Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kwadrat sumy i różnicy - wzory skróconego mnożenia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zasady redukcji wyrazów podobnych,

  • sposób mnożenia sum algebraicznych,

  • wzór skróconego mnożenia na kwadrat sumy,

  • wzór skróconego mnożenia na kwadrat różnicy.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać wyrazy podobne,

  • wykonać redukcję wyrazów podobnych,

  • wykonać mnożenie sum algebraicznych

  • zastosować wzory skróconego mnożenia na kwadrat sumy i kwadrat różnicy.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli, jak mnożymy sumy algebraiczne. Na tablicy zapisany jest iloczyn: (2x+3)(5x+4)=

  2. Wskazany uczeń wykonuje obliczenia, pozostali słuchają. Poza sposobem mnożenia sum algebraicznych uczeń przypomina także:

    • co to są wyrazy podobne,

    • na czym polega redukcja wyrazów podobnych.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy kolejny iloczyn:

(x+3)(x+3)=

Uczniowie zauważają, że jest to iloczyn tych samych czynników, zatem można go zapisać:

( x + 3 )Indeks górny 2 =(x+3)(x+3)=

  1. Wskazany uczeń wykonuje mnożenie na tablicy.

(x+3)(x+3)=x2+3x+3x+32=x2+6x+9

Zatem otrzymaliśmy równość:

( x + 3 )Indeks górny 2 = xIndeks górny 2 + 6x + 9

  1. Uczniowie zapisują temat lekcji oraz w podobny sposób wykonują obliczenia jeszcze kilku przykładów (podręcznik - zad.4.1.a str.64).

  2. Uczniowie zauważają prawidłowość, że potęgowanie sumy algebraicznej można wykonać z pominięciem mnożenia i redukcji wyrazów podobnych.

Uogólniają spostrzeżenia zapisując wzór:

( a + b )Indeks górny 2 = aIndeks górny 2 +2ab + bIndeks górny 2

lub jeszcze ogólniej:

  1. Uczniowie zapisują w zeszycie wzory symbolicznie oraz słownie:

  2. Uczniowie wykonują podpunkt b zad.4.1.str.64 stosując poznany wzór skróconego mnożenia.

  3. Nauczyciel zapisuje na tablicy następny iloczyn:

(2y4)(2y4)=

Uczniowie ponownie zauważają, że jest to iloczyn tych samych czynników, zatem można go zapisać:

( 2y – 4 )Indeks górny 2 =(2y4)(2y4)=

  1. Wskazany uczeń wykonuje mnożenie na tablicy.

(2y4)(2y4)=(2y)28y8y+42=4y216y+16

Zatem otrzymaliśmy równość:

( 2y - 4 )Indeks górny 2 = 4yIndeks górny 2 – 16y + 16

  1. Uczniowie wykonując mnożenie obliczają przykłady z podręcznika - zad.4.2.a str.65.

  2. Uczniowie zauważają prawidłowość, że potęgowanie różnicy algebraicznej można wykonać z pominięciem mnożenia i redukcji wyrazów podobnych.

Uogólniając spostrzeżenia uczniowie zapisując wzór:

( a - b )Indeks górny 2 = aIndeks górny 2 -2ab + bIndeks górny 2

lub jeszcze ogólniej:

  1. Uczniowie zapisują w zeszycie wzory symbolicznie oraz słownie:

  2. Uczniowie wykonują podpunkt b zad.4.2.str.65 stosując powyższy wzór skróconego mnożenia.

c) Faza podsumowująca

  1. Powtórzenie materiału dotyczącego wzorów skróconego mnożenia.

  2. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Podręcznik:

  • zad.4.1.c str.64 – podnieś do kwadratu sumy,

  • zad.4.2.c str.65 – podnieś do kwadratu różnice.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zad.4.1.a oraz 4.2.a – uczniowie rozwiązują samodzielnie, a następnie poszczególni czytają efekty końcowe swojej pracy.

Zad.4.1.b oraz 4.2.b – wskazani uczniowie rozwiązują kolejne przykłady na tablicy, pozostali w zeszytach.

Re2TrGdS1mAlr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 124.30 KB w języku polskim
Rchk9PdKll4Es

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.00 KB w języku polskim