| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne). |
| |
| Łąka pełna kwiatów – barwy podstawowe i pochodne |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
rozpoznaje barwy podstawowe i pochodne,
wyjaśnia sposób powstawania barw pochodnych, wykorzystując koło barw.
|
| umiejętności – uczeń:
tworzy barwy pochodne,
wykonuje ćwiczenie plastyczne, stosując barwy podstawowe i pochodne,
potrafi tworzyć barwy pochodne z podstawowych.
|
| postawy:
uwrażliwienia na piękno otaczającego świata,
samokontroli, wynikająca z dyscypliny doboru farb,
kształtowanie wyobraźni plastycznej,
pobudzanie wrażliwości estetycznej.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (malowanie), aktywizujące (dyskusja) |
| |
| |
| |
| |
w tym zasoby multimedialne: | Interaktywne narzędzie do rozpoznawania barw podstawowych (na kole barw). Interaktywne narzędzie do nazywania rodzajów barw, mieszanie barw podstawowych w pochodne. |
| |
| blok techniczny formatu a‑4, farby plakatowe, pędzle |
| |
|
Czynności organizacyjne
Nauczyciel przeprowadza z uczniami dyskusję na temat kolorów, które nas otaczają (uczniowie wymieniają kolory występujące w naturze – mogą posłużyć się wyobraźnią lub podejść do okna). Nauczyciel wyjaśnia, iż trzy barwy (czerwona, żółta i niebieska) mogą istnieć samodzielnie lub być podstawą do tworzenia nowych kolorów.
|
faza wprowadzająca: (4 min.) | |
faza realizacyjna: (35 min.) |
Praca uczniów na kole barw z zastosowaniem interaktywnego narzędzia do rozpoznawania barw podstawowych.
Nauczyciel wprowadza pojęcie barw pochodnych jako pochodzących w wyniku łączenia w pary sąsiadujących barw podstawowych.
Nauczyciel prezentuje interaktywne narzędzie do nazywania rodzajów barw, mieszanie barw podstawowych w pochodne.
Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze oparte na zastosowaniu barw podstawowych i pochodnych za pomocą tylko 3 kolorów farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej. Tematem jest namalowanie łąki pełnej kwiatów.
Nauczyciel, kontrolując pracę uczniów, na bieżąco udziela korekty.
|
faza podsumowująca: (6 min.) |
W celu utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują ćwiczenie za pomocą interaktywnego narzędzia do nazywania rodzajów barw, mieszania barw podstawowych w pochodne.
Prace zostają ocenione i pozostają w klasie w celu wyschnięcia.
|