląska
R1aVaCWo5I9xr
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytania. Z jakiej dziedziny Kolberg opracował ponad 1000 haseł do Encyklopedii Powszechnej? Który rok był ogłoszony Rokiem Oskara Kolberga? W jakim regionie świata Bronisław Malinowski prowadził swoje badania w latach 1914-1920? Jak się nazywa teoria w antropologii, której współtwórcą był Bronisław Malinowski?
R1XdKhDTdTj08
Ćwiczenie 9
Którą książkę napisał Bronisław Malinowski? Możliwe odpowiedzi: 1. Argonauci Zachodniego Pacyfiku, 2. Chryzantema i miecz, 3. Wzory kultury
ROFEdJwWDaEhf
Ćwiczenie 10
Którą uczelnię ukończył Bronisław Malinowski? Możliwe odpowiedzi: 1. Uniwersytet Harvarda, 2. London School of Economics, 3. Uniwersytet w Yale
RpLyIeg6Jw1qY
Ćwiczenie 11
Co między innymi postulował Bronisław Malinowski w badaniach antropologicznych? Możliwe odpowiedzi: 1. Naukę miejscowego języka, 2. Mieszkanie w pewnym oddaleniu od badanej społeczności, 3. Prowadzenie badań wg wcześniej ustalonej koncepcji
R37GDWXRmxYGl
Ćwiczenie 12
Według Malinowskiego wszystkie kultury są: Możliwe odpowiedzi: 1. Porównywalne, 2. Wartościowalne, 3. Równe
R1RYNSZxrclj0
Ćwiczenie 13
Jaki typ kultury prezentują Walentynki? Możliwe odpowiedzi: 1. Kultura narodowa, 2. Kultura ludowa, 3. Kultura globalna
Rdl4npf71KHOw
Ćwiczenie 14
W czym przejawia się kultura globalna? Możliwe odpowiedzi: 1. Zachodzi w skali całego świata, bardzo często może doprowadzić do ujednolicenia kultury w różnych stronach świata, duża komercjalizacja może wpłynąć na niską jakość produktu, 2. Tworzy ją wąska część osób posiadająca odpowiednie kompetencje. Jest najważniejszą częścią kultury symbolicznej narodu, podtrzymuje tradycje, wymaga od odbiorcy wiedzy, aby być odpowiednio zrozumianą. Jej wytwory posiadają wysoką jakość., 3. Powszechnie praktykowana przez duże rzesze ludzi, jest związana z masowym rozpowszechnianiem, komunikacją. Produkty kultury są zestandaryzowane, często prezentują niski poziom artystyczny, emocjonalny i intelektualny
R1Ai082duhKge
Ćwiczenie 15
W którym wieku nastąpił największy rozkwit kultury ludowej w Polsce? Możliwe odpowiedzi: 1. XIX w., 2. XVIII w., 3. XVII w.
R1TrEV67B6M5N
Ćwiczenie 16
Przyporządkuj nazwy świąt, obrzędów, form uczestnictwa do właściwego typu kultury. KULTURA LUDOWA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA GLOBALNA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA NARODOWA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii KULTURA ELITARNA Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Świętojańska, 2. Walentynki, 3. chodzenie do opery, 4. Halloween, 5. Andrzejki, 6. Uchwalenie Konstytucji 3 Maja, 7. Święto Wojska Polskiego (15 sierpnia), 8. chodzenie do filharmonii
RtY9fzCaMbDXb
Ćwiczenie 17
Które zdania odnoszą się do życia i pracy Bronisława Malinowskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Jest autorem monumentalnego dzieła Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce., 2. Prowadził badania w Oceanii., 3. Wprowadził nową metodę badawczą w antropologii, czyli długoletnią obserwację uczestniczącą., 4. Był profesorem na Uniwersytecie Warszawskim., 5. Według Malinowskiego najważniejszym zadaniem antropologii jest analiza funkcji.
R1EJXCbj0xkUQ
Ćwiczenie 18
Odpowiedz na pytania. 1. Postawa uważająca własną kulturę za najlepszą to 2. Na jakich wyspach Bronisław Malinowski prowadził badania? 3. Jaki kierunek w badaniach antropologicznych stworzył Malinowski? 4. Imię Kolberga 5. Autor monumentalnego Ludu to 6. Anglosaskie święto, którego symbolem jest wydrążona dynia to 7. Tytuł książki Bronisława Malinowskiego Zachodniego Pacyfiku 8. Inaczej kultura wysoka to 9. Gdzie leżą Wyspy Trobrianda?

Słownik pojęć

Etnocentryzm
Etnocentryzm

oznacza wartościującą postawę określającą afirmatywny stosunek do kultury własnej grupy etnicznej lub do kultur innych grup, np. religijnych, rasowych, regionalnych i równocześnie deprecjonujący stosunek do kultury grupy obcej. Własna kultura jest uważana za najlepszą, wzorcową, godną do naśladowania, natomiast obca jest oceniana przez pryzmat rodzimych standardów kulturowych (wartości, wzorów, stylów życia), a zaobserwowane różnice są kategoryzowane jako odstępstwa od norm i oczywiste anomalie.,Źródło: Słownik etnograficzny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Warszawa – Poznań 1987, ss. 86‑87.

Interdyscyplinarność
Interdyscyplinarność

dotyczy dwóch lub więcej dyscyplin naukowych; korzysta z dorobku kilku nauk; złożona jest z naukowców reprezentujących różne gałęzie wiedzy.,Źródło: https://sjp.pwn.pl

Monografia
Monografia

praca naukowa poświęcona jednemu zagadnieniu, np. wydarzeniu, życiu i twórczości wybitnej postaci, dziełu, miejscowości.,Źródło: Encyklopedia PWN w trzech tomach, Tom II, J‑P, Warszawa 1999, s. 530.,

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

Alan Barnard, Antropologia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006

Wojciech J. Burszta, Asterix w Disneylandzie. Zapiski antropologiczne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001

Wojciech J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S‑ka, Poznań 1998

Encyklopedia PWN w trzech tomach, Tom II, J‑P, PWN, Warszawa 1999

Piotr Kowalski, Popkultura i humaniści, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004

Bronisław Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1987

Ewa Nowicka, Świat człowieka – świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

O kulturze i jej badaniu. Studia z filozofii kultury, red. Krystyna Zamiara, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985

Barbara Olszewska‑Dyoniziak, Zarys antropologii kultury, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1996

Roch Sulima, Głosy tradycji, DiG, Warszawa 2001

Władysław Pałubicki, Antropologia – filozofia – etyka. Słownik podstawowych terminów i znaczeń, MISCELLANEA*,* Koszalin 1998

Słownik etnograficzny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Poznań 1987

Strony internetowe:

www.culture.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

www.encyklopedia.pwn.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

www.oskarkolberg.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

www.sjp.pwn.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)