Lekcja organizacyjna. Zapoznanie z zasadami zdawania egzaminu maturalnego
Lekcja organizacyjna. Zapoznanie z zasadami zdawania egzaminu maturalnego
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń zapoznaje się z zasadami zdawania egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zasady zdawania matury na wszystkich poziomach
najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące matury
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi opowiedzieć jak wygląda egzamin maturalny
poprawnie odpowiada na pytania o egzamin
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas gry, pracy w grupie i z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, gra dydaktyczna, mini wykład
Forma: praca w grupie i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Gra dydaktyczna (planszowa), pionki, kostki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Zapoznacie się z zasadami zdawania matury z języka angielskiego w czasie gry językowej.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta, jak wyglądają wszystkie części egzaminu maturalnego na obydwu poziomach. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę i kieruje do podręcznika na strony 5 i 69.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Nauczyciel rozdaje im gry planszowe, pionki i kostki. Wyjaśnia zasady. Uczniowie grają, odpowiadając na pytania z planszy. Jeśli mają wątpliwości, pytają nauczyciela, który monitoruje ich pracę, chodząc po sali. Instrukcja gry znajduje się w załączniku (a), przykładowe pytania, które pojawią się na planszy znajdują się w załączniku (b).
Gdy uczniowie skończą grę, nauczyciel sprawdza z nimi wszystkie odpowiedzi na pytania, wyznaczając chętnych do odpowiedzi. Nauczyciel pozytywnie lub negatywnie komentuje ich pracę oraz prosi o zapisanie najważniejszych zasad w zeszycie. Schemat egzaminu maturalnego znajduje się w załączniku (c).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Matura z języka angielskiego, [gra dydaktyczna], Warszawa, Longman Exclusive 2005.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Instrukcja gry
Uczniowie rzucają kostką i odpowiadają na pytania. Jeśli nie znają odpowiedzi, tracą kolejkę. Wygrywa osoba, która najszybciej dojdzie do pola „powodzenia na maturze” i odpowie dobrze na największą ilość pytań.
Przykładowe pytania
W jakim języku są podane polecenia do zadań?
Czy można korzystać ze słowników podczas egzaminu pisemnego?
Ile minut trwa egzamin ustny?
Czy egzamin ustny i pisemny muszą być zdawane na tym samym poziomie?
Schemat egzaminu maturalnego
podstawowy ustny (zadanie 1 – 3 rozmowy sterowane, zadanie 2 – opis zdjęcia i 2 pytania do niego)
rozszerzony ustny (zadanie 1 – rozmowa na podstawie materiału stymulującego, zadanie 2 – prezentacja tematu i dyskusja)
podstawowy pisemny (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, krótki tekst użytkowy, dłuższy tekst użytkowy)
rozszerzony pisemny ( rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego, rozpoznawanie struktur leksykalno‑gramatycznych, stosowanie struktur leksykalno‑gramatycznych, wypowiedź pisemna)
d) Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś zasad zdawania egzaminu maturalnego na pamięć.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję można przeprowadzić 2 razy w roku – we wrześniu i pod koniec kwietnia, żeby sprawdzić wiadomości uczniów tuż przed maturą.