Lekcja 2. Organizacje pozarządowe – misja społeczna
Podstawa programowa
Uczniowie:
przedstawiają rodzaje i przykłady organizacji pozarządowych,
charakteryzują działalność wybranych organizacji tego typu w Rzeczypospolitej Polskiej,
rozwijają umiejętność dyskutowania – formułują i uzasadniają własne stanowisko na forum klasy, bronią go, szanując odmienne poglądy.
Formy i metody pracy
praca w małych zespołach, praca z internetem, plakat, debata za i przeciw, prezentacja rezultatów pracy na forum klasy.
Środki dydaktyczne
materiały pomocnicze nr 1.
Część I. Przebieg zajęć – opis przebiegu zajęć
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że celem zajęć będzie pozyskanie informacji
na temat obszarów funkcjonowania w Polsce trzeciego sektora, czyli wybranych organizacji pozarządowych działających w zakresie ekonomii społecznej. W czasie lekcji uczniowie zastanowią się na pozytywnym wpływem tych organizacji na środowisko lokalne.Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im fundacje i stowarzyszenia. Informuje, że często organizacje pozarządowe nazywa się też organizacjami obywatelskimi, społecznymi czy też non profit (dosłownie: nie dla zysku). Nauczyciel wyjaśnia, że organizacje pozarządowe stanowią zbiór różnych wspólnotowych, niekomercyjnych form działania obywateli. Ich znaczenie w gospodarce i państwie coraz bardziej rośnie, ponieważ nowoczesne zarządzanie publiczne bazuje na współdziałaniu i partnerstwie sektora publicznego, prywatnego oraz organizacji pozarządowych. Wg badań Stowarzyszenia Klon/Jawor z 2019 r. w Polsce aktywnie działa około 100 tysięcy stowarzyszeń i fundacji. Co ważne, kiedy mówimy o liczebności sektora pozarządowego, bierzemy pod uwagę tylko dwie formy prawne: stowarzyszenia i fundacje, czyli stosujemy tzw. wąską definicję sektora pozarządowego. W Polsce istnieje około 50 tys. innych podmiotów, które można zaliczyć do szeroko rozumianej sfery społecznej. Są to m.in. koła łowieckie, związki zawodowe, spółdzielnie socjalne, organizacje pracodawców, koła gospodyń wiejskich, kółka rolnicze, cechy rzemieślnicze, instytucje kościelne i partie polityczne. Światowy Dzień Organizacji Społecznych obchodzony jest 27 lutego.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat znanych uczniom organizacji pozarządowych. W razie potrzeby przypomina te, o których działalności często można dowiedzieć się z mediów ogólnopolskich, np.Wieka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Polska Akcja Humanitarna, Caritas Polska, Fundacja dzieciom „Zdążyć z pomocą”, Fundacja Polsat, Fundacja TVN czy też Fundacja Wiosna (akcja „Szlachetna paczka”).Nauczyciel podkreśla, że dzięki różnorodności organizacje mogą odpowiadać na różne potrzeby i działać dla wszystkich: od dzieci po seniorów, od najbardziej potrzebujących do najbardziej aktywnych, od lokalnych społeczności po organizacje i instytucje. Wszystkie organizacje pozarządowe działają dla społecznego zysku. Uczniowie oglądają film o organizacjach pozarządowych np:
NGO. Organizacje pozarządowe https://youtu.be/BEEFHOH2vKY
(dostęp 03.02.2021),Wszystko, co musisz wiedzieć o NGO w Polsce https://youtu.be/RPL4EM__r2A (dostęp 03.02.2021).
Nauczyciel przedstawia kilka przykładów organizacji pozarządowych, które działają na rzecz dzieci i młodzieży. Można wybrać najciekawsze lokalne organizacje lub skorzystać z linków (dostęp na 03.02.2021):
Fundacja BNP Paribas: www.bnpparibas.pl/fundacja,
Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży: www.ksm.org.pl,
Fundacja Szkoła na widelcu: www.dobrzejemy.szkolanawidelcu.pl,
Krajowy Fundusz na rzecz dzieci: www.fundusz.org,
Fundacja Szkoła z Klasą: www.szkolazklasa.org.pl,
Fundacja Make a Change: www.bcc.org.pl/fundacja‑make‑a-change,
Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży: www.ksm.org.pl,
Fundacja Szkoła na widelcu: www.dobrzejemy.szkolanawidelcu.pl,
Krajowy Fundusz na rzecz dzieci: www.fundusz.org,
Fundacja Szkoła z Klasą: www.szkolazklasa.org.pl,
Fundacja Make a Change: www.bcc.org.pl/fundacja‑make‑a-change.
Po zapoznaniu uczniów z wybranymi przykładami NGO nauczyciel prosi uczniów o uzasadnienie, która z organizacji ich zdaniem wykazuje się największą działalnością.
