LATAĆ? CZEMU NIE?
LATAĆ? CZEMU NIE?
Uczniowie rozwiązują zagadkę: Co to jest?
Nie ma silnika a swobodnie lata?
Uczniowie podają odpowiedzi: [ptak, balon, latawiec, motyl, szybowiec] lub nauczyciel pokazuje obrazki na tablicy multimedialnej/ na kartkach a uczniowie nazywają postaci
i przedmioty znajdujące na obrazkach.
Praca w grupach: Nauczyciel rozdaje uczniom karty lub pokazuje na tablicy multimedialnej obrazki związane z wymienionym słownictwem: ptak, balon, latawiec, motyl, szybowiec.
ptak | |
balon | |
latawiec | |
motyl | |
szybowiec | |
Zadaniem każdej grupy jest - w podanym przez nauczyciela czasie - dopisać jak najwięcej pasujących określeń, odnoszących się do przypisanego danej grupie słowa:
Przykładowo:
OBRAZEK | NAZWA | OKREŚLENIE |
ptak | szary domowy | |
balon | ||
latawiec | ||
motyl | ||
szybowiec | ||
Każda grupa po wykonaniu zadania przekazuje swoją kartę grupie kolejnej, której zadaniem jest dopisanie przeciwieństw (antonimów). Na przykład:
OBRAZEK | NAZWA | OKREŚLENIE | ANTONIM/ PRZECIWIEŃSTWO |
ptak | szary domowy | kolorowy Stary | |
balon | |||
latawiec | |||
motyl | |||
szybowiec | |||
Praca w grupach: grupy tworzą zdania odnoszące się do wybranego przez siebie obrazka, korzystając z nagromadzonego słownictwa w kolumnach. Przedstawiciel grupy czyta głośno zdanie. Inne grupy zgadują, o który obrazek chodzi i czy zdanie odzwierciedla treści obrazka.
Zadanie w domu lub w klasie: Uczniowie indywidualnie wybierają jeden z obrazków:
5.1. Zadanie dla mniej zaawansowanych: zapisać charakterystyczne cechy danej postaci czy przedmiotu znajdującego się na obrazku, wprowadzając do opisu czasownik/słowo latać.
5.2. Zadanie dla średniozaawansowanych lub wyżej: przygotować opis postaci czy przedmiotu, znajdującego się na obrazku, wprowadzając do opisu czasownik latać w trybie przypuszczającym. W tym celu przypominamy z uczniami odmianę czasownika latać w trybie przypuszczającym: