Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Lekkoatletyka – gry i zabawy lekkoatletyczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • poznaje zabawy ruchowe doskonalące poszczególne cechy motoryczne,

  • zna zasady organizowania zabaw ruchowych,

  • wie, jak organizować bezpieczne miejsce do zabaw.

b) Umiejętności

Uczeń doskonali technikę biegu.

c) Postawy

Uczeń:

  • doskonali umiejętność współpracy w zespole,

  • pomaga innym w wykonaniu zadań.

c) Sprawność motoryczna

Uczeń:

  • rozwija szybkość i wytrzymałość,

  • wzmacnia siłę mięśni.

2. Metoda i forma pracy

Frontalna, praca w zespołach, metoda realizacji zadań ruchowych: zabawowa, naśladowcza; metoda nauczania ruchu: kompleksowa, syntetyczna.

3. Środki dydaktyczne

Piłki lekarskie

Piłki palantowe (lub tenisowe)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zbiórka klasy, podanie zadań lekcji.

  2. Rozruch. Biegniemy wolnym truchtem (600‑800 m).

  3. Rozgrzewka. Ćwiczenia ramion: w marszu krążymy ramionami naprzemianstronnie.

  4. Ćwiczenia w płaszczyźnie strzałkowej. Z postawy w rozkroku wykonujemy skłony boczne z pogłębianiem.

  5. Ćwiczenia nóg. Biegniemy truchtem, co trzeci krok wysoko unosimy kolano.

  6. Ćwiczenia w płaszczyźnie czołowej. Z postawy wykonujemy skłony boczne. Zwracamy uwagę na ruch tylko w płaszczyźnie czołowej (nie pochylamy się w przód ani w tył).

  7. Ćwiczenia mięśni brzucha i nóg. Na sygnał biegniemy slipingiem A, na drugi gwizdek (znak) przechodzimy do szybkiego biegu na dystansie 5‑10 m (trzy serie).

  8. Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu. Z klęku prostego wykonujemy opady tułowia w tył, na zmianę ze skłonami tułowia w tył (po dziesięć powtórzeń).

  9. Ćwiczenia w płaszczyźnie złożonej. Na sygnał startujemy i jak najszybciej dobiegamy do mety oddalonej około 10 m z następujących pozycji wyjściowych: postawa tyłem do kierunku biegu, siad prosty tyłem do kierunku biegu, klęk podparty przodem do kierunku biegu, leżenie przodem.

  10. Podskoki. Z truchtu co trzeci krok wyskakujemy w górę, sięgając ramionami jak najwyżej.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie ustawiają się w szeregu na linii startu (około 30 m dalej znajduje się linia mety), chwytając się za dłonie. Na pierwszy gwizdek dzieci maszerują w kierunku linii końcowej, na drugi gwizdek przechodzą do truchtu, a na trzeci gwizdek puszczają ręce kolegów i jak najszybiej indywidualnie dobiegają do mety. Trzy pierwsze osoby stają się kapitanami i wybierają drużyny do gier i zabaw.

  2. Zawodnicy ustawiają się na linii startu w trzech rzędach. Na linii mety (20 – 30 m dalej, w zależności od wieku i kondycji ćwiczących) znajdują się piłki lekarskie. Na sygnał pierwsze dziecko biegnie do piłki, obiega ją i wraca do grupy. Dotknięcie dłoni kolejnego ucznia jest sygnałem do startu dla następnego członka drużyny. Wygrywa zespół, który jako pierwszy ukończy wyścig.

  3. Pomiędzy linią startu a piłką lekarską na linii końcowej, kładziemy jeszcze jedną piłkę lekarską. Na sygnał pierwszy zawodnik podbiega do piłki lekarskiej leżącej w połowie dystansu, zabiera ją, biegnie do półmetka, gdzie zostawia piłkę (teraz na linii końcowej leżą dwie piłki lekarskie) i wraca biegiem do drużyny. Nastęny zawodnik biegnie do piłek lekarskich, zabiera jedną z nich i kładzie w połowie boiska. Wygrywa zespół, który jako pierwszy wykona zadanie bez pomyłek.

