Kwasy tlenowe – otrzymywanie i budowa
Czy zastanawiało Cię kiedyś, dlaczego woda gazowana ma lekko kwaśny smak? Co oznacza zamieszczona na etykiecie takiej wody informacja „nasycona dwutlenkiem węgla”? Co się stanie po wprowadzeniu tlenku węgla() do wody?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
metody otrzymywania, budowę i właściwości kwasów beztlenowych;
sposób rysowania wzorów strukturalnychwzorów strukturalnych cząsteczek związków chemicznych;
sposób określania krotności wiązań chemicznych w cząsteczkach związków chemicznych;
pojęcie wskaźników kwasowo‑zasadowych oraz ich zabarwienie w zależności od rodzaju środowiska: woda, kwas, zasada.
definiować pojęcie kwasu tlenowego;
opisywać budowę kwasów tlenowych i przedstawiać ją za pomocą wzorów sumarycznych, strukturalnych oraz z wykorzystaniem modeli cząsteczek;
zapisywać nazwy kwasów tlenowych na podstawie ich wzoru sumarycznego i odwrotnie;
projektować doświadczenia chemiczne pozwalające na otrzymanie wybranych kwasów tlenowych;
zapisywać równania reakcji chemicznych tlenków niemetali z wodą.
1. Budowa kwasów tlenowych
KwasyKwasy nieorganiczne to takie, których cząsteczki zbudowane są z przynajmniej jednego atomu wodoru oraz tak zwanej reszty kwasowej.
W cząsteczkach kwasów tlenowychkwasów tlenowych, w skład reszty kwasowej wchodzą atomy tlenu oraz atom pierwiastka innego niż tlen i wodór (zwykle atom niemetalu). Atom ten często jest w kwasach nazywamy atomem centralnym, a atomy wodoru, w przypadku cząsteczek większości kwasów, nie są z nim połączone bezpośrednio, ale poprzez atomy tlenu.
Wzór ogólny nieorganicznych kwasów tlenowych, podobnie jak wzór ogólny kwasów beztlenowych, ma postać:
gdzie:
– symbol atomu wodoru;
– reszta kwasowa, w cząsteczkach kwasów tlenowych zbudowana z atomów tlenu i atomu, a czasem atomów, pierwiastka innego niż tlen i wodór – najczęściej atomu niemetalu;
– liczba atomów wodoru w cząsteczce kwasu (równa wartościowości reszty kwasowej).
Jednym z nieorganicznych kwasów tlenowych jest tak zwany kwas węglowy, którego wzór sumaryczny możemy zapisać jako .
Wykorzystując zestaw modeli atomów lub kolorową plastelinę i wykałaczki (lub zapałki), skonstruuj model cząsteczki kwasu węglowego. W swoim modelu uwzględnij różnice w rozmiarach atomów węgla, tlenu i wodoru oraz ich wartościowość (atomy węgla w cząsteczce kwasu węglowego są czterowartościowe, atomy tlenu dwuwartościowe, a atomy wodoru jednowartościowe). Pamiętaj, że atomy wodoru w cząsteczce analizowanego kwasu nie są bezpośrednio połączone z atomem węgla.
Jak myślisz, w jaki sposób zbudowana jest cząsteczka kwasu węglowego? Wykorzystując zestaw modeli atomów lub kolorową plastelinę i wykałaczki (lub zapałki), spróbuj skonstruować model cząsteczki kwasu węglowego. W swoim modelu uwzględnij różnice w rozmiarach atomów węgla, tlenu i wodoru oraz ich wartościowość (atomy węgla w cząsteczce kwasu węglowego są czterowartościowe, atomy tlenu dwuwartościowe, a atomy wodoru jednowartościowe). Pamiętaj, że atomy wodoru w cząsteczce analizowanego kwasu nie są bezpośrednio połączone z atomem węgla.
W oparciu o skonstruowany model cząsteczki kwasu węglowego, narysuj jej wzór strukturalny.
W oparciu o skonstruowany model cząsteczki wskaż, który atom pełni funkcję atomu centralnego.
