Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Legendarne początki Rzymu, czyli mit o cudownych bliźniętach: Romulusie i Remusie

Cele lekcji

Wiadomości:

* Uczeń wie, jak wyglądały legendarne początki Rzymu; kim byli Romulus i Remus, Numitor i Amiliusz, a także Rea Sylvia; jak doszło do objęcia władzy przez Romulusa.

Umiejętności

* Uczeń umie opowiedzieć treść mitu, a także powiązać go z opowieściami biblijnymi.

Metoda i forma pracy

  • Bezpośrednie - zapisanie numeru i tematu lekcji na tablicy; powitanie uczniów.

  • Pogadanka – za pomocą pytań uczniowie sami poznają niektóre zagadnienia.

  • Metoda oglądowa - praca z ilustracją; uczniowie dostrzegają na ilustracji Romulusa i Remusa, dzięki czemu lepiej rozumieją mityczne początki Rzymu.

Środki dydaktyczne

Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje. Historia - starożytność i średniowiecze, WSiP, Warszawa 2002

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  1. Czynności wstępne - Witam uczniów; zapisuję numer, temat lekcji na tablicy, sprawdzam listę obecności.

  1. Wprowadzenie nowego materiału oraz sprawdzenie i utrwalenie wiadomości z poprzednich zajęć:

Krok I:

Mówię uczniom, iż mit o Romulusie i Remusie jest mitem tłumaczącym powstanie państwa rzymskiego i jego instytucji.

Tradycja mityczna była przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie.

Romulus znaczy Rzymianin (od łacińskiej nazwy Roma – Rzym).

Romulus zabił brata bliźniaka, Remusa. W czasie lekcji będziemy omawiać, jak do tego doszło?

Pokazuję uczniom fotografię, na której przedstawieni są obydwaj bracia. Informuję uczniów, aby zapamiętali postać wilczycy, która odegra ważną rolę w życiu Romulusa i Remusa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Romulus_i_remus.jpg

R2vsEEh4vudS2

Następnie podaję informacje dotyczące mitycznych bliźniąt:

- Urodzili się w latyńskim mieście Alba Longa (dzisiaj Castel Gandolfo), które założył syn Eneasza - Askaniusz;

- Pochodzili z królewskiego rodu;

- Ich dziadek, Numitor, został pozbawiony władzy i wygnany przez swego brata Amuliusza;

- Amuliusz zmusił córkę Numitora - Reę Sylwię do kapłaństwa w kulcie Westy. A ponieważ kult kapłanki Westy wymagał zachowania dziewictwa, oznaczało to, że Numitor nie będzie miał wnuków;

- Jednak kapłanka Rea Sylwia zaszła w ciążę z bogiem wojny Marsem, a następnie powiła bliźnięta;

- Amuliusz rozkazał utopić je w Tybrze;

- Fale Tybru wyrzuciły koszyk, do którego włożono dzieci, na brzeg w pobliżu wzgórza Palatyn;

- Dzieci przygarnęła wilczyca, która wykarmiła je własnym mlekiem, a wychował je potem pasterz;

- Romulus i Remus z czasem odzyskali tron dla swego dziadka, Numitora, a sami postanowili założyć miasto w miejscu swego ocalenia;

- Romulus i Remus byli bliźniakami, więc kwestia starszeństwa nie mogła zadecydować o tym, kto założy Rzym i będzie nim władał;

- Kiedy pojawiały się jakiekolwiek wątpliwości, w czasach starożytnych odwoływano się wówczas do woli bogów. Tak też zrobiono i tym razem. Romulus zajął miejsce na Palatynie, a Remus na Awentynie. Pierwszy znak, w postaci sześciu ptaków nad głową, ukazał się Remusowi, ale zaraz dwanaście ptaków ukazało się nad Romulusem;

- Romulus wyznaczył granicę – pomerium, a gdy Remus ją przekroczył, Romulus zabił brata.

Założenie Rzymu datuje się na 753 rok p.n.e.

Informuję uczniów, iż legendę o mitycznych początkach Rzymu znajdą w dziele Tytusa Liwiusza, pt. „Ab urbe condita” – tzn. „od założenia miasta”.

Pytam też uczniów, czy dostrzegają jakieś podobieństwa występujące między mitem a np. przypowieścią o Mojżeszu, którą można odnaleźć w Starym Testamencie, bądź przypowieścią o braciach: Kainie i Ablu?

Faza podsumowująca

  1. Utrwalenie wiadomości - Pytam uczniów, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe*.*

  2. Zadanie pracy domowej - Jako pracę domową zadaję uczniom przyswoić informacje omawiane w czasie lekcji.

Bibliografia

Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje. Historia - starożytność i średniowiecze, WSiP, Warszawa 2002

RTArhGlg1ELUS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 734.50 KB w języku polskim