Uczniowie losowo dzielą się na dwie grupy. Następnie biorą udział w 9‑minutowej debacie za i przeciw, której temat brzmi: Czy warto działać w organizacji pozarządowej? Przedstawiciele obu grup losują stanowisko, jakie zajmą, poprzez rzut monetą – zespół ZA to reszka, zespół PRZECIW to orzeł. Na przygotowanie się do debaty, zebranie argumentów i zapisanie ich na dużych arkuszach papieru uczniowie mają 12 minut.
Nauczyciel ustala z uczniami reguły debaty. Zespoły będą mieć czas na wypowiedzi trzy razy po trzy minuty. Każda przygotowana przez uczniów teza może zostać zakwestionowana przez drugą grupę kontrtezą. Dlatego dobrze jest, aby grupy przewidziały argumenty strony przeciwnej, a także uważnie słuchały, by umieć w swoich wypowiedziach odwołać się do tego, co powiedziała strona przeciwna. Nauczyciel ustala, które strona rozpoczyna debatę, ustawia stoper i daje sygnał do rozpoczęcia debaty.
Po zakończeniu ćwiczenia każdy z zespołów powinien znaleźć wśród argumentów strony przeciwnej chociaż jeden, który jest w stanie bez zastrzeżeń zaakceptować. Jeśli jest na to czas, można ponownie przeprowadzić debatę po zamianie stron.
Uczniowie dzielą się na małe, czteroosobowe zespoły. Ich zadaniem jest zastanowić się podczas pracy zespołowej nad tymi dziedzinami życia, o których rozwój można by zadbać w ich własnej społeczności. Po 5 minutach liderzy zespołów przedstawiają przemyślenia. Następnie nauczyciel podsumowuje ćwiczenie: członkowie społeczności lokalnych mogą usprawniać działania miejscowych władz, tak aby lepiej zaspokajać najważniejsze potrzeby zbiorowości. Lokalne organizacje pozarządowe powstają właśnie po to, aby poprawić warunki życia w swoim najbliższym środowisku. One reagują szybciej i skuteczniej, ponieważ lepiej znają bieżące potrzeby własnej społeczności. A działać może każdy. Każdy też może zaangażować się w wolontariat, czyli dobrowolne działanie na rzecz innych. Czy któryś z uczniów działał jako wolontariusz? Jeśli tak,
to niech krótko opowie o swoich doświadczeniach.Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopię materiału pomocniczego nr 1., który stanowi ich zadanie domowe. Uczniowie mają zastanowić się, jakiego typu organizację łatwiej byłoby im założyć – fundację czy stowarzyszenie w celu realizacji własnych pomysłów na działalność społeczno‑gospodarczą, a także przemyśleć i zapisać, jakie są plusy i minusy obu tych form prawnych. Mogą poszukać dodatkowych informacji w internecie.
Podsumowując nauczyciel podkreśla, że organizacje pozarządowe to dobre rozwiązanie zarówno dla tych, którzy chcą założyć społeczny biznes i zmieniać swoje lokalne otoczenie, jak i dla tych, którzy chcą znaleźć tam swoje miejsce pracy, pomagać innym ludziom lub rozwijać swoją społeczność lokalną. Pracujący w ośrodkach wspierania ekonomii społecznej specjaliści mogą takie osoby przeszkolić, pomóc im napisać biznesplan i uzyskać dofinansowanie na pierwsze miesiące działalności.
Propozycje aktywności uczniowskich do wykorzystania przez nauczyciela podczas lekcji
Uczniowie samodzielnie lub w małych zespołach wyszukują w internecie działające na ich terenie organizacje pozarządowe. Mogą wykorzystać stronę: www.spis.ngo.pl. Następnie wymieniają zdobyte informacje na forum klasy.
Uczniowie w ramach pracy zespołowej wyszukują organizacje pozarządowe działające na ich terenie i zapraszają ich lidera/liderów na lekcję do szkoły, aby opowiedzieli im o swoich pasjach, motywacjach i organizacji, w której działają.
Uczniowie przeprowadzają wywiady telefoniczne z liderami organizacji pozarządowych.
Uczniowie w grupach, wykorzystując materiał pomocniczy nr 1., przygotowują się do dyskusji: Fundacja czy stowarzyszenie – który typ organizacji łatwiej założyć i prowadzić?
Nauczyciel odpowiednio tnie materiał pomocniczy nr 1. na paski (oddzielnie cechy charakteryzujące fundację i stowarzyszenie), uczniowie układają je w małych grupach, wskazując na podobieństwa i różnice w obu typach organizacji pozarządowych.

Część II. Ćwiczenia i materiały pomocnicze

Kolumna pierwsza: Fundacja
Założyciele
- co najmniej jeden fundator/ założyciel (osoba fizyczna lub prawna)
- nie ma znaczenia obywatelstwo czy miejsce zamieszkania
- nie występuje pojęcie członkostwa
Władze
zarząd
nieobowiązkowo organ kontroli wewnętrznej (rada fundacji, rada nadzorcza, komisja rewizyjna)
Cele i formy działań
- cel społecznie bądź gospodarczo użyteczny jednocześnie zgodny z interesami Rzeczpospolitej Polskiej i niezarobkowy - ujęty w statucie
- celem nie może być wpieranie władz fundacji
- możliwość prowadzenia nieodpłatnej i odpłatnej działalności użytku publicznego
Adresaci działań
Działania powinny być adresowane dla osób z zewnątrz, czyli spoza organizacji
Sposób zarządzania i podejmowania decyzji
- wszystkie decyzje podejmuje zarząd fundacji, nie ma obowiązku powołania organów kontroli wewnętrznej, takich jak rada czy komisja rewizyjna
- fundator nie ma szczególnych uprawnień, a ogranicza się tylko do tych przyznanych statutem
Majątek założycielski
- fundator na początku wyposaża fundację w majątek - tzw. fundusz założycielski - mogą to być pieniądze, papiery wartościowe, jak i ruchomości nieruchomości
- na start potrzebny jest minimum 1 tys. złotych
Kolumna druga: Stowarzyszenie
Założyciele
- grupa osób o wspólnych zainteresowaniach , idei czy działających we wspólnym celu
- działalność oparta na pracy społecznej w liczbie co najmniej 7 członków założycieli - jeżeli ma być zarejestrowane w KRS - lub w przypadku stowarzyszenia zwykłego 3 założycieli
- obywatele polscy (cudzoziemcy na specjalnych, wyjątkowych zasadach)
- osoby mające pełną zdolność do pełnienia czynności prawnych
Władze
walne zebranie członków
komisja rewizyjna
zarząd
Cele i formy działań
- możliwy jest każdy cel zgodny z prawem i niezarobkowy
- cele mogą wspierać własnych członków i być nierealne
- możliwość prowadzenia nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego
Adresaci działań
Działania mogą być adresowane do członków stowarzyszenia, a także osób spoza organizacji.
Sposób zarządzania i podejmowani decyzji
Decyzje podejmowane są demokratycznie, te najważniejsze podczas walnego zebrania większością głosów, zarząd wykonuje ich wolę i przed nim odpowiada.
Majątek założycielski
Kapitał stanowią ludzie, majątek nie jest potrzebny na etapie powstawania.

Kolumna pierwsza
Źródła finasowania
- datacje z administracji centralnej i samorządowe
- organizacje grantodawcze
- osoby fizyczne i prawne (np. darowizny, zbiórki publiczne)
- własna dzielność zarobkowa (odpłatna dzielność pożytku publicznego, dzielność gospodarcza)
Księgowość
- księgi rachunkowe
- konieczność księgowego wyodrębnienia działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego oraz działalności gospodarczej
Podatki, ulgi, zwolnienia
- obowiązek płacenia podatku dochodowego osób prawnych
- możliwość korzystania ze zwolnienia w przypadku realizacji celów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych
Sprawozdawczość, kontrola
- organem kontroli jest minister właściwy do spraw fundacji (wskazany w statucie)
- starosta powiatu na terenie którego mieści się siedziba fundacji
- coroczny obowiązek sprawozdawczy z prowadzonej dzielności statutowej (sprawozdanie merytoryczne) wobec ministra właściwego wskazanego przez fundatora (np. fundacja zajmująca się sportem podlega kontroli Ministra sportu, fundacja zajmująca się ekologią - Ministra środowiska)
- coroczny obowiązek sprawozdawczy wobec urzędu skarbowego (sprawozdanie finansowe)
Podstawa prawna działania
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1989 r. o fundacjach
Zarówno stowarzyszenia jak i fundacje (nie wszystkie) podlegają ustawie z 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Kolumna druga
Źródła finasowania
- datacje z administracji centralnej i samorządowe
- organizacje grantodawcze
- osoby fizyczne i prawne (np. darowizny, zbiórki publiczne)
- własna dzielność zarobkowa (odpłatna dzielność pożytku publicznego, dzielność gospodarcza)
- składki członkowskie
Księgowość
- księgi rachunkowe
- konieczność księgowego wyodrębnienia działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego oraz działalności gospodarczej
Podatki, ulgi, zwolnienia
- obowiązek płacenia podatku dochodowego osób prawnych
- możliwość korzystania ze zwolnienia w przypadku realizacji celów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych
Sprawozdawczość, kontrola
- organem kontroli zewnętrznej jest minister właściwy na terenie którego mieści się siedziba stowarzyszenia
- brak corocznych obowiązków sprawozdawczych z prowadzonej dzielności statutowej (sprawozdanie merytoryczne)
- coroczny obowiązek sprawozdawczy wobec urzędu skarbowego (sprawozdanie finansowe)
Podstawa prawna działania
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.
Zarówno stowarzyszenia jak i fundacje (nie wszystkie) podlegają ustawie z 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie