Kwasy tlenowe

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna pojęcie kwasu tlenowego, jego właściwości, otrzymywanie i nazewnictwo z nim związane.

b) Umiejętności

Uczeń odróżnia kwasy tlenowe od innych związków oraz nazywa kwasy zgodnie z nomenklaturą chemiczną

2. Metody i formy pracy

Praca zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Sprawdzenie listy obecności.

Przypomnienie zagadnień omawianych na poprzedniej lekcji

Pogadanka o tlenkach i kwasach tlenowych.

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia kwasu tlenowego.

Zapisanie przez uczniów definicji kwasu tlenowego i podanie jego wzoru ogólnego:

Kwasy tlenowe są to związki zbudowane z niemetalu, wodoru, tlenu. Ogólny wzór kwasów jest następujący:

HIndeks dolny nR, gdzie R oznacza resztę kwasową.

  1. Zapoznanie uczniów z właściwościami kwasów tlenowych.

Zapisanie przez uczniów w zeszytach właściwości kwasów na podstawie własnych doświadczeń i lektury podręcznika.

1. Właściwości kwasów:

a) fizyczne:

- są to ciecze,

- w roztworach stężonych wykazują właściwości żrące,

- mają odczyn kwaśny,

- barwią papierek lakmusowy na czerwono,

b) chemiczne:

- reagują z zasadami, tworząc sole, np.:

2 KOH + HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 = KIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 +2 HIndeks dolny 2O,

- reagują z metalami, które wypierają z kwasu wodór, np.:

Zn +2 HNOIndeks dolny 3 = Zn(NOIndeks dolny 3)Indeks dolny 2 + HIndeks dolny 2,

- metale szlachetne i półszlachetne w kwasach utleniających (HNOIndeks dolny 3, HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4) nie wypierają wodoru, lecz odpowiedni tlenek, np.:

Cu +4 HNOIndeks dolny 3 = Cu(NOIndeks dolny 3)Indeks dolny 2 +2 NOIndeks dolny 2 +2 HIndeks dolny 2O,

- reagują z tlenkami metali, oprócz FeIndeks dolny 3OIndeks dolny 4, AlIndeks dolny 2OIndeks dolny 3, CrIndeks dolny 2OIndeks dolny 3, SnOIndeks dolny 2 i paru innych, np.:

CuO + HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 = CuSOIndeks dolny 4 + HIndeks dolny 2O.

  1. Zapoznanie uczniów z metodami otrzymywania kwasów tlenowych.

Zapisanie przez uczniów w zeszytach informacji o metodach otrzymywania kwasów tlenowych.

Otrzymywanie kwasów tlenowych:

a) rozpuszczenie tlenku niemetalu w wodzie, np.:

PIndeks dolny 2OIndeks dolny 5 + 3 HIndeks dolny 2O = 2 HIndeks dolny 3POIndeks dolny 4,

b) rozpuszczalna sól w reakcji z kwasem (w przypadku, gdy tlenek niemetalu jest nierozpuszczalny w wodzie), np.:

NaIndeks dolny 2SiOIndeks dolny 3 + 2 HCl = HIndeks dolny 2SiOIndeks dolny 3 + 2 NaCl.

  1. Zapoznanie uczniów z nomenklaturą dotyczącą kwasów tlenowych

Nazewnictwo kwasów tlenowych:

a) Nazwy kwasów wywodzą się z nazwy pierwiastka, którego tlenek jest bezwodnikiem danego kwasu, np.: COIndeks dolny 2 – bezwodnik kwasu węglowego - HIndeks dolny 2COIndeks dolny 3 – kwas węglowy.

b) Jeśli dany niemetal tworzy więcej niż jeden kwas to po nazwie kwasu dodajemy w nawiasie cyfrę rzymską oznaczającą stopień utlenienia danego niemetalu, np.:

HClO – kwas chlorowy (I),

HClOIndeks dolny 2 – kwas chlorowy (III),

HClOIndeks dolny 3 – kwas chlorowy (V),

HClOIndeks dolny 4 – kwas chlorowy (VII).

c) Gdy bezwodnik reaguje z różną ilością cząsteczek wody, to stosujemy wtedy przedrostek meta- lub orto-, przy czym meta- oznacza kwas o mniejszej ilości atomów wodoru, np.:

PIndeks dolny 2OIndeks dolny 5 + HIndeks dolny 2O = 2 HPOIndeks dolny 3 kwas metafosforowy [kwas fosforowy (V)],

PIndeks dolny 2OIndeks dolny 5 +3 HIndeks dolny 2O = 2 HIndeks dolny 3POIndeks dolny 4 kwas ortofosforowy [kwas fosforowy (VII)].

d) Gdy z dwóch cząsteczek ortokwasu wydzieli się cząsteczka wody, to wtedy do nazwy kwasu dodajemy przedrostek piro-, np.:

2 HIndeks dolny 3POIndeks dolny 4 = HIndeks dolny 4PIndeks dolny 2OIndeks dolny 7 (kwas pirofosforowy) + HIndeks dolny 2O

Inaczej mówiąc kwas piro- jest kwasem pośrednim pomiędzy kwasami meta-, a orto-.

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1FVxTzQYBeOZ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 125.32 KB w języku polskim
R1Qfw94TnQPzk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim