E-materiały do kształcenia zawodowego

Nanoszenie powłok lakierniczych na elementy nadwozi pojazdów samochodowych

MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203

bg‑orange

Lakiernia samochodowa

WIRTUALNA WYCIECZKA

1
Instrukcja użytkowania wirtualnej wycieczki

Aby rozpocząć wycieczkę wirtualną, kliknij białą strzałkę w prawo, znajdującą się na środku ekranu. Zapoznaj się z tekstem wprowadzającym informującym, gdzie się znajdujesz. Możesz go odsłuchać, klikając przycisk głośnika znajdujący się w prawym, dolnym rogu. Aby go zamknąć, kliknij krzyżyk znajdujący się w prawym, górnym rogu.

R9Ft0rHcLGHC6
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Trzymając wciśnięty lewy klawisz myszy i poruszając nią, możesz rozejrzeć się dookoła, aby poznać miejsce, w którym się znajdujesz.

RBOfmGvrM4Nnz
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli chcesz zrobić krok naprzód, kliknij symbol żółtego kółka ze strzałką w środku.

R5S08AG2dHsjs
Przycisk nawigujący
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poza żółtą strzałka w kółku, która przeniosła Cię do tego miejsca, na ekranie zobaczysz symbol litery „i” w żółtym kółku. Po kliknięciu w niego pokażą się dodatkowe informacje, z którymi powinieneś się zapoznać.

RARURBmnI90L9
Przycisk informacyjny
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozejrzyj się po stacji – klikaj we wszystkie żółte strzałki i ikony litery i w kółku, aby zapoznać się z całym materiałem.

1
R1BHI971COREU1
Wirtualna wycieczka Lakiernia samochodowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy wirtualnej wycieczki po lakierni samochodowej. Po jej włączeniu pojawia się plansza z treścią: Znajdujemy się w lakierni samochodowej, w której są przeprowadzane remonty i renowacje powierzchni nadwozi, a także malowanie pojazdów samochodowych. Za chwilę przejdziemy do wnętrza budynku, gdzie poznasz poszczególne stanowiska pracy lakiernika.

Po przejściu dalej w lewym górnym rogu pojawia się menu hamburgerowe, po którego kliknięciu wyświetlana jest lista dostępnych scenerii w wirtualnej wycieczce. W każdym z obszarów możliwe są do wyboru klikalne, żółte okręgi ze strzałką pozwalającą przejść dalej lub z literką „i”, po której wybraniu pojawia się opis danego elementu wraz z możliwością odczytania go przez lektora. Każdy z wyświetlanych komunikatów można zamknąć poprzez kliknięcie przycisku x.

Kolejno do wyboru są:

Wnętrze lakierni. Na wizualizacji zaprezentowane jest wnętrze lakierni samochodowej. Na ścianach znajdują się zdjęcia i rysunki komponentów oraz sprzętu lakierniczego, a wewnątrz stoi pojazd samochodowy, stoły, krzesła i standardowe wyposażenie warsztatu lakierniczego. Możliwe do wyboru są trzy strzałki oraz dwie literki i. Po kliknięciu w pierwszą z nich pojawia się opis do czego służy stojak na papier maskujący: po etapie przygotowania do nanoszenia lakieru konieczne jest zabezpieczenie elementów, na które nie będzie nanoszona nowa powłoka. W tym celu w lakierkach jest używany papier maskujący. Jeśli proces suszenia odbywa się w wysokich temperaturach, do zabezpieczenia elementów, które nie będą lakierowane, należy użyć materiałów odpornych na wysokie temperatury, by zminimalizować możliwość wybuchu pożaru. Stojak na papier zbudowany jest z profili metalowych. Dodatkowym wyposażeniem jest nóż, który służy do odcięcia odpowiedniego kawałka papieru. Po kliknięciu drugiej literki i pojawia się opis promiennika podczerwieni na fale krótkie. Jest to urządzenie, które zamienia energię elektryczną na ciepło emitowane w postaci promieniowania podczerwonego. Promienniki emitują energię falową, która zamienia się w ciepło po zetknięciu z powierzchnią, bez konieczności nagrzewania powietrza.

Kabina lakiernicza. Na wizualizacji znajduje się kabina lakiernicza, której elementami są przedmioty opisywane w dalszej części. Do wyboru są 3 literki i. Pierwsza z nich opisuje stojaki lakiernicze. Są to narzędzia pomocnicze, które pozwalają stabilnie zamocować lakierowane elementy, zapewniając maksymalne wykorzystanie przestrzeni roboczej na stojaku znajduje się napis młody lakiernik. 2 z literek opisuje kabinę lakierniczą. Jest to pomieszczenie służące do profesjonalnego nakładania powłok malarskich. Jest zbudowana z paneli izolowanych. Prace wykonywane w kabinie lakierniczej można podzielić na 2 fazy: fazę lakierowania oraz fazę suszenia. Kabina powinna być tak zaprojektowana, by spełniała wymogi związane z ergonomią pracy. Powinna też zapewniać bezpieczeństwo i skuteczną wentylację w fazie lakierowania. Natomiast w fazie suszenia, kabina malarska powinna mieć możliwość podwyższenia temperatury do optymalnego poziomu, który pozwoli w jak najkrótszym czasie wysuszyć nałożoną powłokę. Jeśli prace przygotowawcze zostały wykonane z zachowaniem najwyższej staranności to nałożenie powłoki lakierniczej nie jest trudne. Jednak nakładając powłokę lakierniczą należy spełnić określone warunki, co dzięki komorze lakierniczej jest znacznie łatwiejsze. Trzecia literka i opisuje lakierniczy. Jest to narzędzie przyspieszające i ułatwiające proces malowania. Pozwala z łatwością nałożyć równomierną warstwę nawet w trudno dostępnych miejscach. Pistolety lakiernicze można podzielić ze względu na sposób zasilania i ze względu na zastosowane ciśnienie. Biorąc pod uwagę sposób zasilania mamy do wyboru pistolety ze zbiornikiem górnym i ze zbiornikiem Dolnym z zasilaniem syfonem. Pierwszy rodzaj zasilania jest zazwyczaj stosowany do malowania mniejszych elementów, drugi jest polecany do malowania dużych powierzchni. Biorąc pod uwagę zastosowane ciśnienie wyróżnia się pistolety: HP – wysokociśnieniowe, HVLP – niskociśnieniowe, RP - o zredukowanym ciśnieniu. Najważniejszą zaletą pistoletów wysokociśnieniowych jest szybkość malowania. Malowanie elementów z wykorzystaniem pistoletu przebiega znacznie szybciej niż nanoszenie powłoki lakierniczej ręcznie, jednak wiąże się z dużym zużyciem lakieru. Pistolety niskociśnieniowe cechuje większa liczba otworów w dyszy, co zwiększa efektywność nanoszenia powłoki lakierniczej na powierzchnię. Zaletą pistoletów tego typu jest również stosunkowa oszczędność materiału malarskiego. Jednak efektywność takiego pistoletu wymaga zastosowania odpowiedniego kompresora. Rozwiązaniem pośrednim jest pistolet o zredukowanym ciśnieniu, który łączy zalety obydwu wcześniej opisanych pistoletów.

Panel sterujący kabiną. Ponownie znajdujemy się w lakierni samochodowej opisanej na początku, tym razem przy panelu sterującym. Po kliknięciu w literkę i pojawia się jego opis. Panel sterujący umożliwia monitorowanie wszystkich funkcji urządzenia. Przy jego pomocy można zaprogramować różne aspekty pracy komory, na przykład ustawić temperaturę, włączyć/wyłączyć wentylację, oświetlenie i tym podobne.

Stojak na przybory lakiernicze. Po przejściu do tego elementu, pod literką i znajduje się jego opis. Stojak na przybory lakiernicze jest przeznaczony do przechowywania i organizowania akcesoriów malarskich używanych podczas lakierowania. Jest to praktyczne rozwiązanie, które umożliwia lakier zanikowi łatwy dostęp do różnych materiałów i produktów, takich jak papier ścierny różnych gradacji, różnego rodzaju szpachlówki oraz rozpuszczalniki. Wszystkie elementy są uporządkowane zgodnie z preferencjami lakiernika.

Szafka z przyborami do polerowania. Po przejściu dalej pojawia się szafka z przyborami do polerowania. Służy ona do przechowywania i organizowania narzędzi i materiałów używanych podczas procesu polerowania różnych powierzchni. Najczęściej wyposażona jest ona w kółka, które umożliwiają jej swobodne przemieszczanie. Jest wyposażona w kilka szuflad, w których przechowywane są na przykład różnego rodzaju polerki, pady oraz pasty polerskie, a także środki czyszczące lub inne akcesoria.

Szafy z narzędziami. Po przejściu dalej pojawiają się szafy z narzędziami. Są najczęściej wykonane z grubej i wytrzymałej blachy, co umożliwia magazynowanie dużej ilości narzędzi, niezbędnych do wykonywania prac lakierniczych. W szafach przechowywane są między innymi pistolety lakiernicze, klucze niezbędne do demontażu i montażu części pojazdów, a także młotki, elektronarzędzia oraz inne przybory lakiernicze.

Stanowisko do przygotowania pojazdu. Znajdujemy się w dalszej części lakierni samochodowej, za zasłonką. Jest to stanowiska do przygotowania pojazdu wyposażone w odpowiednie narzędzia, maszyny i inne przedmioty konieczne do przeprowadzenia prac. Do wyboru są 3 literki i. Kliknięciu pierwszej z nich pojawia się Opis stanowiska do przygotowania pojazdu. Perfekcyjna naprawa powłoki lakierniczej zaczyna się już na etapie przygotowania. Bez właściwego oczyszczenia elementu lub pojazdu nowa powłoka lakiernicza nie będzie dobrze wyglądać, a także nie będzie trwała. Szybko zaczną pojawiać się różne problemy, na przykład korozja. Dlatego przygotowanie do lakierowania powinno być przeprowadzone bardzo dokładnie, często przy użyciu narzędzi ręcznych. Podczas przygotowania pojawia się dużo pyłu, kurzu i mgły, co sprawia że praca na tym etapie jest trudna. Aby etap ten przebiegał w sposób bezpieczny i sprawny, stanowisko przygotowania elementu lub pojazdu powinno być dobrze wyposażone w różne narzędzia i sprawną wentylację. Po kliknięciu drugiej literki i, pojawia się opis szlifierki oscylacyjno‑rotacyjnej z odkurzaczem. Jest to narzędzie wykorzystywane w lakierniach samochodowych do szlifowania powierzchni samochodów przed aplikacją farby lub lakieru. Szlifierka ta składa się z koła szlifierskiego, które wykonuje ruch oscylacyjny, a także obraca się wokół własnej osi. Pozwala to na dokładne i równomierne szlifowanie powierzchni elementu. Praca z tym urządzeniem przebiega przy wytwarzaniu minimalnej ilości pyłu i hałasu, co jest szczególnie ważny w procesie lakierniczym. Do szlifierki zazwyczaj bezpośrednio podłączany jest odkurzacz, który służy do zbierania powstałego pyłu i zanieczyszczeń podczas szlifowania. Dzięki temu proces jest bardziej czysty i bezpieczny dla pracowników oraz zapewnia lepszą jakość wykończenia powierzchni samochodu. Po kliknięciu trzeciej literki i, pojawia się opis szlifierki oscylacyjno‑rotacyjnej z napędem pneumatycznym. Ma ona identyczne przeznaczenie jak szlifierka oscylacyjno‑rotacyjna z napędem elektrycznym, czyli służy do szlifowania powierzchni przed aplikacją farby lub lakieru. Istotną różnicą pomiędzy tymi urządzeniami jest wykorzystywanie w tej szlifierce energii sprężonego powietrza.

Mieszalnia lakierów. Znajdujemy się w małym pomieszczeniu pełnym farb, lakierów, puszek, kartonów, mieszalników i innych urządzeń takich jak komputer, czy mieszarka, służących do mieszania lakierów. Do wyboru są dwie literki i. Pod pierwszą z nich znajduje się opis komputera z oprogramowaniem ułatwiającym dobór koloru. Dobieranie lakieru lub farby to proces, który zaczyna się od pomiaru koloru powierzchni samochodu za pomocą spektrofotometru. Urządzenie to generuje cyfrowy odczyt koloru, który jest zawarty w bazie danych kolorów producentów farb i lakierów. Po wprowadzeniu tych informacji do komputera mieszalnik lakierów dokonuje precyzyjnego wymieszania odpowiedniej ilości barwników i podstawowego lakieru, aby uzyskać dokładnie taki sam kolor jak oryginalny. Pod drugą literką i znajduje się opis wagi elektronicznej. Lakierni samochodowej do pomiaru masy lakieru lub farby, która jest nanoszona na powierzchnię pojazdu, wykorzystuje się wagę elektroniczną. Waga jest wyposażona w czujnik tensometryczny, potocznie zwany tensometrem, który rejestruje siłę działającą na wagę i przekłada ją na wartość masy. W zależności od potrzeb producenta lakierów i wymagań klientów waga może mieć różne zakresy pomiarowe. Urządzenie to pozwala na bardzo dokładne odmierzenie ilości farby, co ma wpływ na równomierne i wysokiej jakości wykończenie powierzchni samochodu.

Powiązane ćwiczenia