Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Łąka pełna kwiatów – barwy podstawowe i pochodne

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji

na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały,

narzędzia i techniki plastyczne).

Temat lekcji:

Łąka pełna kwiatów – barwy podstawowe i pochodne

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • rozpoznaje barwy podstawowe i pochodne,

  • wyjaśnia sposób powstawania barw pochodnych, wykorzystując koło barw.

umiejętności – uczeń:

  • tworzy barwy pochodne,

  • wykonuje ćwiczenie plastyczne, stosując barwy podstawowe i pochodne,

  • potrafi tworzyć barwy pochodne z podstawowych.

postawy:

  • uwrażliwienia na piękno otaczającego świata,

  • samokontroli, wynikająca z dyscypliny doboru farb,

  • kształtowanie wyobraźni plastycznej,

  • pobudzanie wrażliwości estetycznej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (malowanie), aktywizujące (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna

Środki dydaktyczne:

koło barw

w tym zasoby multimedialne:

Interaktywne narzędzie do rozpoznawania barw podstawowych (na kole barw).

Interaktywne narzędzie do nazywania rodzajów barw, mieszanie barw podstawowych w pochodne.

Materiały plastyczne:

blok techniczny formatu a‑4, farby plakatowe, pędzle

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne

  2. Nauczyciel przeprowadza z uczniami dyskusję na temat kolorów, które nas otaczają (uczniowie wymieniają kolory występujące w naturze – mogą posłużyć się wyobraźnią lub podejść do okna). Nauczyciel wyjaśnia, iż trzy barwy (czerwona, żółta i niebieska) mogą istnieć samodzielnie lub być podstawą do tworzenia nowych kolorów.

faza wprowadzająca:

(4 min.)

faza realizacyjna:

(35 min.)

  1. Praca uczniów na kole barw z zastosowaniem interaktywnego narzędzia do rozpoznawania barw podstawowych.

  2. Nauczyciel wprowadza pojęcie barw pochodnych jako pochodzących w wyniku łączenia w pary sąsiadujących barw podstawowych.

  3. Nauczyciel prezentuje interaktywne narzędzie do nazywania rodzajów barw, mieszanie barw podstawowych w pochodne.

  4. Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze oparte na zastosowaniu barw podstawowych i pochodnych za pomocą tylko 3 kolorów farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej. Tematem jest namalowanie łąki pełnej kwiatów.

  5. Nauczyciel, kontrolując pracę uczniów, na bieżąco udziela korekty.

faza podsumowująca:

(6 min.)

  1. W celu utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenie za pomocą interaktywnego narzędzia do nazywania rodzajów barw, mieszania barw podstawowych w pochodne.

  2. Prace zostają ocenione i pozostają w klasie w celu wyschnięcia.

R1VlbHpR6mp2J

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 87.00 KB w języku polskim
RZYJJsbGG8DSG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.57 KB w języku polskim