Łamigłówka matematyczna sudoku
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
zna pojęcie cyfry,
zna pojęcie kwadratu 33, 99.
Umiejętności Uczeń:
potrafi uzupełnić diagram, tak aby spełnione były określone warunki.
Ogólne cele
rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia,
rozwijanie uzdolnień i zainteresowań matematycznych uczniów,
zachęcanie do nauki matematyki poprzez zabawę,
zachęcanie do „dociekania”, szukania rozwiązania, podejmowania wysiłku intelektualnego,
usprawnienie procesów logicznego, kreatywnego myślenia,
rozwijanie inteligencji.
Metoda pracy
wykładu, pogadanki,
ćwiczeniowa.
Środki dydaktyczne Ksero z łamigłówkami do rozwiązania podczas zajęć oraz z pracą domową.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe: sprawdzenie obecności.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Nauczyciel tłumaczy uczniom, co to jest Sudoku i przedstawia im krótką historię tej łamigłówki.
Co to jest Sudoku?
Klasyczne Sudoku to gra logiczna w kształcie kwadratu 99, dodatkowo podzielonego na mniejsze kwadraty 33. To taka krzyżówka matematyczna bez haseł, za to z cyferkami.
Istnieją również inne rodzaje Sudoku, np. Star Sudoku, Sudoku 3D, Sudoku Killer, Sudoku Hashi, Sudoku Samurai i….I jeszcze kilka innych.
Jak w to się gra?
Puste pola kwadratu należy wypełnić w taki sposób, aby w każdym poziomym wierszu, w każdej pionowej kolumnie oraz wewnątrz każdego mniejszego dziewięciopolowego kwadratu znalazły się cyfry od 1 do 9.
Skąd się wzięło Sudoku?
1783 - Łamigłówka ta została wymyślona w przez genialnego matematyka z Bazylei, Leonharda Eulera.
1970 – Pierwsza zagadka polegająca na wstawianiu liczb ukazała się w amerykańskim magazynie z łamigłówkami matematycznymi „Math Puzzles and Logic Problems”. Opublikował ją amerykański publicysta interesujący się grami logicznymi – pan Dell. Jednak mieszkańcy USA nie zainteresowali się zbytnio Sudoku i nawet dziś gra ta jest tam mało znana.
1984 – Japończycy rozpoczęli drukowanie zadań liczbowych w codziennych gazetach.
1986 - Sudoku przybrało ostateczną, znaną dziś formę.
2004 – Sudoku podbija Wielką Brytanię. Modę na Sudoku zapoczątkował brytyjski dziennik „The Times”.
2005 – Sudoku (pod obecną nazwą) dociera do Polski, gdzie zostaje opublikowane przez tygodnik „Polityka”. Gra ta jednak ukazywała się już wcześniej w polskiej prasie pod nazwą „Dziewięć na dziewięć”.
2005 – W Polsce odbywają się pierwsze mistrzostwa w Sudoku.
Faza realizacyjna
Rozwiązywanie zadań:
Zadanie 1. Rozgrzewka
Na początku twojej przygody z tą niezwykłą grą uzupełnij cztery Mini – Sudoku. Puste pola diagramów uzupełnij cyframi: 1, 2, 3 i 4. Pamiętaj, że cyfry nie mogą się powtarzać w żadnej linii pionowej, poziomej oraz wewnątrz żadnego z mniejszych kwadratów.RGAgxpbbbdUer Jeśli znalazłeś rozwiązanie, to spróbuj zmierzyć się z dużym Sudoku.
Zadanie 2.
Poniższy diagram uzupełnij w taki sposób, aby wszystkie cyfry od 1 do 9 znalazły się dokładnie raz w każdej linii pionowej, poziomej oraz w każdym małym kwadracie.R1bVwUWB0vaVA
Faza podsumowująca
Nauczyciel wraz z uczniami rozmawia na temat wrażeń po grze i mówi im, gdzie mogą znaleźć podobne łamigłówki (gazety z krzyżówkami Sudoku, Internet).
Zadanie pracy domowejzałączniki.
Bibliografia
Czasopismo dla dzieci „Kaczor Donald” z marca 2006 roku.
Załączniki
Zadanie domowe
Uzupełnij poniższe diagramy Sudoku. Cyfry pod nimi powinny Ci pomóc w początkowej fazie rozwiązywania. Każda z tych czterech cyfr powinna znaleźć się w jednym z zaznaczonych pól wewnątrz diagramu (niekoniecznie w podanej kolejności).
Czas trwania lekcji 45 minut