I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
3) modeluje bryły i reliefy, konstruuje samodzielnie małe rzeźbiarskie formy przestrzenne i bryły architektoniczne, a większe projekty realizuje we współpracy z innymi; tworzy aranżacje przestrzenne z gotowych elementów stosując układy kompozycyjne właściwe dla uzyskania zamierzonego wyrazu;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
definiować pojęcie land artu;
opowiadać w jaki sposób twórcy ingerowali w świat przyrody tworząc sztukę ziemi;
wymieniać nazwiska artystów tworzących w kierunku land artu.
Land art
Land art (in. sztuka ziemi)Land art (in. sztuka ziemi)Land art (in. sztuka ziemi) to awangardowyAwangardaawangardowy kierunek w sztuce zainicjowany pod koniec lat 60. XX wieku w Stanach Zjednoczonych, nawiązujący m.in. do environmentEnvironmentenvironment i sztuki środowiskowejEnvironmental art (sztuka środowiskowa)sztuki środowiskowej. Land art odnosi się do mniej lub bardziej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świat przyrody.
Artyści położyli nacisk na miejsce, w którym sztuka powstaje i zaczęli wykorzystywać środowisko naturalne jako obszar działań twórczych, ich tło, kontekst, a także tworzywo (ziemia, kamienie, skały), a wreszcie jako potencjalne dzieło sztuki. Realizowane kompozycje przybierały różną skalę i charakter. Były wśród nich monumentalne kompozycje umieszczane w rozległych, otwartych przestrzeniach (np. pustynie, nieuprawiane pola, góry). Polegały one na przekształceniu fragmentu krajobrazu ogromnych rozmiarów rysunkami naziemnymi, blokami kamiennymi lub ciągnącymi się przez wiele kilometrów obiektami. Niejednokrotnie prace te wymagały radykalnych prac ziemnych w postaci kopców, rowów czy przekopów.
Inne realizacje miały bardziej subtelny charakter, przybierając postać kompozycji trudnych do odnalezienia w otwartej przestrzeni. Niejednokrotnie były to też interwencje tymczasowe i ulotne, istniejące zaledwie kilka chwil, zanim zniszczył je wiatr, deszcz czy przypływ.
Artyści często wykorzystywali naturalne procesy, takie jak erozja i czynniki atmosferyczne, pozwalając naturze współtworzyć swoje dzieło.
Po tego rodzaju twórczości pozostawała najczęściej jedynie dokumentacja w postaci zdjęć, filmów, map i szkiców realizacyjnych, którą prezentowano w galeriach i muzeach.
Do najważniejszych artystów land art nalezą: Christo Jawaszew i Jeanne‑Claude, Robert Smithson, Dennis Oppenheim, Richard Long, Andy Goldsworthy i Jacek Tylicki.
Sztandarowe przykłady land artu.
RlRch0yEnpq2p1
R1V6Ju4DHCMfA1
R5AufWqm1F0CJ1
RcuGdJxudhoWp1
RRFuG4lzcTR1o1
R1IYU6llZi9dK1
R1YeuikR0ZZQE1
RHLBGwnggh5la1
RyWnv9t0JvTPO1
R12lvJ3Rk3BKe1
ReiO2rHh2YNCT1
REH3ZBXftwcqK1
Zadania
R8s1HhskJc5P1
Ćwiczenie 1
R1XhhFm1gOwS5
Ćwiczenie 2
RDn83cTBp9QpR
Ćwiczenie 3
RiWTx5F3uhWcv
Ćwiczenie 4
Inna wersja zadania
Awangarda to: Możliwe odpowiedzi: 1. termin określający rodzaj dzieła i jednocześnie sposób działania artystycznego, polegającego na zaaranżowaniu przestrzeni w taki sposób, by widz znajdujący się wewnątrz aranżacji, był poddany zintegrowanemu działaniu bodźców plastycznych. 2. kierunek w sztuce XX wieku zainicjowany w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 60. Odnosił się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. 3. nazwa ogółu wewnętrznie zróżnicowanych tendencji w sztuce XX w., zwłaszcza w jego drugim i trzecim 10‑leciu, odznaczających się radykalnym nowatorstwem i skłonnością do eksperymentu.
R1PGjbdp4nRxR
Ćwiczenie 5
R8prtf0abKFYF
Ćwiczenie 6
Inna wersja zadania
Poszukaj w internecie informacji o Christo Jawaszew i Jeanne‑Claude, przedstaw życiorys artystów na forum klasy.
R18dwTypdVMve
Ćwiczenie 7
Inna wersja zadania
Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące terminu land art.
RoDj8fK7PfUZ8
Ćwiczenie 8
Polecenie 1
Wykonaj indywidualnie projekt land artu dla wybranego przez siebie fragmentu przestrzeni z otoczenia własnej szkoły.
Odpowiedzi: A - Andy Goldsworthy B - Richard Long C - Robert Smithson D - Christo Jawaszew i Jeanne‑Claude
Rozwiązanie: 1‑D 2‑A 3‑C 4‑B
Słownik pojęć
Awangarda
Awangarda
nazwa ogółu wewnętrznie zróżnicowanych tendencji w sztuce XX w., zwłaszcza w jego drugim i trzecim 10‑leciu, odznaczających się radykalnym nowatorstwem i skłonnością do eksperymentu.
Environment
Environment
termin określający rodzaj dzieła i jednocześnie sposób działania artystycznego, polegającego na zaaranżowaniu przestrzeni w taki sposób, by widz znajdujący się wewnątrz aranżacji, był poddany zintegrowanemu działaniu bodźców plastycznych.
Environmental art (sztuka środowiskowa)
Environmental art (sztuka środowiskowa)
ruch w sztuce w latach 60. XX w., w którym artyści odrzucili muzea i galerie jako miejsce ekspozycji artystycznych. Zamiast tego zaczęli eksplorować rozległe przestrzenie pustyń, nieuprawiane pola, góry oraz obszary poindustrialne. Artyści wykorzystywali naturalne materiały, takie jak: ziemia, kamienie, skały. Wykorzystując rozległe, otwarte przestrzenie artyści realizowali prace o dużych rozmiarach.
Land art (in. sztuka ziemi)
Land art (in. sztuka ziemi)
kierunek w sztuce XX wieku zainicjowany w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 60. Odnosił się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. Artyści land artu nie używali krajobrazu jako dekoracyjnego tła dla np. pokazu rzeźbiarskiego, lecz nadawali samej przestrzeni charakter dzieła sztuki.