Kwasy - budowa, nazewnictwo i właściwości.
Autor/autorka
Alicja Poznańska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
chemia
3. Temat zajęć
Kwasy - budowa, nazewnictwo i właściwości.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową i programem nauczania. Umożliwia kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencji matematycznych i przyrodniczych oraz cyfrowych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK stanowi element urozmaicenia działań w przekazywaniu informacji uczniom oraz wspomaga kształcenie podczas nauki zdalnej oraz stacjonarnej. Dzięki licznym obrazom, filmom lepiej przyswoją omawiany temat. Wpływa to znacząco na uatrakcyjnienie lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z budową, nazewnictwem oraz właściwościami kwasów.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń podaje nazwy kwasów stosując odpowiednią systematykę.
Uczeń ustala wzór sumaryczny kwasu na podstawie nazwy.
Uczeń zna podział kwasów na beztlenowe i tlenowe.
Uczeń zna podstawowe właściwości poznanych kwasów.
9. Metody i formy pracy
Cykl Kolba
pogadanka
doświadczenie chemiczne
burza mózgów
dyskusja dydaktyczna
film edukacyjny
quiz
10. Środki dydaktyczne
smartfony z Internetem;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny lub tablica dotykowa
sprzęt i odczynniki chemiczne
Quizziz
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale:
11. Wymagania w zakresie technologii
dziennik elektroniczny
komputer - nauczyciel
uczniowie - smartfon
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie- Badanie właściwości kwasu solnego oraz badanie odczynu kwasów za pomocą różnych wskaźników.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel podaje problem badawczy pierwszego doświadczenia doświadczenia. Prosi chętnego ucznia o pomoc w wykonywaniu eksperymentu.
2. Doświadczenie polega na zbadaniu odczynu kwasów rożnymi wskaźnikami. Roztwór dowolnego kwasu badamy: papierkiem wskaźnikowym, fenoloftaleiną, oranżem metylowym. Następnie uczniowie notują wyniki badania.
3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej wykonywane czynności oraz potrzebne odczynniki i szkło do drugiego doświadczenia.
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/81631400
4. Podczas doświadczenia uczniowie notują obserwacje.
Aktywność 2
Temat: Refleksja po obejrzeniu doświadczenia
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nawiązując do doświadczenia nauczyciel pyta uczniów:
- Jakie zabarwienie przyjmują wykorzystane w eksperymencie wskaźniki w środowisku kwasowym?
- Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas pracy z kwasami?
2. Krótka dyskusja z uczniami.
Aktywność 3
Temat: Teoria- budowa kwasów, nazewnictwo oraz właściwości wybranych kwasów.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel za pomocą e‑materiałów wyjaśnia uczniom najważniejsze informacje związane z kwasami:
- Kwasy nieorganiczne zbudowane są z atomów wodoru i reszty kwasowej;
- Wyróżnia się kwasy beztlenowe i tlenowe;
- Jak zapisuje się wzory sumaryczne kwasów?
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/72075600
2. Uczniowie sporządzają notatki.
Aktywność 4
Temat: Praktyka - quiz
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel wchodzi w link quizu, uruchamia go oraz udostępnia uczniom kod.
https://quizizz.com/admin/quiz/620a9ef6d8a4a8001dd7decc
2. Uczniowie za pomocą smartfonów uruchamiają test na quizziz. Każdy z uczniów rozwiązuje indywidulanie.
3. Podsumowanie wyników quizu.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel prosi uczniów, aby po lekcji wypełnili krótką ankietę.
https://forms.gle/dYXMBeDzDHeYREi48
https://docs.google.com/forms/d/1UxTe5pfxhn5XswvhehCx3TpR3enVNpAj_ehTWjQZ_XI/edit
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
W przypadku, kiedy uczeń nie ma dostępu do swojego smartfona może wykonywać quiz w parze z kolegą/koleżanką z ławki lub na monitorze interaktywnym.
Scenariusz również do wykorzystania w pracy zdalnej.
Nauczyciel indywidualnie ustala nagrody dla uczniów, którzy uzyskają najlepsze wyniki w quizie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna