"Las w zimowej szacie" - poznajemy barwy ciepłe i zimne.
Autor/autorka
Agnieszka Szumiec
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
„Las w zimowej szacie” - poznajemy barwy ciepłe i zimne.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową. Rozwija wyobraźnię i kreatywność uczniów.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzięki zastosowaniu technologii TIK, uczniowie w sposób atrakcyjny i ciekawy zapoznają się z nowym materiałem.
7. Cel ogólny zajęć
Malowanie zimowego pejzażu z zastosowaniem barw ciepłych i zimnych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wymienia barwy ciepłe i zimne.
Uczeń dostrzega cechy zimowego pejzażu.
Uczeń wykonuje pracę plastyczną na zadany temat.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
- słowna,
- oglądowa,
- praktycznego działania.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca zbiorowa.
10. Środki dydaktyczne
https://www.youtube.com/watch?v=rzEgqkqyyQ0
https://www.youtube.com/watch?v=_p_5Z6-PRlU
https://wordwall.net/pl/resource/7650087/barwy-ciep%C5%82e-i-zimne
https://www.youtube.com/watch?v=hlWiI4xVXKY
Biała kartka techniczna formatu A3, farby plakatowe, pędzel, kubek na wodę dla każdego ucznia.
Wycięte białe kółeczko o średnicy 7 cm i pisaki dla każdego ucznia.
Magnesy.
Koszyczek.
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica interaktywna.
Komputer z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel podaje uczniom temat: „Podczas dzisiejszych zajęć z edukacji plastycznej poznacie rodzaje barw ciepłych i zimnych oraz wykonacie pracę plastyczną „Las w zimowej szacie”. Będę zwracać uwagę na wykonanie pracy zgodnie z tematem”.
2. Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=rzEgqkqyyQ0
„Zwróccie uwagę, jakie barwy zaliczane są do barw ciepłych, a jakie do barw zimnych”.
3. Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia obejrzanego filmu. Zadaje następujące pytania:
- Jakie kolory zaliczamy do barw ciepłych?
- Jakie kolory zaliczamy do barw zimnych?
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel proponuje dyskusję, kierując do uczniów następujące pytania:
- „Rozglądnijcie się po sali i wskażcie przedmioty w barwach ciepłych”.
- „Poszukajcie w Waszym otoczeniu przedmiotów w barwach zimnych”.
- „Z czym kojarzą się Wam barwy ciepłe?”.
- „Jakie kolory do nich należą?”.
- „Czy Waszym zdaniem barwy ciepłe mogą pobudzać do działania?”.
- „Z czym kojarzą się Wam barwy zimne?”.
- „Jakie kolory się do nich zaliczają?”.
- „Jak sądzicie, jakie jest zadanie barw zimnych?”.
- „Czy znacie i potraficie wymienić postaci z bajek w kolorach ciepłych i zimnych?”.
2. Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia 1 min 27 s filmu: https://www.youtube.com/watch?v=_p_5Z6-PRlU
„Zwróćcie uwagę, gdzie autorka pracy zastosowała kolory ciepłe, a gdzie zimne”.
Aktywność 3
Temat: TEORIA.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel informuje uczniów, że barwy ciepłe to te, które kojarzą nam się z ciepłem, czyli: pomarańczowy, czerwony, brązowy, żółty i ich pochodne. W powszechnym pojęciu barwy ciepłe są uznawane za pobudzające, optymistyczne, czasem agresywne. Kojarzą się z czymś przytulnym, miłym lub z energią pobudzająca do działania. Barwy zimne to te, które kojarzą się nam z chłodem, czyli: niebieski, fioletowy, szary, zielony i ich pochodne. Tonacje zimne mają za zadanie wyciszyć organizm, ułatwić zrelaksowanie i zasypianie.
2. Nauczyciel zaprasza uczniów do wykonania zadań zamieszczonych na platformie „Wordwall”:
https://wordwall.net/pl/resource/7650087/barwy-ciep%C5%82e-i-zimne
Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i wykonują zadania.
Aktywność 4
Temat: ZASTOSOWANIE.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel zaprasza uczniów do wykonania pracy plastycznej na temat: „Las w zimowej szacie”. Uczniowie wykorzystują wiedzę zdobytą na zajęciach, malują pejzaż wykorzystując głównie barwy zimne. Barwy ciepłe wykorzystują do namalowania leśnych zwierząt, np.: sarny, jelenia, wiewiórki, gila, sójki.
2. Nauczyciel podczas wykonywanej przez uczniów pracy, zaprasza do wyciszenia się poprzez wsłuchanie w muzykę relaksacyjną: https://www.youtube.com/watch?v=hlWiI4xVXKY
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie na otrzymanych białych kółeczkach, z jednej strony pisakami rysują twarz uśmiechniętą, jeżeli zajęcia im się podobały, albo smutną, jeśli zajęcia nie wzbudziły ich entuzjazmu. Z drugiej strony zapisują swoje imię, a pod imieniem wyraz „TAK”, jeśli podobało im się wykorzystanie zabawy na tablicy interaktywnej, bądź „NIE”, jeśli tak nie było. Kolejno podchodzą do stolika i wrzucają „buźki” do przygotowanego koszyczka.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna