Łączenie oporników
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń wie:
jakie są sposoby łączenia oporników energii elektrycznej,
jakie są związki pomiędzy natężeniami i rezystancjami na poszczególnych odbiornikach, a wartościami całkowitymi w gałęziach głównych w łączeniu szeregowym i równoległym.
Umiejętności Uczeń umie:
rozwiązywać zadania z zastosowaniem związków między natężeniami, napięciami i rezystancjami w łączeniu szeregowym i równoległym.
Metoda pracy – wykład z pokazem,
– dyskusja nad obserwowanymi zjawiskami.Środki dydaktyczne
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe:
sprawdzenie obecności;
Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji:
pojęcia natężenia i napięcia prądu,
prawa Ohma
symboli używanych do oznaczenia w układach (schematach).
Określenie celu i formy pracy.
Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Przeprowadzanie doświadczeń, na podstawie których zostaną wyprowadzone wzory i zależności dotyczące łączenia oporników w sposób szeregowy i równoległy.
Łączenie szeregowe
Doświadczenie 1.
Łączymy żarówki szeregowo według schematu. Możemy również wykorzystać gotowe układy do łączenia oporników szeregowo. Podłączamy amperomierz w różnych miejscach układu i mierzymy napięcia na opornikach (żarówce) i na źródle.R1B2rQll6GM7e Wnioski, które uczniowie zapisują w zeszytach:
Natężenie prądu jest jednakowe w całym obwodzie: .
Napięcie całkowite jest równe sumie napięć między końcami poszczególnych odbiorników:Wyprowadzenie wzoru na rezystancję zastępczą (opór całkowity), czyli opór takiego opornika, który umieszczony w miejsce kilku oporników nie zmieni natężenia prądu w obwodzie elektrycznym (do zeszytu)
Z prawa Ohma:
Wówczas:
aWniosek, który uczniowie zapisują w zeszytach: opór zastępczy w łączeniu szeregowym jest równy sumie oporów elektrycznych poszczególnych odbiorników.
Łączenie równoległe
Doświadczenie 2.
Łączymy żarówki, amperomierz i woltomierz według schematu:Rfq2dZAwWCP0H Wnioski (zeszyt):
Natężenie prądu w obwodzie głównym równa się sumie natężeń prądów płynących przez poszczególne odbiorniki.
Napięcie między końcami poszczególnych odbiorników jest takie same.Wyprowadzenie wzoru na rezystancję zastępczą (opór całkowity) do zeszytu:
Z prawa Ohma:
A skoro:
Wówczas:Wniosek: W równoległym łączeniu oporników, odwrotność oporu zastępczego jest równa sumie odwrotności oporów na poszczególnych odbiornikach.
Faza podsumowująca
utrwalenie wiadomości poznanych na lekcji,
zadanie pracy domowej (załączniki).
Bibliografia
G. Francuz - Ornat, T. Kulawik, M. Nowotny - Różańska „Fizyka i astronomia dla gimnazjum”, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 1999
Załączniki Praca domowa:
Zadanie1.
Oblicz całkowity opór trzech odbiorników połączonych szeregowo. Wartość ich oporów wynosi kolejno .Zadanie 2.
Oblicz opór całkowity dwóch odbiorników połączonych równolegle. Wartości ich oporów są sobie równe i wynoszą .Czas trwania lekcji 45 minut
Uwagi do scenariusza