Kwasy tlenowe
Kwasy tlenowe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie kwasu tlenowego, jego właściwości, otrzymywanie i nazewnictwo z nim związane.
b) Umiejętności
Uczeń odróżnia kwasy tlenowe od innych związków oraz nazywa kwasy zgodnie z nomenklaturą chemiczną
2. Metody i formy pracy
Praca zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Przypomnienie zagadnień omawianych na poprzedniej lekcji
Pogadanka o tlenkach i kwasach tlenowych.
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie pojęcia kwasu tlenowego.
Zapisanie przez uczniów definicji kwasu tlenowego i podanie jego wzoru ogólnego:
Kwasy tlenowe są to związki zbudowane z niemetalu, wodoru, tlenu. Ogólny wzór kwasów jest następujący:
HIndeks dolny nnR, gdzie R oznacza resztę kwasową.
Zapoznanie uczniów z właściwościami kwasów tlenowych.
Zapisanie przez uczniów w zeszytach właściwości kwasów na podstawie własnych doświadczeń i lektury podręcznika.
1. Właściwości kwasów:
a) fizyczne:
- są to ciecze,
- w roztworach stężonych wykazują właściwości żrące,
- mają odczyn kwaśny,
- barwią papierek lakmusowy na czerwono,
b) chemiczne:
- reagują z zasadami, tworząc sole, np.:
2 KOH + HIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44 = KIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44 +2 HIndeks dolny 22O,
- reagują z metalami, które wypierają z kwasu wodór, np.:
Zn +2 HNOIndeks dolny 33 = Zn(NOIndeks dolny 33)Indeks dolny 22 + HIndeks dolny 2,2,
- metale szlachetne i półszlachetne w kwasach utleniających (HNOIndeks dolny 33, HIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44) nie wypierają wodoru, lecz odpowiedni tlenek, np.:
Cu +4 HNOIndeks dolny 33 = Cu(NOIndeks dolny 33)Indeks dolny 22 +2 NOIndeks dolny 22 +2 HIndeks dolny 22O,
- reagują z tlenkami metali, oprócz FeIndeks dolny 33OIndeks dolny 44, AlIndeks dolny 22OIndeks dolny 33, CrIndeks dolny 22OIndeks dolny 33, SnOIndeks dolny 22 i paru innych, np.:
CuO + HIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44 = CuSOIndeks dolny 44 + HIndeks dolny 22O.
Zapoznanie uczniów z metodami otrzymywania kwasów tlenowych.
Zapisanie przez uczniów w zeszytach informacji o metodach otrzymywania kwasów tlenowych.
Otrzymywanie kwasów tlenowych:
a) rozpuszczenie tlenku niemetalu w wodzie, np.:
PIndeks dolny 22OIndeks dolny 55 + 3 HIndeks dolny 22O = 2 HIndeks dolny 33POIndeks dolny 4,4,
b) rozpuszczalna sól w reakcji z kwasem (w przypadku, gdy tlenek niemetalu jest nierozpuszczalny w wodzie), np.:
NaIndeks dolny 22SiOIndeks dolny 33 + 2 HCl = HIndeks dolny 22SiOIndeks dolny 33 + 2 NaCl.
Zapoznanie uczniów z nomenklaturą dotyczącą kwasów tlenowych
Nazewnictwo kwasów tlenowych:
a) Nazwy kwasów wywodzą się z nazwy pierwiastka, którego tlenek jest bezwodnikiem danego kwasu, np.: COIndeks dolny 22 – bezwodnik kwasu węglowego - HIndeks dolny 22COIndeks dolny 33 – kwas węglowy.
b) Jeśli dany niemetal tworzy więcej niż jeden kwas to po nazwie kwasu dodajemy w nawiasie cyfrę rzymską oznaczającą stopień utlenienia danego niemetalu, np.:
HClO – kwas chlorowy (I),
HClOIndeks dolny 22 – kwas chlorowy (III),
HClOIndeks dolny 33 – kwas chlorowy (V),
HClOIndeks dolny 44 – kwas chlorowy (VII).
c) Gdy bezwodnik reaguje z różną ilością cząsteczek wody, to stosujemy wtedy przedrostek meta- lub orto-, przy czym meta- oznacza kwas o mniejszej ilości atomów wodoru, np.:
PIndeks dolny 22OIndeks dolny 55 + HIndeks dolny 22O = 2 HPOIndeks dolny 33 kwas metafosforowy [kwas fosforowy (V)],
PIndeks dolny 22OIndeks dolny 55 +3 HIndeks dolny 22O = 2 HIndeks dolny 33POIndeks dolny 44 kwas ortofosforowy [kwas fosforowy (VII)].
d) Gdy z dwóch cząsteczek ortokwasu wydzieli się cząsteczka wody, to wtedy do nazwy kwasu dodajemy przedrostek piro-, np.:
2 HIndeks dolny 33POIndeks dolny 44 = HIndeks dolny 44PIndeks dolny 22OIndeks dolny 77 (kwas pirofosforowy) + HIndeks dolny 22O
Inaczej mówiąc kwas piro- jest kwasem pośrednim pomiędzy kwasami meta-, a orto-.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak