Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Las i jego mieszkańcy – obserwacja warstwowej budowy lasu.

Nazwa i nr programu: DKW– 4014 –267/99

Cel ogólny:

Poznanie warstwowej budowy lasu oraz warunków życia w lesie.

Cele szczegółowe zajęć:

Uczeń:

  • rozpoznaje rośliny i zwierzęta leśne,

  • nazywa warstwy roślinności w lesie,

  • podaje przykłady roślin i zwierząt każdej z warstw,

  • dokonuje pomiaru wartości czynników abiotycznych,

  • właściwie zachowuje się w lesie.

W czasie zajęć będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe:

  • ocena predyspozycji do wykonywania określonych zadań w zespole,

  • prezentacja wyników pracy zespołu,

  • skuteczne komunikowanie się.

Pojęcia do wyjaśnienia podczas wycieczki:

  • gleba,

  • ściółka,

  • runo leśne,

  • podszyt,

  • korony wysokich drzew.

Forma nauczania: lekcja wycieczka.

Forma organizacyjna: zespołowa.

Metody: obserwacyjne – obserwacja naturalnych ekosystemów, badawcze – eksperyment naturalny, gra “Prawda – fałsz”.

Środki dydaktyczne: karty pracy, kartki z wyjaśnionymi pojęciami (gleba, ściółka, runo leśne, podszyt, korony wysokich drzew), notatniki, długopisy, atlas roślin i zwierząt leśnych

oraz ilustracje, paski bibuły, patyk z paskiem folii, lupy, lornetki, zestaw kart związanych tematycznie z grą “Prawda – fałsz”, plansze: “Karty”, “Prawda”, “Fałsz”, “Nie Wiem”.

Uzupełniające źródło informacji:

  • dla nauczyciela:

W. Grochowski, A. Grochowski: Leśne grzyby, owoce i zioła, Warszawa 1994, PWRiL.

M. Krogulec‑Sobowiec, M. Bednarska: Puzzle. Gra “Prawda – fałsz” w cyklu Szkoła Metod Aktywizujących ŚCN, Kielce 2003.

Sposób uzyskania informacji zwrotnej:

Gra dydaktyczna “Prawda – fałsz”.

Przebieg zajęć:

  1. Przedstawienie tematu i celów wycieczki.

  2. Przypomnienie informacji o podstawowych zasadach zachowania się w lesie.

  3. Podział klasy na zespoły 3‑osobowe. Wybór liderów. Rozdanie kart pracy oraz sprzętu.

  4. Praca zespołów wg karty pracy (załącznik 1).

  5. Powrót do szkoły.

  6. Zebranie wyników obserwacji, wyciągnięcie wniosków.

  7. Gra “Prawda – fałsz” jako technika ewaluacji.

– przydział zespołom materiałów do gry (opis gry, plansze: “Karty”, “Prawda”, “Fałsz”, “Nie Wiem”, zestaw kart związanych tematycznie z grą (załącznik 2).

– po skończonej pracy liderzy z poszczególnych zespołów zamieniają się miejscami, sprawdzają poprawność wykonania zadania.

  1. Podsumowanie. Samoocena uczniów.

Na arkuszu szarego papieru narysowany jest schematyczny rysunek lasu. Uczniowie dorysowują drzewo (gdy wykazali się bardzo dużym zaangażowaniem podczas zajęć), krzew (świadczy o średnim zaangażowaniu), paproć (świadczy o małym zaangażowaniu).

  1. Praca domowa.

Dla wszystkich:

– Ułóż podziękowanie skierowane do lasu za jego dary.

Dla chętnych:

– Ułóż wiersz o lesie.

Załącznik 1

Karta pracy.

1. Podnieście do góry patyk o długości 50 cm, na końcu którego jest zawiązany pasek folii o długości 30 cm i szerokości 1 cm. Pomiarów dokonajcie tak dla polany leśnej, jak i dla wnętrza lasu.

Narysujcie położenie paska folii względem patyka.

RYR50Y8VBD4f9

Stan początkowy

Leśna polana

Las w głębi

2. Przyciśnijcie pasek bibuły do podłoża na leśnej polanie i w lesie, określcie wilgotność wg skali – duża, średnia, mała. Wyniki zanotujcie w poniższej tabeli.

Tabela 1.

Miejsce pomiaru

Wilgotność podłoża

Leśna polana

Las

3. W kopertach znajdują się kartki z wyjaśnionymi pojęciami: gleba, ściółka, runo leśne,

podszyt, korony wysokich drzew. Odczytajcie je. Następnie wyróżnijcie warstwy lasu i posługując się atlasem roślin lub ilustracjami określcie po 2–3 gatunki roślin wchodzących w skład tych warstw. Oceńcie, która warstwa jest najbardziej, a która najmniej nasłoneczniona. Dane wpiszcie do tabelki 2.

Tabela 2.

Warstwa

Nasłonecznienie

Rośliny

Zwierzęta

Korony drzew

Podszyt

Runo

Ściółka

Gleba

4. Wyszukajcie 2–3 przykłady zwierząt żyjących w poszczególnych warstwach lasu. W tym celu posłużcie się atlasami, ilustracjami, wykorzystajcie lupy i lornetki. Nazwy ich wpiszcie do tabeli 2.

Załącznik 2

Karty należy położyć na polu oznaczonym “KARTY” odwrotną stroną. Uczestnicy kolejno losują po jednej karcie i odczytują zapisane na nich zdanie. Zespół decyduje, czy przeczytane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe, wówczas karta wędruje odpowiednio na pole “PRAWDA” lub “FAŁSZ”. Jeśli zespół w określonym czasie nie udzieli odpowiedzi, odkłada kartę na pole “NIE WIEM”.

Przykładowe KARTY DO GRY

Dzięcioł mieszka w lesie.

Sosna i buk to drzewa, które można spotkać w lesie.

W lesie nie powinno się krzyczeć, gdyż można przestraszyć grzybiarzy.

Po zauważeniu w lesie węża próbujecie go złapać.

Jeśli odkryje się gniazda ptasie z jajkami, to najlepiej nie dotykać gniazda i jaj.

Po wypiciu napoju w lesie najlepiej butelkę wyrzucić do pobliskiego rowu.

Jeśli na skraju leśnej polany zauważyliście lisa, który przed wami nie ucieka, podejdźcie, aby go pogłaskać.

Jeśli na skraju leśnej polany zauważyliście lisa, który przed wami nie ucieka, trzymacie się od niego z daleka, a o spotkaniu poinformujecie dorosłych.

Dzik jest wszystkożerny.

Grzyby powinniśmy zbierać do plecaka, bo jest nam go wygodnie nosić.

Muchomory to grzyby trujące, dlatego można je deptać.

Las z przewagą drzew iglastych to las choinkowy.

Jagoda jest małą krzewinką.

W lesie najbardziej nasłonecznioną warstwą są korony drzew.

KARTY

PRAWDA

FAŁSZ

NIE WIEM

RHJLPw9akvLpR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 62.80 KB w języku polskim