Kultura życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie
charakteryzować działalność obywatelską w greckich państwach;
wymieniać formy ustrojowe oraz instytucje obywatelskie Greków i Rzymian;
opisywać sposób życia starożytnych;
omawiać formy spędzania wolnego czasu przez Greków i Rzymian;
GRECKA WSPÓLNOTA OBYWATELI
Starożytni Grecy żyli w licznych, niewielkich państewkach, których obszar nie przekraczał kilkuset kilometrów kwadratowych. Każda grecka polispolis obejmowała ośrodek miejski oraz otaczające go majątki ziemskie. Ten specyficzny typ organizacji państwa, nazywany często „miastem‑państwem”, charakteryzował się silnym poczuciem wspólnoty. Pełnoprawni obywatele, którymi byli wyłącznie dorośli, wolni mężczyźni, urodzeni w rodzinach obywateli, mogli mieć rzeczywisty wpływ na swoje państwo i współdecydować o jego losach. W związku z tym greckie poleis cechowała rozwinięta kultura życia publicznego.
Państwa greckie bywały rządzone na kilka sposobów. Naturalnie największe wpływy miewali zamożni mieszkańcy oraz przedstawiciele najważniejszych rodów, czyli arystokracja. Taki ustrój, w którym władza należy do nielicznych obywateli, nazywamy oligarchiąoligarchią (rządami niewielu). Czasami jednak rządy sprawowało zgromadzenie wszystkich obywateli – czyli demokracjademokracja (rządy ludu). Najbardziej znanym przykładem starożytnego państwa demokratycznego są Ateny. Należy jednak pamiętać, że nie były one jedynym polis rządzonym w ten sposób. Demokracja nie funkcjonowała również w Atenach od zawsze - wytworzyła się w skutek licznych przemian ustrojowych. Ateńczycy szczycili się swoimi demokratycznymi instytucjami. Uważano, że każdy obywatel ma prawo i jest zdolny współrządzić państwem. Ateńczyk mógł być wybrany lub wylosowany na urząd, do rady lub sądu. Po upływie kadencji urzędnicy dokonywali sprawozdania ze swojej pracy. Jeśli współobywatele widzieli w kimś zagrożenie dla państwa, mogli w drodze głosowania skazać taką osobę na czasowe wygnanie (ostracyzmostracyzm).

Filozof Arystoteles stwierdził, że demokracja polegała na tożsamości rządzonych i rządzących. Nazwał on również człowieka „istotą społeczną” (z języka greckiego: zetaῷomicronnu piolambdaiotatauiotakappaόnu, zòon politikon; z języka łacińskiego: animal sociale). Człowiek z natury musi żyć we wspólnocie i współpracować z innymi ludźmi. Dla greckich myślicieli – przede wszystkim Platona i Arystotelesa – dobry człowiek będzie przede wszystkim dobrym obywatelem. Poszukując sposobów, by być pożytecznym dla wspólnoty, jednostka dąży do osiągnięcia cnoty. Dlatego też niesłusznie skazany na śmierć Sokrates nie chciał, by jego przyjaciele podejmowali próbę ocalenia go i uwolnienia z więzienia. Zamierzał do końca być posłusznym prawom ateńskiej polis. Temat ten podjął Platon w dialogu pod tytułem „Kriton”, w którym omówił zagadnienie osobistej moralności wobec obowiązków względem państwa. Wydaje się, że rzadki był wśród Greków kosmopolityzm, choć taką postawę również napotykamy. Co ciekawe, również Sokratesowi przypisuje się zdanie: „Nie jestem Grekiem ani Ateńczykiem, ale obywatelem świata”. Najczęściej jednak wskazuje się na kosmopolityzm Diogenesa z Synopy i cyników, którzy nie wykonywali obywatelskich obowiązków oraz rezygnowali z życia we wspólnocie.

Jednocześnie Ateńczycy cieszyli się swobodą w życiu prywatnym. Ustrój demokratyczny sprzyjał rozwojowi kultury w państwie. Perykles, jeden z najbardziej znanych ateńskich polityków, miał powiedzieć:
Wojna peloponeska„W naszym życiu państwowym kierujemy się zasadą wolności. W życiu prywatnym nie wglądamy z podejrzliwą ciekawością w zachowanie się naszych współobywateli, nie odnosimy się z niechęcią do sąsiada, jeśli się zajmuje tym, co mu sprawia przyjemność. I nie rzucamy w jego stronę owych pogardliwych spojrzeń, które wprawdzie nie wyrządzają szkody, ale ranią. Kierując się wyrozumiałością w życiu prywatnym, szanujemy prawa w życiu publicznym; jesteśmy posłuszni (...) prawom, zwłaszcza tym niepisanym, które bronią pokrzywdzonych, i których przekroczenie przynosi powszechną hańbę. Kochamy piękno, ale z prostotą, kochamy wiedzę, (...) bogactwem się nie chwalimy, lecz używamy go w potrzebie.”
Źródło: Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. Kazimierz Kumaniecki, Wrocław 1991, s. 140.
![Ilustracja przedstawia obraz Philippa Foltz [czytaj: filipa folca] pod tytułem „Mowa pogrzebowa Peryklesa”. W centralnej części ilustracji stoi mężczyzna w biało - czerwonej todze, z hełmem na głowie zdobionym pióropuszem. Ma wyciągniętą prawą rękę. Do nich prowadzą białe schody. W prawej części obrazu znajdują się kamienne schody, na których siedzą mężczyźni w różnokolorowych szatach. Niektórzy spoglądają w stronę przemawiającego. Za nimi, na spadzistej, wysokiej skale znajduje się grupa ludzi. Po lewej stronie obrazu stoi duża grupa ludzi. Jeden z mężczyzn, w obszernej, ciemnoczerwonej todze, patrzy w stronę centralnej postaci i wskazuje palcem na ziemię. Tło stanowi prawie bezchmurne niebo.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCCoGuOzZkHMt/1713269976/1jqOBhwkAg8zoiz3anF5ATWFQK5kjz2Z.jpg)
W zupełnie innej sytuacji byli obywatele Sparty, którą nie bez przyczyny ukazuje się w kontraście do demokratycznych Aten. Pełnoprawni obywatele Sparty, zwani- spartiatamispartiatami, byli zobowiązani do ścisłego przestrzegania surowych praw państwowych. Mieszkali oni w mieście, podczas gdy w ich majątkach ziemskich pracowali niewolni chłopi – helociheloci. Spartiatów wychowano w poszanowaniu praw i tradycji państwa, od dzieciństwa chłopcy służyli w armii i przygotowywali się do służby wojskowej. Dopiero po przejściu całej drogi wymagającego spartańskiego wychowania i służby wojskowej obywatel mógł założyć własną rodzinę. Stąd też szczególnym szacunkiem darzono ludzi starszych, którzy podczas swojego życia dowiedli hartu ducha oraz męstwa. Tych starszych obywateli dopuszczano również do współrządzenia państwem. Sparta była oligarchią, na czele której stali dwaj królowie oraz rada starszych, nazywana geruzjągeruzją. Do geruzji wybierano obywateli powyżej 60 roku życia. Rada przygotowywała wnioski na zgromadzenie ludowe oraz sądziła obywateli. Choć w Sparcie zbierało się zgromadzenie ludowe, jego rola ograniczała się do akceptowania lub odrzucania projektów uchwał przygotowanych przez geruzję oraz wyboru urzędników. Wpływ przeciętnego obywatela spartiaty na państwo był więc mniejszy niż w Atenach. Historycy zwracają jednak uwagę, że pozycja kobiet spartańskich była niejednokrotnie lepsza niż w innych greckich poleis. Żona zarządzała bowiem gospodarstwem, podczas gdy mężczyźni żyli we wspólnocie i współdecydowali o losach państwa.

RZECZPOSPOLITA RZYMSKA
Starożytny Rzym był kolebką nowej formy sprawowania rządów – republikirepubliki. Już sama nazwa państwa (z łacińskiego: res publica – rzeczpospolita, rzecz publiczna) ukazuje charakter ustroju. Po zakończeniu rządów królewskich w VI w. p.n.e. Rzymianie żywili przekonanie, że państwem nie może rządzić jednostka. Jest ono dobrem wszystkich obywateli. W kolejnych wiekach wielu wybitnych Rzymian broniło republiki przed rządami dyktatorów. W ten sposób zrodziły się idee republikańskie, które po stuleciach odżyją w nowożytnej Europie. Nawet gdy w Rzymie zapanowały rządy kolejnych cesarzy, przez długi czas utrzymywano pozory twierdząc, że republika ma się dobrze (ten okres w dziejach Rzymu nazywamy pryncypatempryncypatem).
W republice władza spoczywała w rękach nobilównobilów - członków wpływowych rodów, którzy pełnili urzędy oraz zasiadali w senacie. Kolejną wpływową grupę stanowili ekwiciekwici, którymi byli obywatele bogacący się, na przykład handlarze. Zdarzało się, że ekwita swoim majątkiem przewyższał niejednego nobila, mimo to nie mógł starać się o najwyższe urzędy. Były one zarezerwowane dla arystokracji. Ubożsi i pozbawieni wpływów obywatele Rzymu mieli prawo głosu na zgromadzeniach, co nie było bez znaczenia. Nobilowie musieli zabiegać o głosy obywateli, zgromadzenie decydowało również o przyjęciu ustaw. Z drugiej strony zwykły obywatel nie miał prawa zgłaszać wniosków na zgromadzeniu, jak miało to miejsce na przykład w demokracji ateńskiej. Projekty ustaw zgłaszane były przez urzędników i konsultowane z senatem, rola zwykłych obywateli ograniczała się do głosowania. Stąd też ustrój republikański nazywany jest mieszanym, połączeniem elementów monarchii (najwyżsi urzędnicy – konsulowie), oligarchii (senat) oraz demokracji (zgromadzenie). Bez praw politycznych pozostawały kobiety. Mężczyźni z rodzin senatorskich obejmowali kolejne, coraz wyższe urzędy, zgodnie z przyjętą kolejnością tzw. cursus honorumcursus honorum [czytaj: kursus honorum] (po polsku: ścieżka zaszczytów).

Również czas wolny dla rzymskiego nobila nie oznaczał bezczynności. Często właśnie moment odpoczynku od codziennych obowiązków był okazją do pielęgnowania zainteresowań intelektualnych – czytania książek (lub raczej słuchania ksiąg odczytywanych przez niewolnika‑lektora), pisania, studiowania filozofii. Wówczas do domu zaprosić można było przyjaciół, by razem z nimi spędzać czas na ucztowaniu, grach towarzyskich i dyskusjach. Poza domem rzymska nobilitas oglądała różnego rodzaju igrzyska, odpoczywała w termach lub brała udział w polowaniach. Rzymianie dbali również o swoje domy. Wygoda i bogaty wystrój willi rzymskiej arystokracji również dziś może budzić podziw.

Na podstawie wypowiedzi, zawartych w materiale filmowym, wykonaj polecenia:
Wyjaśnij, jak z biegiem czasu zmieniały się rzymskie domy.
Wymień najważniejsze pomieszczenia w rzymskiej willi i wytłumacz, jaką spełniały funkcję.
Opisz krótko wygląd ogrodów starożytnych Rzymian.
Na podstawie wypowiedzi, zawartych w materiale filmowym, wykonaj polecenia:
Wyjaśnij, jak wyglądał proces wydawania książki w starożytnym Rzymie.
Wymień imiona znanych antycznych miłośników książek.
Podaj przykłady rzymskich „lektur szkolnych”.
Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu - prezentacja
Wskaż, które miasta łączyła via Appia. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: jaką nazwę nosiły trzy główne drogi w Imperium Rzymskim? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Odpowiedz na pytanie: ile metrów miała mila rzymska? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Podsumowanie
Uwagę zwraca fakt, jak dobrze starożytni Grecy i Rzymianie rozumieli istotę wspólnoty państwowej. „Co nie jest pożyteczne dla roju, również dla pszczoły nie jest pożyteczne.” – stwierdził rzymski cesarz Marek AureliuszMarek Aureliusz. Rzeczywiście, starożytni podjęli refleksję nad idealną formą ustroju oraz rolą jednostki w państwie. Starożytne państwa cechowała rozwinięta kultura życia publicznego. Podstawy demokracji oraz ustroju republikańskiego zawdzięczamy właśnie starożytnej Grecji i Rzymowi.
Ćwiczenia
Dokonaj przekładu tekstu na język polski.
De civibus et servis Romanis
Lectio Latina IAb antiquis temporibus populus Romanus e patriciispatriciis et plebeisplebeis constabatconstabat. Populus Romanus initio a septem regibus gubernabatur. UltimusUltimus rex, Tarquinius SuperbusTarquinius Superbus, a populo pulsus est. Ex eo tempore quotannisquotannis duoduo consulesconsules in urbe Roma creabanturcreabantur, quibus summum ius tribuebatur. Tempore belli imperium viro mandabatur, qui dictatordictator appellabatur. In bello multi captivicaptivi capiebantur, qui in Italiam conducebanturconducebantur et servis adnumerabanturadnumerabantur. Servis multa negotia tribuebantur; filii civium Romanorum quoque a servis doctis, praecipuepraecipue Graecis, docebantur et erudiebanturerudiebantur.
Źródło: Stanisław Wilczyński, Teresa Zarych, Lectio Latina I, Warszawa 1996, s. 117.
Słowniczek łacińsko‑polski znajduje się pod ćwiczeniami
Dokonaj przekładu tekstu na język polski.
De re publica Romana
Lectio Latina IRes publicaRes publica Romana multos scriptores claros, imperatores magnos ediditedidit. Rei publicae temporibus multi cives Romani virtute, fidefide, constantiaconstantia eminebanteminebant. Romani in re militaria excellebantexcellebant. Titus LiviusTitus Livius et Publius Cornelius TacitusPublius Cornelius Tacitus, rerum gestarum scriptores, multa de re publica tradunt. Cives Romani in rebus adversisadversis fortesfortes et in rebus secundis non ignavi rem publicam amabant et pro re publica vitam ponere paratiparati erant. Romani non solum rem publicam sed etiam resres domesticas ac familiaresfamiliares bonis legibus institueruntinstituerunt.
Źródło: Stanisław Wilczyński, Teresa Zarych, Lectio Latina I, Warszawa 1996, s. 121–122.
Słowniczek łacińsko‑polski znajduje się pod ćwiczeniami
Zapoznaj się z fragmentem tekstu źródłowego, następnie wykonaj polecenia.
O państwie, O prawach, I 41-44, Wyd. Antyk„Król sprawiedliwy i mądry, niewielka grupa wybitnych obywateli i wreszcie ogół obywateli (choć jego władza budzi najwięcej wątpliwości) mogą gwarantować stabilność ustroju, o ile unikną zachłanności i bezprawia (...). Góruje nad nimi czwarta stanowiąca przemyślane i harmonijne połączenie elementów wziętych z trzech wzorcowych postaci ustroju. Chciałoby się mieć (...) zwierzchność podobną do władzy królewskiej, zachować na stałe wpływy elit, a pewne kwestie pozostawić do rozstrzygnięcia ogółowi. Po pierwsze, taki ustrój daje obywatelom poczucie równości, bez którego ludzie wolni na dłuższą metę nie potrafią żyć. Po drugie, w przeciwieństwie do poprzednich form ustrojowych gwarantuje stabilność, jako że wcześniej opisane postaci łatwo się degenerują.”
Źródło: Cyceron, O państwie, O prawach, I 41-44, Wyd. Antyk, tłum. Iwona Żółtowska, Kęty 1999, s. 27.
Nazwij wymienione na początku tekstu trzy formy sprawowania rządów, które zdaniem Cycerona „mogą gwarantować stabilność ustroju”.
Odpowiedz na pytania. Jaki ustrój, zdaniem Cycerona, przewyższa trzy wzorcowe formy? Co stanowi zaletę tego ustroju?
Wyjaśnij, co w starożyności oznaczał łaciński termin „curia”.
Ułóż układankę, przedstawiającą emblemat Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Następnie odszukaj w dostępnym Ci źródle, co w starożytności oznaczał łaciński termin znajdujący się na współczesnym emblemacie.
Test wiedzy na temat życia publicznego starożytnych Greków i Rzymian
Test składa się z pięciu pytań, na rozwiązanie go masz 10 minut. Powodzenia!
1. OLIGARCHIA FINANSOWA, 2. OSTRACYZM, 3. KOSMOPOLITYZM, 4. REPUBLIKA – Forma ustroju państwowego, w którym najwyższe organy władzy są powoływane w drodze wyborów na czas określony.
1. OLIGARCHIA FINANSOWA, 2. OSTRACYZM, 3. KOSMOPOLITYZM, 4. REPUBLIKA – Grupa wpływowych osób, odgrywająca dominującą rolę ekonomiczną i polityczną w państwie.
1. OLIGARCHIA FINANSOWA, 2. OSTRACYZM, 3. KOSMOPOLITYZM, 4. REPUBLIKA – Postawa polegająca na podkreślaniu własnej wspólnoty z całym światem, połączona często z brakiem przywiązania do ojczyzny.
Słownik łacińsko‑polski
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa adnumero w języku łacińskim.
zaliczyć
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa adversus w języku łacińskim.
niepomyślny
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa captivus w języku łacińskim.
jeniec

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa conduco w języku łacińskim.
razem sprowadzać, ściągać
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa constantia w języku łacińskim.
stałość, stateczność
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa consto w języku łacińskim.
stanąć, składać się (z czegoś)
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa consul w języku łacińskim.
konsul - jeden z dwóch najważniejszych urzędników rzymskiej republice. Według tradycji, po obaleniu ostatniego króla Tarkwiniusza Pysznego, Rzymianie ustanowili dwóch konsulów, którzy mieli wzajemnie się kontrolować i chronić republikę, przed jednowładztwem. Jedynie w szczególnych sytuacjach zagrożenia państwa dopuszczano przejecie władzy na czas określony przez dyktatora.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa creo w języku łacińskim.
wybrać, tworzyć
[czytaj: diktator, diktatoris] dyktator - urzędnik powoływany w sytuacji zagrożenia państwa rzymskiego. Sprawowanie władzy dyktatorskiej początkowo było jedyną sytuacją, gdy w republikańskim Rzymie dopuszczano jednowładztwo. Wówczas sprawowanie dyktatury trwało 6 miesięcy. Z czasem pojawiły się próby obejmowania urzędu dyktatora na czas nieokreślony, jednak było to niepopularne wśród patrycjuszy przywiązanych do idei republikańskich. Przyjęcie tytułu dyktatora dożywotniego przez Juliusza Cezara w 44 r. p.n.e. przyczyniło się do zawiązania spisku i zamordowania go.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa domesticus w języku łacińskim.
domowy

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa duo w języku łacińskim.
dwaj, dwie, dwa

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa edo w języku łacińskim.
wydawać na świat

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa emineo w języku łacińskim.
wystawać, odznaczać się
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa erudio w języku łacińskim.
kształcić, uczyć

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa excello w języku łacińskim.
wyróżniać się
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa familiaris w języku łacińskim.
rodzinny

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa fides w języku łacińskim.
zaufanie, wierność, wiara
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa fortis w języku łacińskim.
dzielny, mężny
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa instituo w języku łacińskim.
ustanowić, postanowić
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa paratus w języku łacińskim.
przygotowany
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa patricius w języku łacińskim.
patrycjusze - uprzywilejowana warstwa społeczeństwa rzymskiego, przedstawiciele najważniejszych rodów. Posiadali pełne prawa polityczne oraz możliwość sprawowania urzędów. Podział na patrycjuszy i plebejuszy według legend miał sięgać początków królestwa. Nierówności między patrycjuszami i plebejuszami przez wieki prowadziły do konfliktów. Z czasem do grona rzymskich nobilów dołączyli również bogaci plebejusze, a patrycjusze stracili wyłączne prawo piastowania urzędów.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa pello w języku łacińskim.
wypędzić, wydalić
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa plebeius w języku łacińskim.
plebejusze - grupa społeczna w starożytnym Rzymie, składająca się z ludzi wolnych, jednak pozbawionych praw obywatelskich. Grupę plebejuszy w znacznej mierze stanowili mieszkańcy podbitych przez Rzymian terenów oraz osiedlający się w Rzymie przybysze.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa praecipue w języku łacińskim.
szczególnie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa quotannis w języku łacińskim.
co roku
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa res w języku łacińskim.
rzecz
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa res adversae w języku łacińskim.
niepowodzenia
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa res familiares w języku łacińskim.
majątek
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa res gestae w języku łacińskim.
dzieje, historia
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa res militaris w języku łacińskim.
wojskowość
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa res publica w języku łacińskim.
rzeczpospolita, republika

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa secundus w języku łacińskim.
drugi, następny, sprzyjający
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie przedstawia wymowę słowa ultimus w języku łacińskim.
ostatni, najdalej położony

Słownik pojęć
(IV w. p.n.e.) pochodzący ze Stagiry w Tracji, jeden z najwybitniejszych filozofów starożytnych, uczeń Platona, założyciel własnej szkoły Likejonu (perypatetycy). Jego zainteresowania naukowe były bardzo szerokie, zajmował się m.in. naukami przyrodniczymi, etyką, logiką, astronomią. Był nauczycielem Aleksandra Wielkiego. Położył podwaliny pod późniejszy rozwój nauk. W średniowieczu z dokonań Arystotelesa korzystali przedstawiciele kościoła chrześcijańskiego i filozofii scholastycznej.

ustrój państwa, w którym wszyscy pełnoprawni obywatele mają udział w rządzeniu. Najbardziej znanym starożytnym przykładem demokracji jest ustrój powstały w Atenach po reformach Klejstenesa (przełom VI i V w. p.n.e.).
przedstawiciele uprzywilejowanej, bogacącej się warstwy ludności rzymskiej, którzy jednak nie należeli do rodów senatorskich. Początkowo pozbawieni wpływu na państwo, z czasem ekwici zyskiwali przywileje i coraz większe znaczenie polityczne. W czasach cesarstwa wzrastała obecność ekwitów w aparacie administracyjnym - niektóre urzędy zaczęły być przeznaczane do obejmowania wyłącznie przez ekwitów.
rada starszych, obecna w różnych greckich państwach (poleis). Najbardziej znana jest dziś geruzja w społeczeństwie spartańskim, licząca 28 mężczyzn, którzy ukończyli 60 rok życia. Geruzja spartańska miała duży wpływ na politykę polis.
niewolni rolnicy w państwie spartańskim, wywodzący się przede wszystkim z podbitej ludności. Byli własnością państwa i pracowali na ziemi, należącej do spartiatów.
121 - 180 n.e., cesarz rzymski, który otwarcie przyznawał się do uprawiania filozofii. Kierował się zasadami filozofii stoickiej, pozostawił po sobie zapiski, powszechnie znane jako „Rozmyślania”.

ustrój państwa, w którym reprezentantem władzy suwerennej jest monarcha (król, car, cesarz, szach, książę, chan, faraon), sprawujący tę władzę z reguły dożywotnio, samodzielnie lub wspólnie z innymi organami.
(z języka łacińskiego: nobilitas) uprzywilejowana grupa społeczna w starożytnym Rzymie, przedstawiciele rodów patrycjuszowskich i najbogatsi plebejusze. Nobilowie posiadali wielkie majątki ziemskie i wyłącznie oni pełnili wyższe urzędy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Wymowa słowa oligarchia w języku greckim
(z języka greckiego: ὀlambdaiotagammaalfarhochiίalfa; oligarchía) ustrój państwa, w którym władzę sprawuje wąska grupa obywateli, najczęściej przedstawicieli wpływowych rodów (arystokracja). Ustrój oligarchiczny panował w wielu greckich państwach. Najbardziej znanym przykładem greckiej oligarchii jest Sparta, gdzie rządy sprawowała geruzja (rada starszych).
forma głosowania, znana z niektórych greckich miast‑państw (przede wszystkim Aten). Miała być zabezpieczeniem przed dążeniem obywateli do jednowładztwa. Głos oddawano na osobę, która w opinii obywatela zagrażała państwu i mogła chcieć zostać tyranem. Karą było wygnanie z miasta, jednak najczęściej osoba ukarana zachowywała prawa obywatelskie oraz majątek.

(500 - 429 p.n.e.), ateński polityk i strateg. Jedna z najbardziej wpływowych postaci w Atenach w drugiej połowie V w. p.n.e. Zmarł na skutek zarazy w czasie wojny peloponeskiej.

(przełom V i IV w. p.n.e.), jeden z najwybitniejszych filozofów starożytnych, uczeń Sokratesa, założyciel Akademii. Do naszych czasów zachowały się dialogi oraz listy Platona. Całość twórczości filozofa została zebrana w czasach hellenistycznych. Najważniejszą postacią dialogów jest Sokrates, nauczyciel Platona. Kwestia wiarygodności obrazu Sokratesa w dialogach do dziś omawiana jest przez naukowców.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DZ4E52oRd
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa polis w języku greckim.
(z języka greckiego: piόlambdaiotaς, pólis; l.mn. piόlambdaepsiloniotaς, póleis) greckie miasto‑państwo, wspólnota obywateli, zamieszkująca jeden obszar i mająca wspólne obyczaje.
(ok. 55‑120 n.e.) rzymski mówca, polityk i pisarz. Najbardziej znany ze swoich dzieł historycznych: „Dziejów” (12 ksiąg) oraz „Roczników” (16 ksiąg), które opisują rządy poszczególnych cesarzy. Tacyt pisał również dzieła związane z retoryką oraz biografie. Starał się, by jego relacje były obiektywne, starał się kierować zasadą „sine ira et studio” (pl. bez gniewu i zapalczywości). Obok Tytusa Liwiusza uznawany za najwybitniejszego historyka rzymskiego.

określenie rzymskiego ustroju w pierwszych wiekach cesarstwa, początkowo związanego z utrzymywaniem pozorów dalszego funkcjonowania republiki (cesarz określany był „pierwszym wśród senatorów”). Z czasem rzymscy władcy otaczani byli coraz większym kultem, senat tracił na znaczeniu, pryncypat przeistoczył się w formę rządów absolutnych.
ustrój polityczny, zapoczątkowany w starożytnym Rzymie. Republika rzymska istniała od IV do I w. p.n.e.
(z języka łacińskiego: cursus honorum) [czytaj: kursus honorum] obowiązująca w imperium rzymskim kolejność pełnienia urzędów przez przedstawicieli rzymskiej arystokracji.
(przełom V i IV w. p.n.e.) wpływowy grecki filozof, nauczyciel Platona. Krytykował metody sofistów, za cel dociekań filozoficznych uznawał dążenie do prawdy, dobra i sprawiedliwości. Nie pozostawił po sobie żadnych pism. Przez współobywateli został oskarżony o bezbożność i demoralizowanie młodzieży i skazany na śmierć.

pełnoprawni obywatele Sparty, służyli w armii i posiadali prawa polityczne.
(VI/V w. p.n.e.) ostatni z rzymskich królów. Pokonał plemię Wolsków i utrwalił dominację Rzymu w regionie. Wedle tradycji miał być krwawym tyranem. Jego okrutne rządy doprowadziły do wybuchu powstania, w wyniku którego władca został wypędzony. Po okresie panowania Tarkwiniusza Pysznego w Rzymie rozpoczął się okres republikański.

ok. 460 – 393 r. p.n.e., wybitny historyk grecki, strateg. Znany przede wszystkim jako autor „Wojny peloponeskiej”. Tukidydes jako pierwszy w pełni traktował historię jako naukę, dokonywał krytyki dostępnych źródeł, przekazywał obiektywne wiadomości, odrzucał ingerencję bogów w dzieje ludzi.
(59 p.n.e. – 17 n.e.) największy obok Tacyta historyk rzymski. Jego najważniejszym działem była wielka historia Rzymu w 142 księgach, zatytułowana „Od założenia miasta”. Zachowała się jedynie część ksiąg: 1‑10 (obejmujące legendarne początki miasta aż do III w. p.n.e.), księgi 21‑45 i fragmenty innych. Treść innych ksiąg znamy lub możemy się jej domyślać ze sporządzanych w późniejszych okresach streszczeń twórczości Liwiusza, które się zachowały. W późniejszych wiekach dzieła Liwiusza stanowiły główne źródło informacji o historii Rzymu.

konflikt pomiędzy związkami greckich państw, mający miejsce w latach 431 - 404 p.n.e. Stronami w wojnie były: Związek Morski (z Atenami) oraz Symmachia Spartańska. Historykiem wojny peloponeskiej był Tukidydes.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
Notatki ucznia
Galeria
Bibliografia
J. Choińska‑Mika, W. Langauer, M. Tymowski, K. Zielińska, Historia 1, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 2019.
Tukidydes, Wojna peloponeska, tłum. Kazimierz Kumaniecki, Wrocław 1991.
Winniczuk L. (red.), Słownik kultury antycznej, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.
Wolski J., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
Ziółkowski A., Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Cyceron, O państwie, O prawach, tłum. Iwona Żółtowska, Kęty 1999
Wilczyński S., Zarych T., Lectio Latina I, Warszawa 1996












