Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

LATAĆ? CZEMU NIE?

  1. Uczniowie rozwiązują zagadkę: Co to jest?

Nie ma silnika a swobodnie lata?

Uczniowie podają odpowiedzi: [ptak, balon, latawiec, motyl, szybowiec] lub nauczyciel pokazuje obrazki na tablicy multimedialnej/ na kartkach a uczniowie nazywają postaci
i przedmioty znajdujące na obrazkach.

  1. Praca w grupach: Nauczyciel rozdaje uczniom karty lub pokazuje na tablicy multimedialnej obrazki związane z wymienionym słownictwem: ptak, balon, latawiec, motyl, szybowiec.

R16iGi6s7nxR5

ptak

R17IVtOYYp1dk

balon

RGNakPRAvlfrb

latawiec

R19UfPxwutaYo

motyl

RsrfttwRJNmQG

szybowiec

Zadaniem każdej grupy jest - w podanym przez nauczyciela czasie - dopisać jak najwięcej pasujących określeń, odnoszących się do przypisanego danej grupie słowa:

Przykładowo:

OBRAZEK

NAZWA

OKREŚLENIE

R16iGi6s7nxR5

ptak

szary
mały
młody
stary
przestraszony
ufny
siedzący
patrzący

domowy

R17IVtOYYp1dk

balon

RGNakPRAvlfrb

latawiec

R19UfPxwutaYo

motyl

RsrfttwRJNmQG

szybowiec

  1. Każda grupa po wykonaniu zadania przekazuje swoją kartę grupie kolejnej, której zadaniem jest dopisanie przeciwieństw (antonimów). Na przykład:

OBRAZEK

NAZWA

OKREŚLENIE

ANTONIM/ PRZECIWIEŃSTWO

R16iGi6s7nxR5

ptak

szary
mały
młody
stary
przestraszony
ufny
siedzący
patrzący

domowy

kolorowy
duży

Stary
młody
odważny, ufny
nieufny
stojący, chodzący
śpiący
dziki

R17IVtOYYp1dk

balon

RGNakPRAvlfrb

latawiec

R19UfPxwutaYo

motyl

RsrfttwRJNmQG

szybowiec

  1. Praca w grupach: grupy tworzą zdania odnoszące się do wybranego przez siebie obrazka, korzystając z nagromadzonego słownictwa w kolumnach. Przedstawiciel grupy czyta głośno zdanie. Inne grupy zgadują, o który obrazek chodzi i czy zdanie odzwierciedla treści obrazka.

  2. Zadanie w domu lub w klasie: Uczniowie indywidualnie wybierają jeden z obrazków:

    5.1. Zadanie dla mniej zaawansowanych: zapisać charakterystyczne cechy danej postaci czy przedmiotu znajdującego się na obrazku, wprowadzając do opisu czasownik/słowo latać.

    5.2. Zadanie dla średniozaawansowanych lub wyżej: przygotować opis postaci czy przedmiotu, znajdującego się na obrazku, wprowadzając do opisu czasownik latać w trybie przypuszczającym. W tym celu przypominamy z uczniami odmianę czasownika latać w trybie przypuszczającym:

R1cWhzeGcxnqg