  4. Kapitan zespołu staje na boisku odwrócony twarzą do drużyny w odległości 1 m od pierwszego zawodnika, który trzyma piłkę lekarską. Dziecko rzuca (podaje) kapitanowi piłkę lekarską, zaraz po oddaniu piłki rozpoczyna bieg do półmetka, omija piłkę lekarską i wraca na linię startu. Kapitan rzuca (podaje) piłkę następnemu zawodnikowi, który oddaje ją kapitanowi i natychmiast rozpoczyna bieg. W tej zabawie zawodnicy nie czekają, aż poprzednie dziecko ukończy wyścig, lecz bezpośrednio po odrzuceniu piłki rozpoczynają bieg. Wygrywa drużyna, która po wykonaniu zadania jako pierwsza ustawi się w rzędzie.

  5. Sztafeta wahadłowa z jedną zamianą miejsc. Połowa drużyny przechodzi na linię mety i ustawia się w rzędzie. Na gwizdek, pierwszy zawodnik biegnie do przewległego rzędu i przez dotknięcie dłoni daje sygnał do startu następnej osobie. Zabawa kończy się, gdy obydwa rzędy jednej grupy zamienią się miejscami. Wygrywa drużyna, która najszybciej wykona zadanie.

  6. Sztafeta wahadłowa z dwoma zamianami miejsc. Ćwiczenie wykonywane jest podobnie, jak powyższe, jednak teraz, po zamianie rzędów miejscami, wykonujemy bieg powtórnie tak, by obydwa rzędy powróciły na swoje miejsca.

  7. „Skaczące w dal trójki”. Każda drużyna ustawia się w dowolnej kolejności. Na sygnał nauczyciela pierwsze osoby z każdego zespołu wykonują skok w dal z maksymalnie dwóch kroków i odbicia jednonóż. Dziecko, które skoczy najdalej, zdobywa dla swojej drużyny trzy „małe” punkty, drugie – dwa „małe punkty”, a ten, kto doskoczył najbliżej – jeden „mały” punkt. Wygrywa drużyna, której zawodnicy zdobyli w sumie najwięcej „małych” punktów.

  8. „Kto dalej”. Pierwszy zawodnik drużyny ustawia się na linii startu i wykonuje skok w dal z miejsca (z odbicia obunóż, bez naskoku). Drugi rozpoczyna skok z miejsca, do którego doskoczył poprzednik. Wygrywa drużyna, której suma odległości skoków jest największa.

  9. „Siłacze”. Pierwszy zawodnik drużyny jak najdalej wyrzuca piłkę lekarską oburącz sprzed klatki piersiowej. Drugi rzuca z miejsca, w którym upadła piłka. Wygrywa drużyna, której suma odległości rzutów jest największa.

  10. „Snajperzy”. Każdy zawodnik drużyny stara się trafić piłeczką tenisową (palantową) w piłkę lekarską, która ustawiona jest w odległości 10‑15 m od zespołu. Wygrywa zespół, którego członkowie najwięcej razy trafią w piłkę lekarską. W zależności od czasu, który pozostał do końca lekcji, wykonujemy po jednym trafieniu lub też gramy na czas (np. w ciągu 2 minut staramy się wykonać jak najwięcej trafień).

c) Faza podsumowująca

  1. Ćwiczenia uspokajające. Wykonywane w parach. Uczniowie opierają ręce na barkach kolegi, wykonują opad z pogłębianiem, luźny skłon w przód i wyprost (8‑10 powtórzeń).

  2. „Lustra”. Uczniowie stają w parach. Jedna z osób wykonuje dowolne zadanie ruchowe, druga stara się dokładnie naśladować partnera. Po 1‑2 minutach zamieniają się rolami.

  3. Zbiórka w siadzie. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje wyniki zajęć, prosi o opinię, które zadanie było najtrudniejsze, które fragmenty lekcji podobały się najbardziej. Przypomina zasady bezpiecznego organizowania zabaw.

  4. Zbiórka w dwuszeregu, pożegnanie.

5. Bibliografia

  1. Iskra J., Walczak A., Szade B., Lekkoatletyka w szkole podstawowej, AWF Katowice, Katowice 2002.

  2. Stawczyk Z., Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań 1998.

  3. Zarys lekkoatletyki , pod red. Z. Stawczyk, AWF Poznań, Poznań 1999.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej.

R94GJHFYRg2jR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.75 KB w języku polskim
RuyUTsrLFcAfs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim