Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1aiX0OHJGNF91
Fotografia przedstawiająca widocznych od tyłu dziewczynkę i chłopca. Ona w czerwonym sweterku, wspięta na palcach, on stoi z jej lewej strony ubrany w ciemny płaszczyk. Przyglądają się oboje z wnętrza budynku ogromnej tarczy wielkiego zegara. Jest to możliwe, gdyż puste przestrzenie w ażurowej metalowej konstrukcji zegarowej tarczy zostały wypełnione szybami. Widzą też rzymskie cyfry godzin. Dzieci opierają się o balustradę.
Muzeum Orsay [czyt. orse] w Paryżu
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Mówi się, że od wszystkiego można uciec, ale nie od czasu. Czy potrafisz sobie wyobrazić swoje życie poza nim? Czy można sobie wyobrazić czas? Czy o tym, że istnieje, dowiadujemy się dopiero wtedy, gdy patrzymy na zegarek? Czas można liczyć również według zmian pór roku. Także dni, które upływają, liczone od świtu do zmierzchu, są świadectwem upływu czasu. Z dnia na dzień niepostrzeżenie każdy
z ludzi się starzeje. Przybywa nam lat i ubywa życia, które kiedyś się skończy. Dzieci nie mogą się jednak doczekać, kiedy będą starsze, dorosłe. Upływ czasu widać dopiero na naszych fotografiach z poprzednich lat. Czy czas płynie zawsze tak samo? Gdy czekasz w kuchni, aż w czajniku zagotuje się woda, wydaje ci się, że trwa to długo. Spróbuj jednak wyjść do pokoju i zacząć czytać książkę. Woda raptem się wygotuje, a czajnik przypali. Gdy nie udaje ci się usnąć, czas się wtedy dłuży. Podobnie, gdy czekasz na jakiś szczególny dzień tygodnia albo miesiąca czy roku, np. dzień jego zakończenia. Z kolei czas radości, zabawy lub intensywnej nauki płynie równie szybko. Gdy przychodzą święta, jest to czas wyjątkowy, czas, kiedy należy zmienić swoje codzienne zachowanie, przeżyć go w sposób szczególny, zgodny z obyczajem i wraz z innymi. Podobnie podczas świeckich uroczystości, np. szkolnych. Zdarza się i tak, że czas chciałoby się zatrzymać, a nawet cofnąć.

Polecenie 1

Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych ze słowem 'czas'. Ułóż zdanie z każdym z nich. Skorzystaj ze słownika frazeologicznego.

R1QUpIGiFpi7V
nadszarpniety przez ząb czasu (Uzupełnij).
Polecenie 1

Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych ze słowem 'czas'. Ułóż zdanie z każdym z nich. Skorzystaj ze słownika frazeologicznego.

coś jest kwestią czasu

nadszarpnięty przez ząb czasu

zabijać czas

kawał czasu

ciężkie czasy

czas nie stoi w miejscu

RUtkYkpChUHkS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
Rfe2SwA4bijys
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Sprawdź w dostępnych źródłach i wyjaśnij znaczenie powiedzenia 'Szkoda czasu
i atłasu'.

RjWg7kuD5H6v7
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Przygotuj skrawki różnych materiałów. Przyjrzyj się ich fakturze, kolorom, gramaturze01gramaturze. Opisz skrawek materiału, który spodobał ci się najbardziej. Użyj w swoim opisie epitetów, porównań, przenośni.

R10tuHIp1LLgI
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Dotknij swojego ubioru – spodni, spódniczki, swetra, koszulki – tego, co masz dzisiaj na sobie. Napisz, czym różnią się poszczególne rzeczy. Jakie są w dotyku?

Rp9HMy2NndFIQ
(Uzupełnij).

Przeczytaj wiersz Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej pt. Czas, krawiec kulawy
i wykonaj polecenia.

Czas, krawiec kulawyMaria Pawlikowska‑Jasnorzewska
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska Czas, krawiec kulawy

Czas, jak to Czas, krawiec kulawy,
z chińskim wąsem, suchotnikj0000008S0B6v21_000tp001suchotnik żwawy,
coraz to inne skrawki przed oczy mi kładzie,
spoczywające w ponurej szufladzie.
Czarne, bure, zielone i wesołe w kratki,
to zgrzebne szare płótnoj0000008S0B6v21_000tp002płótno, to znów atłasj0000008S0B6v21_000tp003atłas gładki.
Raz – coś błysło jak złotem,
zamigotało zielonym klejnotem,
zatęczyło na zgięciu,
zachrzęściło w dotknięciu...
Więc krzyknęłam: 'Ach! z tego, z tego chcę mieć suknię!'
Lecz Czas, jak to Czas, zły krawiec, tak pod wąsem fuknie:
'To sprzedane do nieba – cała sztuka –
szczęśliwy, kto ten skrawek widział – niech większego szczęścia nie szuka'.
– To rzekłszy, schował prędko próbkę do szuflady,
a mnie pokazał sukno barwy – czekolady. – –

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Czas, krawiec kulawy, [w:] tejże, Wybór poezji, Wrocław–Warszawa–Kraków, s. 6–7.
Ćwiczenie 2

Określ podmiot liryczny i bohatera lirycznego wiersza. Swoją odpowiedź poprzyj cytatami z utworu.

R1Vy6dpxaxwL1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Opisz wygląd Czasu z wiersza Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej. Ustal, czym on się zajmuje.

R1SNMAPzLvb2o
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Znajdź w tekście, a następnie wypisz epitety określające krawca i tkaniny. Określ ich funkcję.

R1dadAcl4M3nz
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Barwy miały i mają w rozmaitych kulturach różne (czasem przeciwstawne) znaczenia.

RuhQXU4f9yHi0
Zielony, Zieleń to symbol przyrody, życia, młodości, nadziei, obfitości. Ilustracja przedstawia dużą zieloną plamę o nieforemnych krawędziach i jedną małą plamkę takiego koloru po prawej stronie. Czarny. Czarna barwa jest symbolem m.in. zła, śmierci, żałoby, tragedii, smutku. Ilustracja przedstawia duża czarną plamę o nieforemnych krawędziach i dwie małe plamki takiego koloru u dołu. Złoty. Złoto jest symbolem boskości, nieśmiertelności, doskonałości, bogactwa, majestatu. Ilustracja przedstawia dużą złotą plamę o nieforemnych krawędziach i małe plamki u dołu i u góry jakby po niedbałym ruchu pędzla. Brązowy. Brąz symbolizuje ziemię, jesień, spokój, prostotę. Ilustracja przedstawia dużą brązową plamę o nieforemnych krawędziach i dwie mniejsze plamki takiego koloru u góry. Szary. Kolor szary symbolizuje starość, nudę, pokutę, jednostajność, przeciętność. Ilustracja przedstawia dużą szarą plamę o nieforemnych krawędziach i jednej plamce takiego koloru u góry.
Opracowanie na podstawie: W. Kopaliński Słownik symboli
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego Czas nie spełnił prośby kobiety.

R1QbQQfesQRtv
(Uzupełnij).
R17DVh8IU0gP2
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, jak metaforycznie można odczytać wiersz. Co symbolizują: krawiec, klientka, skrawki materiałów? Przyporządkuj wyrazy do odpowiedniej grupy. krawiec Możliwe odpowiedzi: 1. czas, 2. Bóg, 3. marzenia, 4. radość, 5. los, 6. cierpienie, 7. człowiek, 8. życie, 9. zdarzenia chwile, 10. przyszłość klientka Możliwe odpowiedzi: 1. czas, 2. Bóg, 3. marzenia, 4. radość, 5. los, 6. cierpienie, 7. człowiek, 8. życie, 9. zdarzenia chwile, 10. przyszłość skrawki materiałów Możliwe odpowiedzi: 1. czas, 2. Bóg, 3. marzenia, 4. radość, 5. los, 6. cierpienie, 7. człowiek, 8. życie, 9. zdarzenia chwile, 10. przyszłość
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Określ, który materiał spodobał się klientce zakładu krawieckiego najbardziej
i z czego chciała mieć suknię.

R1W09UnIdwDFI
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Podaj, dla kogo była przeznaczona ta niezwykła tkanina.

R18hgTa3K5088
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jak rozumiesz zwrot: zatęczyło na zgięciu.

R2GW0HPBpWTV2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Określ, czego symbolem jest zgrzebne szare płótno, a czego atłas gładki.

R16s6J5rDg96q
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zaprojektuj ubranie dla siebie. W przypadku dziewczynki niech to będzie wymarzona suknia, a chłopca koszula. Dopisz do ilustracji nazwy tkanin, z jakich powinny być wykonane.

RUpcJr0jppg1g
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Opisz swoje wymarzone ubranie – dziewczynka suknię, chłopiec koszulę. Weź pod uwagę tkaniny, z jakich powinny być wykonane.

RXv4Q0e8Sj5kN
(Uzupełnij).
R1J7bFyYxjWit
Ćwiczenie 11
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Człowiek, który wygląda biednie, jest wychudzony.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Napisz kartkę z pamiętnika, którą zakończysz słowami Koheleta02Koheleta – 'Wszystko ma swój czas'.

R19pn53YiMHUj
(Uzupełnij).
j0000008S0B6v21_000tp001
j0000008S0B6v21_000tp002
j0000008S0B6v21_000tp003
01
02