TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942
bg‑blue
Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego
GRA EDUKACYJNA
1
Kliknij, aby wyświetlić instrukcję do gry
Kliknij, aby wyświetlić instrukcję do gry
Gra edukacyjna polega na przejściu przez użytkownika kursu cięcia palnikiem acetylenowo tlenowym i spawania elektrycznego.
Plansza tytułowa gry wygląda następująco:
R19UDT0FTIaiO
Grafika przedstawia ekran tytułowy gry edukacyjnej. Tekst na ekranie brzmi: gra edukacyjna, kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego. Po prawej stronie ekranu widać obrazek przedstawiający statki z kontenerami, które podpływają do portu, gdzie ładunki zostają rozładowane za pomocą dźwigów.
Ekran tytułowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby przejść do następnego okna gry, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
W grze do wykonania będą różnorodne zadania, polegające np. na zaznaczeniu, przeciągnięciu, ustawieniu lub kliknięciu w odpowiedniej kolejności. Przed każdym zadaniem wyświetli się plansza z poleceniem, jakie działania należy w danym zadaniu wykonać.
R2cOKOYGH0TXH
Grafika przedstawia przykładową planszę z poleceniem z gry edukacyjnej. Tekst na planszy brzmi: Zadanie pierwsze. Twoim zadaniem jest skompletowanie elementów stanowiska pracy niezbędnych do cięcia acetylenowo‑tlenowego. Wybierz wszystkie elementy i kliknij przycisk sprawdź.
Przykładowa plansza z poleceniem z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po prawidłowym wykonaniu zadania pojawi się plansza z testem, zawierającym pytania kontrolne.
R1AaFrAu2nR2H
Grafika przedstawia przykładową planszę początkową testu z gry edukacyjnej. Tekst obecny na planszy brzmi: test pierwszy, twoim następnym zadaniem jest odpowiedzenie na pytania kontrolne. Powodzenia. Poniżej widać przycisk „start”.
Przykładowa plansza początkowa testu z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Odpowiada się poprzez klikanie na prostokąt z odpowiedzią „tak” lub „nie”.
RzNmfv6BYUcZt
Grafika przedstawia widok na pytania kontrolne z gry edukacyjnej. Pytania są cztery. Obok nich widać po dwa przyciski: tak lub nie. Na pytanie odpowiada się poprzez kliknięcie na jeden z przycisków. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć widoczny poniżej przycisk „sprawdź”.
Widok na pytania kontrolne z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „sprawdź”. Odpowiedzi zaznaczone prawidłowo podświetlą się kolorem zielonym, a nieprawidłowe – czerwonym. Aby przejść do kolejnego zadania gry, należy odpowiedzieć na wszystkie pytania kontrolne prawidłowo. Gdy którakolwiek z odpowiedzi będzie błędna, wyświetli się następujący ekran:
R4xvK2NpbqfcZ
Grafika przedstawia przykładowy ekran z gry edukacyjnej informujący o nieprawidłowym wykonaniu zadania. Tekst na ekranie brzmi: błąd, niestety, zadanie jest wykonane nieprawidłowo. Spróbuj rozwiązać je jeszcze raz. Poniżej widać przycisk „powrót”.
Przykładowy ekran z gry edukacyjnej informujący o nieprawidłowym wykonaniu zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po prawidłowym wykonaniu zadania wyświetli się plansza pochwalna.
RwsAXoPGwznP3
Grafika przedstawia przykładowy ekran z gry edukacyjnej informujący o prawidłowym wykonaniu zadania. Tekst na ekranie brzmi: Brawo! Udało Ci się skompletować sprzęt niezbędny do cięcia gazowego i prawidłowo odpowiedzieć na pytania testowe.
Przykładowy ekran z gry edukacyjnej informujący o prawidłowym wykonaniu zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na zakończenie kursu przyznawany jest certyfikat (jeden za cięcie palnikiem acetylenowo‑tlenowym, a drugi za spawanie elektryczne).
Rg87JrYlAuc3n
Grafika przedstawia przykładowy wygląd certyfikatu otrzymywanego na zakończenie kursu. Tekst widoczny na ekranie brzmi: certyfikat ukończenia kursu cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym. Poniżej widać przycisk „dalej”.
Przykładowy wygląd certyfikatu otrzymywanego na zakończenie kursu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Poniżej znajduje się spis czynności, które należy wykonać w poszczególnych zadaniach.
W zadaniu pierwszym i zadaniu czwartym odpowiednie elementy należy kliknąć, a następnie zatwierdzić wybór przyciskiem „sprawdź”.
R1NJwrQrorBdY
Grafika przedstawia ekran zadania pierwszego gry edukacyjnej. Widoczne są na nim różne przedmioty. Zadaniem gracza jest wybranie tych, które przydadzą się podczas cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym.
Ekran zadania pierwszego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19ydQOYhfIaq
Grafika przedstawia ekran zadania czwartego gry edukacyjnej. Widoczne są na nim różne przedmioty. Zadaniem gracza jest wybranie tych, które przydadzą się podczas spawania elektrycznego.
Ekran zadania czwartego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W zadaniu drugim należy przeciągnąć elementy w odpowiednie miejsce, dopasować je do siebie, a następnie kliknąć przycisk „dalej”.
R1ZOSzNEU8xUn
Grafika przedstawia ekran zadania drugiego gry edukacyjnej. Widoczne są na nim dwie butle, dwa zawory, dwa zawory i jeden palnik. Elementy są rozrzucone po ekranie. Na środku widać wózek na butle, trzeba do niego za pomocą myszy przeciągnąć obie butle, a następnie do butli kolejne elementy.
Ekran zadania drugiego gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następnie wyświetlą się liczniki najpierw dla acetylenu, potem dla tlenu. Należy ustawić na nich odpowiednie wartości, które umożliwią przeprowadzenie cięcia gazowego. Wartości ustawia się za pomocą klikania na pokrętło, które na poniższych grafikach zostały zaznaczone czerwoną strzałką.
RvC0FVFvmQQZ1
Grafika przedstawia widok na liczniki acetylenu. Poniżej widać pokrętło, na które należy klikać, by ustawić odpowiednią wartość. Na pokrętło wskazuje czerwona strzałka.
Widok na liczniki acetylenu; czerwona strzałka wskazuje pokrętło, za pomocą którego ustawia się wartość
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14TnVH4WhHcB
Grafika przedstawia widok na liczniki tlenu. Poniżej widać pokrętło, na które należy klikać, by ustawić odpowiednią wartość. Na pokrętło wskazuje czerwona strzałka.
Widok na liczniki tlenu; czerwona strzałka wskazuje pokrętło, za pomocą którego ustawia się wartość
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W zadaniu trzecim należy uruchomić i wyregulować palnik za pomocą pokręteł oraz odpalić go zapalniczką. W tym celu trzeba kliknąć na pokrętła i zapalniczkę w odpowiedniej kolejności, a następnie przeciągnąć płomień nad blachą.
R1R67ZriUMrEc
Grafika przedstawia ekran zadania trzeciego gry edukacyjnej. Widoczny jest palnik acetylenowo‑tlenowy z czterema pokrętłami, trzy z nich są klikalne. Obok palnika widoczna jest zapalniczka. Czerwone strzałki wskazują na pokrętła i zapalniczkę, czyli elementy, które należy kliknąć w odpowiedniej kolejności.
Ekran zadania trzeciego gry edukacyjnej; czerwone strzałki wskazują na elementy, które należy kliknąć w odpowiedniej kolejności
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W zadaniu piątym w pierwszej kolejności należy kliknąć na czerwony guzik na urządzeniu, aby ustawić odpowiednią wartość natężenia.
R2T9tJCLZMaoP
Grafika przedstawia ekran zadania piątego gry edukacyjnej. Widoczny jest sprzęt do spawania. Czerwona strzałka wskazuje czerwony przycisk, który należy kliknąć, aby ustawić wartość natężenia na amperomierzu. Urządzenie stoi na stole, obok widoczna jest blacha gotowa do spawania, a obok rękojeść spawalnicza.
Ekran zadania piątego gry edukacyjnej; czerwona strzałka wskazuje czerwony przycisk, który należy kliknąć, aby ustawić wartość natężenia.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pojawi się wtedy okienko, w którym za pomocą plusa i minusa należy ustawić odpowiednią wartość natężenia. Po ustawieniu wartości trzeba kliknąć przycisk „sprawdź”.
Ry28D9xiA8LLf
Grafika przedstawia licznik, na którym należy ustawić odpowiednią wartość natężenia. Poniżej licznika znajduje się plus i minus, za pomocą których wybiera się wartość.
Widok na licznik, w którym należy ustawić odpowiednią wartość natężenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy wartość natężenia zostanie odpowiednio ustawiona, na zielono podświetli się rękojeść spawalnicza. Należy na nią kliknąć.
R16YXEtN95i5B
Grafika przedstawia ekran zadania piątego gry edukacyjnej. Widoczny jest sprzęt do spawania. Na stole stoi amperomierz, obok widoczna jest blacha gotowa do spawania, a obok rękojeść spawalnicza. Rękojeść oznaczona jest zielonym kolorem, wskazuje ją też czerwona strzałka.
Widok na podświetloną rękojeść spawalniczą, którą wskazuje czerwona strzałka
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pojawi się ekran, na którym należy przeprowadzić spawanie. W tym celu trzeba kliknąć na rękojeść i przytrzymać, przesuwając myszą w prawą stronę. Działania te należy przeprowadzić w odpowiednim tempie.
R1EdoG2eAwMV5
Grafika przedstawia ekran przeprowadzania spawania. Widoczna jest blacha, która ma ulec zespawaniu oraz rękojeść spawalnicza. Należy kliknąć na rękojeść spawalniczą i przeciągnąć ją w prawą stronę.
Ekran przeprowadzania spawania; należy kliknąć na rękojeść spawalniczą i przeciągnąć ją w prawą stronę
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R1LYMhRz7zJME
Gra edukacyjna „Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego”.
Gra edukacyjna „Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego”.
Gra edukacyjna „Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Alternatywa testowa do gry edukacyjnej pod tytułem Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego.12100Brawo! Udało Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na pytania dotyczące cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego.Niestety, nie udało Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na pytania dotyczące cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego.
Test
Alternatywa testowa do gry edukacyjnej pod tytułem Kurs cięcia palnikiem acetylenowo-tlenowym i spawania elektrycznego.
Test zawiera pytania kontrolne z gry edukacyjnej.
Liczba pytań:
12
Limit czasu:
min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Alternatywa testowa do gry edukacyjnej pod tytułem Kurs cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym i spawania elektrycznego.
Pytanie
1/12
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Czy reduktor tlenu ma oznaczenia w kolorze czerwonym? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy przewody tlenowe mają kolor niebieski? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy acetylen jest przechowywany pod wysokim ciśnieniem i w warunkach niskiej temperatury? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy ciśnienie w pełnej butli z acetylenem jest większe niż w pełnej butli z tlenem? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy ciśnienie acetylenu na wyjściu z reduktora równe pięć setnych mega paskala jest prawidłowe? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy ciśnienie acetylenu na wyjściu z reduktora równe dwóm dziesiątym mega paskala jest prawidłowe? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy ciśnienie tlenu na wyjściu z reduktora równe czterech dziesiątych mega paskala jest prawidłowe? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy ciśnienie tlenu na wyjściu z reduktora równe jednemu mega paskala jest prawidłowe? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy elektrody w otulinie rutylowej mogą być stosowane do spawania stali? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy elektroda o średnicy rdzenia czterech milimetrów może być zastosowana do spawania blach o grubości dwóch milimetrów? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy spawarka elektryczna może być wykorzystana do cięcia stali? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Czy elektrody otulone stalowe mogą być zastosowane do spawania miedzi? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak., 2. Nie.
Powiązane ćwiczenia
1. Cięcie gazowe i spawanie elektryczne
Test
1. Cięcie gazowe i spawanie elektryczne
Cięcie gazowe i spawanie elektryczne1015100Brawo! Udało Ci się bezbłędnie rozwiązać test. Posiadasz obszerną wiedzę z zakresu cięcia gazowego i spawania elektrycznegoNiestety, nie udało Ci się bezbłędnie rozwiązać testu. Zapoznaj się z filmami z tego e‑materiału i spróbuj rozwiązać test jeszcze raz.
Test
Cięcie gazowe i spawanie elektryczne
Test z pytaniami jednokrotnego wyboru.
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Cięcie gazowe i spawanie elektryczne
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Jakim kolorem oznaczana jest butla z acetylenem? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Niebieskim., 2. Brązowym., 3. Białym., 4. Zielonym.
Jaka jest prawidłowa kolejność otwierania zaworów w palniku acetylenowo-tlenowym? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Najpierw zawór tlenowy, potem zawór acetylenu, a na końcu zawór tlenu tnącego., 2. Najpierw zawór acetylenowy, potem zawór tlenu, a na końcu zawór tlenu tnącego., 3. Najpierw zawór tlenu tnącego, potem zawór acetylenu, a na końcu zawór tlenu., 4. Najpierw zawór tlenowy, potem zawór tlenu tnącego, a na końcu zawór acetylenu.
W jakim przedziale zawiera się wartość ciśnienia tlenu podczas cięcia gazowego? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dla tlenu mieści się ono w przedziale od około piętnastu setnych do jednego megapaskala, 2. 0,15-1 MPa, 3. 0,20-1,2 MPa, 4. 0,10-1 MPa, 5. 0,05-1,10 MPa
W jakim przedziale zawiera się wartość ciśnienia acetylenu podczas cięcia gazowego? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 0,01-0,05 MPa, 2. 0,05-0,07 MPa, 3. 0,02-0,06 MPa, 4. 0,03-0,08 MPa
Jaka jest prawidłowa kolejność zamykania zaworów w palniku acetylenowo-tlenowym? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Najpierw zawór tlenowy, potem zawór acetylenu, a na końcu zawór tlenu tnącego., 2. Najpierw zawór acetylenowy, potem zawór tlenu, a na końcu zawór tlenu tnącego., 3. Najpierw zawór tlenu tnącego, potem zawór acetylenu, a na końcu zawór tlenu., 4. Najpierw zawór tlenowy, potem zawór tlenu tnącego, a na końcu zawór acetylenu.
Za pomocą jakiego przedmiotu sprząta się odpady powstałe podczas cięcia palnikiem acetylenowo-tlenowym? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Szufelki., 2. Miotły i szufelki., 3. Miotły., 4. Plastikowej łapki.
W jakim celu stosowana jest otulina w elektrodzie spawalniczej? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W celu stworzenia osłony gazowej podczas spawania., 2. W celu zmniejszenia temperatury topnienia metali., 3. W celu zwiększenia temperatury topnienia metali., 4. W celu zahartowania spoiny.
Jaki prąd należy ustawić do spawania elektrodą otuloną? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Około 30-40 amperów na każdy milimetr średnicy rdzenia elektrody., 2. Około 20-25 amperów na każdy milimetr średnicy rdzenia elektrody., 3. Około 45-50 amperów na każdy milimetr średnicy rdzenia elektrody., 4. Około 55-60 amperów na każdy milimetr średnicy rdzenia elektrody.
W jaki sposób wytworzone jest ciepło podczas spawania elektrodą otuloną? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Poprzez łuk elektryczny., 2. Poprzez zapłon otuliny., 3. Poprzez opór elektryczny., 4. Poprzez indukcję elektryczną.
Wskaż zdanie prawdziwe dotyczące elektrody otulonej. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to metalowy drut pokryty otuliną., 2. Służy do przecinania metali., 3. Nie tworzy jeziorka spawalniczego., 4. Topiąca się otulina nie wydziela gazu.