Nazwy kwasów tlenowych tworzymy, dodając do wyrazu „kwas” formę przymiotnikową nazwy pierwiastka (zwykle niemetalu), który wchodzi w skład reszty kwasowej (z końcówką „-owy”). W przypadku, kiedy atomy wspomnianego pierwiastka mogą w związkach chemicznych przyjmować różne w wartościowości, to tę konkretną uwzględniamy w nazwie kwasu, zapisując ją w nawiasie. Przykładowo w cząsteczce kwasu tlenowego o wzorze:
atom siarki ma wartościowość równą . Nazwa tego kwasu to:
Jeżeli niemetal, jak np. węgiel, tworzy tylko jeden kwas tlenowy, wówczas w nazwie tego kwasu nie podaje się wartościowości. Dlatego analizowany kwas o wzorze:
ma nazwę:
Zapoznaj się z poniższym materiałem filmowym, w którym przedstawiono metodę obliczania wartościowości niemetalu (atomu centralnego) w cząsteczce kwasu o wzorze . Następnie wyznacz wartościowość azotu w cząsteczkach kwasów o wzorach: i i napisz nazwy tych kwasów.
Zapoznaj się z poniższym materiałem filmowym, w którym przedstawiono metodę obliczania wartościowości niemetalu (atomu centralnego) w cząsteczce kwasu o wzorze . Następnie wyznacz wartościowość azotu w cząsteczkach kwasów o wzorach: i i podaj nazwy tych kwasów.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1BVZ9qGowTQs
Na filmie ukazano proces obliczania wartościowości fosforu w cząsteczce kwasu fosforowego pięć .
W poniższej tabeli znajdują się informacje dotyczące sześciu nieorganicznych kwasów tlenowych. Przeanalizuj je, a następnie narysuj w zeszycie podobną tabelę, w której znajdą się informacje o kwasach tlenowych o wzorach: , , i . Uwzględnij nazwy wymienionych kwasów, wartościowość oraz wzór anionu reszty kwasowej zawartej w cząsteczce każdego z kwasów, a także wzór strukturalny i schematyczny rysunek modelu każdej z cząsteczek.

Kwasy tlenowe w roztworach wodnych ulegają dysocjacji elektrolitycznej, w wyniku której ulegają rozpadowi na kationy i aniony. Anion powstał w wyniku oderwania jednego lub więcej atomów wodoru. Wartościowość reszty kwasowej jest równa liczbie oderwanych atomów wodoru. Na podstawie tych informacji do zamieszczonych poniżej kwasów tlenowych, przyporządkuj odpowiadające im reszty kwasowe.
2. Otrzymywanie kwasów tlenowych
W poniższym materiale filmowym przedstawiono przebieg dwuetapowego doświadczenia, które pozwala na otrzymanie kwasu siarkowego(). Doświadczenie to można opisać za pomocą schematu reakcji:
Zapoznaj się z dołączonym materiałem filmowym, a następnie, dla każdego z etapów przedstawionego w nim doświadczenia, napisz obserwacje oraz równania zachodzących reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RrBGmq6CRdXQM
Na filmie ukazano doświadczenie polegające na otrzymaniu kwasu siarkowego(<math aria‑label="cztery">
Przeprowadzono dwuetapowe doświadczenie, które pozwoliło na otrzymanie kwasu siarkowego(). Doświadczenie to można opisać za pomocą schematu reakcji:
W kolbie zaszły więc kolejno dwie reakcje: najpierw siarka ulega spaleniu, a później produkt spalania reaguje z wodą. Napisz, dlaczego podczas doświadczenia można było otworzyć kolbę, aby dolać do niej wody?
Większość kwasów tlenowych otrzymuje się między innymi w wyniku reakcji tlenku odpowiedniego niemetalu z wodą. Reakcja przebiega według schematu:
W przypadku analizowanego doświadczenia kwas siarkowy() otrzymano w wyniku reakcji tlenku siarki() z wodą:
Zwróć uwagę, że w wyniku omawianej reakcji, atomy niemetalu wchodzącego początkowo w skład tlenku (w naszym przykładzie atomy siarki), nie zmieniają swojej wartościowości.
Wody gazowane otrzymuje się przez wprowadzenie pod ciśnieniem tlenku
węgla() do wody, w wyniku czego powstaje kwas węglowy, a napój nabiera lekko kwaśnego, orzeźwiającego smaku. Kwas węglowy jest bardzo nietrwały i szybko ulega rozkładowi na wodę i tlenek węgla(). Tak też się dzieje po otwarciu butelki z wodą gazowaną.

Stosując zapis cząsteczkowy, napisz równanie reakcji chemicznej zachodzącej po wprowadzeniu tlenku węgla() do wody.
Tlenki, które reagują z wodą, tworząc odpowiednie kwasy tlenowe, nazywamy tlenkami kwasotwórczymitlenkami kwasotwórczymi.
Jednak niektóre tlenki niemetali nie reagują z wodą. Tak się dzieje w przypadku chociażby (tlenku azotu()), (tlenku azotu()), (tlenku krzemu()), (tlenku krzemu()) i (tlenku węgla()).
Tlenek azotu() w reakcji z wodą tworzy mieszaninę kwasów:
W wyniku tej reakcji chemicznej, w przeciwieństwie do typowych reakcji tlenków kwasotwórczych z wodą, atomy niemetalu (azotu) zmieniają swoją wartościowość.
Bazując na doświadczeniu, w którym otrzymano kwas siarkowy(), zaprojektuj i przeprowadź doświadczenie, w którym mając do dyspozycji fosfor czerwony, tlen (zebrany w kolbie), wodę, uniwersalne papierki wskaźnikowe oraz niezbędne naczynia i przyrządy laboratoryjne, otrzymasz kwas fosforowy().
Wypisz nazwy zastosowanych odczynników oraz szkła i przyrządów laboratoryjnych. Napisz instrukcję wykonania doświadczenia. Zapisz obserwacje oraz równania zachodzących reakcji chemicznych (stosując zapis cząsteczkowy). Sformułuj odpowiednie wnioski.
Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, zapoznaj się ze zdjęciami z jego przebiegu, które są zamieszczone poniżej.
Bazując na doświadczeniu, w którym otrzymano kwas siarkowy(), przeprowadzono doświadczenie, w którym mając do dyspozycji fosfor czerwony, tlen (zebrany w kolbie), wodę, uniwersalne papierki wskaźnikowe oraz niezbędne naczynia i przyrządy laboratoryjne przeprowadzono reakcję otrzymywania kwasu fosforowego().
Problem badawczy:
Czy odczyn roztworu, uzyskanego po wprowadzeniu do wody produktu spalania fosforu czerwonego w tlenie, będzie taki sam jak odczyn wody?
Hipoteza:
Odczyn roztworu, uzyskanego po wprowadzeniu do wody produktu spalania fosforu czerwonego w tlenie, będzie inny niż odczyn wody – w wyniku zachodzącej reakcji chemicznej w układzie powstaje kwas.
Co było potrzebne:
tlen (umieszczony w kolbie stożkowej);
fosfor czerwony;
woda destylowana;
uniwersalny papierek wskaźnikowy;
łyżka do spalań z korkiem;
zlewka;
bagietka;
połowa szalki Petriego;
palnik.
Przebieg doświadczenia:
Na łyżce do spalań umieszczono niewielką ilość fosforu czerwonego i zapalono go w płomieniu palnika. Łyżkę z zapalonym fosforem czerwonym wprowadzono do kolby stożkowej wypełnionej tlenem. Po pewnym czasie łyżkę wyjęto z kolby, a następnie wlano do niej trochę wody destylowanej i wstrząśnięto. Kroplę otrzymanego w ten sposób roztworu naniesiono na wilgotny uniwersalny papierek wskaźnikowy.
Obserwacje:
Fosfor spala się żółtym płomieniem, w wyniku czego w kolbie powstaje biały dym (o charakterystycznym zapachu). W kontakcie z otrzymanym roztworem, żółty papierek uniwersalny zmienia barwę na czerwoną.
Równania reakcji:
Wzór rzeczywistyWzór rzeczywisty tlenku fosforu() ma postać: .
Wnioski:
Fosfor czerwony reaguje z tlenem, w wyniku czego powstaje tlenek fosforu(). Odczyn uzyskanego w doświadczeniu roztworu jest kwasowy, co pozwala wnioskować, że produktem reakcji tlenku fosforu() z wodą jest kwas fosforowy().
Na podstawie wykonanego doświadczenia można stwierdzić, że tlenek fosforu() jest: Możliwe odpowiedzi: 1. tlenkiem kwasowym., 2. tlenkiem obojętnym., 3. tlenkiem zasadowym., 4. tlenkiem amfoterycznym.
Podsumowanie
Wzór ogólny kwasów tlenowych ma postać , gdzie to tak zwana reszta kwasowa, w skład której wchodzą atomy tlenu oraz atom pierwiastka innego niż tlen i wodór (najczęściej niemetalu).
Wartościowość reszty kwasowej jest równa liczbie atomów wodoru w cząsteczce rozpatrywanego kwasu.
Nazwy kwasów tlenowych tworzy się, dodając do wyrazu „kwas” nazwę pierwiastka (stanowiącego w cząsteczce kwasu atom centralny) z końcówką
„-owy”. Jeśli wspomniany pierwiastek może tworzyć kilka kwasów, w nazwie podaje się wartościowość atomów tego pierwiastka w analizowanym kwasie.Kwasy tlenowe powstają między innymi w wyniku reakcji niektórych tlenków niemetali z wodą. Dzięki zachodzącej reakcji chemicznej, atomy niemetali (w większości przypadków) nie zmieniają swojej wartościowości.
Odszukaj w Internecie karty charakterystyki dwóch kwasów tlenowych: kwasu siarkowego() i kwasu azotowego(). Następnie zapoznaj się z informacjami dotyczącymi tych kwasów, zawartymi w sekcjach „Identyfikacja zagrożeń” oraz „Środki pierwszej pomocy”. Sporządź w zeszycie notatkę (np. w formie mapy myśli), w której zapiszesz najważniejsze informacje dotyczące zagrożeń i ewentualnych środków pomocy, w przypadku używania kwasu siarkowego() i kwasu azotowego(), odczytane z ich kart charakterystyk.
Czy wiesz, w jaki sposób mogą być zbudowane kwas siarkowy() i kwas siarkowy()? Wykorzystując zestaw modeli atomów lub kolorową plastelinę i wykałaczki (lub zapałki), spróbuj skonstruować modele cząsteczek kwasu siarkowego() oraz kwasu siarkowego(). W swoich modelach uwzględnij różnice w rozmiarach atomów siarki, tlenu i wodoru oraz ich wartościowość.
Oblicz wartościowość atomu fosforu w cząsteczce kwasu o wzorze . Napisz nazwę tego kwasu.
Używając dowolnej techniki, skonstruuj modele cząsteczek trzech wybranych kwasów tlenowych. W swoich modelach uwzględnij różnice w rozmiarach atomów poszczególnych pierwiastków chemicznych oraz krotność wiązań pomiędzy nimi. Rezultaty pracy zaprezentuj na forum klasy.
Słownik
związek chemiczny, którego cząsteczki są zbudowane z przynajmniej jednego atomu wodoru i reszty kwasowej; wzór ogólny cząsteczki kwasu ma postać , gdzie: – symbol atomu wodoru, – reszta kwasowa, – liczba atomów wodoru w cząsteczce kwasu (równa wartościowości reszty kwasowej)
związek chemiczny; jego cząsteczki zbudowane są z przynajmniej jednego atomu wodoru i reszty kwasowej, w skład której wchodzi co najmniej jeden atom tlenu i atom pierwiastka innego niż tlen i wodór (najczęściej niemetalu)
wzór związku chemicznego, który przedstawia symbole wszystkich atomów poszczególnych pierwiastków tworzących cząsteczkę oraz wiązania pomiędzy tymi atomami, z uwzględnieniem ich krotności
tlenki, które w reakcji z wodą tworzą odpowiednie kwasy tlenowe
wzór sumaryczny związku chemicznego ukazujący rzeczywistą (faktyczną) liczbę atomów danego pierwiastka, jakie występują w analizowanym związku; przykładowo: wzór rzeczywisty tlenku fosforu() ma postać , a jego wzór empiryczny (ukazujący najmniejszy stosunek liczbowy atomów poszczególnych pierwiastków w związku chemicznym) to (uwaga: w przypadku tlenku
fosforu(), zapisywanie wzoru , np. w równaniach reakcji chemicznych jest błędne)
Ćwiczenia
Wskaż prawidłową wartościowość boru wchodzącego w skład cząsteczki kwasu o wzorze .
- III
- I
- II
- IV
- V
Prawidłowa nazwa związku chemicznego o wzorze sumarycznym to: Możliwe odpowiedzi: 1. kwas azotowy()., 2. kwas azotowy., 3. kwas azotowy()., 4. bezwodnik kwasowy., 5. tlenek azotu()., 6. tlenek azotu()., 7. tlenek niklu()., 8. kwas węglowy.
Związek o wzorze to
- kwas azotowy(V).
- kwas azotowy.
- kwas azotowy(III).
- bezwodnik kwasowy.
- tlenek azotu(V).
- tlenek azotu(III).
- tlenek niklu(II).
- kwas węglowy.
Oceń prawdziwość podanych informacji.
Prawda | Fałsz | |
W wyniku reakcji każdego tlenku metalu z wodą powstaje kwas tlenowy. | □ | □ |
W wyniku reakcji tlenku azotu(V) z wodą powstaje kwas azotowy(V). | □ | □ |
Kwas chlorowodorowy to kwas tlenowy. | □ | □ |
W wyniku reakcji tlenku węgla(II) z wodą powstaje kwas węglowy. | □ | □ |
W nazwie kwasu węglowego nie podaje się wartościowości węgla. | □ | □ |
Uporządkuj wzory kwasów tlenowych według wzrastającej wartościowości niemetalu, od którego pochodzą.
Wykorzystując zestaw modeli atomów lub kolorową plastelinę i wykałaczki (lub zapałki), skonstruuj modele cząsteczek kwasu siarkowego() oraz kwasu siarkowego(). W swoich modelach uwzględnij różnice w rozmiarach atomów siarki, tlenu i wodoru oraz ich wartościowość.
Kwasy tlenowe powstają między innymi w wyniku reakcji niektórych tlenków 1. beztlenowych, 2. reakcji chemicznej, 3. tlenowych, 4. metali, 5. przemianie fizycznej, 6. tlenu, 7. reszty kwasowej, 8. niemetali, 9. zmieniają, 10. nie zmieniają, 11. wodoru z wodą. Dzięki zachodzącej 1. beztlenowych, 2. reakcji chemicznej, 3. tlenowych, 4. metali, 5. przemianie fizycznej, 6. tlenu, 7. reszty kwasowej, 8. niemetali, 9. zmieniają, 10. nie zmieniają, 11. wodoru, atomy niemetali (w większości przypadków) 1. beztlenowych, 2. reakcji chemicznej, 3. tlenowych, 4. metali, 5. przemianie fizycznej, 6. tlenu, 7. reszty kwasowej, 8. niemetali, 9. zmieniają, 10. nie zmieniają, 11. wodoru swojej wartościowości.
Wzór sumaryczny cząsteczki pewnego tlenowego kwasu jodu ma postać:
Wiedząc, że atom jodu w cząsteczce analizowanego kwasu przyjmuje wartościowość równą , oblicz wartość indeksu stechiometrycznego x (określającego liczbę atomów tlenu w cząsteczce tego kwasu). Następnie narysuj wzór strukturalny cząsteczki rozpatrywanego kwasu.
Wzór sumaryczny cząsteczki pewnego tlenowego kwasu jodu ma postać:
Wiedząc, że atom jodu w cząsteczce analizowanego kwasu przyjmuje wartościowość równą , oblicz wartość indeksu stechiometrycznego x (określającego liczbę atomów tlenu w cząsteczce tego kwasu).
Poniżej znajduje się krótka notatka (w języku angielskim) dotycząca wody gazowanej. Zapoznaj się z nią i na jej podstawie określ, jak zmiany ciśnienia i temperatury układu (każdego czynnika z osobna), który zawiera wodę gazowaną, wpływają na ilość kwasu węglowego zawartego w tym napoju.
Carbonated water (also known as soda water, sparkling water, fizzy water [...]) is water containing dissolved carbon dioxide gas, either artificially injected under pressure or occurring due to natural geological processes [...].
In the carbonation process, water is chilled, optimally to just above freezing, to maximize the amount of carbon dioxide that can be dissolved in it. Higher gas pressure and lower temperature cause more gas to dissolve in the liquid. When the temperature is raised or the pressure is reduced (as happens when a container of carbonated water is opened), carbon dioxide effervesces, thereby escaping from the solution.
Indeks dolny Źródło: V. Gonzalez, C.; Torrico, D. D.; Dunshea, F. R.; Fuentes, S. Bubbles, Foam Formation. Stability and Consumer Perception of Carbonated Drinks: A Review of Current, „New and Emerging Technologies for Rapid Assessment and Control”, Foods 2019, 8(12), 596. Indeks dolny koniecŹródło: V. Gonzalez, C.; Torrico, D. D.; Dunshea, F. R.; Fuentes, S. Bubbles, Foam Formation. Stability and Consumer Perception of Carbonated Drinks: A Review of Current, „New and Emerging Technologies for Rapid Assessment and Control”, Foods 2019, 8(12), 596.
Bibliografia
Encyklopedia PWN.
Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.
Litwin M., Styka‑Wlazło Sz., Szymońska J., To jest chemia 1. Chemia ogólna i nieorganiczna. Zakres rozszerzony, Warszawa 2012.
Pazdro K. M., Chemia. Pierwiastki i związki nieorganiczne, Warszawa 2012.
Szczypiński R., Projektowanie doświadczeń chemicznych, Warszawa 2019.