Legendarne motywy
Przyjrzyjcie się zdjęciu trzech rogalińskich dębów. Jak myślicie, dlaczego nadano im imiona Lech, Czech i Rus?
Przeczytaj wiersz Józefa Ratajczaka pt. „Legenda”. Wynotuj tytuły legend, o których jest mowa w utworze.
LegendaTaką legendę mi pokaż,
co siedzi wciąż
w jamie smoka
i kryje się w kopcu Kraka.
To jest legenda na plakat.Taką legendę mi przyślij,
co skacze z Wandą
do Wisły i mieszka
w Mysiej Wieży.
Taką legendę chcę przeżyć.Bo takie legendy uczą:
Śpiący Rycerze
się zbudzą,
Piast przyjdzie
I Kościuszko.
To są legendy nad łóżko.Malować je i powiesić.
Niech zawsze nad nami płyną
W pieśni.
A potem w szkolnym zeszycie,
napisać je sobie,
jak życie.
Grupa I
Opracujcie plakat do przedstawienia składającego się z inscenizacji legend, o których mówi osoba mówiąca w I zwrotce wiersza. Gotowe dzieło przedstawcie całej klasie. Opowiedzcie o nim.Grupa II
Opracujcie inscenizację legend (pomysły na wystawienie na scenie, scenariusz), o których mówi osoba mówiąca w II zwrotce wiersza.Grupa III
Namalujcie ilustracje do legend, o których mówi osoba mówiąca w III zwrotce wiersza.
Oceń prezentacje grup w krótkiej notatce. Pamiętaj, żeby opisać wartości artystyczne plakatów i rysunków (technika wykonania, staranność, kreatywność) oraz pomysłowość scenariuszy.
Legenda na plakat: ...
Legendy do przeżywania: ...
Legendy nad łóżko: ...
Podaj kilka cech takich legend, których pragnie postać mówiąca w wierszu. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Wyjaśnij, dlaczego legendy są, zdaniem postaci mówiącej, ważne w naszym życiu. Jakie jest twoje zdanie na ten temat?
Do kogo zwraca się postać mówiąca w wierszu? W jaki sposób? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.