Lane święta
Lane święta
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie są zwyczaje i obrzędy wielkanocne,
zna wydarzenia religijne Wielkiego Tygodnia,
zna pochodzenie niektórych zwyczajów wielkanocnych.
b. Umiejętności
Uczeń potrafi wypowiadać się na zadany temat.
c. Postawy
Uczeń rozumie potrzebę kultywowania tradycji.
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, opowiadanie, metoda zajęć praktycznych, instrukcja, gry dydaktyczne
Formy: praca indywidualna, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Wiersz Mokre święta, karki z wypisanymi zwyczajami świątecznymi, paski z nazwami dni Wielkiego Tygodnia i obyczajami z nimi związanymi, krzyżówka.
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności.
b. Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje wiersz Mokre święta (załącznik 3) i odczytuje go na głos. Następnie pyta uczniów, czy wiedzą, o czym jest mowa w utworze i czy domyślają się, co będzie przedmiotem ich zajęć. Pyta również, jakie zwyczaje świąteczne opisane są w wierszu, dlaczego ma taki tytuł i jak inaczej można byłoby go zatytułować.
Prowadzący inicjuje pogadankę i prosi, aby uczniowie opowiedzieli o tym, jak u nich w domu obchodzi się święta wielkanocne. Zachęca do wymienienia znanych zwyczajów świątecznych. By uzupełnić wiedzę, przywiesza na tablicy wcześniej przygotowane kartki ze zwyczajami świątecznymi (załącznik 1).
Nauczyciel opowiada o wydarzeniach religijnych poprzedzających święto Zmartwychwstania, wyjaśnia znaczenie słowa Wielkanoc. Następnie rozdaje uczniom paski z nazwami dni Wielkiego Tygodnia i obyczajami z nimi związanymi i prosi o przyporządkowanie ich sobie (załącznik 2). Po sprawdzeniu uczniowie wklejają je do zeszytu.
Prowadzący opowiada o zwyczaju malowania wielkanocnych pisanek, informując, że zwyczaj ten wywodzi się z tradycji pogańskiej, kiedy jajko było symbolem sił odradzającej się na wiosnę przyrody. W dawnych czasach ludzie wierzyli, że pisanka ochroni dom przed nieszczęściem. Mówi również, że strojenie wielkanocnych palm i święcenie ich w Niedzielę Palmową nawiązuje do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania Go przez mieszkańców.
c. Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel rozdaje do rozwiązania krzyżówki (przykładowa - załącznik 4), które sprawdzą, czego uczniowie nauczyli się podczas lekcji.
Bibliografia
Kitlińska‑Pięta H., Orzechowska Z., Stępień M., Z Ekoludkiem w szkole. Podręcznik
z ćwiczeniami do nauczania zintegrowanego w klasie II, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2002.Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 2 (1987/88), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
ŚWIĘCENIE JAJEK I POTRAW |
ŚWIĄTECZNE PORZĄDKI |
MALOWANIE PISANEK |
DZIELENIE SIĘ JAJKIEM |
PIECZENIE BAB |
ROBIENIE STROIKÓW |
SIANIE OWSA |
ŚWIECENIE PALEMEK |
LANIE WODĄ |
Załącznik 2
Wielki Czwartek | obmycie nóg 12 apostołom |
Wielki Piątek | adorowanie krzyża |
Wielka Sobota | malowanie pisanek |
święcenie pokarmów | |
Wielkanoc | uroczyste śniadanie |
Poniedziałek Wielkanocny | śmigus‑dyngus |
Załącznik 3
Mokre święta
Rozsiadły się świąteczne baby parami
Na haftowanym obrusie.
Te w środku z lukrem, tamte z rodzynkami
- każda zapachem kusi.
Na półmisku rośnie owies – jak przystało,
Prababci ręką wysiany,
Cukrowy baranek skubie go nieśmiało,
A obok misa pisanek.
A w poniedziałkowy ranek
Psik! Krzyk! Śmiechy! Cała wieś tu biegnie!
Wiadra, miski, konwie i dzbanek
Któż się dzisiaj zimnej wody zlęknie?
Chyba tylko ten z cukru baranek!
Załącznik 4
Ś | W | I | Ę | C | E | N | I | E | |||||||
B | A | B | K | I | |||||||||||
P | A | S | C | H | A | L | N | E | |||||||
P | A | L | M | Y | |||||||||||
J | A | J | K | A | |||||||||||
P | I | S | A | N | K | A | |||||||||
B | A | R | A | N | E | K | |||||||||
W | I | O | S | N | A | ||||||||||
C | H | L | E | B |
................ potraw w Wielką Sobotę.
Ciasta wielkanocne.
Triduum .........................
Święci się je w Niedzielę Palmową.
Główna potrawa świąteczna.
Malowane jajko.
Symbol zmartwychwstania Chrystusa.
Świąteczna pora roku.
Obok jajek w koszyczku.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak