Lekcja organizacyjna
Lekcja organizacyjna
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i ustalenie zasad współpracy nauczyciela i uczniów oraz wymagań przedmiotowych na lekcjach języka angielskiego.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady pracy na lekcjach języka angielskiego, regulujące stosunki nauczyciel – uczeń,
utrwala słownictwo poznane na lekcjach języka angielskiego w poprzednim roku szkolnym.
b) Umiejętności
Uczeń:
stosuje zasady ustalone wspólnie z nauczycielem,
powtarza poznany materiał,
analizuje zasady,
ćwiczy sprawność mówienia,
ocenia zasady,
przygotowuje swoją odpowiedź,
potrafi wypowiedzieć się na przydzielony temat.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się prezentować swoich opinii na forum klasy i negocjować z nauczycielem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, burza mózgów, mapa skojarzeń
Forma: praca w zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, zeszyty (kartki), słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziemy ustalać zasady naszej współpracy oraz przypomnicie sobie poznany w zeszłym roku szkolnym materiał”.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta, jakie są zasady współpracy między uczniami, a nauczycielem na lekcjach języka angielskiego. Burza mózgów – uczniowie podają odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje podawane przez uczniów pomysły na tablicy.
Nauczyciel zadaje konkretne pytania dotyczące zasad (What will happen when you don’t have your homework?) i wysłuchuje lub negocjuje odpowiedzi. Zasady są następnie zapisywane w zeszytach (załącznik 1).
Nauczyciel odpowiada na dodatkowe pytania uczniów związane z lekcjami języka angielskiego.
Nauczyciel przydziela każdemu z uczniów temat i prosi o przygotowanie mapy skojarzeń. Uczniowie powtarzają wiadomości z poprzedniej klasy albo szkoły. Można korzystać z podręcznika, zeszytu, słowników. Tematami powtórzeniowymi mogą być: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne, żywienie, zakupy, podróżowanie, kultura. Po upływie około 5 minut uczniowie prezentują swoje mapy. Nauczyciel, po prezentacji każdej mapy, prosi innych uczniów o uzupełnienie zawartych w niej informacji. Chętni uczniowie dodają nowe odpowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Ustaliliśmy zasady regulujące stosunki panujące na lekcjach języka angielskiego. Powtórzyliście wiadomości z poprzedniej klasy albo szkoły. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Zasady pracy na lekcjach języka angielskiego (ground rules):
Na jakiej podstawie będzie wystawiona ocena semestralna i roczna?
Za co i według jakich kryteriów wystawiane będą oceny na lekcji bieżącej?
Jak można poprawić oceny niedostateczne?
Jakie są konsekwencje braku pracy domowej?
Jakie są konsekwencje niewykonania zadania na lekcji?
Jakie są konsekwencje spóźnień i nieobecności?
Jakie są nagrody za aktywność, udział w lekcji, wykonanie dodatkowych prac?
Jakie są konsekwencje przeszkadzania innym na lekcji?
b) Zadanie domowe
Naucz się poznanych zasad pracy na lekcji języka angielskiego oraz uzupełnij swoją mapę skojarzeń 10 nowymi słowami.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na każdym poziomie znajomości języka angielskiego. Powinna to być pierwsza lub druga lekcja we wrześniu.