Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • zna pojęcie cyfry,

      • zna pojęcie kwadratu 33, 99.

    2. Umiejętności Uczeń:

      • potrafi uzupełnić diagram, tak aby spełnione były określone warunki.

    3. Ogólne cele

      • rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia,

      • rozwijanie uzdolnień i zainteresowań matematycznych uczniów,

      • zachęcanie do nauki matematyki poprzez zabawę,

      • zachęcanie do „dociekania”, szukania rozwiązania, podejmowania wysiłku intelektualnego,

      • usprawnienie procesów logicznego, kreatywnego myślenia,

      • rozwijanie inteligencji.

  2. Metoda pracy

    • wykładu, pogadanki,

    • ćwiczeniowa.

  3. Środki dydaktyczne Ksero z łamigłówkami do rozwiązania podczas zajęć oraz z pracą domową.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe: sprawdzenie obecności.

      2. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      3. Nauczyciel tłumaczy uczniom, co to jest Sudoku i przedstawia im krótką historię tej łamigłówki.
        Co to jest Sudoku?
        Klasyczne Sudoku to gra logiczna w kształcie kwadratu 9
        9, dodatkowo podzielonego na mniejsze kwadraty 33. To taka krzyżówka matematyczna bez haseł, za to z cyferkami.
        Istnieją również inne rodzaje Sudoku, np. Star Sudoku, Sudoku 3D, Sudoku Killer, Sudoku Hashi, Sudoku Samurai i….I jeszcze kilka innych.
        Jak w to się gra?
        Puste pola kwadratu należy wypełnić w taki sposób, aby w każdym poziomym wierszu, w każdej pionowej kolumnie oraz wewnątrz każdego mniejszego dziewięciopolowego kwadratu znalazły się cyfry od 1 do 9.
        Skąd się wzięło Sudoku?
        1783 - Łamigłówka ta została wymyślona w przez genialnego matematyka z Bazylei, Leonharda Eulera.

        1970 – Pierwsza zagadka polegająca na wstawianiu liczb ukazała się w amerykańskim magazynie z łamigłówkami matematycznymi „Math Puzzles and Logic Problems”. Opublikował ją amerykański publicysta interesujący się grami logicznymi – pan Dell. Jednak mieszkańcy USA nie zainteresowali się zbytnio Sudoku i nawet dziś gra ta jest tam mało znana.
        1984 – Japończycy rozpoczęli drukowanie zadań liczbowych w codziennych gazetach.
        1986 - Sudoku przybrało ostateczną, znaną dziś formę.
        2004 – Sudoku podbija Wielką Brytanię. Modę na Sudoku zapoczątkował brytyjski dziennik „The Times”.
        2005 – Sudoku (pod obecną nazwą) dociera do Polski, gdzie zostaje opublikowane przez tygodnik „Polityka”. Gra ta jednak ukazywała się już wcześniej w polskiej prasie pod nazwą „Dziewięć na dziewięć”.
        2005 – W Polsce odbywają się pierwsze mistrzostwa w Sudoku.

    2. Faza realizacyjna

      1. Rozwiązywanie zadań:
        Zadanie 1. Rozgrzewka
        Na początku twojej przygody z tą niezwykłą grą uzupełnij cztery Mini – Sudoku. Puste pola diagramów uzupełnij cyframi: 1, 2, 3 i 4. Pamiętaj, że cyfry nie mogą się powtarzać w żadnej linii pionowej, poziomej oraz wewnątrz żadnego z mniejszych kwadratów.

        RGAgxpbbbdUer

        Jeśli znalazłeś rozwiązanie, to spróbuj zmierzyć się z dużym Sudoku.

        Zadanie 2.
        Poniższy diagram uzupełnij w taki sposób, aby wszystkie cyfry od 1 do 9 znalazły się dokładnie raz w każdej linii pionowej, poziomej oraz w każdym małym kwadracie.

        R1bVwUWB0vaVA

    3. Faza podsumowująca

      1. Nauczyciel wraz z uczniami rozmawia na temat wrażeń po grze i mówi im, gdzie mogą znaleźć podobne łamigłówki (gazety z krzyżówkami Sudoku, Internet).

      2. Zadanie pracy domowejzałączniki.

  5. Bibliografia

    1. Czasopismo dla dzieci „Kaczor Donald” z marca 2006 roku.

  6. Załączniki
    Zadanie domowe
    Uzupełnij poniższe diagramy Sudoku. Cyfry pod nimi powinny Ci pomóc w początkowej fazie rozwiązywania. Każda z tych czterech cyfr powinna znaleźć się w  jednym z zaznaczonych pól wewnątrz diagramu (niekoniecznie w podanej kolejności).

RCRv0mSSFtjnt
  1. Czas trwania lekcji 45 minut

R3DSLVCQQX6GQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.00 KB w języku polskim
R3GDgBBRiu7oX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 92.50 KB w języku polskim